Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Politica noastra de Cookies.

InfoTva.ro » Studii de caz » Ajustare TVA pentru stocuri de marfa

Ajustare TVA pentru stocuri de marfa

de InfoTva.ro la 08 Nov. 2012 Exclusiv

Tags: ajustare tva, stoc de marfa, codul fiscal

Vom analiza mai jos cazul unei societati care are ca obiect de activitate comert cu ridicata de produse electronice.Este inregistrata in scop de TVA din luna ianuarie 2012 si este inregistrata in Registrul Operatorilor Intracomunitari. In lunile ianuarie si februarie 2012 a facut achizitii intracomunitare de marfa, pentru care s-a aplicat taxarea inversa. Din luna martie si pana in prezent societatea nu a mai desfasurat activitate, s-au depus deconturi de TVA cu 0.Toate marfurile au ramas in stoc. Ca urmare a depunerii de deconturi de TVA cu 0 societatii i s-a anulat codul de inregistrare in scop de TVA incepand cu luna septembrie 2012. Vom vedea astfel daca pentru marfa existenta in stoc, achizitionata cu taxare inversa, societatea are obligatia de a ajusta TVA.





Solutia consultantului:


Ajutarea TVA la bunurile mobile din patrimoniu, la data anularii din declararea din oficiu a codului de TVA este prevazuta expres in normele de aplicare pentru art. 148 din Codul fiscal , regasite la pct. 53 alin. (7) din HG 44/2004 , cu modificari ulterioare.  Ajutarea trebuie reflectata in ultimul decont de TVA dedus, inainte de anularea codului de TVA de catre autoritatile fiscale.

Din descrierea intrebarii deducem faptul ca nu a fost efectuata ajustarea TVA, pentru achizitiile la care taxa a fost dedusa,  in ultimul decont depus inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA . Prin urmare, dupa cum precizeaza norma metodologica, aveti obligatia sa completati formularul 307 „Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata"  si sa platiti sumele rezultate din ajustarea taxei, potrivit procedurii stabilite prin OPANAF 640/2012.

In situatia in care stocul de marfa va fi vandut de catre dvs in perioada de anulare a codului de TVA, aveti in continuare obligatia sa colectati TVA, conform art. 11 alin. (1^3) din Codul fiscal , fara sa aveti dreptul la deducerea TVA.

Pentru a realiza colectarea si plata TVA veti avea obligatia sa depuneti declaratia 311" Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul fiscal ". Termenul de declarare si de plata a taxei la buget este  data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata, potrivit procedurii stabilite prin OPANAF 418/2012.

Solutii LEGALE pentru tratamentul fiscal corect, si in avantajul firmei, al deducerii TVA!

Exista DEDUCERE TVA, chiar si dupa emiterea facturilor de corectie!


>> CLICK AICI PENTRU DETALII <<



Astfel, desi nu veti avea drept de deducere pentru taxa aferenta stocului achizitionat,veti avea in continuare obligatia de a colecta TVA in eventualitatea livrarii marfurilor.

De mentionat faptul ca societatea dvs. are posibilitatea de a solicita sa devina   din nou  platitoare de TVA, primind un nou certificat, la data incetarii perioadei de suspendare activitate, conform art. 153  alin. (9^1)  Codul fiscal.

La reluarea activitatii societatea are posibilitatea de a exercita dreptul de deducere pentru bunurile de natura stocurilor, si sa-l evidentieze in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea (reluarea ativitatii) sau intr-un decont de taxa ulterior, in baza prevederilor art. 148 lit. a) din Codul Fiscal si a pct. 53  din HG 44/2004.
Operatiunea este imaginea in oglinda a ajustarii efectuate la anularea codului de TVA si se ajusteaza in favoarea societatii, inclusiv TVA aferente bunurilor daja vandute.

Procedura prin care se pot reinregistra in scopuri de TVA persoanele impozabile carora li s-a suspendat dreptul de a fi platitor de TVA este prevazuta de OPANAF 700/2012, coroborat cu reglementarile date de Codul fiscal. Pentru  situatia in care motivul a fost reprezentat de faptul ca in declaratiile depuse la termenul legal nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/ prestari de servicii, realizate in cursul perioadelor de raportare, persoana impozabila are obligatia de a depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii.Organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.

Solicitarea reinregistrarii in scopuri de TVA va fi facuta pe baza unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte ca vor fi desfasurate activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care solicita inregistrarea in scopuri de TVA.
De asemenea, trebuie sa  completati  si sa depuneti  formularul 099 „Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art.153 alin.(9^1) lit. b) – d) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare", potrivit  OPANAF 1436/2012.            

Informatiile prezentate in documentatia inaintata organelor fiscale trebuie sa fie corecte si complete, iar temeiul legal al solicitarii de reinregistrare in scopuri de TVA trebuie sa corespunda motivului care a dus la anularea codului de TVA initial.                                  

In situatia transmiterii de date  incomplete, incorecte, sau necorelate, solicitantului va primi o notificare prin care va fi  informat despre erorile constatate. In termen de  15 zile, persoana impozabila trebuie sa  corecteze eventualele  erori, iar daca nu respecta acest termen cererea sa de reinregistrare in scopuri de TVA va fi respinsa.                                    

In situatia transmiterii unor date conforme cerintelor in vigoare, compartimentul de specialitate din partea organului fiscal competent intocmeste un referat prin care propune inregistrarea in scopuri de TVA sau respingerea cererii de inregistrare, precum si o decizie de inregistrare in scopuri de TVA sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA. Documentele  trebuie aprobate de conducatorul unitatii fiscale, dupa ce au fost verificate si avizate de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale.
Ulterior, decizia de inregistrare in scopuri de TVA sau de respingere a cererii de inregistrare se comunica si persoanei impozabile. Termenul pentru  care se poate formula contestatie impotriva documentului este de  maxim 30 de zile de la data comunicarii.                           

Inregistrarea in scopuri de TVA  va fi operata  in Registrul contribuabililor si se va emite un nou certificat . Acest nou  certificat de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrisa data inregistrarii, va fi comunicat  persoanei impozabile.

Portivit art. 4 din OPANAF 700/2012,  inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile se considera valabila incepand cu:
  " a) data reactivarii contribuabilului prin decizie a organului fiscal competent;
   b) data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind reluarea activitatii;
   c) data comunicarii deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, pentru alte situatii decat cele prevazute la lit. a) si b)."


Autor: InfoTva.ro
Comentarii
0 comentarii




Articole conexe:


Ultima ora:




Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton

Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Atentie contabili!

Legea privind TVA-ul la Incasare a intrat deja in vigoare!
Cititi si respectati cele 29 de modificari majore pentru 2013.

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro
si descarcati GRATUIT Raportul Special

"Totul despre TVA la Incasare - Regulile din 2013"!

Club Contabilitate


detalii aici


Cauti un loc de munca?


Calculeaza salarizare
Salariul Dvs.
Persoane in intretinere
Pentru calculul detaliat apasati aici

NU RATATI

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
Atentie contabili!
Noul Cod Fiscal a intrat deja in vigoare!
Cititi si respectati cele mai importante modificari pentru 2014
Descarcati GRATUIT Raportul Special
"NOUTATI FISCALE privind aplicarea TVA de la 1 ianuarie 2014"

Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton