Tags: revisal, spor, codul muncii
Potrivit dispozitiilor art. 3 alin. (2) lit. g) din HG 500/2011 in registru se completeaza salariul, sporurile si cuantumul acestora.
La angajarea fiecarui salariat, conform art. 4 alin. (1) lit. a) din actul normativ mentionat, cuantumul sporurilor se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza.
Conform art. 3 alin. (2) din HG 500/2011, orice modificare a elementelor prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a), c)-g) printre care regasim si cuantumul sporurilor se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara implinirii termenului de 20 de
zile lucratoare prevazut la art. 17 alin. (5) din Codul muncii respectiv, in ziua anterioara expirarii termenului de 20 de zile de la apariatia modificarilor. Exceptie fac situatiile in care modificarile se produc ca urmare a unei hotarari judecatoresti sau ca efect al unui act normativ cand inregistrarea in registru se face in ziua in care angajatorul se prezuma, potrivit legii, ca a luat cunostinta de continutul acestora.
Asadar, la angajarea unui salariat sporurile se inregistreaza in registru cu cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza. Ulterior, modificarea sporurilor prevazute in contractul individual de munca se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara implinirii termenului de 20 de
zile lucratoare prevazut la art. 17 alin. (5) din Codul muncii respectiv, in ziua anterioara expirarii termenului de 20 de zile de la apariatia modificarilor.
Astfel, conform art. 17 alin. (5) din Codul muncii , orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege.
Intrucat prevederile citate din HG 500/2011 fac referire la elementele prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii (elemente prevazute in contractul individual de munca), intelegem ca in registrul de evidenta al salariatilor se declara doar sporurile prevazute in contractul individual de munca si nu cele acordate in baza Codului muncii sau ale contractului colectiv de munca aplicabil.
Mai mult, in Specificatiile tehnice privind intocmirea si transmiterea registrului de evidenta a salariatilor publicate pe site-ul oficial al Inspectiei Muncii, sporurile sunt definite ca fiind sporurile cu caracter permanent de care salariatul beneficiaza in baza contractului individual de munca unde acestea sunt evidentiate.
Insa pentru sporurile care se modifica de la o luna la alta cum este sporul pentru ore suplimentare, sporul de week-end, numarul orelor suplimentare sau de weekend variaza de la o luna la alta, situatie in care modificarea sporului este impusa de timpul lucrat in conditiile pentru care se acorda sporul si nu de vointa partilor exprimata intr-un act aditional la contractul individual de munca. Aceste aspecte au fost scapate din vedere la adoptarea HG 500/2011.
Intr-o astfel de situatie, pana la publicarea in Monitorul Oficial a unui act normativ care sa clarifice situatia inregistrarii in ReviSal a sporurilor, consideram ca aceste sporuri vor fi inregistrate in ReviSal daca sunt stabilit prin contractul individual de munca. Dupa ce a fost stabilit si inregistrat in ReviSal cel mai tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii, orice modificare a acestor sporuri se face in baza unui act aditional la contractul individual de munca si vor fi inregistrate in ReviSal cel tarziu in ziua lucratoare anterioara implinirii termenului de 20 de zile lucratoare prevazut la art. 17 alin. (5) din Codul muncii respectiv, in ziua anterioara expirarii termenului de 20 de zile de la apariatia modificarilor.
Daca sporul este acordat in baza Codului muncii sau a contractului colectiv de munca si nu a contractului individual de munca, consideram ca nu se inregistreaza in ReviSal.
Sporurile la salariul de baza reprezinta elemente accesorii si variabile ale salariului care se acorda in functie de conditiile in care se presteaza munca. Sporurile pot fi legale sau conventionale. Sporurile legale sunt acele sporuri pe care angajatorul are obligatia sa le acorde in baza legii (sporul pentru munca suplimentara, sporul pentru munca in zilele de repaus saptamanal , sporul pentru munca in zilele de sarbatoare legala, sporul pentru munca de noapte, etc). Sporurile conventionale sunt acele sporuri pe care angajatorul are obligatia sa le acorde daca au fost negociate si inserate in CIM sau CCM (sporul pentru vechimea in munca, sporul pentru stabilitate, etc).
