Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate comerciala a achizitionat in luna mai 2005 o constructie pentru care a dedus TVA in totalitate. In luna iunie 2009, societatea a inchiriat o suprafata din aceasta constructie unei alte societati.
Societatea detinatoare a constructiei nu a optat pentru taxarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin.(2) lit.(f) din Codul Fiscal (nu a facturat chiria cu TVA). In acest caz a trebuit sa procedeze la ajustarea, declararea si plata TVA deductibile aferente in conditiile prevazute la art. 149 din Codul Fiscal, dar perioada de ajustare fiind limitata la 5(cinci) ani, in conformitate cu prevederile art.161 alin.(8) din Codul Fiscal, operatiune pe care societatea nu a facut-o la momentul inchirierii suprafetei din constructie.
Se mentioneaza ca in luna octombrie 2012 contractul de inchiriere a fost reziliat. Urmare celor prezentate mai sus, societatea a procedat la calcularea TVA ajustata in anul 2013, totodata calculind si accesoriile aferente pentru neplata acesteia, pentru perioada in care suprafata din constructie a fost inchiriata.
In conditiile in care contractul de inchiriere a fost reziliat si perioada de ajustare a TVA, de 5 (cinci) ani, prevazuta de lege, a expirat, vom stabili cum trebuie declarate si platite TVA ajustata si accesoriile aferente calculate in anul 2013.
Solutia consultantului:
In situatia prezentata, daca bunul imobil nu a mai suportat lucrari de modernizare si transformare dupa data de 1 ianuarie 2007, perioada de ajustare de 5 ani a sumei TVA deduse s-a prescris la data de 31.12.2011. In acest caz, nu mai exista obligatia ajustarii sumei TVA deduse in anul 2013 chiar daca dvs. ati constatat o deficienta aferenta anului 2009.
In anul 2009, la momentul inchirierii bunului imobil in regim de scutire fara drept de deducere, ajustarea trebuia efectuata doar pentru o perioada de 3 ani deoarece bunul a fost utilizat pentru operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile pentru o perioada de 2 ani (2007, 2008).
Astfel, avand in vedere ca in anul 2013 nu mai exista nici un risc fiscal cu privire la suma TVA care trebuia ajustata, nu este recomandabila efectuarea ajustarii in anul 2013. Totusi, daca decideti sa efectuati ajustarea, trebuie sa aveti in vedere ca suma TVA ajustata (19%) se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 31 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital" in decontul completat si transmis pentru luna iulie 2013.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
In situatia in care ar fi rezultat o suma TVA de plata prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii decembrie 2011 cand ajustarea trebuia efectuata (scadenta in 25.01.2012), trebuie sa aveti in vedere ca la momentul ajustarii in anul 2013 nu se calculeaza accesorii din proprie initiativa pentru perioada cuprinsa in intervalul 26.01.2012 si data de 25.07.2013 (ipotetic).
Practic, valoarea accesoriilor calculate nu se raporteaza fiscal de catre contribuabil deoarece prin Codul de procedura fiscala nu s-a reglementat o astfel de obligatie care exista inainte de intrarea in vigoare a OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
In acest context, nu poate fi efectuata nici virarea sumei aferente accesoriilor deoarece, in lipsa unui formular de declare, nu se poate constitui un debit de aceasta natura prin fisa sintetica pe platitor.
Accesoriile aferente unui debit se calculeaza fie prin fisa sintetica pe platitor pe baza declaratiilor fiscale (cod 100, cod 112, cod 300, etc.) conform sumelor de plata datorate, fie pe baza Deciziei de impunere intocmita de catre organul de inspectie fiscala ca act administrativ fiscal ca urmare a efectuarii unei inspectii fiscale prin care s-au constatat deficiente privind aplicarea legislatiei fiscale.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Procedura de reinnoire a certificatelor digitale pentru semnatura electronicaPlata defalcata a TVA. 3 raspunsuri despre conturile de TVADocumentar fiscal: Depunerea Formularului 600Regimul TVA pentru transportul international de persoaneAu fost publicate noile modele de formulare pentru solicitarea Somajului Tehnic (Ordinul 947/2021)Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereInformare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVAArticole similare
Deschidere procedura faliment debitor/aprobarea planului de reorganizare: AJUSTARE TVA. Modificari 2019Manualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziLipsuri materiale imputabile. Cum facem ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul iesirii prin optiune din sfera TVA si modificarea cotei standard de TVA. Cum facem inregistrarile contabile?Cum facem ajustarea TVA pentru o societate cu activitate suspendata?Ultimele articole
AJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAMasina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Cum se calculeaza valoarea despagubirii in cazul bunurilor deteriorate in timpul transportului. Monografie contabilaAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVA: ajustarea TVAArticole similare
Cum recuperam sumele platite in urma hotararilor judecatoresti? Documente obligatoriiANAF a publicat Ordinul nr. 1768 privind Formularul 096Procedura de restituire a impozitului pe dividende rezultat din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anuluiANAF propune schimbarea unor competente de administrare teritorialaCod de TVA anulat din oficiu, declaratii fiscale si informative, inregistrari contabileUltimele articole
Microintreprindere in 2024. Optiune privind plata impozitului pe profit in cursul anuluiCum a fost modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024. Tabel comparativFime care platesc impozit pe venit. Daca raman la acelasi impozit, mai trebuie depusa D700 in 2024?Firme cu cifra de afaceri sub 500.000 euro. Poate trece prin optiune la impozit pe profit?Reminder ANAF! F3000 se va depune pana pe data de 15 mai 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"