Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Avem in cazul de mai jos o societate care in data de 01.2017 a constatat ca un furnizor are codul de TVA inactiv incepand cu 01.11.2016. Firma avea facturi atat in 11.2016, 12.2016, cat si 01.2017 de la acest furnizor. Societatea nu a mai dedus pentru 12.2016 si pentru 11.2016, a reglat TVA dedus initial pe 11 trecandu-l pe nedeductibil in 12.2016. In ianuarie 2017nu a dedus TVA.
Vom vedea in ce masura cheltuiala aferenta este nedeductibila si daca reprezinta un castig faptul ca storneaza toate facturile de cand este inactiv in luna februarie si returneaza suma totala in februarie. De asemenea, stabilim daca poate storna aceste facturi in perioada cat este inactiv, precum si ce implicatii apar atat pentru firma, cat si pentru furnizor.Cheltuielile rezultate din limitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile furnizorului al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu sunt nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal numai in situatia in care anularea codului de TVA s-a efectuat datorita faptului ca furnizorul a fost declarat inactiv conform Codului de procedura fiscala.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 11 alin. (7), asa cum au fost modificate prin O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, publicata in M. Of. nr. 977 din 6 decembrie 2016 " (7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. "
In situatia in care furnizorul se reinregistreaza in scopuri de TVA din anul 2017, in calitate de cumparator, societatea dvs. ar fi avantajata deoarece ar avea drept de deducere, atat pentru suma TVA deductibila pentru care nu a exercitat dreptul de deducere, cat si pentru cheltuielile care au fost tratate drept nedeductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). In acest sens, am in vedere prevederile art. 11 alin. (7) din Codul fiscal "In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. In situatia in care inactivitatea si reactivarea furnizorului, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii furnizorului.
In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea furnizorului sunt declarate in ani fiscali diferiti, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se declara reactivarea, pentru determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala
, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul declararii reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul declararii reactivarii."
Astfel, prin exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor, societatatea dvs. si-ar diminua obligatii de plata fata de bugetului statului.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Totusi, trebuie retinut faptul ca furnizorul nu poate corecta, prin stornare facturile emise in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, daca figureaza, in continuare in Registrul persoanelor impozabile a caror cod de TVA a fost anulat. Asa cum rezulta chiar din textul de lege, acest drept de corectare a facturilor de catre furnizor, dar si dreptul de deducere pentru cumparator, intervine numai dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, in regim normal, al vanzatorului.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Societatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Anulare din oficiu TVA. Cum emitem facturile si ce declaratii se depun?ANULARE COD TVA si raportare eronata 394. Ce implicatii fiscale si amenzi apar?ANULARE COD TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Anularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAUltimele articole
Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaANULARE COD TVA. 3 studii de caz importanteAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseTVA. Cum se aplica regimul special?ANULARE COD TVA. Furnizor in faliment. Cum procedam?Articole similare
TVA inscrisa in facturile prestatorilor care executa lucrari de reparatiiStudiu de caz: Cum facem amortizarea pentru un aututurism second-hand?Decontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportDauna totala, fiscal si contabil, in contractul de leasing financiarSunteti la curent cu prevederile referitoare la leasing? Ce conditii trebuie sa respectam?Ultimele articole
Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiPFA si salariat in 2024. Cum va plati CASS-ul?Ce este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteCheltuielile sociale. Ce sunt, limita lor de deductibilitate si exemplu practicAcordare abonamente sportive prin Legea 34/2023. Cum vor fi decontate de firme?Articole similare
Firma cu peste 50 de angajati. Contributie pentru persoanele cu handicap neincadrate. Cum se declara varsamintele?Iesirea din evidenta platitorilor de TVA in anul 2012Procedura de solicitare a codului special de TVA si depunerea formularului 091Redevente nerezidenti: Ce implicatii TVA existaStudiu de caz: Ajustare TVAUltimele articole
Mari contribuabili in 2024. Cum se interpreteaza Ordinul 442/2016 cu privire la intocmirea dosarului preturilor de transfer?Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024Cum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiTratamentul fiscal al chiriei platite in 2023 pentru 2024Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiArticole similare
Prestari de servicii - Consecintele acceptarii tacite a unui cod invalid de TVACand suntem obligati sa ne inregistram in scopuri de TVA?Firme care achizitioneaza marfa non-UE si vor sa o revanda. Care sunt implicatiile fiscale?Cine e obligat sa depuna Declaratia 311?Aveti un magazin online? Iata ce trebuie sa stiti despre achizitiile de servicii electronice de la GoogleUltimele articole
TVA Intracomunitar: ghidul completCalendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 26 februarie 2024Joi, 25 ianuarie 2024, termenul de depunere a unor declaratii fiscale importanteLuni, 27 noiembrie 2023, termenul de depunere a declaratiilor fiscale pentru perioada de raportare incheiataAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"