Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va reamintim ca in Monitorul Oficial nr. 954 din 23 decembrie 2015 a fost publicat OpANAF 3654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala, a certificatului de obligatii bugetare, precum si a modelului si continutului acestora.
Va prezentam mai jos principalele aspecte cu privire la eliberarea certificatului de atestare fiscala si a certificatului de obligatii bugetare:
I. Certificatul de atestare fiscala se elibereaza de catre organul fiscal central competent:
- la solicitarea contribuabililor/platitorilor;
- la solicitarea institutiilor/autoritatilor publice, in cazurile si in conditiile prevazute de reglementarile legale in vigoare;
- din oficiu, in situatia in care se schimba competenta de administrare a creantelor fiscale, ca urmare a schimbarii domiciliului fiscal sau a altor situatii prevazute de lege;
- la solicitarea detinatorilor de titluri de participare la o societate;
- la solicitarea oricarei persoane fizice sau juridice, alta decat cea prevazuta la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulteriuoare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, numai cu acordul scris al contribuabilului in cauza;
- la solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizica pentru care se dezbate succesiunea.
>> Cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala poate fi:
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
- depusa la registratura organului fiscal central competent;
- trimisa prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau
- comunicata online organului fiscal prin intermediul serviciului "Spatiu privat virtual"
(Art. 1 din OPANAF 3654/2015)
>>> In situatia in care contribuabilul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile contractante (definite potrivit OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, odata cu cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala depune, in original, si codumentul eliberat de autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul le are de incasat de la acestea.
In cazul in care contribuabilul depune cererea prin mijloace de transmitere la distanta, documentul eliberat de autoritatile contractante se depune in original la institutia care solicita certificatul de atestare fiscala. Informatiile astfel inscrise in certificatul de atestare fiscala sunt valabile numai in cazul in care coincid cu datele inscrise in documentele eliberate de autoritatile contractante. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii si trebuie sa fie in termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala.
In acest sens, documentul emis de autoritatea contractanta trebuie sa cuprinda, obligatoriu, urmatoarele elemente:
- denumirea autoritatii contractante;
- data emiterii documentului;
- numarul si data incheierii contractului dintre contribuabil si autoritatea contractanta;
- sumele certe, lichide si exigibile datorate pana la data emiterii documentului de catre autoritatea contractanta defalcaye pe fiecare contract in parte;
- precizarea ca documentul este emis in vederea eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- numele, prenumele, functia si semnatura persoanelor imputernicite ale autoritatii contractante (art. 1 din OPANAF 3654/2015)
>> Certificatul de atestare fiscala se emite in maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii/adresei de eliberare a acestuia. (art. 5 din OPANAF 3654/2015)
* In situatia contribuabilului/platitorului supus unei inspectii fiscale, care solicita eliberarea unui certificat de atestare fiscala in scopul radierii din registrele in care a fost inregistrat, certificatul de atestare fiscala se emite in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impozitare, dupa caz.
* Certificatul de atestare fiscala se poate utiliza 30 de zile de la data eliberarii, de catre persoanele juridice, sau 90 de zile, de catre persoanele fizice.
>> Eliberarea certificatului de atestare fiscala nu este supusa taxelor extrajudiciare de timbru (art. 2 din OPANAF 3654/2015)
>> Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere trebuie sa depuna cererea la organul fiscal central in a carui raza teritoriala isi au domiciliul fiscal.
In cerere va fi mentionat si sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala, dupa caz. In vederea eliberarii certificatului de atestare fiscala, organul fiscal central competent verifica:
- dosarul fiscal al contribuabilului, cu exceptia declaratiilro informative si a bilanturilor contabile;
- fisa pentru evidenta analiticia pe platitori a contribuabilului;
- existenta sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare pana la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala;
- existenta deciziilor de rambursare sau, dupa caz, a documentatiei aprobate pentru solutionarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise si inregistrate in evidenta fiscala decizii de compensare/restituire;
- existenta documentului eliberat de autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul/platitorul le are de incasat de la acestea;
- existenta acordului scris al contribuabilului pentru situatia prevazuta la art. 1 alin. (1) lit. e) conform modelului prevazut in anexa nr. 1;
- existenta documentului care dovedeste deschiderea procedurii succesorale notariale pentru situatia prevazuta la art. 1 alin. (1) lit. f) din OPANAF 3654/2015.
