Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Achizitii de bunuri de pe teritoriul Romaniei. Ce documente sunt necesare?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 19 Sep. 2014 Exclusiv
Tags: achizitii bunuri, documente, bunuri, achizitie, furnizori, expeditie, aviz

In randurile de mai jos, studiul de caz face referire la o societate X care achizitioneaza de la o firma din Germania o serie de materiale, iar in factura emisa (6 pozitii) primele 2 pozitii de materiale sosesc din Germania insotite de documentul de transport CMR, celelalte din tara Romania fiind insotite de aviz.


Urmeaza sa vedem cum se incadreaza din punct de vedere al TVA aceasta factura, precum si ce tip de achizitie se face si unde se incadreaza in jurnalul de achizitie.

Potrivit prevederilor art. 130 indice 1 alin  (1) din Codul fiscal,,  se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.

Astfel, primele doua pozitii reprezinta achizitii de bunuri intracomunitare.

 Intrucat nu ati dat nicio relatie cu privire la materialele primite  de pe teritoriul Romaniei, presupun  ca aceasta ar putea fi de natura stocurilor  la dispozitia clientului.

Va redau prevederile legale privind aceste stocuri, astfel:

Potrivit prevederilor alineatului  (2) lit a) ale aceluiasi articol,  sunt asimilate unei achizitii intracomunitare cu plata  utilizarea in Romania, de catre o persoana impozabila, in scopul desfasurarii activitatii economice proprii, a unor bunuri transportate sau expediate de aceasta sau de alta persoana, in numele acesteia, din statul membru pe teritoriul caruia aceste bunuri au fost produse, extrase, achizitionate, dobandite ori importate de catre aceasta, in scopul desfasurarii activitatii economice proprii, daca transportul sau expedierea acestor bunuri, in cazul in care ar fi fost efectuat din Romania in alt stat membru, ar fi fost tratat ca transfer de bunuri in alt stat membru, in conformitate cu prevederile art. 128 alin. (10) si (11);

Operatiunea de "stoc la  dispozitia clientului"este definita prin alineatul 3 punctul 16 din normele de aplicare ale  articolului 134 indice 1 ca  operatiune conform  careia furnizorul transfera periodic bunuri intr-un depozit propriu sau intr-un depozit al clientului, iar transferul proprietatii bunurilor intervine, conform  contractului, la data la care clientul scoate bunurile din depozit.  In cazul operatiunii „stocuri la dispozitia clientului", se considera ca transferul proprietatii bunurilor are loc la data la care clientul intra in posesia bunurilor.

  Tratamentul fiscal al operatiunii  de stoc la dispozitia clientului este  reglementata prin O.M.F.P. nr.   2216 / 2006 pentru aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 128 alin. (10) si art. 130 indice 1 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind  Codul fiscal

Regula generala prevede ca expedierea bunurilor de pe teritoriul unui stat membru pe teritoriul altui stat membru in sistemul de comercializare „stoc la dispozitia clientului" , reprezinta pentru expeditor un transfer de bunuri ca operatiune asimilata unei achizitii intracomunitare de bunuri pentru care se datoreaza TVA. In astfel de situatii, expeditorul bunurilor trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA   in Romania, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare de bunuri. In acest context, am in vedere prevederile art. 2 alin. (1) din O.M.F.P. nr. 2216/2006.

Totusi, acest tratament fiscal nu se aplica in situatia in care statul membru al expeditorului aplica masurile de simplificare asa cum este, de exemplu, si Germania. Astfel, in situatia prezentata, pentru operatiunea realizata in Romania, furnizorul din Germania nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, caz in care sunt aplicabile prevederile art. 3 din O.M.F.P. nr.  2216/2006,  prevazute  cu scopul eliminarii obligatiei de  inregistrare in scopuri de TVA in Romania a furnizorilor care practica aceasta tehnica comerciala. Pentru aplicarea masurilor de simplicare trebuie respectate urmatoarele conditii:

-cumparatorul bunurilor sa fie inregistrat  in Romania in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153 indice 1 din  Codul fiscal;
-statul membru de origine sa nu considere mutarea acestor bunuri ca transfer sau sa  aplice ori sa accepte un regim de simplificare similar celui aplicat in Romania;
-cumparatorul bunurilor sa fie  cunoscut  de catre furnizor atunci cand bunurile sunt transportate din alt stat membru in Romania.

 Astfel, daca aceste conditii sunt indeplinite  pot fi aplicate masurile de simplificare, caz in care:

-se considera ca furnizorul nu a realizat o achizitie intracomunitara asimilata in Romania in momentul sosirii bunurilor ce au fost trimise in cadrul unui contract privind stocuri la dispozitia clientului si un eventual retur al bunurilor respective  nu este considerata o operatiune asimilata unei livrari intracomunitare de bunuri;
-vanzarea de bunuri de la furnizor la  clientul la dispozitia caruia au fost puse bunurile este considerata:

    livrare intracomunitara, din punctul de vedere al furnizorului, pe care acesta trebuie sa o declare ca atare in statul membru din care au fost transportate bunurile, de exemplu Germania;
    o achizitie intracomunitara, din punctul de vedere al  cumparatorului bunurilor, in cazul stocurilor la dispozitia clientului pe care o raporteaza ca achizitie intracomunitara de bunuri atat prin decontul de TVA cod 300 cat si prin declaratia cod 390;
    cumparatorul bunurilor trebuie  sa emita autofactura  prevazuta la art. 155 indice 1 din  Codul fiscal
     si sa tina un registru special in care sa raporteze:

-data sosirii, denumirea si cantitatea bunurilor primite;
-data livrarii locale a acestor bunuri in Romania, cu o trimitere la factura sau la alt document emis;
-data transportului de bunuri care nu au fost achizitionate si care se restituie in statul membru de unde au provenit, precum si natura si cantitatea acestor bunuri;
-numele, adresa si datele de identificare ale fiecarui furnizor.
  Astfel,  in situatia in care bunurilor  aprovizionate din Romania li se pot aplica prevederile mai sus mentionate, acestea vor fi asimilate  achizitiilor  intracomunitare de bunuri cu plata   si vor urma aceleasi reguli de inregistrare si declarare ca si achizitiile intracomunitare de bunuri de la primele pozitii din factura. In caz contrar , furnizorul din Germania , inainte de livrarea bunurilor respective, ar fi trebuit sa se inregistreza ca platitor de TVA si sa  emita factura  cu TVA pentru aceste bunuri, intruct in cazul bunurilor care nu sunt expediate sau transportate locul livrarii se considera locul unde se gasesc bunurile atunci cand sunt puse la dispozitia cumparatorului. In situatia in care aveti si alte informatii , va rugam sa reveniti cu intrebari suplimentare.



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Achizitii de bunuri de pe teritoriul Romaniei. Ce documente sunt necesare?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016