Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Deschidere punct de lucru. Procedura de urmat pentru infiintarea unui sediu secundar

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 22 Nov. 2023 Exclusiv
Conditii minime de indeplinit la deschiderea unui punct de lucru
Tags: punct de lucru, certificat de inregistrare a punctului de lucru

Ai un bussiness care merge ca pe roate si te-ai gandit sa il extinzi? Daca ai gasit deja spatiul de care ai nevoie pentru sediul secundar, trebuie sa stii ca esti obligat, in anumite conditii, conform legislatiei in vigoare, sa declari si sa inregistrezi punctul de lucru la Registrul Comertului.

In acest articol vom vedea ce este un punct de lucru, dar si care este procedura de urmat pentru infiintarea unui sediu secundar, in cazul in care te-ai hotarat sa iti maresti afacerea. Vom vedea si care este lista de acte necesare deschidere punct de lucru.

Ce este punctul de lucru

Punctul de lucru este reprezentat de spatiul pe care il utilizezi pentru a-ti desfasura activitatea economica (sau doar o parte din ea) atunci cand detii o firma. Acesta este diferit de sediul social, care reprezinta adresa firmei.

Punctul de lucru este inteles ca sediu secundar in intelesul legislatiei comerciale si fiscale.
Conform art. 43 din Legea societatilor 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare sunt considerate sedii secundare sucursalele, agentiile, punctele de lucru sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica.

Dpdv fiscal, potrivit art. 85 alin. 3-4 din Codul de procedura fiscala prin sediu secundar se intelege un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului/platitorului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit, santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni, precum si sediile permanente prevazute la art. 8 din Codul fiscal (sucursala, mina, put de titei sau gaze, cariera, balastiera etc.).

Ca atare, in raport cu definitia din Codul de procedura fiscala, punctul de lucru in intelesul de sediu secundar este un loc fix sau permanent unde o entitate isi desfasoara, total sau partial, activitatea in afara sediului social/domiciliului fiscal.

Daca societatea nu desfasoara nicio activitate in locatia respectiva, deschiderea punctului de lucru nu apare ca obligatorie.

Cum poti deschide un punct de lucru

In masura in care o societate opteaza pentru infiintarea unui punct de lucru, acesta va fi declarat ca atare la registrul comertului printr-o cerere de inscriere de mentiuni si la organul fiscal, prin depunerea electronica a formularului 700 completat la sectiunea G, insotit de o copie a certificatului de inregistrare fiscala a contribuabilului de care apartine punctul de lucru si de copii ale documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in formular (dovada sediului punctului de lucru), dupa cum reiese din prevederile OPANAF 1699/2021.

Daca societatea va deschide un punct de lucru cu minim 5 salariati, pentru inregistrarea punctului de lucru se depune declaratia 060 al carui model este aprobat prin OPANAF 1699/2021, documentele anexate fiind aceleasi, in plus se va depune declaratia pe proprie raspundere ca punctul de lucru are 5 salariati incepand cu data...privind data angajarii celui de-al 5 lea angajat, daca este cazul.

Acte necesare deschidere punct de lucru

Documentele necesare pentru inregistrarea mentiunilor privind infiintarea de sedii secundare sunt urmatoarele:

  1.  Cererea de inregistrare (original) - formular;
  2.  Declaratia pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, in original, pentru sediul social si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti - formular -;
  3.  Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor sau decizia asociatului unic/Consiliului de administratie/ directoratului, in cazul in care este abilitat in acest sens (original); Model Decizia asociatului unic/Hotararea adunarii generale;
  4.  La infiintare, documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu secundar, in original sau, dupa caz, in copie certificata de parte sau in copie legalizata;
  5.  Dupa caz, actul constitutiv actualizat;
  6.  Daca este cazul:
    • avizul asociatiei de proprietari privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular-tip, original);
    • dovada autorizatiilor sau avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila inregistrarii in registrul comertului, când emiterea unor astfel de autorizatii sau avize este prevazuta de lege, respectiv dovezile privind indeplinirea conditiilor prevazute prin legi speciale, corespunzator domeniului de activitate (in original sau copie certificata);
    • dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
    • dovezile privind plata tarifului legal de publicitate,si, dupa caz, a tarifului postal, in orginal sau in copie certificata de parte;

 

Taxe deschidere sediu secundar

Firmele care isi deschid un sediu secundar vor plati in jur de 300 lei, astfel:

-72 lei pentru fiecare sediu autorizat ( in baza declaratiei de propria raspundere);

-72 lei pentru taxele de registru, plus un procest aplicat acesteia;

-154 lei tariful de publicare in Monitorul Oficial.

