Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, discutam despre situatia in care, in luna martie 2016, s-a incasat de la un Birou de executare o suma ce reprezinta TVA 19% aferenta unei facturi de achizitie nava maritima din data de 15.09.2005. In respectiva perioada societatea a castigat licitatia pentru a achizitiona un mijlocul fix, licitatia fiind organizata de lichidator (BEJ). TVA a ramas intr-un cont special in banca pana cand firma a hotarat sa inchida contul societatii. In acel moment, banca a considerat ca suma respectiva trebuie sa ajunga in contul firmei. S-a facut o adresa catre BEJ si s-au recuperat banii.
In anul 2005 factura a fost inregistrata asa cum a fost intocmita, cu TVA, societatea si-a dedus TVA, a avut nenumarate controale pentru rambursari de TVA, insa nu s-a observat ca factura nu trebuia intocmita cu TVA neexistand corectie la respectiva factura.
Vom stabili ce tratament trebuie aplicat in 2016 cu privire la suma incasata si daca se poate inregistra pe venit avand in vedere perioada de prescriptie sau daca societatea e obligata sa faca autofactura si sa vireze banii prin inscrierea sumei pe regularizari in decontul de TVA pentru luna martie 2016.
Potrivit art. 110 din Codul de procedura fiscala dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
Termenul de prescriptie a dreptului prevazut incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
Termenele de prescriptie se intrerup:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) la data depunerii de catre contribuabil/platitor a declaratiei de impunere dupa expirarea termenului legal de depunere a acesteia;
c) la data la care contribuabilul/platitorul corecteaza declaratia de impunere sau efectueaza un alt act voluntar de recunoastere a creantei fiscale datorate.
Termenele de prescriptie se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe perioada cuprinsa intre data inceperii inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale si data emiterii deciziei de impunere ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale, in conditiile respectarii duratei legale de efectuare a acestora;
c) pe timpul cat contribuabilul/platitorul se sustrage de la efectuarea inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale;
d) pe perioada cuprinsa intre data declararii unui contribuabil/platitor inactiv si data reactivarii acestuia.
Daca organul fiscal constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a creantei fiscale, procedeaza la incetarea procedurii de emitere a titlului de creanta fiscala.
Potrivit art. 517 din Codul de procedura fiscala
(1) Inspectia fiscala se efectueaza in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale.
Perioada supusa inspectiei fiscale incepe de la sfarsitul perioadei controlate anterior.
Potrivit art. 128 din Codul de procedura fiscala
prin exceptie de la prevederile art. 118 alin. (3), conducatorul organului de inspectie fiscala poate decide reverificarea unor tipuri de obligatii fiscale pentru o anumita perioada impozabila, ca urmare a aparitiei unor date suplimentare necunoscute organului de inspectie fiscala la data efectuarii inspectiei fiscale, care influenteaza rezultatele acesteia.
Prin date suplimentare se intelege informatii, documente sau alte inscrisuri obtinute ca urmare a unor controale inopinate desfasurate la alti contribuabili/platitori ori comunicate organului fiscal de catre organele de urmarire penala sau de alte autoritati publice ori obtinute in orice mod de organul de inspectie fiscala, de natura sa modifice rezultatele inspectiei fiscale anterioare.
Pe de alta parte potrivit art, 160 din Codul Fiscal
in vigoare in perioada mentionata Bunurile si serviciile pentru livrarea sau prestarea carora se aplica masurile de simplificare sunt:
b) bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa, cu exceptia bunurilor livrate in cadrul comertului cu amanuntul;
Pe facturile emise pentru livrarile de bunuri furnizorii sunt obligati sa inscrie mentiunea "taxare inversa", fara sa inscrie taxa aferenta.
Pe facturile primite de la furnizori, beneficiarii vor inscrie taxa aferenta, pe care o evidentiaza atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa. Pentru operatiunile supuse masurilor de simplificare nu se face plata taxei intre furnizor si beneficiar.
De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atat furnizorii/prestatorii, cat si beneficiarii.
In situatia in care furnizorul/prestatorul nu a mentionat "taxare inversa" in facturile emise pentru bunurile/serviciile care se incadreaza la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, sa nu faca plata taxei catre furnizor/prestator, sa inscrie din proprie initiativa mentiunea "taxare inversa" in factura si sa indeplineasca obligatiile prevazute.
Avand in vedere cele mentionate, cel mai corect tratament este corectarea decontului de TVA si plata sumei restituita la buget.
Avand in vedere obligatia beneficiarului de a aplica taxare inversa la data achizitiei si de a nu deduce TVA aferenta aceasta eroare poate genera plati accesorii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Transfer bunuri. Cand intervine obligatia ajustarii TVA?Ce consecinte fiscale apar la anularea in scopuri de TVA si cum se inregistreaza documentele primite?Exercitarea dreptului de deducere dupa reconsitituirea facturii. Care sunt etapele?Noul Cod fiscal. Anularea TVA dedusa daca dreptul de deducere a fost exercitat in mod abuzivAchizitii de la un contribuabil inactiv. Stornare facturiUltimele articole
Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleDreptul de deducere a TVA incepand din 2024DEDUCERE TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiDEDUCERE TVA: cine beneficiaza de dreptul de deducereSubventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de DEDUCERE TVA?Articole similare
Livrarile si achizitiile nationale: Prevederi noi pentru 2013Doar pana la 26 mai puteti redirectiona impozitul pe salariiANAF a publicat ordinul privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlociiCum poate beneficia un contribuabil de reducerea penalitatilor de nedeclarare?Anunt MFP privind anularea inregistrarii in scopuri de TVAUltimele articole
Cum a fost modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024. Tabel comparativFime care platesc impozit pe venit. Daca raman la acelasi impozit, mai trebuie depusa D700 in 2024?Firme cu cifra de afaceri sub 500.000 euro. Poate trece prin optiune la impozit pe profit?Reminder ANAF! F3000 se va depune pana pe data de 15 mai 2024Adeverinta de venit, cazierul fiscal si certificatul de atestare fiscala pot fi obtinute fara deplasare la ANAFArticole similare
Ordonanta 40/2015 pentru modificarea OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehiculeNorme codul fiscal 2008 Titlul INoutati legislatie Fiscala 27-31 octombrie 2008 - Monitorul OficialProcedura necesara firmelor care doresc sa caseze anumite documente financiar-contabile din gestiuneDreptul de deducere la aplicarea TVA la incasare. ExceptiiUltimele articole
Plafon casierie 2024: In cazul depasirii plafonului de 50.000 euro, care este termenul de PRESCRIPTIE al amenzilor?Angajamentul de plata. Model, cine il intocmeste si spete utileLista contribuabililor bun-platnici pentru trim. III 2023 a fost publicata pe portalul ANAFPeste 7000 de contribuabili, persoane juridice, nu inregistreaza obligatii fiscale restante, in trimestrul II 2023Lista contribuabililor bun-platnici aferenta sem. I 2023 a fost publicata pe portalul ANAFArticole similare
Documente necesare pentru justificarea deductibilitatii cheltuielilor in cazul acordarii de vouchere/tichete cadou si TVA aferentApa acordata angajatilor. Tratament contabil si fiscal. TVAAstazi este termenul limita pentru declaratia recapitulativa de TVA. Ce sanctiuni risti daca nu o depui?Studiu de caz: Poate fi dedus TVA-ul aferent unei finantari prin Programul de cooperare Romano-Elvetian?Noi propuneri din partea Finantelor si explicatii privind plata defalcata TVA/split TVAUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereInformare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"