Tags: split tva, plata defalcata, sesiune anaf, contul de tva
Regasiti, prin cele de mai jos, un buletin informativ in care am inclus noutati si materiale explicative privind aplicarea Split TVA.
Sesiune online ANAF: Tema plata defalcata TVA sau split TVA. 20 raspunsuri ANAF
La jumatatea saptamanii in curs, ANAF a organizat o noua sesiune de asistenta online, de data aceasta cu tema "Plata defalcata a T.V.A." (Split TVA).
Atentie! In cazul in care, dupa ce parcurgeti aceste intrebari si raspunsuri, mai aveti chestiuni nelamurite privind plata defalcata TVA, veti regasi la finalul articolului si 3 materiale cuprinzatoare privind situatii aferente Split TVA, elaborate de consultantul fiscal Ionut Jinga pentru Contabilul.ro.
Au existat si intrebari pentru care ANAF a anuntat ca va solicita raspunsuri din partea Ministerului de Finante. Retineti ca prevederile Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a T.V.A se aplica optional de la data de 1 octombrie 2017 si obligatoriu de la data de 1 ianuarie 2018.
1. In cazul unor nerezidenti care nu sunt stabiliti si nici inregistrati in scopuri de TVA in Romania, dar primesc facturi cu TVA romanesc,au obligatia de a efectua plata defalcata a bazei impozabile si a TVA? Daca nu in baza caror prevederi din ordonanta sunt exceptati?
Raspuns ANAF:
Plata defalcata a TVA se aplica pentru toate livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile din punctul de vedere al TVA conform prevederilor Codului fiscal, pentru care locul, conform prevederilor art. 275 sau art. 278 din Codul fiscal, se considera a fi in Romania.
2. In cazul in care un furnizor decide sa aplice sistemul in perioada optionala, iar beneficiarul nu face plata corect in 2 conturi separate, beneficiarul va fi susceptibil de amenzi chiar daca el nu aplica Optional sistemul? Sau amenzile sunt aplicabile dupa 1 ianuarie 2018?
Raspuns ANAF:
Prin exceptie, in perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017, contul de TVA se poate debita cu TVA achitata in alt cont decat contul de TVA al furnizorului/prestatorului, daca acesta nu a optat pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcata a TVA.
Persoanele care au optat pentru aplicarea sistemului au obligatia sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7
zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii TVA care nu a fost platita in contul de TVA de catre beneficiarii care nu au optat pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcata a TVA.
Sunctiunile se aplica doar persoanelor care au optat pentru aplicarea meceasimului incepand cu 1 octombrie 2017.
SPLIT TVA: Incasari facturi partiale de la firme platitoare de TVA, incasari cu card si plata TVA in vama
Continuam seria articolelor care raspund intrebarilor dumneavoastra in ce priveste split TVA.
Iata, asadar, cum procedam cand avem incasari facturi partiale emise catre companii platitoate de TVA, incasari cu card pentru vanzari cu cote diferite de TVA si la plata TVA in vama:
a. incasari partiale
Potrivit art 3 alin (4) din OG 23/2017 privind plata defalcata a TVA:
"Pentru determinarea TVA care se plateste in contul de TVA al furnizorului/prestatorului, in cazul platii partiale a contravalorii livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, precum si in cazul platii unui avans, fiecare plata se considera ca include si TVA aferenta care se determina prin aplicarea procedeului sutei marite, respectiv 19 x 100/119, in cazul cotei standard, si 9 x 100/109 sau 5 x 100/105, in cazul cotelor reduse. Beneficiarii care platesc partial o
factura in care sunt inscrise operatiuni supuse mai multor cote de TVA si/sau mai multor regimuri de impozitare sunt obligati sa aloce sumele platite cu prioritate pentru operatiunile supuse regimului normal de taxare, in ordinea descrescatoare a cotelor".
SPLIT TVA: Ce se intampla cu Retururile catre client persoana fizica plata cash, precum si retur plata card?
Continuam seria de articole privind unele proceduri modificate odata cu aplicarea Split TVA. Pentru a va oferi lamuriri concise despre cum va trebui sa procedati, am adresat unuia dintre consultantii nostri unele dintre cele mai arzatoare intrebari si subiecte despre care ne-ati transmis ca ati dori sa aflati mai multe detalii.
