Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!

Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017.

Anulare cod de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale apar?

de InfoTva.ro la 31 Mai. 2016 Exclusiv
Tags: anulare cod inregistrare, declaratia de inactivitate, codul fiscal, tva, formular 311, cod de inregistrare tva

In cazul urmator, o firma a fost declarata inactiva deoarece a expirat sediul social. In data de 14.04.2016 a fost reactivata, dar a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA (datorita starii de inactivitate fiscala). Stabilim daca trebuie depusa Declaratia 088 pentru a se reactiva firma ca platitoare de TVA. De asemenea, vom vedea daca in aceasta perioada marfa se factureaza cu TVA (pe facturier) si daca facturile de la furnizori vor fi inregistrate fara TVA pe costuri.


De asemenea, vom vedea ce regim TVA se aplica pentru facturile de la clienti, precum si in cazul celor carora le e facturata marfa.

Se mentioneaza ca firma este in reorganizare din anul 2012.  In cazul in care nu se mai aproba solicitarea de platitor TVA, firma va fi in imposibilitatea de a plati datoriile.

Iata raspunsul oferit de specialist:

O societate al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu conform prevederilor art. 316 alin.  (11) lit. a)  datorita faptului ca a fost declarata inactiva are obligatia sa colecteze TVA, dar nu are dreptul sa deduca suma TVA deductibila inscrisa in facturile emise de furnizori/prestatori. De asemenea, nu are drept de deducere nici pentru cheltuielile aferente achizitiilor efectuate. Aceste consecinte fiscale negative sunt reglementate prin art. 11 alin.  (6) din Codul fiscal "Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.

Pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care persoana nu are un cod valabil de TVA, destinate operatiunilor care urmeaza a fi efectuate dupa data inregistrarii in scopuri de TVA care dau drept de deducere potrivit titlului VII, se ajusteaza in favoarea persoanei impozabile, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, taxa aferenta:
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii

Vezi detalii

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017

Vezi detalii

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel

Vezi detalii


a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii;
c) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data. "

Suma TVA colectata conform prevederilor art. 11 alin. (6) de catre o persoana impozabila al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu este inclusa in valoarea totala a facturii emise pe numele cumparatorului/beneficiarului. Este recomandabil ca pe factura emisa, furnizorul/prestatorul sa inscrie mentiunea "TVA inclusa, cota 20%  art. 11 alin. (6) Legea nr. 227/2015" astfel incat, in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA, organul de control sa constate ca obligatia de colectare a fost indeplinita, fara a mai fi tentat sa stabileasca diferente suplimentare de plata din TVA, in lipsa unei dovezi. Prin inscrierea acestei mentiuni, furnizorul/prestatorul face dovada ca si-a indeplinit obligatia legala, iar cumparatorul/beneficiarul  ca a luat cunostinta de starea fiscala a partenerului sau de afaceri.  

Factura se emite cu respectarea cerintelor impuse in  Codul fiscal,  prin inscrierea informatiilor de la art. 319 alin. (20), dar   fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA.

Totusi, avand in vedere faptul ca persoana impozabila  are codul TVA anulat, la inscrierea informatiei de la art. 319 alin. (20) lit. d) "denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile; " codul aferent nu trebuie inscris cu simbolul RO. Astfel, inscrierea mentiunii "cod TVA anulat" este optionala,  fara  a fi interzisa. In lipsa simbolului RO, cumparatorul bunurilor/beneficiarul serviciilor  are  posibilitatea, dar si obligatia  sa identifice starea fiscala a furnizorului/prestatorului  prin consultarea Registrului persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA sau a Registrului persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata .  

Valoarea totala a facturii emise, inclusiv TVA colectata, se inregistreaza in creditul contului  de venituri, de exemplu 707 "Venituri din vanzarea marfurilor", in corespondenta cu debitul contului 411 "Clienti". Concomitent, se evidentiaza obligatia de plata a TVA colectata:
635                                                         = 446
"Cheltuieli cu alte impozite, taxe …"       "Alte impozite, taxe" (analitic)

Astfel, cheltuiala inregistrata in debitul contului 635 este cheltuiala deductibila deoarece este aferenta desfasurarii activitatii economice constand in vanzarea de marfuri. In opinia mea,  suma TVA colectata conform prevederilor art. 11 alin. (6) este deductibila daca este recuperata de la client prin facturare. In acest caz, se considera ca valoarea acesteia este cheltuiala efectuata  in scopul desfasurarii activitatii economice conform prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal.
           
