Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Operatiuni de inchiriere scutite de TVA si neinregistrarea in scopuri de taxa. Cum tratam TVA-ul la emiterea facturii?

de InfoTva.ro la 11 Iun. 2013 Exclusiv
Tags: tva, inchiriere, scutire tva, calcul cifra de afaceri, emitere facturi, depasire plafon, depunere decont tva

Analizam mai jos cazul unei firme nou-infiintate care are ca obiect principal de activitate inchirierea de spatii comerciale proprii, iar facturarea chiriilor se face fara TVA. Se intentioneaza ca pe noua societate sa nu se faca cheltuieli.


Avand in vedere ca:

La atingerea plafonului de 65.000 euro, societatea are obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA, chiar daca activitatea principala a firmei este scutita de TVA, conform Codului fiscal:

1. inchirierea fiind scutita de TVA (fara drept de deducere), intentionand ca pe viitor sa se obtina numai astfel de venituri, in acelasi timp sa nu se efectueze cheltuieli (sa nu se refactureze utilitati, sa nu existe alte cheltuieli purtatoare de TVA , sa nu se deduca TVA pentru a evita pro-rata TVA).

2. in cazul in care se depasesc cele 6 luni consecutive de depunere Decont TVA cu valoare zero atat pe achizitii cat si pe vanzari,

vom vedea daca exista posibilitatea ca societatea sa ramana si pe viitor neplatitoare de TVA.
Manual de Politici Contabile 2018
Manual de Politici Contabile 2018

Vezi detalii

Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii


In plus, vom vedea daca societatea isi poate mentine acest statut in cazul in care inregistrarea in scopuri de TVA se anuleaza automat de catre ANAF.

Totodata, stabilim daca pentru calculul cifrei de afaceri, in ce priveste depasirea plafonului, se ia incalcul suma factura de societate si se includ aici si veniturile in avans  (cont 472).

Pentru sume cuprinse intre 2.000 - 7.000 lei, taxe, comisioane, onorarii notariale, vom stabili daca notariatul este obligat prin lege sa taie factura fiscala.



Solutia consultantului:

1.Daca societatea desfasoara exclusiv operatiuni scutite fara drept de deducere (inchirieri scutite) nu trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, deoarece obligatia inregistrarii la depasirea plafonului de scutire de 65.000 euro revine doar persoanelor impozabile care desfasoara activitati economice ce implica operatiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere si/sau operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania, in conformitate cu prevederile art. 153 alin. 1 lit. b din Codul fiscal.

Mai mult, daca societatea este deja inregistrata in scopuri de TVA si desfasoara exclusiv operatiuni scutite fara drept de deducere, ea trebuie sa anunte in scris organele fiscale in vederea scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, asa cum se prevede la art. 153 alin. 11 din Codul fiscal

In concluzie, avand in vedere datele prezentate, societatea nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA.

2. Neinregistrandu-se in scopuri de TVA, nu se mai pune problema deconturilor fara operatiuni (pe zero).


In ipoteza in care o societate ar depune deconturile pentru un semestru fara sa evidentieze achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, atunci organele fiscale ar proceda la anularea inregistrarii acesteia in scopuri de TVA conform art. 153 alin. 9 lit. e din Codul fiscal.

Reinregistrarea ar fi posibila la solicitarea societatii, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat reinregistrarea, cu conditia ca cererea de reinregistrare sa fie depusa in maximum 180 de zile de la data anularii, dupa cum se stipuleaza la art. 153 alin. 91 lit. d din Codul fiscal.

3. Dupa cum se expliciteaza la pct. 61 alin. 2 din Normele metodologice date in aplicarea art. 152 din Codul fiscal, la determinarea cifrei de afaceri scutita (a plafonului de 65.000 euro) se iau in opnsiderare inclusiv facturile emise pentru avansuri incasate sau neincasate si alte facturi emise inainte de data livrarii/prestarii.

4. Notariatele, ca orice persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA sunt obligate sa emita facturi pentru toate operatiunile realizate, inclusiv pentru cele care emit bonuri fiscale, la solicitarea beneficiarilor, dupa cum se specifica la art. 155 alin. 9 lit. a din Codul fiscal.


Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Operatiuni de inchiriere scutite de TVA si neinregistrarea in scopuri de taxa. Cum tratam TVA-ul la emiterea facturii?":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 4 voturi




Comentarii 1 comentarii

anghel maria 2015-05-19 15:31:26

Buna ziua,

Sunt un SRL care are ca activ o cladire de birouri, ce face obiectul unui contract de inchiriere. Facturam chiria fara TVA, dar refacturam energia electrica cu tva. Societatea este IMM, pentru ca are cifra de afaceri sub 65.000 euro si suntem paltitori de TVA. Spuneti-mi va rog, cum ar fi corect: sa nu refacturam energia, trebuie sa fim in continuare platitori de TVA ?

Multumesc!

Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special Plata defalcată a TVA - forma finală
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Plata defalcată a TVA - forma finală

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016