Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Noutati legislatie Fiscala 15-19 decembrie 2008 - Monitorul Oficial

de Infotva.ro la 24 Dec. 2008
Tags: legislatie fiscala, noutati legislative, fiscalitate, monitorul oficial, tva, achizitii intracomunitare, codul fiscal, taxa auto, taxa de poluare

ORDIN nr. 684 din 28 noiembrie 2008 privind Normele de completare a Declaratiei statistice Intrastat Emitent: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 839 din 12 decembrie ...

ORDIN nr. 684 din 28 noiembrie 2008
privind Normele de completare a Declaratiei statistice Intrastat

Emitent: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 839 din 12 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza operatorii economici care au obligatia furnizarii de date statistice Intrastat.

Important!
Declaratia statistica Intrastat este o declaratie obligatorie, conform legii, pentru schimbul de bunuri intre Romania si alte state membre ale Uniunii Europene. Fluxurile de bunuri din alte state membre ale Uniunii Europene catre teritoriul Romaniei se numesc introduceri si fluxurile de bunuri care parasesc teritoriul Romaniei cu destinatia alte state membre ale Uniunii Europene se numesc expedieri.

Obligatia de raportare in sistemul statistic Intrastat
Obligatia furnizarii de date statistice Intrastat revine tuturor operatorilor economici care indeplinesc simultan urmatoarele conditii:

Manual de Politici Contabile 2018
Manual de Politici Contabile 2018

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii

Corespondenta detaliata a conturilor
Corespondenta detaliata a conturilor

Vezi detalii

1. sunt inregistrati in scopuri de taxa pe valoare adaugata (au cod de identificare fiscala);
2. realizeaza schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
3. valoarea totala anuala a schimburilor de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, pentru fiecare dintre cele doua fluxuri, introduceri si, respectiv, expedieri, depaseste pragul valoric Intrastat stabilit pentru fiecare an.

Obligatiile in sistemul Intrastat se stabilesc de catre Institutul National de Statistica pe baza declaratiilor statistice Intrastat din anul precedent si a informatiilor din deconturile de TVA si declaratiile recapitulative furnizate de Ministerul Economiei si Finantelor.

Schimbul de date intre Institutul National de Statistica si Ministerul Economiei si Finantelor are loc intr-un singur sens, respectiv Ministerul Economiei si Finantelor furnizeaza Institutului National de Statistica informatiile din deconturile de TVA si declaratiile recapitulative trimestriale, insa Institutul National de Statistica nu furnizeaza sub nicio forma si pe nicio cale informatii statistice colectate in cadrul sistemului statistic Intrastat la nivel de operator economic.

Praguri valorice Intrastat
Institutul National de Statistica a stabilit un nivel al pragurilor valorice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri si de 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.

Un operator economic a carui valoare anuala pentru introducerile intracomunitare de bunuri este egala sau mai mare de 300.000 lei trebuie sa declare pentru fluxul introduceri. Un operator economic a carui valoare anuala pentru expedierile intracomunitare de bunuri este egala sau mai mare de 900.000 lei trebuie sa declare pentru fluxul expedieri.

Pragul valoric Intrastat pentru declararea valorii statistice se aplica acelor furnizori de informatii statistice Intrastat care in anul anterior celui de referinta sau in anul de referinta au inregistrat valori anuale, separat pentru fiecare flux, peste nivelul pragului valoric Intrastat stabilit pentru valoarea statistica la 10.000.000 lei pentru introduceri si, respectiv, 20.000.000 lei pentru expedieri. Aceasta regula este stipulata in legislatia comunitara, avand ca principal obiectiv reducerea sarcinilor de raportare pentru intreprinderile mici si mijlocii.

Operatorii economici au obligatia sa transmita date pentru sistemul statistic Intrastat pentru introducerile si expedierile de bunuri lunare, intotdeauna pana la sfarsitul anului de referinta in care pragul valoric Intrastat a fost depasit si pentru urmatorul an calendaristic. Dupa un an calendaristic intreg in care furnizorul de informatii statistice nu a realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri, exprimat in valori cumulate de la inceputul anului calendaristic, superior nivelului pragului valoric Intrastat stabilit pentru introduceri si/sau expedieri, obligatia de a raporta date pentru sistemul statistic Intrastat inceteaza si nu va mai trebui transmisa Declaratia statistica Intrastat incepand cu luna ianuarie a anului urmator.

Aceasta se va aplica in conditiile in care pragul valoric Intrastat nu este depasit din nou in cursul anului urmator. Regulile mentionate vor fi aplicate din nou, in mod separat pentru introduceri si expedieri intracomunitare de bunuri.
==========================================

ORDIN nr. 7.898 din 12 decembrie 2008
pentru aprobarea Instructiunilor privind accesul operatorilor economici la componenta NCTS/TIR din aplicatia NCTS-RO

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 851 din 18 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza operatorii economici care desfasoara activitati in domeniul transportului international de marfuri.

