Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Abordarea fiscala a returului de bunuri defecte, cu scopul repararii acestora de catre furnizor

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 26 Mar. 2008
Tags: tva, documente justificative, obligatia intocmirii unui deviz, inspectie fiscala, operatiune de export, operatiune de import, achizitie intracomunitara de bunuri

Nu ocoliti O.M.E.F. nr. 1823 din 29 octombrie 2007, publicat in M.Of. nr. 770 din 14 noiembrie 2007. Realitatea este ca un ordin cuprinde mai multe solutii practice decat normele de aplicare ale ...

     Nu ocoliti O.M.E.F. nr.  1823 din 29 octombrie 2007, publicat in M.Of. nr. 770 din 14 noiembrie 2007.

    Realitatea este ca un ordin cuprinde mai multe solutii practice decat normele de aplicare ale legii fiscale la care se refera.

Din pacate ordinele fiscale nu ofera si solutii contabile astfel incat sa stim cum trebuie sa procedam corect din toate punctele de vedere, de la inceputul pana la sfarsitul tranzactiei.

Norocul nostru este ca o inregistrare contabila eronata nu trebuie sa ne sperie, sa ne crispeze in fata organului de inspectie fiscala. Important este sa nu omitem inregistrarea in evidenta contabila a tuturor documentelor justificative primite sau emise in cadrul firmei noastre.

La fel de importanta este si respectarea legislatiei fiscale si determinarea corecta a bazelor de impunere a impozitelor, taxelor si contributiilor datorate bugetului general consolidat.

Totusi, sa nu uitam ca astazi ne-am propus sa abordam pe scurt tema reparatiilor efectuate in perioada de garantie si postgarantie. Stiu ca nu aveti prea mult timp la dispozitie, de aceea nu vrem decat sa punctam ideile principale.

Pornim de la contract sau orice alta intelegere de acest gen existenta intre furnizor si cumparator.

Totusi, contractul este mult mai sigur in situatia in care bunurile respective sunt complexe. Prin contract se stabileste termenul de garantie si modalitatile de asigurare a garantiei prin intretinere, reparare sau inlocuire.

Din punct de vedere juridic, garantia este obligatorie pentru vanzator  care trebuie sa asigure  calitatea produsului asa cum l-a prezentat in ofertele sale. 

Asa cum se defineste prin legea nr. 449 din 12 noiembrie 2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, publicata in  M.Of. nr. 812 din 18 noiembrie 2003, garantia  este   angajamentul   vanzatorului sau producatorului asumat fata de consumator  de a nu  solicita  acestuia costuri suplimentare, indiferent de modalitatea de solutionare:

a) prin restituirea pretului platit de consumator;

b) prin reparare;

c) prin inlocuirea produsului cumparat. 

Repararea sau remedierea este procedeul de aducere a produsului care nu   corespunde conditiilor enuntate in declaratiile de garantie, la specificatiile mentionate in

contractul de vanzare-cumparare.

Am sintetizat pentru dvs. urmatoarele  trei  modalitati concrete de solutionare a reclamatiile cumparatorilor pentru bunuri aflate in perioada de garantie:

a) acordarea unor reduceri comerciale, in procente sau global valoric calculate  la valoarea totala a bunurilor in cauza, livrate initial;

b) efectuarea reparatiilor de catre cumparator, fara returnarea bunurilor catre furnizor.

In acest caz, cumparatorul trebuie  sa recupereze de la furnizor contravaloarea manoperei si a pieselor de schimb utilizate. Recuperarea se face pe baza de factura emisa de cumparator care are si obligatia intocmirii unui deviz pentru justificarea sumei facturate.

Pentru cumparator operatiunea reprezinta o lucrare prestata asupra unui bun mobil  care are  locul in statul sau. Din acest motiv, serviciul se taxeaza de catre cumparator in regim normal,  cu cota de TVA aplicabila in statul sau. 

c) returnarea efectiva a bunurilor defecte  la furnizor, sub rezerva primirii ulterioare a acestora, dupa inlaturarea defectiunilor. 

Fiecare dintre cele trei modalitati de inlaturare a motivelor de reclamatii trebuie negociata intre partile participante la tranzactie, rezultatele negocierii fiind consemnate in c ontracte , comenzi, corespondenta letrica sau electronica si  in orice alte documente.

Nu neglijati faptul ca organul de inspectie fiscala va avea in vedere responsabilitatea suportarii cheltuielilor aferente de catre fiecare partener.
 
Cum este si firesc, defecte pot sa apara la orice fel de bun pentru care se prevede sau nu se prevede un termen de garantie, indiferent de statul unde este stabilit
furnizorul:  intr-un stat comunitar sau intr-un stat tert.

Referitor la reparatii, problema trebuie abordata din doua unghiuri:

1. cand o firma din Romania a efectuat initial o operatiune de export sau o operatiune de livrare intracomunitara de bunuri, caz in care are calitatea de furnizor cu obligatia efectuarii reparatiilor in perioada de garantie;

2. cand o firma din Romania a efectuat initial o operatiune de import sau o operatiune de achizitie intracomunitara de bunuri, caz in care are calitatea de cumparator si are dreptul sa solicite furnizorului efectuarea de reparatii.

Pentru relatiile cu parteneri stabiliti in state terte

D.p.d.v. al TVA, daca bunurile sunt livrate intr-un stat tert sau sunt importate dintr-un stat tert, problema este simpla in cazul unui retur de bunuri defecte. Pentru astfel de situatii nu se organizeaza evidenta fiscala a operatiunii de retur deoarece avem ca document justificativ  declaratia vamala cu caracter temporar. 

Astfel:

- daca ati exportat bunuri si acestea sunt defecte partial sau in totalitate, iar prin contract s-a convenit cu cumparatorul ca bunurile sa fie returnate: returul se incadreaza la import temporar de bunuri pentru care se intocmeste  o declaratie vamala de import, cu termen stabilit de vama pentru inchiderea operatiunii.

Operatiunea nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si nu se declara in decontul de TVA deoarece aceasta operatiune nu este taxabila; 

- daca ati importat bunuri si acestea sunt defecte partial sau in totalitate, iar prin contract s-a convenit cu furnizorul  sa  returnati bunul: returul se incadreaza la export  temporar de bunuri pentru care se intocmeste o declaratie vamala de export, cu termen stabilit de vama pentru inchiderea operatiunii. Pentru o astfel de operatiune nu se datoreaza TVA;

Pentru relatiile cu parteneri stabiliti in state membre

D.p.d.v. al TVA, daca bunurile sunt livrate intr-un stat comunitar sau sunt achizitionate dintr-un stat comunitar, problema se complica din cauza faptului ca nu mai avem un document justificativ de natura unei declaratii vamale care sa confirme intrarea sau iesirea temporara a bunurilor de pe teritoriul Romaniei.

In lipsa unui document  justificativ, se organizeaza evidenta fiscala a acestor bunuri defecte returnate.   

Astfel, o firma din Romania se poate afla intr-una din urmatoarele situatii:

1. are calitatea de furnizor:

- daca s-au  livrat bunuri catre un partener intracomunitar iar bunurile  sunt defecte partial sau in totalitate, daca prin  contract s-a convenit cu cumparatorul, bunurile urmeaza sa fie returnate in Romania. 

In acest caz:

a) pentru cumparatorul din statul membru:  operatiunea nu reprezinta o livrare intracomunitara de bunuri. Operatiunea este un nontransfer care nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari,  nu se declara in decontul de TVA si nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa trimestriala . 

b) pentru vanzatorul din Romania:  operatiunea nu reprezinta o achizitie  intracomunitara de bunuri, nu se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari, nu se declara in decontul de TVA si nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa trimestriala.

 Bunurile returnate se inregistreaza in registrul bunurilor mobile corporale primite si operatiunea se inchide in registru dupa repararea bunurilor si expedierea acestora catre cumparator. 

  • In situatia in care reparatiile se efectueaza in perioada de garantie, operatiunea nu reprezinta o prestare de servicii deoarece nu se realizeaza  cu plata, fiind o obligatie contractuala  asumata in cadrul perioadei   de   garantie conform prevederilor  art. 129  alin. 5, lit. c;, deoarece  repararea bunurilor este o prestare de serviciu.

Nu incadreaza la prestari servicii nici contravaloarea pieselor de schimb inlocuite deoarece sunt acestea sunt accesorii operatiunii de remediere  efectuata  fara plata in cadrul perioadei de garantie.