Ce se intampla cu Retururile catre client persoana fizica plata cash, precum si retur plata card?
a. retururi catre client plata cash
Potrivit art 9 lit k din OG 23/2017, contul de TVA se crediteaza si cu:
"sume reprezentand TVA achitat in numerar, cu exceptia celor retinute din incasarile in numerar, prevazute la art. 15 alin. (2), sau cu cardul din contul curent".
"Transferurile prevazute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j), k) si l) se efectueaza in urma verificarii efectuate de organul fiscal. Structura competenta, procedura si conditiile de aprobare a transferului se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.
SPLIT TVA: 3 raspunsuri despre incasarile in numerar, plata defalcata pentru firmele care aplica TVA la incasare si recuperarea TVA-ului
In contextul modificarilor anuntate privind Split TVA, am adresat unuia dintre consultantii nostri unele dintre cele mai arzatoare intrebari si subiecte despre care ne-ati transmis ca ati dori sa aflati mai multe detalii. Regasiti mai jos primele raspunsuri dintr-o serie pe care o vom continua cu alte cateva articole.
1. Cum se va proceda cu numerarul care trebuie depus in contul de TVA sau cu incasarile in numerar?
Potrivit art 15 alin (2) din Ordonanta 23/2017 privind plata defalcate a TVA:
"Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa depuna in numerar/sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7
zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, diferenta intre TVA aferenta incasarilor in numerar si TVA aferenta platilor in numerar efectuate intr-o zi. In cazul institutiilor publice inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, TVA aferenta contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii incasate in numerar se transfera integral in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasare.
Asadar, firmele care incaseaza in numerar au obligatia sa depuna in numerar sau sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, diferenta intre TVA aferenta incasarilor in numerar si TVA aferenta platilor in numerar efectuate intr-o zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Am facut o achizitie de consumabile din Cehia de la o firma neplatitoare de tva. Factura este in limba romana, cu tva inclus, se specifica pe factura ca se respecta prevederile art. 64 din Legea 235/2004 Coll., privind tva. Dupa ce am facut plata facturii, suma aferenta tva ne-a fost returnata. Va rog sa ma ajutati cu o monografie in aceasta speta, mentionez ca folosesc Saga C. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In situatia in care o societate medicala, ce este scutita de TVA pentru serviciile prestate, vinde un imobil, achizitionat cu TVA si pentru care si-a exercitat dreptul de deducere la vremea respectiva, vanzarea actuala se va face cu sau fara TVA? Este necesara ajustarea TVA dedus - achizitia a avut loc in urma cu 10 ani? Societatea prestand actualmente exclusiv servicii medicale scutite de TVA, vanzarea imobilului ce va avea o valoare de vanzare de peste 300.000 lei (plafon scutire TVA) va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O microintreprindere (magazin de Optica), care isi desfasoara activitatea intr-un spatiu inchiriat de la o persoana fizica, spatiu utilizat 100% pentru activitatea economica, urmeaza sa efectueze cheltuieli de amenajare si recompartimentare a spatiului, astfel incat sa respecte prevederile ORDONANTA DE URGENTA nr. 83 din 19 iunie 2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical. Conform anexei 1 din ORDINUL nr. 1.992 din 14...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate comerciala a trecut incepand cu anul 2023 la impozit pe profit, iar la finalul anului 2023 inregistreaza pierdere. In anii anteriori cand a fost platitoare de impozit pe venit a avut profit are inregistrat profit nerepartizat. Intrebarea este daca poate sa repartizeze dividende aferente profitului din anii anteriori cand era platitoare de impozit pe venit sau trebuie sa recupereze inainte pierderea aferenta anului 2023 cand a devenit platitoare de impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am inchiriat un sediu nou, contractul este semnat in decembrie, in posesia spatiului am intrat cu 14.04 pentru a putea face modificari, de mutat ce putem muta cu 15.05, pana atunci nu platim chirie. La vechiul sediu eliberam cu 07.06. 1) Cand trebuie declarat la Registrul Comertului? (nota: biroul are un nr cadastral si o adresa, iar depozitul difera la numar, ce se trece? e nr 133 birou si 137 depozit) 2) Cand trebuie modificate datele pe facturi si informati clientii? (nota: biroul are un nr...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<