Important!
Accesul operatorilor economici la componenta NCTS/TIR din aplicatia NCTS-RO se realizeaza pe baza unei autorizatii eliberate de Autoritatea Nationala a Vamilor - Directia de tehnologia informatiei, comunicatii si statistica vamala.

Autorizatia de acces al operatorilor economici la componenta NCTS/TIR din aplicatia NCTS-RO se acorda pe baza unei cereri scrise, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2, care cuprinde: denumirea societatii comerciale, sediul, codul unic de inregistrare, numele, prenumele si functiile persoanelor care reprezinta legal societatea comerciala.

Autorizatia de acces al operatorilor economici la componenta NCTS/TIR in procedura simplificata se solicita numai in cazul in care se utilizeaza procedura de vamuire la domiciliu. In acest caz, cererea de autorizare pentru acces la componenta NCTS/TIR din aplicatia NCTS-RO se depune de destinatarul agreat sau, dupa caz, de reprezentantul desemnat de operatorul economic sa efectueze formalitatile vamale in numele sau. Cererea se transmite la Autoritatea Nationala a Vamilor - Directia de tehnologia informatiei, comunicatii si statistica vamala impreuna cu:

a) formularul unic de inregistrare in aplicatia NCTS-RO, conform modelului prevazut in anexa nr. 3;
b) lista cu directiile judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si operatiuni vamale (DJAOV), respectiv birourile vamale (BV), pe langa care se solicita autorizarea si a persoanelor desemnate sa depuna carnete TIR in componenta NCTS/TIR din aplicatia NCTS-RO la fiecare DJAOV/BV, conform modelului prevazut in anexa nr. 4;
c) o declaratie (imputernicire), in cazul destinatarilor agreati, in care se specifica daca terminarea/descarcarea carnetului TIR se face apelandu-se la serviciile unui reprezentant;
d) copie de pe autorizatia de reprezentant sau cel putin o imputernicire de la un transportator autorizat la regimul TIR, in situatia in care accesul este solicitat de un reprezentant;
e) copie de pe autorizatia de destinatar agreat eliberata de DJAOV/BV, daca este cazul;
f) o declaratie-angajament completata conform modelului prevazut in anexa nr. 5.

6. Dupa verificarea documentelor prevazute la pct. 5, se intocmeste de Autoritatea Nationala a Vamilor autorizatia de acces al operatorilor economici la componenta NCTS/TIR din aplicatia NCTS-RO, in doua exemplare, si se semneaza de directorul Directiei de tehnologia informatiei, comunicatii si statistica vamala, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 6. Un exemplar al autorizatiei se transmite solicitantului, iar celalalt se pastreaza in evidenta Serviciului analiza si optimizarea aplicatiilor informatice din cadrul Directiei de tehnologia informatiei, comunicatii si statistica vamala.

Solicitantul va depune o copie a autorizatiei de acces la componenta NCTS/TIR din aplicatia NCTS-RO la DJAOV/BV pe langa care isi va desfasura activitatea, impreuna cu lista utilizatorilor desemnati sa depuna carnete TIR. Autorizatia de acces va contine informatii privind numarul de identificare al operatorului economic (TIN), codul unic de inregistrare (CUI) si denumirea operatorului economic, certificatul digital (fisier care asigura accesul criptat si securizat la componenta NCTS/TIR din aplicatia NCTS-RO) alocat pentru fiecare operator economic, constand in denumirea fisierului si parola.

Impreuna cu autorizatia se vor transmite si:
a) fisierul ce reprezinta certificatul digital;
b) lista cheilor de acces la componenta NCTS/TIR pentru fiecare utilizator desemnat sa depuna carnete TIR la fiecare DJAOV/BV, constand in nume utilizator si parola, cu recomandarea ca parola sa fie modificata de catre utilizator dupa prima conectare.
==========================================

ORDIN nr. 7.841 din 10 decembrie 2008
pentru modificarea Normelor tehnice de utilizare a Sistemului de control al exportului, aprobate prin Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 6.632/2007

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 851 din 18 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza persoanele care completeaza declaratii in care figureaza marfurile destinate exportului.

Important!
In urma informarii despre neincheierea operatiunii de export, declarantul/reprezentantul are obligatia sa prezinte biroului de export unul sau o combinatie a urmatoarelor documente:

a) documentul de insotire la export - EAD vizat si stampilat la caseta < > de biroul de iesire;
b) o copie a bonului de livrare, semnata sau autentificata de destinatarul situat in afara teritoriului vamal al Comunitatii;
c) dovada platii sau factura ori bonul de livrare, semnate sau autentificate corespunzator de societatea care a scos marfurile de pe teritoriul vamal al Comunitatii;
d) o declaratie semnata sau autentificata de societatea care a scos marfurile de pe teritoriul vamal al Comunitatii;
e) un document certificat de autoritatile vamale ale unui stat membru sau ale unei tari aflate in afara teritoriului vamal al Comunitatii; sau
f) evidentele operatorilor pentru marfurile livrate catre platforme de foraj ori de exploatare a titeiului sau a gazelor naturale.

Termenul-limita pentru prezentarea documentelor ce reprezinta dovada incheierii regimului este de 150 de zile de la data acordarii liberului de vama marfurilor pentru export."