Adaosurile la salariul de baza acordate in functie de performante, cum este cazul primelor sau bonusurilor la care faceti referire, nu constituie sporuri intrucat aceste sume nu se acorda in functie de conditiile de munca.
In ceea ce priveste inscrierea in registrul general de evidenta a salariatilor, asa cum am aratat mai sus HG 500/2011 prevede la art. 3 alin. (2) lit. g) ca in registru se completeaza salariul, sporurile si cuantumul acestora, iar potrivit specificatiilor tehnice privind intocmirea si transmiterea registrului de evidenta a salariatilor, publicate pe site-ul oficial al Inspectiei Muncii in registru se inregistreaza sporurile cu caracter pemanent evidentiate in contractul individual de munca.
Astfel, adaosurile la salariul de baza, nu se afla printre elementele care se inregistreaza in registru general de evidenta a salariatilor (ReviSal). In consecinta, nu se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor primele si bonusurile.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societatea are organizate doua puncte de lucru, un magazin cu produse alimentare, bauturi racoritoare si alcoolice, detergenti, tutun cu o suprafata mai mica de 200 mp. Al doilea punct de lucru este un bar unde se vand produse alcoolice si racoritoare, cafea. In ceea ce priveste garantia SGR pe care societatea o plateste furnizorilor in cazul ambelor puncte de lucru, este obligatoriu si organizarea unui centru de colectare al ambalajelor ce au SGR? Mai exact, daca clientii vin cu ambalaje cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate comerciala cu activitate de productie angajezeaza un numar de 4 persoane din alta localitate. Societatea doreste sa le ofere cazare gratuita, motiv pentru care a incheiat 2 contracte de inchiriere pentru 2 apartamente. Costul cu utilitatile (energie electrica, apa, energie termica) se va suporta tot de catre societate. 1. Pentru salariat chiria suportata de angajator se considera venit neimpozabil in limita a 20% din salariul minim brut pe tara si a plafonului de 33% din salariul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: 1. Veniturile totale din formula de calcul a IMCA se aduna contul 609? Sau se calculeaza dupa formula din formularul 20 din situatiile financiare (adica din clasa 7 se scade de doua ori valoarea din contul 709)? 2. Activele eligibile pentru calculul indicatorului A din calculul IMCA trebuie pastrate in patrimoniu 5 ani potrivit art. 181, alin 15? Sau se refera doar la contul 231? 3. Ce inseamna imobilizari necorporale cu durata de viata nedeterminata potrivit Ordinului 10/2024? Dezvoltare...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra, platitoare de TVA si impozit pe profit, are in portofoliu un client, care anul trecut a intrat in procedura de insolventa, in luna mai 2023. La sfarsit de an, am constituit provizion pentru ajustarea creantei, cu limita de 50% ded din valoarea totala. Creantele sunt din perioada 2013-2020, iar la intrarea societatii in procedura de insolventa ne-am inscris la masa credala. Conform hotararii admin, ni s-a propus un plan cu recuperarea a 25% din valoarea toatala a creantei, in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Cum se inregistreaza in evidenta contabila abonamentul de sanatate pentru angajati in sistemul Regina Maria? Mentionez ca acest abonament se incadreaza in plafonul deductibil de 400 euro/angajat/an. Trebuie inregistrat lunar pe fiecare salariat in programul de salarizare. Factura de la Regina Maria se primeste trimestrial.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca o societate de pe teritoriul Romaniei, autorizata ca tratator/valorificator/reciclator, face un import de deseuri nepericuloase (de exemplu: placi circuite imprimate de la aparatura electronica) din Anglia, ce taxe/costuri/tva/alte declaratii trebuie sa faca din punct de vedere fiscal la vama cand ajunge transportul?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<