Tags: redobandire cod tva, inregistrari contabile, declaratia 311
In cazul urmator, stabilim care este tratamentul din punct de vedere contabil in momentul redobandirii codului de TVA, cu mentiunea ca firma a avut anulat codul de TVA si l-a redobandit la 25.10.2017. Pana la aceasta data s-au inregistrat achizitiile si prestarile fara TVA (pentru perioada mai-25 octombrie2017) si s-a depus declaratia 311 in fiecare luna. Facturile de prestari se storneaza si se refac cu TVA. Vom vedea care este tratamentul pentru inregistrarea TVA pe fiecare factura in parte si daca se intocmeste D394 si pentru aceste facturi. Totodata, stabilim cum se va proceda cu facturile de achizitii intrate in luna octombrie pana in data de 25? si care sunt inregistrarile contabile.
Iata raspunsul specialistului:
Inteleg ca sunteti in urmatoarea situatie : in perioada in care ati avut codul de TVA anulat ati emis facturi, ati raportat TVA colectata in 311 si ati achitat TVA. Suma totala de pe facturile emise catre clienti presupun ca a continut si TVA, fie ca el a aparut pe
factura, fie ca nu. (la refacerea facturilor clientii nu vor avea de platit diferenta de TVA)
Facturile de prestari se storneaza si se intocmesc cu TVA.
Ele nu se declara nici in decontul de TVA si nici in declaratia 394.
- Initial ati facturat de exemplu : 1.190 de lei suma fiind compusa din venit 1.000 de lei si TVA 190 de lei, dar care nu s-a inscris separat in
factura si ati inregistrat :
4111 = % 1.190 lei
704 1.000 lei
446 190 lei
- Ati declarat in 311 TVA de platat 190 de lei.
Acum stornati factura si emiteti o noua factura numai pentru ca beneficiarii sa isi poata deduce TVA. Daca nu exista nicio diferenta intre TVA raportata prin 311 si TVA din factura nou emisa, nu mai faceti nicio inregistrare si nici nu declarati facturile nou emise in 300 si 394.
Conform Normelor metodologice de aplicare a art 11, alin. (8) din Codul fiscal :
"b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea «Taxa pe valoarea adaugata colectata»;"
Nu inregistrati in contabilitate stornarea facturii si factura nou emisa - deja ati inregistrat veniturile si ati platit TVA pentru aceasta prestare.Stornarea si emiterea noilor facturi se face numai pentru ca beneficiarul sa poata deduce TVA.
Recomandam numerotarea distincta a acestor facturi, pentru evitarea situatiilor cu privire la nerespectarea cronologiei privind seriile si numerele facturilor care se declara in D394.
Referitor la deducerea TVA, acesta este un drept pe care puteti decide sa nu il exercitati daca nu doriti acest lucru.
Daca totusi decideti ca suma de dedus justifica efortul , atunci veti deduce TVA de pe fiecare factura astfel :
- La primirea facturii ati inclus in valoarea stocului/costul serviciului TVA pe care nu aveati dreptul sa o deduceti:
% = 401
3xx valoarea + TVA
6xx valoarea + TVA
- Acum, la exercitarea dreptului de deducere, extrageti TVA din costul stocurilor/serviciilor si inregistrati :
4426 = 3xx
4426 = 6xx
TVA astfel calculata se inscrie in primul decont de taxa dupa ce ati finalizat calculul la randul de regularizari taxa dedusa. Deducerea TVA de pe facturile primite in perioada in care ati avut codul de TVA anulat nu face obiectul declararii in 394.
Facturile emise si primite pana pe 25 octombrie vor avea acelasi tratament ca facturile din septembrie sau august.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Cum se inregistreaza in evidenta contabila o factura primita de la o firma din Elvetia (EFIS) reprezentand "clearing fee"? In Declaratia 300 la ce rand trebuie sa apara aceasta factura?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea A din Austria livreaza produse si materiale pentru a fi prelucrate (reambalate) de catre Societatea B din Romania, Societatea C din Romania comanda produse finite la societatea A din Austria, iar aceasta le livreaza din stocul aflat in custodie la societatea B din Romania, conform schitei atasate. Intrebari: Produse si materiale trimise pentru a fi prelucrate (reambalate) de catre Societatea B din Romania ce raman in custodia societatii B se declara in CAP.III din declaratia 390 lit....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru o societate tva la incasare, tva-ul la o factura emisa si neincasata devine exigibil dupa 90 zile sau tva-ul este de plata numai la incasare /compensare factura emisa?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am atasat cateva documente pentru a intelege mai usor. Societate din Ro, neplatitoare de tva, platitoare de impozit pe profit desfasoara activitate online in cresterea copiilor. Speta 1. Primeste 2 facturi din GB, facturi emise in aceeasi zi. Pe prima factura este detaliat serviciul "Facebook Reviews" unde se colecteaza tva de 19%, pe cea de a doua este "Instagram Feed Basic" unde facturarea s-a facut cu zero tva si mentiune de taxare inversa. Cunosc ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firma noastra cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania si neinregistrata in scopuri de TVA in Franta (il voi denumi in continuare contractant principal) semneaza un contract de prestari servicii instalare echipamente pentru un client cu sediul in Germania, inregistrat in scopuri de TVA in Germania (neinregistrat in Franta). Eu, firma din RO, subcontractez lucrarea catre o societate cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in RO (neinregistrata in Franta)....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In luna martie sunt vandute produse farmaceutice compensate catre clienti. Produsele eliberate pe baza de reteta si compensate (diverse porcente) nu sunt facturate catre CASA DE SANATATE LA SFARSITUL LUNII, respectiv 31.03.2024, ci sunt facturate in luna urmatoare (AICI VORBIM DE VALOARE CE SE COMPENSEAZA). Monografia contabila este: 418 = 707.9 (pt fiecare tip de vanzare pe tip de tva si 418 = 4428.9 care se vor relua luna urmatoare cand se emit facturile.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<