In termen de 150 de zile de la data acordarii liberului de vama marfurilor pentru export, biroul de export:
a) verifica documentele prezentate de declarant/reprezentant si procedeaza la incheierea informatica a operatiunii de export daca s-a prezentat ca dovada a incheierii regimului de export unul sau o combinatie a documentelor prevazute la art. 65;
b) in cazul neprezentarii unei dovezi sau atunci cand dovezile prezentate nu sunt conforme celor prevazute la art. 65, invalideaza declaratia de export.
==========================================

HOTARARE nr. 377 din 5 decembrie 2008
pentru aprobarea Normei privind emiterea, in numele si in contul statului, a garantiei pentru creditele de export (NI-CST-08-IV/0)

Emitent: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 18 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza operatorii economici care primesc credite pentru finantarea productiei si/sau a serviciilor destinate exportului si/sau a operatiunilor legate de efectuarea exportului.

Important!
Banca de Export-Import a Romaniei EXIMBANK - S.A., denumita in continuare EximBank, garanteaza, in numele si in contul statului, creditele acordate operatorilor economici pentru finantarea productiei si/sau a serviciilor destinate exportului si/sau a operatiunilor legate de efectuarea exportului, inclusiv plata TVA de recuperat aferent exportului efectuat.

Exportul se refera la operatiuni de export atat in tari membre ale Uniunii Europene, cat si in terte tari.

Sursa de realizare a acestor operatiuni in numele si in contul statului este, potrivit art. 10 lit. a) din Legea nr. 96/2000, republicata, "fondul pentru garantii de export, pentru garantarea creditelor pentru bunuri si servicii destinate exportului, a creditelor cumparator si a investitiilor romanesti in strainatate, precum si a activitatilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitatilor de interes public, dezvoltare regionala, sustinere a activitatii de cercetare-dezvoltare, protectia mediului inconjurator, ocupare si formare a personalului, sustinere si dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii si a tranzactiilor internationale".

Fondul va putea fi angajat in limita maxima de expunere stabilita de Comitetul Interministerial de Finantari, Garantii si Asigurari, denumit in continuare C.I.F.G.A.

Garantia pentru credite de export, denumita in continuare garantie, nu constituie ajutor de stat, fiind elaborata cu respectarea indrumarilor Comisiei Europene privind ajutorul de stat sub forma garantiilor, Commission Notice on the Application of Articles 87 and 88 of the EC Treaty to State aid in the form of guarantees, publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene C 155 din 20 iunie 2008.

Pentru acordarea garantiei, ordonatorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele criterii de eligibilitate la data depunerii Cererii de garantare:
a) nu se afla in dificultate financiara, in conformitate cu prevederile Instructiunilor privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate*2);
-----
*2) Publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 244 din 1 octombrie 2004, seria C.

b) nu figureaza cu credite restante in baza de date a Centralei Riscurilor Bancare*3) si nu figureaza cu incidente majore cu cecuri si bilete la ordin in ultimele 12 luni in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati*4);
-----
*3) In cazul in care din verificarea Centralei Riscurilor Bancare rezulta existenta unui credit restant, iar solicitantul garantiei prezinta documente din care sa reiasa ca a achitat restanta, se considera criteriul indeplinit.
*4) In cazul in care solicitantul figureaza cu incidente de plata accidentale, care nu denota un comportament financiar defectuos, se poate accepta la garantare, cu justificarea corespunzatoare.

c) nu inregistreaza datorii restante catre bugetul general consolidat al statului, al caror mod de plata nu a fost reglementat (conventii de esalonare, amanare, compensare cu TVA de recuperat etc.);

d) nu s-a instituit procedura judiciara a insolventei, conform legislatiei in vigoare;

e) prezinta bancilor garantii colaterale pentru cel putin 20% din valoarea creditului;

f) nu se afla in litigiu, in calitate de parat, cu Ministerul Economiei si Finantelor, inclusiv Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si cu EximBank.
==========================================

HOTARARE nr. 378 din 5 decembrie 2008
pentru aprobarea Normei privind emiterea, in numele si in contul statului, a garantiei pentru intreprinderi mici si mijlocii (NI-GAR-05-III/0)

Emitent: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 18 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza intreprinderile mici si mijlocii (IMM) care primesc credite pentru investitii prin Banca de Export-Import a Romaniei EXIMBANK S.A.

Important!
Garantia respecta prevederile legislatiei comunitare privind conditiile care exclud existenta ajutorului de stat, respectiv:

a) ordonatorul nu se afla in dificultate financiara, in conformitate cu prevederile Instructiunilor privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate*1);
-----
*1) Publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 244 din 1 octombrie 2004, seria C.

b) ordonatorul este, in principiu, capabil sa obtina un credit/o scrisoare de garantie in conditii de piata de pe piete financiare, fara interventia statului;

c) acordarea garantiei se realizeaza pe baza evaluarii riscurilor generate de operatiune, astfel incat comisioanele platite de ordonator sa asigure autofinantarea schemei de garantii;

d) comisioanele platite de ordonator acopera atat riscurile obisnuite asociate cu acordarea garantiilor, cat si costurile administrative ale schemei si permit obtinerea unui randament normal al capitalului initial, furnizat de stat, la demararea schemei;

e) schema de acordare a garantiei va fi analizata cel putin o data pe an.
Garantia se acorda numai in completarea garantiilor reale/personale constituite de ordonator/fidejusor la creditul/scrisoarea de garantie pe care il/o contracteaza cu beneficiarul garantiei.