Obligativitatea de declarare punct de lucru la ANAF

Pentru declararea punctului de lucru la ANAF exista doua situatii, si anume:

  1.  Acesta se inregistreaza la Registrul Comertului din raza judetului in care este declarat sediul social, in cazul in care punctul de lucru are mai putin de 5 angajati ( se numeste punct de lucru fara obligatii de plata);
  2.  Acesta se inregistreaza OBLIGATORIU la ANAF prin Declaratia 060 care se depune si la Registrul Comertului in raza caruia se afla, in cazul in care punctul de lucru are mai mult de 5 angajati ( se considera sediu secundar si are obligatia de a plati impozit pe veniturile din salarii).

Deschidere punct de lucru in alta tara

Luam ca exemplu o SRL din Romania care activeaza in domeniul IT si vrea sa deschida un punct de lucru in Germania. Este primul punct de lucru pe care doreste sa-l deschida.

Este posibil acest lucru? Daca da, trebuie declarat la ONRC? Care sunt implicatiile fiscale referitor la achizitii si prestari servicii din si in Germania?


Raspuns: Dupa deschiderea punctului de lucru in Berlin, este necesar sa se declare in Romania punctul de lucru deschis in Germania, deoarece este o subunitate fara personalitate juridica a firmei din Romania.

Baza legala:

Legea societatilor nr. 31/1990, art. 43:

(3) Celelalte sedii secundare - agentii, puncte de lucru sau alte asemenea sedii - sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale societatilor si se mentioneaza numai in cadrul inmatricularii societatii in registrul comertului de la sediul principal.

O.M.F.P. 1802/2014 prevede la art. 3:

(1) Subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania, organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar persoanele juridice carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale.

(2) Activitatea desfasurata in strainatate de subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania, se include in situatiile financiare ale persoanei juridice romane si se raporteaza pe teritoriul Romaniei, cu respectarea prevederilor Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.

Prin urmare, societatea care a infiintat punctul de lucru (sediul permanent) in alt stat are obligatii declarative privind infiintarea acestuia.

O prima obligatie declarativa se refera la declararea in termen de 30 de zile de la infiintarea punctului de lucru. Astfel societatea din Romania are obligatia declararii acestuia la organul fiscal in raza caruia isi are domiciliul fiscal societatea, conform art. 85 alin. (2) si (6) din Codul de procedura fiscala:

Contribuabilul/Platitorul cu domiciliul fiscal in Romania are obligatia de a declara, in termen de 30 de zile, infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.

(6) Declaratia este insotita de o copie de pe certificatul de inregistrare fiscala a contribuabilului/platitorului de care apartine sediul secundar sau filiala, precum si de copii ale documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in aceasta.

In acest sens, societatea mama din Romania va depune la organul fiscal in raza caruia isi are domiciliul fiscal declaratia privind sediile secundare, formular 061 Declaratie privind sediile secundare.

Cat despre implicatiile fiscale, deschiderea unui punct de lucru in afara Romaniei presupune o atentie asupra impozitului pe profit (sediu permanent) si TVA (sediu fix) datorate.

In acest sens, firma mama din Romania va depune deci Bilant pentru activitatea proprie si cea a punctului de lucru din Germania.

De asemenea, daca s-a inregistrat in scopuri de TVA in Germania, va depune decontul de TVA tot acolo.

In cazul in care punctul de lucru indeplineste criteriile pentru a fi considerat sediu permanent, impozitul se va plati in Germania si, conform Conventiei de evitare a dublei impuneri cu Germania, el se va deduce din impozitul de plata in Romania (in cazul platitorilor de impozit pe profit).

Persoana juridica romana platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care desfasoara activitati printr-un sediu permanent intr-un alt stat, nu ia in calcul veniturile obtinute in statul strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain.

Codul fiscal prevede la art. 39:

(1) Impozitul platit unui stat strain se scade din impozitul pe profit, daca se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain.

(2) Daca o persoana juridica romana obtine venituri dintr-un stat strain prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse unui impozit cu retinere la sursa care, potrivit prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat, pot fi impuse in celalalt stat, iar respectiva conventie prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda creditului, impozitul platit catre statul strain, fie direct, fie indirect, prin retinerea si virarea de o alta persoana, se scade din impozitul pe profit determinat potrivit prevederilor prezentului titlu.

