Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Care sunt efectele fiscale si contabile la anularea din oficiu a codului de inregistrare TVA?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 22 Dec. 2016 Exclusiv
Tags: efecte fiscale, anularea din oficiu, sediu expirat, anulare cod tva

In analiza de mai jos, la data de 01.11.2016 s-a anulat codul de TVA pentru sediu expirat. In luna noiembrie nestiind ca firma are codul de TVA anulat, s-au efectuat bonuri pe casa de marcat de 120 lei din care TVA 20 lei si s-a primit material de la furnizori de 680 cu TVA inclus. La data de 01.11.2016 firma are in stoc material de 3.225 lei (valoare fara TVA).


Vom vedea care este monografia contabila pentru intrarea de material din luna noiembrie de 680 lei, pentru vanzarea de 120 lei, precum si daca se fac ajustari la stocul de material. Totodata, stabilim daca se reactiveaza codul de TVA in 2016 sau 2017? si cum se va lua in calcul la impozitul pe profit.

In situatia prezentata, societatea a fost declarata inactiva, caz in care codul de TVA a fost anulat, din oficiu, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) din Codul fiscal. Consecintele fiscale negative ale anularii codului sunt reglementate prin art. 11 din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:

- pentru furnizor/prestator, la art. 11 alin. (6):  "Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. ";
- pentru cumparator/beneficiar, la art. 11 alin. (7): "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.".
 
Avand in vedere faptul ca anularea a avut loc incepand cu data de 1.11.2016, pentru luna noiembrie 2016, nu mai poate fi depus decontul de TVA cod 300, fiind obligatorie depunerea declaratiei cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 795 din 19 februarie 2016.  In aceasta declaratie, se raporteaza  doar baza de impozitare a TVA si suma TVA colectata prin bonurile fiscale . De asemenea, incepand cu luna noiembrie 2016 nu se mai depune nici declaratia informativa cod 394.
 
Pentru vanzarile cu amanuntul efectuate incepand cu data anularii codului de TVA, casa de marcat electronica fiscala trebuie setata de asa maniera, incat suma TVA colectata sa nu mai fie evidentiata, distinct, dar sa se inscrie o mentiune din care sa rezulte ca TVA este inclusa in pretul de vanzare cu amanuntul.
 
Referitor la  stocul de materiale in suma de 3.225 lei la data de 31.10.2016, exclusiv TVA, trebuie efectuata ajustarea in beneficiul bugetului de stat (ajustare negativa) pentru suma de 645 lei (3.225 lei x 20%) daca bunurile respective au fost achizitionate de la o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA si s-a exercitat dreptul de deducere. Suma TVA ajustata se inregistreaza contabil prin formula 635 sau 6588 = 446 (analitic distinct), se achita efectiv bugetului de stat si se raporteaza prin formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata"
 
Referitor la achizitiile efectuate, avand in vedere ca societatea nu isi mai poate exercita dreptul de deducere, desi a realizat operatiuni de vanzare in suma de 120 lei, suma TVA deductibila inscrisa in factura furnizorului de materiale, reintregeste costul de achizitie al acestora. In acest caz, se efectueaza inregistrarea contabila 301 = 401 pentru suma de 680 lei, inclusiv TVA.   Consumul materialelor astfel achizitionate, inregistrate prin formula contabila 601 = 301 pentru suma de 680 lei, inclusiv TVA, reprezinta cheltuiala nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere).

Totusi, daca societatea se va reinregistra in scopuri de TVA dupa activare, va avea posibilitatea sa isi ajusteze dreptul de deducere pentru materialele neconsumate (ajustare pozitiva). In acest sens, am in vedere prevederile art. 11 alin. (6) " Pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care persoana nu are un cod valabil de TVA, destinate operatiunilor care urmeaza a fi efectuate dupa data inregistrarii in scopuri de TVA care dau drept de deducere potrivit titlului VII, se ajusteaza in favoarea persoanei impozabile, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, taxa aferenta:
    a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;
    b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii;
    c) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data. "
Suma TVA astfel ajustata, pozitiv, pentru materialele existente in stoc, va fi raportata, in negru, la randul 30"Regularizari taxa dedusa” din primul decont de TVA, corespunzator formulei contabile 4426 = 301.
 
In situatia in care reinregistrarea va fi efectuata conform prevederilor  art. 316 alin. (12), incepand cu anul 2017, vor fi aplicabile prevederile  O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, publicata in M. Of. nr. 977 din 6 decembrie 2016, prin care s-au modificat prevederile art. 11 alin. (6). Conform acestor prevederi, dupa reinregistrare, persoana impozabila  va beneficia de:
- exercitarea  dreptului de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa cod 300 sau intr-un decont ulterior;
- deducerea cheltuielilor pentru care s-a restrictionat deducerea in anul anterior. Astfel, avand in vedere ca inactivitatea, respectiv reactivarea va avea loc in ani fiscali diferiti, cheltuielile aferente perioadei de inactivitate din anul precedent celui in care are loc reinregistrarea, vor fi  luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, prin ajustarea favorabila a rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea, de exemplu 2016. Ajustarea va fi raportata prin  depunerea unei declaratii rectificative cod 101, prin reconsiderarea cheltuielilor din nedeductibile, in deductibile.  


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Care sunt efectele fiscale si contabile la anularea din oficiu a codului de inregistrare TVA?":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016