Scrisoarea de garantie emisa de EximBank, in numele si in contul statului, are urmatoarele caracteristici principale:
a) este irevocabila si neconditionata;
b) este directa si expresa;
c) este platibila la prima cerere scrisa a beneficiarului garantiei;
d) are valoare determinata;
e) valoarea se reduce pro-rata pe masura indeplinirii obligatiilor de catre ordonator.

Perioada de valabilitate a garantiei se coreleaza cu conditiile creditului/scrisorii de garantie si poate fi de maximum durata creditului/scrisorii de garantie plus o perioada de pana la 30 de zile calendaristice.

Raspunderea EximBank incepe la data intrarii in vigoare a scrisorii de garantie.
Raspunderea EximBank inceteaza astfel:
a) in ziua rambursarii integrale a creditului/expirarii valabilitatii scrisorii de garantie;
b) la data denuntarii/incetarii prin acordul partilor/rezilierii contractului de credit/garantare dintre beneficiarul garantiei si ordonator, fara acordul prealabil al EximBank;
c) in cazul producerii riscului de credit garantat, la data cand EximBank plateste valoarea de executare a garantiei;
d) prin restituirea originalului scrisorii de garantie de catre beneficiarul garantiei, inainte de incheierea perioadei de valabilitate, impreuna cu declaratia acestuia ca aceasta a ramas fara obiect;
e) automat la expirarea perioadei de valabilitate a garantiei, indiferent daca originalul scrisorii de garantie emise in numele si in contul statului este returnat sau nu.

Creditele eligibile pentru a beneficia de garantie se acorda pentru finantarea dezvoltarii si modernizarii activitatii proprii a IMM.
Nu sunt eligibile pentru acordarea garantiei creditele pentru:
a) finantarea activitatii curente de comert;
b) productia de armament;
c) jocuri de noroc;
d) productia de alcool si tutun;
e) tranzactii imobiliare (construirea/achizitionarea de bunuri imobile in scopul vanzarii/inchirierii);
f) achizitia de mijloace de transport de persoane cu o capacitate de pana la 8 persoane.
==========================================

ORDIN nr. 3.062/C din 2 decembrie 2008
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale

Emitent: MINISTERUL JUSTITIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 12 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza Oficiul National al Registrului Comertului care este organizat in subordinea Ministerului Justitiei ca institutie publica cu personalitate juridica, finantata integral din venituri proprii.

Important!
Functiile registrului comertului, Oficiului National al Registrului Comertului si ale oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale

Principala functie a registrului comertului tinut de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale este aceea de inregistrare a tuturor persoanelor juridice supuse obligatiei de inregistrare, precum si a persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale care desfasoara activitati economice, cu sediul social/sediul profesional pe raza teritoriala a tribunalului.

Ca efect al inregistrarii persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale care desfasoara activitati economice cu sediul social/sediul profesional pe raza tribunalului, prin registrul comertului se realizeaza evidenta datelor din documentele de inregistrare ale persoanelor supuse inregistrarii, precum si arhiva oficiala a documentelor cu caracter constitutiv sau modificator ale acestora si a situatiilor financiare anuale.

Prin registrul comertului se realizeaza publicitatea legala, inregistrarile, datele si actele inregistrate fiind opozabile fata de terti de la data efectuarii lor ori de la publicarea lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a si Partea a VII-a, sau, dupa caz, pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului, in conditiile legii. In acest scop, daca legea nu prevede altfel, oficiile registrului comertului de pe langa tribunale intermediaza transmiterea spre publicare a inregistrarilor si actelor, la cererea si pe cheltuiala solicitantului. Oficiul National al Registrului Comertului incheie cu Regia Autonoma "Monitorul Oficial" protocol de colaborare in vederea asigurarii de catre oficiile registrului comertului de pe langa tribunale a intermedierii transmiterii spre publicare a inregistrarilor si actelor pentru care legea prevede publicarea lor in Monitorul Oficial al Romaniei.

Pe baza documentelor depuse de persoanele juridice si fizice supuse inregistrarii in registrul comertului, oficiile registrului comertului de pe langa tribunale au obligatia de a elibera, potrivit art. 4 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la cererea persoanelor interesate si pe cheltuiala acestora, certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt este sau nu este inregistrat in registrul comertului si copii certificate de pe inregistrarile efectuate si/sau de pe documentele depuse, de pe actele inregistrate sau in baza carora s-au efectuat inregistrari, precum si informatii privind datele inregistrate in registrul comertului, certificate constatatoare ale drepturilor de proprietate asupra activelor distribuite ca urmare a lichidarii societatilor comerciale in nume colectiv, societatilor comerciale in comandita simpla si societatilor comerciale cu raspundere limitata, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare.

