Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Primire factura cheltuieli aferenta an anterior. Cand putem depune Declaratia 101?

de InfoTva.ro la 05 Feb. 2015 Exclusiv
Tags: declaratia 101, factura, ianuarie 2015, cheltuieli, sume, execitiu financiar, deducere

In analiza urmatoare, o firma primeste in ianuarie 2015 o factura externa pentru prestari servicii marketing si Asistenta productie cu specificatia ca serviciile au fost efectuate in 2014. I Vom stabili daca aceasta mentiune permite depunerea unei Declaratii 101 Rectificativa pentru decembrie 2014, cu diminuarea profitului impozabil si evident a impozitului, in contabilitate fiind operata in 2015 sub forma: 628 = 401, 1171.2014 = 628 (tot pe debit, dar in rosu).


Suma e de aproximativ 15.000 euro, depasind astfel pragul de semnificatie materiala care nu ar afecta rezultatul exercitiului anterior.

Potrivit prevederilor art. 21 alin. (4) lit. m) din Codul fiscal, cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, sunt considerate deductibile la calculul impozitului pe profit daca beneficiarul poate justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care sunt incheiate contracte sau orice forma contractuala legala.

Conform dispozitiilor pct. 48 din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 44/2004, pentru a deduce cheltuielile de aceasta natura, beneficiarul trebuie sa faca dovada ca serviciile au fost efectiv prestate (situatii de lucrari, rapoarte, studii, consemnari etc., in functie de specificul activitatii). Trebuie sa existe documentele justificative din care sa se poata stabili prestarea efectiva a serviciilor (art. 21, alin. (4) lit. f) din Codul fiscal). In functie de natura serviciilor prestate si de caracterul specific al acestuia, documentele trebuie sa faca dovada ca serviciile primite sunt in conformitate cu prevederile contractuale.

Daca in timpul exercitiului financiar serviciile au fost prestate, dar nu s-a primit factura prestatorului, beneficiarul inregistreaza in evidenta contabila sumele datorate, dar nefacturate inca de terti, astfel:

628                 =                      408
"Alte cheltuieli cu                 "Furnizori - facturi nesosite"
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii


serviciile executate
de terti"

Cheltuielile cu serviciile pentru care nu s-au primit facturile, dar care au fost executate, se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii lor pe baza situatiilor de lucrari sau a altor documente care atesta stadiul realizarii (confirmari scrise), indiferent de data la care se platesc.           

Trebuie avute in vedere si prevederile Omfp nr. 1826/2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune, aplicabile si persoanelor care efectueaza prestari de servicii.

Ca regula generala, in domeniul prestarilor de servicii inregistrarea veniturilor si cheltuielilor se face pe toata perioada derularii contractului pentru a se evita inregistrarea in totalitate a cheltuielilor sau veniturilor (in functie de cel care primeste sau efectueaza serviciile) la data finalizarii operatiunii.

Ca urmare, daca societatea care inregistreaza in contabilitate cheltuieli pentru primirea unui serviciu (care urmeaza a se factura) inregistreaza concomitent si veniturile aferente costurilor de servicii prestate de furnizor, rezulta ca prin operatiunea respectiva nu se produce o denaturare a rezultatului fiscal, in sensul diminuarii profitului impozabil in anul fiscal la care se refera. Avem in vedere si principiul prudentei potrivit caruia la intocmirea situatiilor financiare anuale, societatea trebuie sa aiba in vedere caracterul neutru si credibil al acestora. De aceea prezentarea cheltuielilor cu serviciile efectiv primite se face pentru exercitiul curent (an 2014) chiar daca ele devin evidente (in sensul primirii facturii) intre data bilantului (31.12) si data intocmirii acestuia.

 Din punct de vedre fiscal, veniturile si cheltuielile care se iau in calcul la stabilirea profitului impozabil sunt cele inregistrate in evidenta proprie, potrivit reglementarilor contabile in vigoare (art. 19 din Codul fiscal si pct. 12 din normele metodologice aprobate prin HG nr. 44/2004).

Potrivit prevederilor Omfp nr. 1802/2014, pct. 71, evenimentele care apar dupa data bilantului, care pot furniza informatii suplimentare referitoare la perioada raportata (primirea facturii in anul 2015) pot influenta sau nu situatiile financiare astfel:

-                      daca situatiile financiare anuale nu au fost aprobate atunci ele trebuie ajustate si modificarile operate vor fi reflectate pe baza contului de rezultate al exercitiului (pentru anul 2014),

628 "Alte cheltuieli cu serviciile     =          401 "Furnizori"
executate de terti"

-                      daca situatiile financiare au fost autorizate in vederea emiterii (exista hotararea adunarii generale, atunci corectarea se face pe seama rezultatului reportat.

1174“Rezultat reportat provenit din    = 401 "Furnizori"                             
corectarea erorilor"

In ceea ce priveste depunerea unei declaratii rectificative privind impozitul pe profit anual, mentionam ca daca factura externa a fost primita in ianuarie 2015 aceasta poate fi cuprinsa in formularul cu termen de predare 25 martie 2015. Pentru luna decembrie nu se completeaza aceasta declaratie.

Insistam in mod deosebit ca sa detineti toate documentele din care sa rezulte necesitatea si primirea efectiva a serviciilor externe.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Primire factura cheltuieli aferenta an anterior. Cand putem depune Declaratia 101?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special Plata defalcată a TVA - forma finală
Atentie contabili!
Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Plata defalcată a TVA - forma finală

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016