>> Certificatul de atestare fiscala cuprinde 4 sectiuni, respectiv:
a) sectiunea A "Obligatii fiscale si alte obligatii bugetare";
b) sectiunea B "Sume de rambursat/restituit";
c) sectiunea C "Informatii pentru verificarea eligibilitatii contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile";
d) sectiunea D "Alte mentiuni".
Modul de completare a informatiilor cuprinse in certificat este prevazut de art. 6 din OPANAF 3654/2015.
Certificatul de atestare fiscala se intocmeste in doua exemplare originale, din care un exemplar se comunica solicitantuli, iar exemplarul al doilea este pastrat la organul fiscal central emitent si se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
Certificatul de atestare fiscala poate fi emis si transmis in forma electronica in baza unui protocol incheiat intre institutia/autoritatea publica si organul fiscal emitent al acestuia. In acest caz, certificatul este valabil si fara semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal central competente, potrivit legii, si stampila organului emitent. (art. 11 alin. (4) din OPANAF 3654/2015)
II. Certificatul de obligatii bugetare se elibereaza de catre organul fiscal central competent pentru administrarea creantelor bugetare ale contribuabililor persoane juridice, la solicitarea institutiei publice implicate in procesul de privatizare, in urmatoarele situatii:
a) pentru completarea documentatiei necesare procesului de privatizare, conform reglementarilor legale in vigoare;
b) pentru acordarea de inlesniri la plata obligatiilor bugetare restante, conform reglementarilor legale in vigoare;
c) pentru alte situatii prevazute de lege.
Modul de completare a informatiilor cuprinse in certificat este prevazut de art. 16 din OPANAF 3654/2015.
>> Eliberarea certificatului de obligatii bugetare nu este supusa taxei extrajudiciare de timbru.
Sursa: Finante Arges
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
De la 1 MARTIE 2022, Institutiile/autoritatile publice sunt obligate sa se inroleze in Sistemul Informatic PatrimVen, pentru a obtine documente fiscaleAnulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursEsalonare la plata conform OG 11/2021. Poate fi solicitata facilitatea pentru datoriile curente?ANAF: Spatiul Privat Virtual va fi indisponibil pana marti la pranzGuvernul a stabilit cerintele tehnice pentru implementarea caselor de marcat cu jurnal electronicUltimele articole
Adeverinta de venit, cazierul fiscal si CERTIFICATUL DE ATESTARE FISCALA pot fi obtinute fara deplasare la ANAFDocumente ce se pot obtine prin intermediul SPVANAF reaminteste contribuabililor ce documente ce se pot obtine prin intermediul SPV3 documente importante pot fi obtinute de contribuabili prin SPVANAF ofera contribuabililor 4 tipuri de servicii electroniceArticole similare
Certificat de atestare fiscala: cum il obtii online, model si acte necesare pentru eliberareNoutati ANAF: Documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu socialArticole similare
Buletin informativ: Noutati legislative din intervalul 11-15.01.2016Telemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazRegimul TVA pentu achizitiile de bunuri si servicii din Uniunea EuropeanaAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu. Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscalNoutatile Programului national apicol (2017-2019): Guvernul a aprobat modificarea HG nr. 443/2017Ultimele articole
Criterii intreprinderi legate si limita echivalentului in lei a sumei de 500.000 euro pentru persoane afiliateCalendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Inregistrare la ONRC in 2024. Ce trebuie sa stie persoanele care vor sa se inregistreze in acelasi timp si in scopuri de TVAImpozit din chirii. Cum se declara in D100Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 26 februarie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"