Oficiile registrului comertului de pe langa tribunale emit, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, extras de registru privind starea persoanei juridice referitoare la functionare, dizolvare, reorganizare, lichidare, insolventa, reorganizare judiciara, faliment sau suspendare temporara a activitatii.

Pentru a veni in sprijinul persoanelor fizice si juridice supuse inregistrarii in registrul comertului, in cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale functioneaza serviciile de asistenta pentru comercianti, care au rolul de a asigura prestarea serviciilor de asistenta prevazute la art. 35 din Legea nr. 359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, anterior depunerii cererilor de inregistrare.

Oficiul National al Registrului Comertului publica Buletinul procedurilor de insolventa, in format electronic si/sau hartie, in conditiile legii.

In scopul favorizarii unui mediu de afaceri transparent, sigur si predictibil, al asigurarii celeritatii solutionarii cererilor persoanelor supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului potrivit legii, Oficiul National al Registrului Comertului va publica ghiduri de informare cu privire la formalitatile necesare in vederea efectuarii inregistrarilor in registrul comertului si a celorlalte functii ale sale, culegeri privind practica judecatorilor delegati la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale si, dupa caz, a directorilor oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, culegeri de practica judiciara a instantelor in domeniul insolventei, ca urmare a publicarii hotararilor judecatoresti in Buletinul procedurilor de insolventa, precum si altele asemenea.

Acestea pot fi publicate pe suport hartie si/sau in format electronic. De asemenea, Oficiul National al Registrului Comertului publica in format electronic si/sau hartie date si informatii privind anumite inregistrari efectuate in registrul comertului, pe diverse criterii, si asigura, la cerere, informarea permanenta asupra cererilor de inregistrare depuse la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale spre solutionare pentru persoanele inregistrate.

Oficiul National al Registrului Comertului poate infiinta birouri teritoriale in strainatate in vederea indeplinirii functiilor aratate la alin. (1)-(7). Aceste birouri sunt infiintate in subordinea Oficiului Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti. In cadrul acestora isi desfasoara activitatea specialisti in consultanta si asistenta in constituirea si functionarea comerciantilor si sunt conduse de un coordonator. Statutul personalului si obligatiile acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin decizie a directorului general al Oficiului National al Registrului Comertului.

Atributiile Oficiului National al Registrului Comertului
In calitate de persoana juridica ce are in subordine oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, Oficiul National al Registrului Comertului are, potrivit legii, urmatoarele atributii:
a) tine registrul central al comertului pentru persoanele juridice, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale care desfasoara activitati economice, prin centralizarea tuturor datelor inregistrate in evidentele registrelor comertului tinute la nivel teritorial si validate de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale;
b) tine cataloagele firmelor si emblemelor;
c) obtine si tine evidenta acordurilor Secretariatului General al Guvernului sau, dupa caz, al prefectului judetului, respectiv al municipiului Bucuresti, in circumscriptia teritoriala in care solicitantul si-a stabilit sediul social, privind folosirea firmei in conformitate cu prevederile art. 39 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) asigura organizarea in cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale a activitatii de asistenta acordata persoanelor juridice si persoanelor fizice supuse inregistrarii;
e) asigura indrumarea metodologica unitara la nivel national;
f) asigura eliberarea de certificate constatatoare, extrase de registru, informatii din registrul comertului si certificate constatatoare ale drepturilor de proprietate asupra activelor distribuite ca urmare a lichidarii societatilor comerciale in nume colectiv, societatilor comerciale in comandita simpla si societatilor comerciale cu raspundere limitata, conform Normelor metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor inclusiv, prin servicii on-line permanente; asigura, la cerere, informarea permanenta asupra cererilor de inregistrare depuse la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale spre solutionare pentru persoanele inregistrate;
g) asigura coordonarea activitatii de indrumare si reprezentare legala prin Directia contencios;
h) asigura proiectarea, realizarea, implementarea si intretinerea sistemului informatic unitar la nivel national;
==========================================

ORDIN nr. 3.471 din 25 noiembrie 2008
pentru aprobarea Normelor metodologice privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe corporale aflate in patrimoniul institutiilor publice

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 835 din 11 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza institutiile publice stabilind modul de reevaluare si amortizare a activelor fixe corporale aflate in patrimoniul acestora.

Important!
Prin actiunea de reevaluare a activelor fixe corporale existente in patrimoniul institutiilor publice se realizeaza actualizarea valorii elementelor patrimoniale respective in situatiile financiare anuale ale anului in care s-a efectuat reevaluarea.

Reevaluarea activelor fixe corporale se efectueaza cu scopul determinarii valorii juste a acestora la data bilantului, tinandu-se seama de inflatie, utilitatea bunului, starea acestuia si de pretul pietei, atunci cand valoarea contabila difera semnificativ de valoarea justa.

Valoarea justa a unui bun este definita la pct. 2.8 "Reguli generale de evaluare" din cap. II "Aprobarea, depunerea si componenta situatiilor financiare" din Normele metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii institutiilor publice, Planul de conturi pentru institutiile publice si instructiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.917/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru bunurile care au valoare de piata, valoarea justa este identica cu valoarea de piata.

Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati conform reglementarilor legale in vigoare.

In situatia in care valoarea justa nu se determina in baza evaluarilor efectuate de evaluatori autorizati, valoarea justa la data bilantului se determina de o comisie numita de conducatorul institutiei publice.

Institutiile publice, indiferent de sursa de finantare a cheltuielilor si de subordonare inventariaza activele fixe corporale aflate in patrimoniul lor, care urmeaza sa fie reevaluate.

Inventarierea se efectueaza in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.753/2004 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv, cu modificarile ulterioare.

In cazul reevaluarii efectuate de specialisti din cadrul institutiilor publice, pentru desfasurarea in bune conditii a operatiunilor de inventariere si reevaluare, in comisii vor fi numite persoane cu pregatire corespunzatoare economica si tehnica in domeniu, care sa asigure efectuarea corecta si la timp a inventarierii activelor fixe corporale si sa poata aprecia starea, respectiv gradul de uzura fizica si morala, utilitatea si valoarea de piata a acestora.

Pentru elementele de active fixe corporale la care s-au constatat deprecieri, comisia de inventariere face propuneri pentru inregistrarea ajustarilor pentru depreciere in formularul "Lista de inventariere" (cod 14-3-12), formular prevazut in anexa 1 la Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.753/2004, cu modificarile ulterioare.

In vederea realizarii in bune conditii a operatiunilor de reevaluare, ordonatorii de credite superiori pot sprijini cu specialisti institutiile subordonate.

Activele fixe corporale ale institutiilor publice se reevalueaza dupa cum urmeaza:
a) activele fixe corporale aflate in patrimoniu: terenuri si amenajari la terenuri, constructii, instalatii tehnice, mijloace de transport, animale si plantatii, mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie a valorilor umane si materiale si alte active fixe corporale;
b) activele fixe corporale date in concesiune, cu chirie, in folosinta gratuita persoanelor juridice fara scop patrimonial, precum si cele date in administrarea regiilor autonome;
c) capacitatile puse in functiune partial, de natura activelor fixe corporale pentru care inca nu s-au intocmit formele de inregistrare ca active fixe corporale;
d) activele fixe corporale la care s-au efectuat lucrari de investitii (modernizari, reparatii capitale, reabilitari, consolidari etc.) care au majorat valoarea de inregistrare in contabilitate a acestora, indiferent de sursa de finantare a investitiilor.
==========================================

ORDONANTA DE URGENTA nr. 212 din 4 decembrie 2008
pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 12 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza toate persoanele care au obligatia platii taxelor judiciare de timbru in momentul in care introduc actiuni in instanta.

Important!
Cererile introduse la instantele judecatoresti, prin care se solicita pronuntarea unei hotarari judecatoresti care tine loc de act autentic de instrainare a unor bunuri imobile, se taxeaza potrivit prevederilor art. 2 alin. (1), la valoarea imobilului.

Taxele judiciare de timbru se platesc in numerar, prin virament, sau in sistem on-line, in contul bugetului de stat, la unitatea Trezoreriei Statului in raza careia debitorul isi are domiciliul sau, dupa caz, sediul fiscal. Taxele judiciare de timbru pot fi platite si prin unitati bancare in contul bugetului de stat, costurile operatiunilor de transfer fiind in sarcina debitorului taxei.

Persoanele fizice pot beneficia de scutiri, reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 193/2008.

Instanta acorda persoanelor juridice, la cerere, facilitati sub forma de reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru datorate pentru actiuni si cereri introduse la instantele judecatoresti, in urmatoarele situatii:

a) cuantumul taxei reprezinta mai mult de 10 % din media venitului net pe ultimele 3 luni de activitate;
b) plata integrala a taxei, potrivit art. 20, nu este posibila deoarece persoana juridica se afla in curs de lichidare sau dizolvare ori bunurile acesteia sunt, in conditiile legii, indisponibilizate.

In mod exceptional, instanta poate acorda persoanelor juridice reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru, in alte cazuri in care apreciaza, fata de datele referitoare la situatia economico-financiara a persoanei juridice, ca plata taxei de timbru, la valoarea datorata, ar fi de natura sa afecteze in mod semnificativ activitatea curenta a persoanei juridice.

Reducerea taxei de timbru poate fi acordata separat sau, dupa caz, impreuna cu esalonarea sau amanarea platii.
Pentru solutionarea cererii de acordare a facilitatilor la plata taxei judiciare de timbru, instanta poate solicita orice lamuriri si dovezi partii sau informatii scrise autoritatilor competente.

Asupra cererii de acordare a facilitatilor la plata taxei de timbru instanta se pronunta fara citare, prin incheiere motivata data in camera de consiliu. Incheierea se comunica solicitantului si partii adverse, daca este cazul.