Suma TVA colectata se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 795  din 19 februarie 2016 si se achita, efectiv, bugetului de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea bunurilor/prestarea serviciilor.

Suma TVA care nu poate fi dedusa reintregeste costul de achizitie al bunurilor/serviciilor.
    
Desi furnizorul/prestatorul al carui cod de TVA a fost anulat  colecteaza TVA, cumparatorul bunurilor/prestatorul serviciilor nu are drept de deducere pentru suma TVA respectiva, chiar daca este inscrisa pe factura primita. Aceasta interdictie este reglementata prin art. 11 alin.  (7) din Codul fiscal  "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa. "

 Asa cum se poate constata din art. 11 alin. (7), beneficiarul isi poate exercita dreptul de deducere daca furnizorul/prestatorul se afla in procedura falimentului, definita la pct.  45 de la art. 5 "Definitii"  din legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa "procedura falimentului este procedura de insolventa, concursuala, colectiva si egalitara, care se aplica debitorului in vederea lichidarii averii acestuia pentru acoperirea pasivului, urmata de radierea debitorului din registrul in care este inmatriculat."

De asemenea, in situatia in care codul de TVA a fost anulat din oficiu de catre organul fiscal competent pentru una din cauzele reglementate prin  art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate, aspect reglementat prin art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.

In acest caz, nu se fac ajustari ale taxei aferente serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie, prevazute la alin. (1), persoana impozabila fiind supusa  obligatiei de plata a TVA colectate conform prevederilor art. 11 alin. (6) din Codul fiscal. Acest aspect este reglementat prin normele de aplicare ale art. 304, la pct. 78 alin. (9)  " In cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de organele fiscale competente, conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, nu se fac ajustari ale taxei aferente serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie, prevazute la alin. (1), fiind supuse obligatiei de plata a TVA colectate conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal". Asa cum se poate constata, pentru  stocurile existente la momentul anularii in scopuri de TVA, se colecteaza TVA, operatiunea fiind considerata asimilata unei livrari de bunuri si servicii. Suma TVA colectata se raporteaza, fie prin ultimul decont de TVA depus in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, fie ulterior, prin  formularul  cod 311 care poate fi descarcat de pe site www.anaf.ro, formulare utile.  

Un alt risc al anularii codului de TVA consta in faptul ca pentru efectuarea unei achizitii intracomunitare de bunuri si/sau servicii, persoana impozabila trebuie sa achite efectiv TVA, fara sa aiba posibilitatea aplicarii regimului de taxare inversa. Suma TVA datorata se raporteaza, de asemenea, prin formularul cod 311.

Formularul cod 311 se depune la organul fiscal competent numai pentru perioadele in care se realizeaza operatiunii economice din sfera de aplicare a TVA pentru care furnizorul/prestatorul are obligatii de plata la bugetul statului.
 
 In concluzie, pentru evitarea consecintelor fiscale negative rezultate din anularea codului de TVA, este recomandabil sa solicitati reinregistrarea conform prevederilor art. 316 alin. (12).


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal


Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Anulare cod de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale apar?":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 2 voturi




Comentarii 1 comentarii

Rusu Dumitru 2016-07-13 14:31:16

Buna ziua,

Reprezint societatea Q Factor srl si suntem in aceeasi situatie.
Nu sunt de acord cu o parte din articolul d-voastra, dar probabil aveti dreptate cu felul in care trebuie actionat. De fapt, consider ca noul cod fiscal are aici o scapare in aplicarea art. 11 alin. 6) si 7). Daca inainte, la reactivarea societatii se reinregistra din oficiu societatea in scopuri de TVA, acum societatea trebuie sa solicite acest lucru.
Aceasta inseamna ca exista o perioada in care societatea a fost reactivata, dar inca nu a fost reinregistrata in scopuri de TVA. Insa, art. 11 alin. 6) si 7) se refera la perioada de inactivitate. Mai departe alin. 8) si 9) ale aceluiasi articol se refera la persoanele carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conf. art. 316 alin. 11) lit. b)-e) si lit. h), iar anularea din oficiu din cauza expirarii sediului social este, evident, litera a).
Ca urmare, astept un raspuns oficial de la ANAF si voi actiona in consecinta.

Oricum, foarte important si profesionist articolul d-voastra. Multumim.

Atentie contabili!
Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Club Contabilitate

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
Atentie contabili!
TVA-ul s-a schimbat in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Noul Cod Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton