Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Ce implica analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliate

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 07 Aug. 2012 Exclusiv
Tags: naliza fiscala, persoane afiliate, societatea mama, subsidiara, certificat, impozit, optimizare cheltuieli

In cadrul grupurilor, societatile mama care au infiintat sau detin in Romania subsidiare vor intreprinde masuri de recuperare rapida a unor cheltuieli efectuate si negociate centralizat.



Vor aparea astfel mult mai des contracte incheiate in cadrul grupului unde societatea mama va pretinde plata unor sume importante pentru acoperirea unor cheltuieli utilizate de catre toate subsidiarele.

Pentru a optimiza aceste cheltuieli, in special in aceste momente cand orice dezechilibru poate afecta si cheltuielile salariale, este necesara protectia societatii prin asigurarea deductibilitatii cheltuielilor impuse de catre grup. Astfel, in cadrul primului pas este necesar un contract detaliat prin care societatile mama impun efectuarea unor cheltuieli cu sisteme informatice comune. Aceste contracte trebuie sa asigure o buna individualizare a partilor; obiectul este clar si riguros explicat, fiind detaliata motivatia acestuia si mecanismul de functionare.

Este necesara detalierea riguroasa a produselor si serviciilor utilizate. Pentru a demonstra lipsa intentiei de optimizare fiscala, contractul trebuie sa contina referinte la aplicarea acestuia la toate subsidiarele ceea ce asigura transparenta in stabilirea pretului si inexistenta unui mecanism de optimizare fiscala in raport cu fiscalitatea aplicabila subsidiarelor.

Pentru a facilita identificarea acestui fapt de catre organele fiscale este necesar ca dosarul operatiunii recomandat a fi intocmit sa contina si un inscris al grupului privind aplicarea unitara la nivelul tuturor subsidiarelor a mecanismului de distribuire a cheltuielilor pentru activitati, aplicatii ori servicii comune.

Temeiul preocuparii si motivul solicitarii unui astfel de inscris nu decurge direct din dispozitiile Codului fiscal, ci din interpretarea art. 11 alin. (2) din cadrul acestuia privind tranzactiile dintre persoane afiliate. Criteriul de stabilire a pretului este obiectiv si riguros determinat pe baza vanzarilor. Din aceasta perspectiva a obiectului contractului, precum si din perspectiva mecanismelor de evaluare a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate, un pret similar aplicabil si celorlalte entitati beneficiare asigura eliminarea riscului de retratare a tranzactiei.

Va fi necesar totodata ca, pentru anumite venituri cum sunt redeventele, societatea mama sa admita retinerea la sursa a impozitului datorat in Romania, desigur cu impunerea obligatiei de obtinere a inscrisurilor care constata acest fapt, ceea ce asigura usurinta in aplicarea mecanismului de evitare a dublei impuneri.

Din punct de vedere fiscal, trebuie analizata si conventia aplicabila intre Romania si statul de rezidenta al societatii mama. Spre exemplu, in vederea identificarii impozitului ce se va retine la sursa pentru unele situatii trebuie analizat contractul in raport cu prevederile art. 12 din conventie privind mecanismul de impozitare a redeventelor. Acestea sunt diferentiate in doua categorii, respectiv: redevente culturale si redevente industriale, fiecare dintre acestea putand avea cote diferentiate de impozitare.

Mecanismul aplicarii conventiei fata de cota standard de 16% prevazuta de art. 116 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal este conditionat de existenta unui certificat de rezidenta fiscala a societatii mama in statul de rezidenta.

Prezenta certificatului este necesara la momentul platii venitului pentru a face aplicabil art. 118 din Codul fiscal potrivit caruia dupa prezentarea certificatului sunt aplicabile prevederile conventiei dintre statele de rezidenta ale partilor contractante. Tehnic, in cazul anului curent, societatea mama ar trebui sa prezinte un certificat de rezidenta fiscala valabil pana la data primei plati, dar nu mai tarziu de momentul la care trebuie platit impozitul.

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. In cazul unui mecanism in care anual societatii mama ii vor fi platite sume de bani, mecanismului de aplicare a contractului va trebui sa implice obtinerea anuala a unui certificat de rezidenta fiscala avand in vedere insa si faptul ca acesta este valabil, daca rezidenta nu este modificata, si 60 de zile din anul urmator.

Dupa plata impozitului retinut se va face aplicarea Codului fiscal, a conventiei dintre Romania si statul de rezidenta si a Ordinului ministrului finantelor nr. 724/2011 pentru aprobarea formularisticii referitoare la aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri si stabilirea competentelor privind semnarea acestor formulare.

Astfel, pe baza Cererii referitoare la eliberarea Certificatului privind atestarea impozitului platit conform Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si respectiva tara, de persoane juridice nerezidente, al carui model este stabilit in ordinul mentionat se va obtine certificatul ce va permite evitarea dublei impozitari a societatii mama, in general prin recunoasterea impozitului platit in Romania potrivit art. 21 din Conventie.

Cererea poate fi intocmita si prezentata autoritatii fiscale de catre societatea din Romania in numele persoanei juridice nerezidente, situatie in care reprezentantul firmei mentionate in cerere va fi reprezentantul firmei platitoare de venituri din Romania.

Pe baza unei riguroase evaluari a contractului si a raporturilor concrete dintre grup si subsidiara se pot evita consecinte importante, inclusiv aceea ca nu se impune declansarea mecanismului de obtinere a acordului de pret in avans aplicabil in cazul acestui tip de tranzactii, avand in vedere ca pretul este de 10.000 euro (sau chiar 20.000 euro pentru marii contribuabili), a termenului mare de obtinere, dar si a caracterului variabil al solutiei prin prisma evaluarii ulterioare de catre un inspector.


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Ce implica analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliate":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016