Impotriva incheierii cel interesat poate face cerere de reexaminare, in termen de 5 zile de la data comunicarii incheierii.
Cererea de reexaminare se solutioneaza in camera de consiliu de un alt complet, instanta pronuntandu-se prin incheiere irevocabila.
==========================================

DECIZIE nr. 339 din 5 decembrie 2008
privind cadrul general al operarii si utilizarii sistemului "Ghiseul virtual de plati"

Emitent: MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI - AGENTIA PENTRU SERVICIILE SOCIETATII INFORMATIONALE
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 842 din 15 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza autoritatile administratiei publice centrale si locale din Romania care vor putea accepta plati electronice cu cardul efectuate de catre persoanele fizice si juridice.

Important!
Prezenta decizie are ca obiect stabilirea cadrului general de operare si utilizare ale sistemului "Ghiseul virtual de plati", precum si reglementarea procedurii de selectie in vederea eliberarii unei licente prin care se acorda dreptul exclusiv de procesare a platilor electronice cu card in cadrul "Ghiseului virtual de plati".

"Ghiseul virtual de plati", denumit in continuare Ghiseul, reprezinta sistemul informatic de utilitate publica, parte a sistemului e-guvernare, prin intermediul caruia persoanele fizice si juridice pot efectua plati electronice cu cardul catre autoritatile administratiei publice centrale si locale din Romania.

Utilizarea Ghiseului se realizeaza in vederea atingerii urmatoarelor obiective:
a) imbunatatirea relatiei persoanelor fizice si juridice cu structurile administratiei publice, la nivel central si local, prin asigurarea unei modalitati rapide de plata catre autoritatile administratiei publice;
b) asigurarea unui acces egal si nediscriminatoriu la informatii si servicii publice;
c) asigurarea confidentialitatii si garantarea protejarii datelor cu caracter personal;
d) promovarea utilizarii internetului si a tehnologiilor de varf in cadrul furnizarii serviciilor publice;
e) reducerea cheltuielilor publice, combaterea birocratiei la nivelul administratiei publice.
Portalul Ghiseului este disponibil la adresa de internet http://www.ghiseul.ro

Operatorul Ghiseului este Agentia pentru Serviciile Societatii Informationale, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
Orice persoana fizica sau juridica poate folosi serviciile furnizate de Ghiseu.
Pentru a putea sa efectueze plati prin intermediul Ghiseului, platitorul trebuie sa fie inregistrat in sistem.

Procedura de inregistrare in sistem cuprinde urmatoarele faze:
a) completarea on-line a formularului de inregistrare disponibil pe pagina principala a Ghiseului;
b) transmiterea de catre Ghiseu a unui mesaj printr-un e-mail catre platitor, pentru confirmarea inregistrarii;
c) confirmarea inregistrarii de catre utilizator prin accesarea paginii de internet indicate in e-mailul de confirmare.

Inregistrarea persoanelor juridice in vederea efectuarii de plati electronice prin intermediul Ghiseului este conditionata de achitarea unui tarif de inregistrare catre operator, tarif al carui cuantum este de 46 de lei, la care se adauga TVA. Persoanele juridice deja inregistrate in Sistemul electronic national nu au obligatia sa achite tariful de inregistrare, procedura de mai sus aplicandu-se corespunzator.

Platitorul se poate inregistra si autentifica in sistem in vederea accesarii paginilor de introducere a platii si de vizualizare a platilor efectuate.
Autentificarea in sistem se face securizat, pe baza de cont de utilizator si parola.

Procedura de selectie se desfasoara pe baza de oferte ferme, definitive, irevocabile si neconditionate, primite in conformitate cu caietul de sarcini pentru elaborarea si prezentarea ofertei.

Ofertantii vor constitui o garantie de participare in cuantum de 10.000 lei, prin scrisoare de garantie bancara emisa de o banca romana sau de o banca straina cu care o banca romana are relatii de corespondent, din care sa rezulte fara echivoc angajamentul irevocabil al acesteia de a plati imediat, la solicitarea ASSI, fara a invoca vreo exceptie legata de procedura de selectie, o suma in cuantum egal cu garantia de participare, in cazul in care:

a) ofertantul declarat castigator al procedurii de selectie renunta la dreptul de a i se acorda licenta;
b) ofertantul isi retrage oferta dupa data-limita stabilita pentru primirea ofertelor;
c) ofertantul influenteaza sau incearca sa influenteze comisia de selectie in procesul de examinare si evaluare a ofertelor.

Scrisoarea de garantie bancara trebuie sa aiba o perioada de valabilitate de cel putin 90 de zile de la data-limita pana la care se pot primi ofertele.
Garantia de participare se restituie integral, la cerere, tuturor participantilor, cu exceptia castigatorului licentei, caruia ii va fi restituita, la cerere, dupa momentul eliberarii licentei.
==========================================

CIRCULARA nr. 42 din 11 decembrie 2008
privind ratele dobanzilor platite la rezervele minime obligatorii incepand cu perioada de aplicare 24 noiembrie-23 decembrie 2008

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 846 din 16 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza bancile, persoane juridice romane, sucursalele din Romania ale bancilor, persoane juridice straine, precum si casele centrale ale cooperativelor de credit care trebuie sa mentina rezerve minime obligatorii in lei si in valuta.