Pentru lucrarile efectuate in perioada postgarantei, furnizorul emite factura, fara a taxa  operatiunea daca proprietarul bunului ii comunica  codul  de inregistrare in scopuri de TVA eliberat de autoritatile fiscale din statul sau.

Pe factura se inscrie pe factura emisa mentiunea "neimpozabil in Romania";

In aceste conditii, operatiunea de remediere   se incadreaza in prevederileart. 133, alin. (2), lit. h, pct. 2 din Codul fiscal. In valoarea totala a facturii de prestari servicii  se cuprinde contravaloarea manoperei directe, a regiilor si a pieselor de schimb inlocuite ;

  • In situatia in care reparatiile se efectueaza in afara perioadei  de garantie, operatiunea reprezinta o prestare de servicii deoarece este efectuata cu plata. in valoarea prestarilor de servicii efectuate cu plata se incadreaza si  contravaloarea pieselor de schimb inlocuite deoarece acestea sunt accesorii operatiunii de remediere  efectuata  cu plata .

2. Are calitatea de cumparator:

- daca s-au achizitionat bunuri si acestea sunt defecte partial sau in totalitate, iar prin contract s-a  convenit cu furnizorul stabilit intr-un stat membru,  ca bunurile sa fie returnate.

In acest caz:  
a) pentru cumparatorul din Romania:  operatiunea nu reprezinta o livrare intracomunitara de bunuri deoarece operatiunea este un nontransfer pe care trebuie sa il evidentieze
obligatoriu in registrul nontransferurilor. Aces registru se inchide la pozitia respectiva o data cu returnarea bunurilor remediate. 

b) pentru vanzatorul din statul membru:  operatiunea nu reprezinta o achizitie  intracomunitara de bunuri. 

Cea mai simpla metoda de solutionare a unei reclamatii calitative pentru defecte minore ?

Daca defectele sunt minore, clientul va fi multumit cu primirea unor reduceri financiare din partea furnizorului. Aceasta modalitate de solutionare a unor reclamatii de calitate  este benefica pentru ambele parti, in special pentru furnizor care economiseste astfel sume importante ocazionate de ambalarea si returnarea produselor defecte, suportate pe cheltuiala sa. 

Consider ca pentru astfel de situatii,  nu este necesara emiterea unei facturi in rosu deoarece nu poate fi vorba despre o operatiune economica de livrare de bunuri ci despre o intelegere intre furnizor si cumparator legata de decontarea bunurilor livrate initial.

Operatiunea are un caracter financiar, fara a fi legata de pretul bunurilor livrate.

Desi prin lege nu se mentioneaza in mod expres, astfel de reduceri  nu intra in sfera  taxarii.

Deoarece reducerile financiare se acorda ulterior livrarii, d.p.d.v. contabil operatiunea se inregistreaza astfel:

furnizorul:
                             667                      =                     411

cumparatorul:
                              401                      =                    767

Daca prin contractul initial sau printr-un act aditional, incheiat ulterior, se stabileste ca solutionarea reclamatiei sa se efectueaze si prin acordarea unui discount, firma din Romania urmeaza  sa emita o nota de credit care va fi inregistrata prin formula contabila

                              667                     =                     411.

In cazul in care exista un acord scris intre parti, o  alternativa a diminuarii sumei de plata datorata de client firmei dvs. ar fi ajustarea bazei de impozitare reglementata prin art. 138, lit. b care prevede  reducerea bazei de impozitare si in situatia refuzurilor totale sau partiale privind  calitatea   bunurilor livrate, in conditiile anularii   partiale a contractului pentru livrarea respectiva. 

Acest articol este aplicabil si livrarilor  intracomunitare, fapt ce rezulta si din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal aprobate prin H.G. nr. 44/2004, pct. 20, alin.  (1). 

In situatia in care decideti ajustarea bazei de impozitare, aveti obligatia sa corectati factura initiala prin reducerea bazei de impozitare prin emiterea unei facturi care va trebui transmisa si beneficiarului (art. 159, alin. 1 si 2).

Atentie!

Nu confundati ajustarea bazei de impozitare cu acordarea unei reduceri financiare. 

Ajustarea bazei se face pe baza emiterii unei facturi de catre furnizor iar reducerea financiara se face doar pe baza intelegerii contractuale intre partile participante la tranzactie.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Abordarea fiscala a returului de bunuri defecte, cu scopul repararii acestora de catre furnizor":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016