Tags: redobandire cod tva, inregistrari contabile, declaratia 311
In cazul urmator, stabilim care este tratamentul din punct de vedere contabil in momentul redobandirii codului de TVA, cu mentiunea ca firma a avut anulat codul de TVA si l-a redobandit la 25.10.2017. Pana la aceasta data s-au inregistrat achizitiile si prestarile fara TVA (pentru perioada mai-25 octombrie2017) si s-a depus declaratia 311 in fiecare luna. Facturile de prestari se storneaza si se refac cu TVA. Vom vedea care este tratamentul pentru inregistrarea TVA pe fiecare factura in parte si daca se intocmeste D394 si pentru aceste facturi. Totodata, stabilim cum se va proceda cu facturile de achizitii intrate in luna octombrie pana in data de 25? si care sunt inregistrarile contabile.
Iata raspunsul specialistului:
Inteleg ca sunteti in urmatoarea situatie : in perioada in care ati avut codul de TVA anulat ati emis facturi, ati raportat TVA colectata in 311 si ati achitat TVA. Suma totala de pe facturile emise catre clienti presupun ca a continut si TVA, fie ca el a aparut pe
factura, fie ca nu. (la refacerea facturilor clientii nu vor avea de platit diferenta de TVA)
Facturile de prestari se storneaza si se intocmesc cu TVA.
Ele nu se declara nici in decontul de TVA si nici in declaratia 394.
- Initial ati facturat de exemplu : 1.190 de lei suma fiind compusa din venit 1.000 de lei si TVA 190 de lei, dar care nu s-a inscris separat in
factura si ati inregistrat :
4111 = % 1.190 lei
704 1.000 lei
446 190 lei
- Ati declarat in 311 TVA de platat 190 de lei.
Acum stornati factura si emiteti o noua factura numai pentru ca beneficiarii sa isi poata deduce TVA. Daca nu exista nicio diferenta intre TVA raportata prin 311 si TVA din factura nou emisa, nu mai faceti nicio inregistrare si nici nu declarati facturile nou emise in 300 si 394.
Conform Normelor metodologice de aplicare a art 11, alin. (8) din Codul fiscal :
"b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea «Taxa pe valoarea adaugata colectata»;"
Nu inregistrati in contabilitate stornarea facturii si factura nou emisa - deja ati inregistrat veniturile si ati platit TVA pentru aceasta prestare.Stornarea si emiterea noilor facturi se face numai pentru ca beneficiarul sa poata deduce TVA.
Recomandam numerotarea distincta a acestor facturi, pentru evitarea situatiilor cu privire la nerespectarea cronologiei privind seriile si numerele facturilor care se declara in D394.
Referitor la deducerea TVA, acesta este un drept pe care puteti decide sa nu il exercitati daca nu doriti acest lucru.
Daca totusi decideti ca suma de dedus justifica efortul , atunci veti deduce TVA de pe fiecare factura astfel :
- La primirea facturii ati inclus in valoarea stocului/costul serviciului TVA pe care nu aveati dreptul sa o deduceti:
% = 401
3xx valoarea + TVA
6xx valoarea + TVA
- Acum, la exercitarea dreptului de deducere, extrageti TVA din costul stocurilor/serviciilor si inregistrati :
4426 = 3xx
4426 = 6xx
TVA astfel calculata se inscrie in primul decont de taxa dupa ce ati finalizat calculul la randul de regularizari taxa dedusa. Deducerea TVA de pe facturile primite in perioada in care ati avut codul de TVA anulat nu face obiectul declararii in 394.
Facturile emise si primite pana pe 25 octombrie vor avea acelasi tratament ca facturile din septembrie sau august.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Dorim sa achizitionam echipamente software de la un furnizor din Israel. Furnizorul ne pune la dispozitie echipamentele in Romania la o terta societate din Romania , conditia de livrare DDP . Documentele de vama sunt intocmite pe terta societate. Furnizorul doreste sa ne emita factura din Israel, noi sa le achitam contravaloarea echipamentelor in contul firmei din Israel. Societatea noastra mai are vreo obligatie vamala avand in vedere ca exista documente vamale emise pentru aceste echipamente?...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: 1. Salariatii proprii sunt delegati in interiorul tarii sau in afara tarii pentru diverse vizite la partenerii comerciali (in scop business). Acestia primesc avans la plecare pentru transport, dar si diurna pentru zilele petrecute in delegatie. Cazarea delegatiilor este de obicei organizata de companie (prin societate de turism, care rezerva in numele nostru hotelul, nu de ocupa angajatul de acest aspect). Modul de calcul al diurnei se face conform reglementarilor din HOTARAREA nr. 714 din 13...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Compania noastra a primit o factura de la un client cu codul de TVA anulat conform art. 316, alin. 11, lit. c. Factura are TVA colectat. Intrebare: 1. Cum tratam TVA-ul de pe aceasta factura? Inregistram TVA-ul colectat ca TVA deductibil sau inregistram valoarea totala a facturii pe un cont din clasa 6? 2. In ce cartus trebuie inregistrata aceasta factura pe declaratia 394?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra este o societate comerciala cu capital privat, ce desfasoara activitate de inchiriere bunuri imobile si mobile. O parte din spatiile detinute in proprietate de Societatea noastra sunt inchiriate astfel: ? catre o institutie de stat (primarie) care l-a randul sau a subinchiriat spatiul unei institutii de invatamant de stat; ? catre alte societati comerciale cu capital privat care desfasoara activiatii de invatamant acreditate de Min. Educatiei ? catre alte societati comerciale...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru o societate cu sediul social in Bucuresti si pentru care se identifica urmatoarele 3 fluxuri de marfuri (produse cosmetice) ii revine obligativitatea de a declara e-transport? 1. Import marfa din China (marfa ajunge din China in Bucuresti cu avionul) iar transportul marfii de la aeroportul din Bucuresti la depozitul societatii se face cu o firma de curierat; 2. Achzitie marfa din Polonia - marfa ajunge din Polonia la depozitul societatii din Bucuresti cu o firma de curierat 3. Livrare de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru o societate infiintata in data de 10.01.2024 ca si microintrepindere, in situatia in care nu a angajat o persoana in termen de 30 de zile de la infiintare, trecerea la impozit pe profit cu ce data se va face? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<