Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducere TVA. Cum procedam cu o suma care se incaseaza eronat?

de Miruna Petrache la 08 Mar. 2016 Exclusiv
Tags: deducere tva, birou de executare, codul de procedura fiscala, prescriptie, tva

In analiza urmatoare, discutam despre situatia in care, in luna martie 2016, s-a incasat de la un Birou de executare o suma ce reprezinta TVA 19% aferenta unei facturi de achizitie nava maritima din data de 15.09.2005. In respectiva perioada societatea a castigat licitatia pentru a achizitiona un mijlocul fix, licitatia fiind organizata de lichidator (BEJ). TVA a ramas intr-un cont special in banca pana cand firma a hotarat sa inchida contul societatii. In acel moment, banca a considerat ca suma respectiva trebuie sa ajunga in contul firmei. S-a facut o adresa catre BEJ si s-au recuperat banii.


In anul 2005 factura a fost inregistrata asa cum a fost intocmita, cu TVA, societatea si-a dedus TVA, a avut nenumarate controale pentru rambursari de TVA, insa nu s-a observat ca factura nu trebuia intocmita cu TVA neexistand corectie la respectiva factura.

Vom stabili ce tratament trebuie aplicat in 2016 cu privire la suma incasata si daca se poate inregistra pe venit avand in vedere perioada de prescriptie sau daca societatea e obligata sa faca autofactura si sa vireze banii prin inscrierea sumei pe regularizari in decontul de TVA pentru luna martie 2016.


Potrivit art. 110 din Codul de procedura fiscala dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.

Termenul de prescriptie a dreptului prevazut incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
Promotii si politici de discount. Tratament fiscal-contabil
Promotii si politici de discount. Tratament fiscal-contabil

Vezi detalii

Protectia datelor cu caracter personal
Protectia datelor cu caracter personal

Vezi detalii

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii


Termenele de prescriptie se intrerup:

a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) la data depunerii de catre contribuabil/platitor a declaratiei de impunere dupa expirarea termenului legal de depunere a acesteia;
c) la data la care contribuabilul/platitorul corecteaza declaratia de impunere sau efectueaza un alt act voluntar de recunoastere a creantei fiscale datorate.

Termenele de prescriptie se suspenda:

a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe perioada cuprinsa intre data inceperii inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale si data emiterii deciziei de impunere ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale, in conditiile respectarii duratei legale de efectuare a acestora;
c) pe timpul cat contribuabilul/platitorul se sustrage de la efectuarea inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale;
d) pe perioada cuprinsa intre data declararii unui contribuabil/platitor inactiv si data reactivarii acestuia.

Daca organul fiscal constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a creantei fiscale, procedeaza la incetarea procedurii de emitere a titlului de creanta fiscala.
Potrivit art. 517 din Codul de procedura fiscala

(1) Inspectia fiscala se efectueaza in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale.

Perioada supusa inspectiei fiscale incepe de la sfarsitul perioadei controlate anterior.
Potrivit art. 128 din Codul de procedura fiscala
prin exceptie de la prevederile art. 118 alin. (3), conducatorul organului de inspectie fiscala poate decide reverificarea unor tipuri de obligatii fiscale pentru o anumita perioada impozabila, ca urmare a aparitiei unor date suplimentare necunoscute organului de inspectie fiscala la data efectuarii inspectiei fiscale, care influenteaza rezultatele acesteia.
     
Prin date suplimentare se intelege informatii, documente sau alte inscrisuri obtinute ca urmare a unor controale inopinate desfasurate la alti contribuabili/platitori ori comunicate organului fiscal de catre organele de urmarire penala sau de alte autoritati publice ori obtinute in orice mod de organul de inspectie fiscala, de natura sa modifice rezultatele inspectiei fiscale anterioare.

Pe de alta parte potrivit art, 160 din Codul Fiscal
in vigoare in perioada mentionata Bunurile si serviciile pentru livrarea sau prestarea carora se aplica masurile de simplificare sunt:
b) bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa, cu exceptia bunurilor livrate in cadrul comertului cu amanuntul;
 
Pe facturile emise pentru livrarile de bunuri furnizorii sunt obligati sa inscrie mentiunea "taxare inversa", fara sa inscrie taxa aferenta.
Pe facturile primite de la furnizori, beneficiarii vor inscrie taxa aferenta, pe care o evidentiaza atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa. Pentru operatiunile supuse masurilor de simplificare nu se face plata taxei intre furnizor si beneficiar.
    
De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atat furnizorii/prestatorii, cat si beneficiarii.

In situatia in care furnizorul/prestatorul nu a mentionat "taxare inversa" in facturile emise pentru bunurile/serviciile care se incadreaza la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, sa nu faca plata taxei catre furnizor/prestator, sa inscrie din proprie initiativa mentiunea "taxare inversa" in factura si sa indeplineasca obligatiile prevazute.

Avand in vedere cele mentionate, cel mai corect tratament este corectarea decontului de TVA si plata sumei restituita la buget.
Avand in vedere obligatia beneficiarului de a aplica taxare inversa la data achizitiei si de a nu deduce TVA aferenta aceasta eroare poate genera plati accesorii.



Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Deducere TVA. Cum procedam cu o suma care se incaseaza eronat?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Totul despre Split TVA - Modificarile legii explicate detaliat"
Atentie contabili!
A aparut SPLIT TVA! Vezi ce este OBLIGATORIU si ce NU

Vezi explicatiile specialistilor + Studii de caz detaliate

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton