Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Amintim contribuabililor persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA care sunt principalele aspecte privitoare la corectarea informatiilor inscrise in facturi sau alte documente care tin loc de facturi, prevazute la art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF), cu modificarile si completarile ulterioare.
Modalitati de corectare a documentelorDocumentul care tine loc de factura este documentul emis pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in conformitate cu obligatiile impuse de un acord sau tratat la care Romania este parte, care contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din CF.
Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
- in cazul in care documentul nu a fost transmis catre beneficiar, acesta se anuleaza si se emite un nou document;
- in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat.
In situatiile in care baza de impozitare a TVA se ajusteaza potrivit prevederilor prevazute la art. 138 din CF, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.
Daca o persoana impozabila a emis facturi aplicand regimul de taxare si ulterior intra in posesia documentelor justificative care ii dau dreptul la aplicarea unei scutiri de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143, 144 sau 144 indice 1 din CF, aceasta poate corecta facturile emise, conform prevederilor art. 159 alin. (1) lit. b) din CF, aplicand regimul de scutire corespunzator operatiunilor realizate.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Corectarea documentelor urmare a unei inspectii fiscale
Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie catre beneficiari. Beneficiarii au drept de deducere a taxei inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 din CF.
Organele de inspectie fiscala vor permite deducerea taxei pe valoarea adaugata in cazul in care documentele controlate aferente achizitiilor nu contin toate informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din CF sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale la beneficiar documentele respective vor fi corectate de furnizor/prestator.
Important! Furnizorul/prestatorul are dreptul sa corecteze anumite informatii din factura care sunt obligatorii potrivit art. 155 alin. (5) din CF, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor ori nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, chiar daca a fost supus unei inspectii fiscale. Aceasta factura va fi atasata facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator, nici la beneficiar.
Furnizorii/prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (3) din CF, vor inscrie aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, care vor fi preluate de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi.
Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii vor mentiona ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii vor avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147 indice 1 din CF, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 147 indice 1 alin. (2) din CF, respectiv 5 ani.
Prevederile de mai sus se aplica inclusiv in cazul micilor intreprinderi care nu s-au inregistrat in scopuri de TVA potrivit art. 153 din CF la depasirea plafonului de scutire si organele de inspectie fiscala au stabilit diferente de taxa colectata de plata
De retinut! Modalitatile de corectare a documentelor stipulate la art. 159 din CF se aplica numai de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania. in cazul persoanelor care nu sunt inregistrate si nu au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania, se aplica prevederile art. 155 alin. (11) din CF.
Corectarea autofacturilor
In cazul autofacturilor emise conform art. 155 alin. (2) si (4) si art. 155 indice 1 alin. (2) din CF, daca persoana impozabila emitenta constata ca a inscris informatii in mod eronat in respectivele autofacturi, fie va emite o noua autofactura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din autofactura initiala, numarul si data autofacturii corectate, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie va emite o noua autofactura continand informatiile si valorile corecte si concomitent va emite o autofactura cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data autofacturii corectate. in situatia in care autofactura a fost emisa in mod eronat sau prin norme se prevede ca in anumite situatii se poate anula livrarea/prestarea catre sine, persoana impozabila emite o autofactura cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data autofacturii anulate.
*
Baza legala: art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pct.81 indice 2 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Prelucrare marfuri si Registrul bunurilor primite. Cum tratam returul marfurilor reconditionate in Romania?TVA - Scutiri pentru exporturi si livrari intracomunitare si pentru transportul international si intracomunitarANAF prezinta Ghidul fiscal al persoanelor fizice care realizeaza venituri comercialeStudiu de caz: Achizitii declarate in jurnalul de cumparari si in decontul 300Bon valoric martie 2009Ultimele articole
Emitere facturi in relatia B2C. Facturile trebuie trimise in SPV?Nou! Ministerul Finantelor vrea sa introduca o aplicatie mobila pentru sistemul RO e-FacturaE-Factura si achizitia de combustibil. Se pot folosi facturi simplificate, care sunt exceptate de la transmiterea in sistem?Monografie leasing financiar AUTO. Cum se inregistreaza datoriile si creantele exprimate in lei?Cum se inregistreaza in contabilitate bonurile de combustibilArticole similare
Contribuabilii au la dispozitie servicii electronice pentru indeplinirea obligatiilor fiscale declarative si de plataInregistrarea marfurilor primite in baza avizului de insotireLegea nr. 72 din 2013. Exista exceptii pentru facturile scadente la 30 de zile?TVA - Servicii prestate pe cale electronicaAchizitii intracomunitare mostre. Cum facem inregistrarea facturii?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereInformare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVAArticole similare
Exigibilitate TVA pentru operatiuni supuse masurilor de simplificare. Cum procedam?Controale ANAF la persoanele fizice in luna martie 2023. Ce rezultate au inregistrat inspectoriiAjustare TVA la clienti care au fost in falimentDeducere TVA pentru achizitie intracomunitara de marfuriLipsuri materiale imputabile. Cum facem ajustarea de TVA?Ultimele articole
Joi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleTVA Intracomunitar: ghidul completTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleAjustari de TVA. Cand se vor declara in D300Calendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Articole similare
Noutati legislatie Fiscala 02-08 iunie 2008 - Monitorul OficialCod de TVA anulat din oficiu, declaratii fiscale si informative, inregistrari contabileCasa Nationala de Pensii: Precizari privind indicele de CORECTIE si modul de aplicare a prevederilor din Legea 263/2010Codul fiscal 2011 - Titlul IXMasuri de simplificare la TVA. Ce categorii de operatiuni exista?Ultimele articole
PFA, norma ajustata de venit. Cum se calculeaza impozitul pe venit, CAS si CASSCNPP: Indicatori utilizati in sistemul public de pensii pentru anul 2024Impozitare PFA: 3 studii de caz utile pentru contribuabiliMonografie contabila necesara firmelor care deconteaza ochelari de vedere angajatilorMonografie contabila necesara firmelor care deconteaza ochelari de soare angajatilorArticole similare
Reduceri acordate clientilor externi. TVA la incasareCorectare ERORI contabile. Procedura si implicatiiFacturi de corectie | Deducere TVA si inregistrari contabile aferenteNoua procedura privind contribuabilii inactiviBalanta contabila este anexa obligatorie la situatia financiara anuala. Este un document frecvent controlatUltimele articole
Ghid balanta de verificare. Inlatura DEFINITIV 5 probleme care iti dau batai de cap cand lucrezi cu balanta de verificareAjustari de TVA. Cand se vor declara in D300Nou! Ministerul Finantelor vrea sa introduca o aplicatie mobila pentru sistemul RO e-FacturaRegulile de completare a D101 privind impozitul pe profit, modificate! Care sunt noutatile din 2024Societate nou infiintata. ERORI la depunerea D700 pentru trecerea de la micro la profitAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"