Important!
Incepand cu perioada de aplicare 24 noiembrie-23 decembrie 2008, ratele dobanzilor platite la rezervele minime obligatorii sunt urmatoarele:

- 5,15 % pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in lei;
- 2,75 % pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in euro;
- 1,05 % pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in dolari SUA.
==========================================

HOTARARE nr. 1.662 din 10 decembrie 2008
privind majorarea cuantumului lunar al alocatiei de stat pentru copii

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 16 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza beneficiarii alocatiei de stat pentru copii si prevede majorarea acestui cuantum.

Important!
Incepand cu luna ianuarie 2009, cuantumul lunar al alocatiei de stat pentru copii se stabileste la 42 lei, cu exceptia alocatiei de stat acordate copiilor in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copiilor cu handicap, al carei cuantum este cel prevazut la art. 4 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 7/2007, cu modificarile ulterioare.
==========================================

HOTARARE nr. 1.664 din 10 decembrie 2008
privind indexarea nivelului lunar al venitului minim garantat si al alocatiei pentru copiii nou-nascuti, prevazute de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 847 din 16 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza beneficarii venitului minim garantat, precum si a alocatiei pentru copiii nou-nascuti.

Important!
Incepand cu luna ianuarie 2009, nivelul lunar al venitului minim garantat prevazut la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, este de:

a) 196 lei pentru familiile formate din 2 persoane;
b) 272 lei pentru familiile formate din 3 persoane;
c) 339 lei pentru familiile formate din 4 persoane;
d) 402 lei pentru familiile formate din 5 persoane;
e) cate 27 lei pentru fiecare alta persoana peste numarul de 5 persoane, care face parte din familie, in conditiile prevazute de Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

Incepand cu luna ianuarie 2009, nivelul lunar al venitului minim garantat pentru persoana singura, prevazut la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 108 lei.

Incepand cu luna ianuarie 2009, cuantumul alocatiei pentru copiii nou-nascuti, prevazut la art. 25 alin. (1) din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 230 lei.
==========================================

ORDONANTA DE URGENTA nr. 217 din 4 decembrie 2008
privind reluarea pentru anul 2009 a Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national

Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicata in: MONITORUL OFICIAL nr. 848 din 17 decembrie 2008

Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza persoanele care doresc sa achizitioneze un autoturism nou prin Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national.

Important!
Se aproba reluarea pentru anul 2009 a Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national, denumit in continuare Program, in conditiile stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta.

In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) Autoritatea - Administratia Fondului pentru Mediu;
b) autoturism uzat - orice autoturism inmatriculat in Romania avand o vechime mai mare sau egala cu 10 ani de la anul fabricatiei, aflat in stare de functionare, care contine cumulativ urmatoarele componente esentiale: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, sasiul, precum si echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului si dispozitivul catalizator, daca acestea au fost prevazute din fabricatie;
c) autoturism nou - un autoturism care nu a fost inmatriculat niciodata;
d) proprietar - orice persoana fizica avand domiciliul sau resedinta in Romania, care detine in proprietate un autoturism uzat inmatriculat pe numele sau, precum si mostenitorii sai;
e) producator validat - orice persoana juridica, producator, importator autorizat de autoturisme sau distribuitor autorizat al acestuia, careia i-a fost aprobata cererea de inscriere in Program.

Orice persoana juridica, producator, importator autorizat sau reprezentantii autorizati ai acestora, care solicita validarea pentru inscrierea in Program, depune la Autoritate o documentatie care va fi asimilata proiectelor de mediu in sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Producatorul validat garanteaza accesul la Program al persoanei fizice care depune in termen toate documentele necesare pentru achizitionarea unui autoturism nou. In cazul in care accesul nu se realizeaza din culpa producatorului validat, acesta este obligat sa ofere persoanei fizice respective posibilitatea achizitionarii unui autoturism nou la un pret mai mic cu 3.800 lei fata de pretul de achizitie al autoturismului nou respectiv.

Autoritatea analizeaza documentatia depusa si prin structurile sale de decizie aproba cererile care indeplinesc criteriile impuse pentru validare.
Autoritatea face publica lista persoanelor juridice validate.

Poate beneficia de o prima in cuantum de 3.800 lei orice proprietar/mostenitor al unui autoturism uzat, care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) s-a inscris la un producator validat pentru achizitionarea unui autoturism nou;
b) a predat autoturismul uzat spre casare unui operator economic autorizat, conform prevederilor legale, sa desfasoare activitati de colectare a vehiculelor scoase din uz, obtinand un certificat de distrugere;
c) a radiat autoturismul uzat;
d) achizitioneaza un autoturism nou de la producatorul validat la care s-a inscris.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Noutati legislatie Fiscala 15-19 decembrie 2008 - Monitorul Oficial":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special Plata defalcată a TVA - forma finală
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Plata defalcată a TVA - forma finală

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016