Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Ce consecinte fiscale apar la anularea in scopuri de TVA si cum se inregistreaza documentele primite?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 09 Apr. 2014 Exclusiv
Tags: anularea inregistrarii, inregistrari, calculul impozitului, deducere tva, scopuri tva

Vom intocmi o monografie contabila aferente procedurii care se aplica in cazul in care, conform art. 153, alin. (9), lit. e), societatii i s-a anulat inregistrarea in scop de TVA. Identificam astfel cum inregistram documentele primite si cele emise tinand cont de TVA si cum influenteaza TVA-ul calculul impozitului pe profit.

Vom stabili totodata daca pe facturile emise se mai inscrie TVA.

Dupa anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila este  obligata  sa: emita facturi cu TVA colectata, dar fara a avea drept de deducere pentru  suma TVA deductibila aferente achizitiilor de bunuri si servicii efectuate chiar daca aceste achizitii sunt destinate realizarii de  operatiuni taxabile  in cadrul aceleiasi perioade fiscale.

Obligatia de colectare a TVA si interdictia de exercitare a dreptului de deducere a TVA este  reglementata prin art. 11  Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal  alin. (1^3) din Codul fiscal

    (1^3) Contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva. .  
           Factura se emite cu respectarea cerintelor impuse in  Codul fiscal,  prin inscrierea informatiilor de la art. 155 alin. (19), dar   fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. Avand in vedere faptul ca persoana impozabila  are codul anulat, la inscrierea informatiei de la art. 155 alin. (19) lit. d)   denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;  codul aferent nu trebuie inscris cu simbolul RO.

        Deci, in situatia prezentata, factura trebuie emisa cu inscrierea sumei TVA colectate distinct, dar fara ca suma respectiva sa fie inregistrata evidenta contabila  prin creditul contului 4427.  De exemplu, o factura in valoare totala de 3.100 lei (din care baza de impozitare 2.500 lei si TVA 600 lei) se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:

    valoarea facturii emise:

            4111                                                     = 701                                3.100 lei
              Clienti                                                       Venituri din vanzarea
                                                                                  produselor finite
 
    obligatia de plata a  sumei TVA colectate:

 
635                                                        = 446                                 600  lei
                  Cheltuieli cu alte impozite,                      "Alte impozite, taxe si varsaminte
                 taxe si varsaminte asimilate                     asimilate"
                 (analitic distinct)                                        (analitic distinct)
 
 
                Suma TVA colectata de 600 lei  este considerata cheltuiala deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece este aferenta veniturilor impozabile in suma de 3.100 lei.
 
      Suma TVA colectata de persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, datorata pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul  de TVA anulat din oficiu conform inregistrarii din  Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata  trebuie raportata organului fiscal competent prin  formularul cod 311 „Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal
".    In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca dreptul de deducere a sumei TVA colectata de catre furnizor/prestator, desi este inscris distinct in factura emisa, nu poate fi exercitat de catre cumparatorul bunurilor si serviciilor in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1^4) din Codul fiscal
   Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. .
 
In ceea ce priveste suma TVA deductibila inscrisa in facturile emise pe numele persoanei impozabile al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu, valoarea acesteia reintregeste costul de achizitie a bunurilor si serviciilor achizitionate in conformitate cu prevederile pct. 51 din O.M.F.P. nr.  3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, sectiunea 8  Reguli de evaluare  subsectiunea 8.1  Reguli generale de evaluare  si implicit 8.1.1.  Evaluarea la data intrarii in entitate  punctul 50 si 51. Conform acestei reglementari, la data receptiei, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare. Valoarea de intrare este determinata de costul de achizitie al bunurilor care poate cuprinde:

    pretul de cumparare;
    taxele de import si alte taxe;
    comisioanele
    cheltuielile de transport si manipulare;
    taxele notariale
    cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile
    diverse  cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.

 
Cheltuiala astfel inregistrata este deductibila la determinarea profitului impozabil. In acest context, am in vedere prevederile pct. 23 din normele de aplicare ale art. 21 alin. (1)   lit. b)
   23. In sensul art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si urmatoarele: ….   b) cheltuielile generate de taxa pe valoarea adaugata ca urmare a aplicarii proratei, in conformitate cu prevederile titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, precum si in alte situatii cand taxa pe valoarea adaugata este inregistrata pe cheltuieli, in situatia in care taxa pe valoarea adaugata este aferenta unor bunuri sau servicii achizitionate in scopul realizarii de venituri impozabile;
 
De exemplu, pentru un serviciu de consultanta facturat de prestator pentru suma de 2.500 lei, din care baza de impozitare 2.016,13  lei si TVA deductibila 483,87 lei, se inregistreaza in evidenta contabila prin formula contabila 628 = 401 pentru valoarea totala de 2.500 lei. Cheltuiala este deductibila integral la determinarea profitului impozabil daca este aferenta realizarii de venituri impozabile conform regulii generale de la art. 21 alin. (1) din Codul fiscal   Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile,... .
Aceste prevederi trebuie coroborate si cu cele de la art. 21 alin. (4) lit. m)  Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:……m) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte; .

           In concluzie, anularea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. e)  produce efecte fiscale numai in ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata, fara a afecta dreptul de deducere a cheltuielilor cu TVA. Din punct de vedere contabil, pe intreaga perioada de anulare a codului de inregistrare TVA nu se mai lucreaza cu conturile de TVA 4426, 4427, 4428 si 4423.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Ce consecinte fiscale apar la anularea in scopuri de TVA si cum se inregistreaza documentele primite?":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 9 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016