Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Legea 227/2015 privind Codul fiscal reglementeaza impozitul pe constructii aplicabil in 2016 prin art. . 496 mentionand ca sunt obligate la plata impozitului pe constructii, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.
Nota: in cazul operatiunilor de leasing financiar, calitatea de contribuabil o are utilizatorul, iar in cadrul operatiunilor de leasing operational, calitatea de contribuabil o are locatorul.
Potrivit art. 497, in ce priveste definitia constructiilor, in intelesul prezentului titlu, constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Cota de impozitare si baza impozabila
(1) Impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 497, din care se scade:
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
a) valoarea cladirilor, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX. Intra sub incidenta acestor prevederi si valoarea cladirilor din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri;
b) valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere la constructii inchiriate, luate in administrare sau in folosinta;
c) valoarea constructiilor si a lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere a constructiilor, aflate sau care urmeaza sa fie trecute, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
d) valoarea constructiilor din subgrupa 1.2 "Constructii agricole" din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe;
e) valoarea constructiilor situate in afara frontierei de stat a Romaniei, astfel cum aceasta este definita potrivit legii, inclusiv cele situate in zona contigua a Romaniei si zona economica exclusiva a Romaniei, astfel cum sunt delimitate prin Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei, republicata, pentru operatiunile legate de activitatile desfasurate in exercitarea drepturilor prevazute de art. 56 si 77 din Conventia Natiunilor Unite asupra dreptului marii, incheiata la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, ratificata de Romania prin Legea nr. 110/1996;
f) valoarea constructiilor din domeniul public al statului si care fac parte din baza materiala de reprezentare si protocol, precum si a celor din domeniul public si privat al statului, inchiriate sau date in folosinta institutiilor publice, constructii administrate de Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat";
g) valoarea constructiilor detinute de structurile sportive, definite potrivit legii.
Retinem ca, in situatia in care, in cursul anului curent, se inregistreaza operatiuni de majorare sau diminuare a valorii soldului debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 497, impozitul pe constructii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculeaza. Aceste modificari sunt luate in considerare pentru determinarea impozitului pe constructii datorat pentru anul urmator.
Cheltuiala cu impozitul calculat potrivit alin. (1) este cheltuiala deductibila la stabilirea rezultatului fiscal reglementat de titlul II.
In ce priveste plata impozitului si depunerea declaratiei fiscale, contribuabilii prevazuti la art. 496 sunt obligati sa calculeze si sa declare impozitul pe constructii, pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul.
Impozitul pe constructii, declarat potrivit alin. (1) art. 498 se plateste in doua rate egale, pana la datele de 25 mai si 25 septembrie inclusiv.
Prin exceptie de la alin. (1) si (2), contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului au obligatia de a declara si a plati impozitul determinat conform art. 498 alin. (1), pana la data incheierii perioadei din an in care persoana juridica a existat.
Contribuabilii nou-infiintati datoreaza impozitul pe constructii incepand cu anul fiscal urmator. Modelul si continutul declaratiei privind impozitul pe constructii se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Impozitul reglementat de prezentul titlu reprezinta venit al bugetului de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit
prevederilor Codului de procedura fiscala.
Prevederile prezentului titlu se aplica pana la data de 31 decembrie 2016 inclusiv.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Propunerea premierului pentru Finante, Ioana Petrescu, a trecut de comisiile reuniteCartea verde a fiscalitatii 2016: Solutii practice pentru probleme fiscal-contabileIMPOZITUL PE CONSTRUCTII speciale se reduce din 2015Editorial: Cu TVA-ul la psihologVeniti la Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate de la Poiana Brasov?Ultimele articole
Ce taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETASolutii pentru problemele fiscale generate de schimbarile legislative in vigoare de la 1 ianuarieANAF: Noutatile fiscale intrate in vigoare la 1 ianuarie 2017ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?Modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017, au fost anuntate de ANAFArticole similare
Obligatii 2017 pentru companii nerezidente si salariati nerezidenti sau rezidentiImpozit pe venituri microintreprinderilor in anul 2017. Ce obligatii declarative apar?Calendar fiscal ANAF: Termenul de 25 martie pentru depunerea Declaratiilor fiscale se PROROGA!Noile obligatii privind cresterea salariului minim de la 1 mai 2016 pentru societatiProcedura pentru declararea veniturilor din pensii obtinute din strainatateUltimele articole
Criterii intreprinderi legate si limita echivalentului in lei a sumei de 500.000 euro pentru persoane afiliateCalendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Inregistrare la ONRC in 2024. Ce trebuie sa stie persoanele care vor sa se inregistreze in acelasi timp si in scopuri de TVAImpozit din chirii. Cum se declara in D100Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 26 februarie 2024Articole similare
Modificari Norme metodologice aduse de HG 77/2014 privind TVAImpozitul pe profit: Ce obligatii declarative si de plata apar la fuziunea prin absorbtie?Achizitii servicii cazare pe teritoriul comunitar. Cum declaram operatiunile si ce regim TVA se aplica?Vanzare autoturism. Cum se ajusteaza TVA-ul?Plata unor cursuri de specializare. Emitem cu TVA factura catre societatea-mama?Ultimele articole
Joi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleMicrointreprindere in 2024. Optiune privind plata impozitului pe profit in cursul anuluiTransport international de bunuri. Cine are obligatia obtinerii codului UITRectificarea impozitului pe veniturile microintreprinderilorFirme care primesc autofacturi de la clienti. Cine si cum face declararea in E-factura?Articole similare
Persoanele fizice care realizeaza venituri din chirii trebuie sa depuna Declaratia Unica pana pe 25 mai 2022Evidenta TVA devine obligatorie cand se atinge plafonulOrdin nou ANAF privind inregistrarea in scopuri de TVAInformatii noi de la ANAF privind Declaratia 394Modificare formulare februarie 2016 prin Ordinul 3698/2015Ultimele articole
Conditii de incadrare in regimul micro conform noilor modificari aduse de OUG 31/2024Informare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVADefinirea intreprinderilor legate in contextul aplicarii impozitului pe veniturile microFirmele incadrate la plata impozitului micro in 2024 pot depune D177 pentru a face sponsorizari?Situatii financiare anuale. Pana cand trebuie sa depuna bilantul microintreprinderileAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"