Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!

Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017.

Contestati cu succes un act administrativ! Procedura 2017

de Ioana Andreea Pavel la 16 Mar. 2017 Exclusiv
Tags: dreptul de a contesta, contestatie, act administrativ, anaf

De cate ori nu a fost nevoie sa depuneti o contestatie in urma unui control ANAF, dar nu ati fost siguri de procedura? De cate ori nu v-ati dorit sa fi avut la indemana toate informatiile pentru a fi depus contestatia in termen si in mod corect? Pentru a avea castig de cauza in astfel de situatii, iata ce etape trebuie sa parcurgeti in 2017 pentru a depune o contestatie.

Orice act administrativ-fiscal emis de o autoritate din cadrul A.N.A.F. poate fi contestat. Dreptul la contestatie este reglementat de art. 268 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala potrivit caruia, impotriva titlului de creanta, precum si impotriva altor acte administrative fiscale se poate formula contestatie potrivit legii. Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, in conditiile legii.

        Este indreptatit la contestatie numai cel care considera ca a fost lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal – si care poate sa demonstreze dreptul sau sau interesul legitim lezat – sau prin lipsa acestuia. Prin lipsa actului administrati- fiscal se intelege nesolutionarea in termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ-fiscal.

        Curtea Constitutionala, prin Decizia nr 1.224/2011 a retinut ca procedura prealabila a introducerii contestatiei pe cale administrativa nu este de natura sa afecteze dreptul de acces liber la justitie ori dreptul la un proces echitabil si ca instituirea recursului prealabil sau gratios reprezinta o modalitate simpla, rapida si scutita de taxa de timbru, prin care persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica are posibilitatea de a obtine recunoasterea dreptului pretins sau a interesului sau legitim direct de la organul emitent.

    De altfel, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994 privind liberul acces la justitie al persoanelor in apararea drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime, Curtea Constitutionala a statuat cu valoare de principiu ca este de competenta exclusiva a legiuitorului de a institui asemenea proceduri destinate, in general, sa asigure solutionarea mai rapida a unor categorii de litigii, descongestionarea instantelor judecatoresti de cauzele ce pot fi rezolvate pe aceasta cale, evitarea cheltuielilor de judecata, iar legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si in modalitatile instituite de lege.

        Nu exista act administrativ-fiscal care sa nu cuprinda posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia, aspect reglementat de art. 46 din Codul de procedura fiscala.
    
    Baza de impozitare si creanta fiscala stabilite prin decizie de impunere se contesta numai impreuna. Pot fi contestate si deciziile de nemodificare a bazei de impozitare prin care nu sunt stabilite creante fiscale.

Forma si continutul contestatiei
 
    Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde:

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri

Vezi detalii

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica

Vezi detalii

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii


      a) datele de identificare a contestatorului;
      b) obiectul contestatiei;
      c) motivele de fapt si de drept;
      d) dovezile pe care se intemeiaza;
      e) semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia. Dovada calitatii de imputernicit al contestatorului, persoana fizica sau juridica, se face potrivit legii.

        Obiectul contestatiei il constituie numai sumele si masurile stabilite si inscrise de organul fiscal in titlul de creanta sau in actul administrativ-fiscal atacat.
        In contestatiile care au ca obiect sume se specifica cuantumul sumei totale contestate, individualizata pe categorii de creante fiscale, precum si accesorii ale acestora. in situatia in care se constata nerespectarea acestei obligatii, organul fiscal de solutionare competent solicita contestatorului, in scris, ca acesta sa precizeze, in termen de 5 zile de la comunicarea solicitarii, cuantumul sumei contestate, individualizata. in cazul in care contestatorul nu comunica suma, se considera contestat intregul act administrativ-fiscal atacat.

         Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat si nu este supusa taxelor extrajudiciare de timbru.

Termenul de depunere a contestatiei

        Contestatia se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, sub sanctiunea decaderii.

        in cazul in care contestatia nu este depusa la organul fiscal emitent, aceasta se inainteaza, in termen de cel mult 5 zile de la data primirii, organului fiscal emitent al actului administrativ atacat.
    
    in cazul in care competenta de solutionare nu apartine organului emitent al actului administrativ-fiscal atacat, contestatia se inainteaza de catre acesta, in termen de 5 zile de la inregistrare, organului de solutionare competent.
     
    Daca actul administrativ-fiscal nu contine elementele prevazute la art. 46 alin. (2) lit. i din Codul de procedura fiscala (posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia), contestatia poate fi depusa, in termen de 3 luni de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat.

Retragerea contestatiei

        Contestatia poate fi retrasa de catre contestator pana la solutionarea acesteia. in acest caz, organul de solutionare competent comunica contestatorului decizia prin care se ia act de renuntarea la contestatie. Prin retragerea contestatiei nu se pierde dreptul de a se inainta o noua contestatie.

Competenta de solutionare a contestatiilor. Decizia de solutionare

        Contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, a deciziilor pentru regularizarea situatiei emise in conformitate cu legislatia in materie vamala, a masurii de diminuare a pierderii fiscale stabilite prin decizie de modificare a bazei de impunere, precum si impotriva deciziei de reverificare se solutioneaza de catre structurile specializate de solutionare a contestatiilor.

Cititi intreaga procedura aici!


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Contestati cu succes un act administrativ! Procedura 2017":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi





Atentie contabili!
Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Club Contabilitate

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
Atentie contabili!
TVA-ul s-a schimbat in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Noul Cod Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton