Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom vedea mai jos cum se procedeaza pentru rambursarea TVA facturata de un operator economic rezident in Germania pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei in beneficiul unor clienti care sunt persoane impozabile stabilite in Turcia sau Elvetia.
Solutie:
O societate germana - denumita in continuare "Firma A" - s-a inregistrat in scopuri de TVA in Romania prin desemnarea unui reprezentant fiscal pentru livrari de bunuri efectuate pe teritoriul Romaniei (livrari de carburanti catre clienti din Turcia si Elvetia). Astfel, Firma A factureaza livrarea de carburanti catre clientii sai din Turcia si Elvetia aplicand TVA de 24% si incaseaza contravaloarea facturilor emise in conturi deschise in Turcia si, respectiv, in Elvetia. Clientii din Turcia si Elvetia solicita ulterior rambursarea taxei achitate catre Firma A, in temeiul Directivei a 13-a a Comisiei Europene. In acest context, firma A solicita clarificari cu privire la urmatoarele aspecte:
1) Posibilitatea clientilor Firmei A stabiliti in Turcia sau Elvetia de a solicita rambursarea TVA facturate de Firma A pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei, indiferent de tara in care este deschis contul in care acesti clienti achita catre Firma A contravaloarea facturilor in baza carora este solicitata rambursarea TVA.
In opinia noastra, tara in care este deschis contul in care clientii achita contravaloarea facturilor emise de Firma A nu are relevanta in analiza cererii de rambursare a TVA in temeiul Directivei a 13-a. Nu exista prevederi legale care sa oblige persoanele impozabile care solicita rambursarea sa achite facturile emise de furnizori in conturi deschise in Romania.
2) In ce masura este necesara efectuarea unei inspectii fiscale incrucisate la nivelul Firmei A, atat timp cat solicitantul rambursarii (compania din Turcia sau Elvetia) a pus deja la dispozitia autoritatilor fiscale competente extrase ale conturilor bancare ce demonstreaza achitarea TVA solicitata la rambursare; totusi, in situatia in care aceasta inspectie fiscala trebuie efectuata, intrebarea este daca reprezentantul fiscal al Firmei A in Romania este obligat sa detina extrase de cont care sa demonstreze incasarea la nivelul Firmei A a contravalorii TVA pentru care clientul din Turcia sau Elvetia solicita rambursarea.
Situatiile in care organele fiscale au obligatia/posibilitatea efectuarii de inspectii fiscale incrucisate si documentele pe care reprezentantii fiscali ai societatilor verificate au obligatia de a le pune la dispozitia organelor de control nu sunt reglementate de Codul fiscal sau de normele de aplicare a acestuia. Obligatia de a aduce dovezi privind achitarea taxei in Romania revine persoanei impozabile care solicita rambursarea in temeiul Directivei a 13-a.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
3) Posibilitatea demonstrarii achitarii taxei solicitate la rambursare de catre clientii Firmei A printr-o declaratie pe propria raspundere si/sau extrase de cont ale Firmei A care sa ateste incasarea sumelor aferente.
In conformitate cu prevederile art. 147^2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana impozabila neinregistrata si care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilita in Comunitate, poate solicita rambursarea taxei achitate pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in Romania, daca, in conformitate cu legile tarii unde este stabilita, o persoana impozabila stabilita in Romania ar avea acelasi drept de rambursare in ceea ce priveste TVA sau alte impozite/taxe similare aplicate in tara respectiva.
La punctul 50 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prevazute documentele pe care reprezentantul in scopul rambursarii trebuie sa le depuna la organul fiscal competent, in numele si in contul solicitantului. De asemenea, la punctul 50 alin. (8) din norme se prevede ca organul fiscal competent poate impune reprezentantului in vederea rambursarii orice alte obligatii in plus fata de cele prevazute la alin. (7).
Avand in vedere aceste prevederi legale, la punctul 13.1. din Anexa 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 5/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii, se precizeaza ca, pentru solutionarea cererii, organul fiscal are dreptul de a cere reprezentantului orice alte documente pe care le considera necesare.
Prin urmare, in opinia noastra, organul fiscal competent are dreptul de a solicita documente care dovedesc achitarea taxei solicitate la rambursare. In opinia noastra, o declaratie pe propria raspundere nu reprezinta document valid din care sa rezulte achitarea taxei. Apreciem ca dovada achitarii taxei ar putea fi reprezentata de extrasul de cont obtinut de la banca prin care s-a efectuat plata facturii respective.