Deoarece va veti inregistra in scopuri de tva in Germania, veti emite facturi in concordanta cu regulile aplicabile tarii respective, in euro, tva cu cota de tva din Germania. De asemenea, facturile primite pe codul de TVA de Germania vor fi cuprinse in decontul de TVA reglementat in Germania (facturile de utilitati, telefonie etc.). Pe scurt, veniturile si cheltuielile vor fi reflectate in contabilitatea societatii mama din Romania (ca si cum ar fi tranzactii locale), insa raportarea din punct de vedere TVA si a impozitului pe profit se va efectua conform reglementarilor din Germania.

In acest sens, este absolut necesar incheierea unui contract de prestari servicii cu un consultant fiscal/contabil local din Germania care sa va ajute cu declararea sumelor de plata (impozit pe profit. TVA, taxe locale etc.) catre autoritatile fiscale din Germania (avand in vedere ca ar trebui sa cunoasca legislatia fiscala aplicabila in Germania).

Diferenta consta in aspectele fiscale care sunt specifice in Germania si la care societatea mama din Romania va trebui sa se conformeze (de aici si sfatul meu ca este greu de administrat din Romania declararea taxelor in Germania si ca e recomandat apelarea la un consultant fiscal/contabil local).

Tot ce tine de declararea TVA-ului se va efectua pe codul de TVA din Germania si se va raporta tot acolo. Nicio factura emisa pe codul de TVA de Germania nu va fi cuprinsa in declaratiile de TVA ale societatii din Romania (codul de TVA de RO) – spre exemplu, factura de telefonie care se emite catre punctul de lucru in Germania, se va declara in decontul de TVA din Germania. Aceasta factura nu va fi luata in calcul la depunerea D300 in Romania, nefiind pe codul de RO.

Intrebari frecvente cu privire la punctele de lucru

In continuare vom raspunde la cele mai frecvente intrebari cu privire la punctele de lucru.

Pot avea sediu social si punct de lucru la aceeasi adresa?

Daca proprietarul firmei doreste, sediul social si punctul de lucru pot fi la aceeasi adresa, cu cateva mentiuni. Acestea trebuie sa fie in camere diferite din aceeasi cladire si trebuie sa mai iei in calcul si urmatoarele aspecte:

-daca punctul de lucru va avea mai mult de 5 salariati( in acest caz devine sediu social cu activitate), dar si

-unde se va desfasura activitatea concreta a firmei ( la sediul social, la punctul de lucru sau la terti).

Pentru inchiderea unui punct de lucru ce trebuie sa fac?

In cazul in care nu mai desfasori activitate economica sau a expirat contractul punctului de lucru si nu vrei sa il reinnoiesti, ai optiunea de a inchide punctul de lucru.

Ca sa faci acest lucru trebuie sa depui la Registrul Comertului o cerere in acest sens, insotita de urmatoarele documente:

-Formular de inregistrare tipizat pentru inchiderea punctului de lucru;

-Decizia Asociatului Unic sau Hotararea Adunarii Generale a Asociatilor ce va avea ca obiect inchiderea punctului de lucru;

-Certificatul constatator original( acest act care a fost eliberat la deschiderea punctului de lucru de catre ONRC).

Atentie! Dupa ce ai efectuat procedura de inchidere punct de lucru, trebuie sa instiintezi si ANAF-ul cu privire la procedura prin depunerea unui formular.

Cat costa radierea unui punct de lucru?

Pentru inchiderea punctului de lucru costul este aproximativ de 400 de lei ( depunere dosar la Registrul Comertului). Poti achita suplimentar si suma de aproximativ 500 lei daca nu ai un contabil si apelezi la serviciile unuia( pentru pregatirea documentelor contabile necesare).

Este necesar acordul vecinilor in cazul in care vreau sa deschid un punct de lucru intr-un apartament situat in bloc?

Printre documentele necesare inregistrarii unui punct de lucru se afla si acordul asociatiei de proprietari si al vecinilor, conform Legii nr. 230/2007. Cu alte cuvinte, da, este necesar acordul vecinilor in cazul in care vrei sa deschizi un punct de lucru intr-un apartament situat la bloc.

 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Deschidere punct de lucru. Procedura de urmat pentru infiintarea unui sediu secundar":
Rating:

Nota: 3.25 din 5 din 6 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016