Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Comunicarea cu organele fiscale - drept sau obligatie?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 15 Mar. 2011
Tags: codul de procedura fiscala, organul fiscal

Art. 9 din Codul de procedura fiscala, intitulat frumos "dreptul de a fi ascultat", aduce urmatoarele precizari:(1) Inaintea luarii deciziei organul fiscal este obligat sa asigure contribuabilului ...

Art. 9 din Codul de procedura fiscala, intitulat frumos "dreptul de a fi ascultat", aduce urmatoarele precizari:

(1) Inaintea luarii deciziei organul fiscal este obligat sa asigure contribuabilului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea deciziei.
 (2) Organul fiscal nu este obligat sa aplice prevederile alin. (1) cand:
 a) intarzierea in luarea deciziei determina un pericol pentru constatarea situatiei fiscale reale privind executarea obligatiilor contribuabilului sau pentru luarea altor masuri prevazute de lege;
 b) situatia de fapt prezentata urmeaza sa se modifice nesemnificativ cu privire la cuantumul creantelor fiscale;
 c) se accepta informatiile prezentate de contribuabil, pe care acesta le-a dat intr-o declaratie sau intr-o cerere;
 d) urmeaza sa se ia masuri de executare silita.

In literatura juridica s-a emis opinia ca organul fiscal este obligat sa consemneze in scris, sub semnatura, punctul de vedere al contribuabilului ori refuzul acestuia de a-l exprima.

In situatia in care audierea se desfasoara verbal, organul fiscal va proceda la consemnarea intr-un inscris a modului in care si-a indeplinit obligatia de a asigura contribuabilului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea deciziei, inscris care va cuprinde si punctul de vedere exprimat de contribuabil. Inscrisul va fi semnat de catre functionarul public din cadrul organului fiscal competent, desemnat in instrumentarea cazului, precum si de catre contribuabil. Consemnarea rezultatelor audierii intr-un inscris este cu atat mai necesar pentru a proba ulterior respectarea acestui drept al contribuabilului .

In caz contrar, in doctrina se considera ca actul administrativ fiscal este susceptibil de anulare. Argumentatia tine de faptul ca in lipsa unei asemenea obligatii, ar fi imposibil de stabilit daca organul fiscal a asigurat sau nu contribuabilului exercitarea de catre acesta a dreptului de a fi ascultat. in plus, daca nerespectarea acestei obligatii nu ar fi in niciun fel sanctionata, atunci acest principiu general al Codului de procedura fiscala va ramane doar un text legal si nimic mai mult .

Acest principiu, al dreptului contribuabilului de a fi ascultat, devine de fapt o obligatie pentru contribuabil. Conform legii evaziunii fiscale reprezinta infractiune "refuzul de a prezenta organelor competente, dupa ce a fost somata de trei ori, documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale".

In practica judiciara, s-a pus si intrebarea daca refuzul contribuabilului de a prezenta organelor de politie economico-financiara a documentelor justificative si a actelor de evidenta contabila necesare pentru stabilirea obligatiilor fata de stat, intruneste elementele constitutive ale infractiunii pe care o studiem (anterior prevazute de art. 9 din Legea 87/1994, in prezent abrogata).

S-a considerat ca raspunsul este negativ, intrucat organelor de politie economico-financiara din cadrul Ministerului de Interne nu fac parte din randul "organelor de control imputernicite conform legii", acestea fiind organele financiar-fiscale din cadrul Ministerului Finantelor si din unitatile teritoriale subordonate, printre acestea neregasindu-se si organele de politie economico-financiara. Acestea pot efectua cercetari sub aspectul savarsirii infractiunilor de evaziune fiscala si pot ridica documentele contabile oficiale necesare ca mijloace de proba, in baza art. 96 C. pr. pen.

Horatiu Sasu,
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Comunicarea cu organele fiscale - drept sau obligatie?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016