Baza legala: Legea nr 571 / 2003 articolul 147^2 alin. (1) lit. b)
Sursa: ANAF
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Gabriel Jinga si Gabriel Gheorghe vin la Poiana Brasov, 27 - 29 noiembrie la Smeinarul National de Fiscalitate si ContabilitateANAF ramburseaza TVA in valoare de aproape 1 miliard de leiCum facem o cerere de rambursare de TVA aferenta achizitiei de combustibil in UE?In ce conditii cerem rambursarea TVA in cazul unui antecontract de vanzare-cumparare?GHID: Recuperarea TVA platita in alte state membre ale UEUltimele articole
ANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVARambursarea de TVA: cine o poate solicita si cum se calculeaza valoarea TVA-ului rambursatOrdinul 1610/2022 a modificat Procedura de solutionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de persoanele impozabile nestabilite in taraArticole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL V - Capitolul III - Modul de impozitare a veniturilor din economii obtinute din Romania de persoane fizice rezidente in state membre si aplicarea schimbului de informatii in lRetrogradarea SUA: aurul creste, petrolul scadeLa vanatoare de... sepciFrancul ELVETIAn: nivel maxim record fata de euroInformare ANOFM: Locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURESUltimele articole
Intreprinderi legate. In ce conditii se incadreaza la regimul micro din 1 ianuarie 2024ANOFM: Locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURES la final de aprilie 2022Sercivii prestate catre clienti Non-UE. Cum se intocmesc facturile?Obligatii si documente necesare privind delegarea in strainatate a angajatilorMEEMA propune noi masuri bugetare pentru sprijinirea IMM-urilor (Proiect de OUG )Articole similare
Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabiliNoi prevederi privind regimul de declarare derogatoriu pentru persoanele in inactivitate temporaraCota redusa pentru livrarea de carti, manuale, ziare si revisteLivrari intracomunitare de bunuri. Documente pentru justificarea aplicarii regimului de scutire TVAUtil pentru societati: Finalizarea si consecintele inspectiei fiscaleUltimele articole
Colectarea veniturilor la bugetul general consolidat in primul trimestru din 2024Rezultatele actiunilor ANAF in 2023: Au fost identificate obligatii fiscale nedeclarate de 10,62 miliarde leiReducerea evaziunii fiscale: Rezultatele activitatii controalelor ANAF in luna octombrie 2023Controale ANAF. In septembrie inspectorii au stabilit 565,08 mii lei lei sume suplimentare pentru contribuabiliControale ANAF in 2023: A fost aprobata procedura de prezentare a legitimatiei de INSPECTIE FISCALA si a ordinului de serviciuArticole similare
Lista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAFPrestari servicii intracomunitare. Care va fi perioada fiscala pentru TVA?Executia bugetara ianuarie 2020. MFP: Record istoric al incasarilor brute din TVAO comunicare mai buna cu Fiscul, impozit agricol mai mic si esalonari la plata flexibile. Toate intr-un singur proiect!Noi modificari de la ANAF: Se schimba si formularul 013Ultimele articole
Din 1 octombrie 2024 este OBLIGATORIE dotarea cu aparate de marcat electronice si in cazul automatelor comercialeTermene limita de depunere a situatiilor financiare anuale aferente anului 2023Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024Tratamentul fiscal al chiriei platite in 2023 pentru 2024Joi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleArticole similare
Regimul TVA pentu achizitiile de bunuri si servicii din Uniunea EuropeanaSolicitarile de rambursare TVA pentru importuri si achizii intracomunitare se depun pana la 30 septembrieCare sunt conditiile necesare transmiterii cererii autoritatii competente din statul membru de rambursare?Atentie: Termen limita pentru depunerea Formularului 318. Cititi aici detaliileRecuperare TVA platita in UE. Cum procedam?Ultimele articole
OUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plataNou! In anul 2021 nu se datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile, calculate incepand cu data de 1 ianuarie (OUG 226/2020)OUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneFacilitati fiscale instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 6 din 2019. ANULAREA unor obligatii accesoriiRecuperare TVA pentru achizitii dintr-un stat membru UEAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"