Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Explicatii punctuale: Reglementarile privind plata defalcata a TVA modificate major in Parlament

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ioana Andreea Pavel la 06 Dec. 2017 Exclusiv
Tags: plata defalcata tva, split tva, 1 ianuarie 2018, insolventa

In data de 31.10.2017, plenul Senatului a adoptat cu modificari Proiectul inregistrat cu nr. L241/2017 al Legii de aprobare a Ordonantei nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA (split TVA) cu 54 de voturi "pentru" si 45 "impotriva".

I. Senatul a adoptat cu modificari Proiectul
 
Forma adoptata de Senat prevede ca masura de plata defalcata a TVA va fi obligatorie exclusiv pentru companiile aflate in insolventa sau care inregistreaza intrazieri la plata acestei taxe si ca intreprinderile care vor opta benevol pentru aceasta masura, vor primi o scutire de 5% din impozitul pe profit: "au obligatia sa deschida si sa utilizeze cel putin un cont de TVA persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA (…) pentru incasarea si plata TVA si institutiile publice inregistrate in scopuri de TVA (…) pentru incasarea TVA, care se afla in cel putin una din urmatoarele situatii:
 
a) la 31 decembrie 2017 inregistreaza obligatii fiscale restante reprezentand TVA, cu exceptia celor pentru care s-a obtinut esalonarea la plata, in cuantum mai mare de: 1500 lei in cazul contribuabililor mari, 1000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii, 500 de lei in cazul contribuabililor mici si 100 de lei in cazul contribuabililor persoane fizice;
 
b) incepand cu 1 ianuarie 2018 inregistreaza obligatii fiscale restante reprezentand TVA mai vechi de 30 de zile de la scadenta, cu exceptia celor pentru care s-a obtinut esalonarea la plata, in cuantum mai mare de: 1500 lei in cazul contribuabililor mari, 1000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii, 500 de lei in cazul contribuabililor mici si 100 de lei in cazul contribuabililor persoane fizice;
 
c) se afla sub incidenta legislatiei nationale privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa"[1].
 
Contribuabilii care opteaza benevol pentru sistemul defalcat de plata a TVA pot renunta la acest mecanism la sfarsitul anului fiscal, dar nu mai devreme de un an de la data la care a inceput sa li se aplice masura si beneficiaza de doua facilitati: o reducere de 5% la plata impozitului pe profitul aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017 si anulara penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA, restante la 30 septembrie 2017. Contribuabilii care au inregistrat intarzieri la plata taxei sau care au fost in insolventa, pot renunta la masura in termen de sase luni de la data in care nu se mai afla in situatia respectiva.
 
II. CAMERA DEPUTATILOR - Camera decizionala
 
In data de 06.11.2017, Proiectul Legii de aprobare a Ordonantei nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost inregistrat la Camera Deputatilor (PL x . 435/2017).
 
Proiectul Legii de aprobare a Ordonantei nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost trimis pentru raport la Comisia pentru buget, finante si banci, Comisia pentru  politica economica, reforme si privatizare si Comisia juridica, de disciplina si imunitati in cadrul Camerei Deputatilor [2].
 
Comisia de buget, finante a Camerei Deputatilor:
 
Pe 28.11.2017, a decis mentinerea modificarilor aduse de Senat la articolul 2, in sensul ca aceasta masura sa fie obligatorie doar pentru companiile care au datorii la plata acestei taxe sau se afla in insolventa, insa a marit plafoanele datoriilor de la care companiile intra in acest sistem;
 
Pe 4.12.2017, a decis ca din contul TVA sa se poata face plata si a altor obligatii bugetare. Contul TVA se debiteaza cu TVA achitata la bugetul de stat, precum si cu plata altor obligatii bugetare, au stabilit deputatii din comisie;
 
Fata de varianta adoptata de Senat, deputatii din comisie au marit de zece ori plafoanele datoriilor la plata TVA incepand de la care contribuabilii vor intra in sistemul split TVA, in sensul ca au obligatia sa deschida si sa utilizeze cel putin un cont de TVA persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul Fiscal, pentru incasarea si plata TVA si institutiile publice inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul Fiscal, pentru incasarea TVA, care se afla in cel putin una din urmatoarele situatii:
 
a) la 31 decembrie 2017 inregistreaza obligatii fiscale restante reprezentand TVA, cu exceptia celor pentru care s-a obtinut esalonarea la plata, in cuantum mai mare de: 15.000 lei in cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei pentru restul contribuabililor, daca aceste obligatii nu sunt achitate pana la 31 ianuarie 2018;
 
b) incepand cu 1 ianuarie 2018 inregistreaza obligatii fiscale restante reprezentand TVA mai vechi de 60 de zile de la scadenta, cu exceptia celor pentru care s-a obtinut esalonarea la plata, in cuantum mai mare de: 15.000 lei in cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei in cazul restul contribuabililor;
 
c) se afla sub incidenta legislatiei nationale privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
 
 
III. POZITIA CNIPMMR PRIVIND PLATA DEFALCATA A TVA
 
CNIPMMR reintereaza pozitia sa ca introducerea obligatiei ca toate intreprinderile din Romania sa plateasca TVA intr-un cont separat va duce la blocarea intregii economii, incalcand principiul "Ganditi mai intai la scara mica", instituit de dispozitiile art. 91 alin. (1) si (2) din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand efecte negative semnificative asupra IMM-urilor:
 
Afectarea cash flow-ul si blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevazute termene de aprobare si sanctiuni;
Efort semnificativ de implementare tehnica;
Costuri birocratice suplimentare generate de modificarea sistemelor informatice contabile;
Costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare;
Cresterea birocratiei: dublarea numarului de plati, masuri suplimentare de verificare si de management pentru TVA (obligatia contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligatia de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentand TVA aferenta achizitiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA si de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor).
CNIPMMR considera ca masura platii defalcate a TVA trebuie sa se limiteze exclusiv la aplicarea sa in regim voluntar, de catre contribuabilii care opteaza pentru aceasta procedura, cu acordarea de facilitati fiscale care sa compenseze eforturile lor birocratice.
 
CNIPMMR saluta amendamntele aduse in procesul legislativ pentru reglementarea platii defalcate a TVA si solicita deputatilor sa imbunatateasca in continuare Ordonanta nr. 23/2017, sa aplice principiul "Ganditi mai intai la scara mica", sa valorifice practicile la nivel european, sa asigure aplicarea optionala a platii defalcate a TVA, cu acordarea de facilitati fiscal corespunzatoare.
 
 
IV. IMPORTANTA PREDICTIBILITatII sI iNCREDERII iN SISTEMUL FISCAL
 
Increderea in sistemul fiscal este o conditie esentiala pentru investitori si mediul de afaceri.
 
In 11 luni in 2017, prin 10 acte normative, au fost modificate/completate 261 de articole din Codul fiscal:
 
  • Ordonanta nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 06 ianuarie 2017, cu 60 de articole modificate/completate;
  • Legea nr. 2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36 din 12 ianuarie 2017, cu 7 articole modificate/completate;
  • Ordonanta nr. 9/2017 privind unele masuri bugetare in anul 2017, prorogarea unor termene, precum si modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30 ianuarie 2017, cu 2 articole modificate/completate;
  • Legea nr. 107/2017 pentru modificarea art. 456 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 376 din 19 mai 2017, cu un articol modificat;
  • Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu 60 de articole modificate/completate;
  • Ordonanta nr. 4/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 598 din 25 iulie 2017, cu 2 articole modificate/completate;
  • Ordonanta nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 706 din 31 august 2017, cu 11 articole modificate/completate;
  • Legea nr. 209/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 875 din 07 noiembrie 2017, cu 5 articole modificate/completate;
  • Ordonanta de urgenta nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 885 din 10 noiembrie 2017, cu 97 articole modificate/completate;
  • Ordonanta nr. 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 902 din 16 noiembrie 2017, cu 6 articole modificate/completate.
  • 261 de articole din Codul fiscal modificate/completate in 11 luni nu asigura nici stabilitate pentru cadrul legal, nici predictibilitate pentru mediului economic, Ordonanta nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA fiind un exemplu de reglementare neinteligenta.
 
Este necesara o reglementare fiscala inteligenta , care implica:
 
  • evaluarea sistematica a impactului proiectelor de acte normative;
  • aplicarea Testului IMM;
  • consultarea organizatiilor reprezentative ale intreprinderilor mici si mijlocii privind continutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact si a Testului IMM, cu valorificarea in mod corespunzator a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificarii pozitiei lor;
  • asigurarea informarii din timp a contribuabililor, modificarea/completarea Codului fiscal "prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I";
     
asigurarea predictibilitatii impunerii, asigurara "stabilitatii impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii", "pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii";
asigurarea unui dialog social caliativ.
 
[1] Sursa: https://www.senat.ro/legis/PDF/2017/17L241FS.pdf
 
[2] Sursa: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=2&idp=16627


Sursa: CNIPMMR
 
Ioana Andreea Pavel de Ioana Andreea Pavel
Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Explicatii punctuale: Reglementarile privind plata defalcata a TVA modificate major in Parlament":
Rating:

Nota: 4.63 din 5 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016