Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Livrare intracomunitara de bunuri. Cum tratam operatiunile aferente?

de InfoTva.ro la 11 Iun. 2014 Exclusiv
Tags: livrare intracomunitara, bunuri, utilaj, cheltuieli, marfuri, inregistrari contabile

Pentru o livrare intracomunitara de bunuri, apar mai multe cheltuieli privind marfurile, inregistrate ulterior in contabilitatea firmei. Vom vedea cum se gestioneaza urmatoarele operatiuni, atat din punct de vedere contabil, cat si fiscal, pentru firma A (cumparator-revanzator) in urmatoarea situatie: firma A (Romania) achizitioneaza de la B (Romania) un utilaj. Utilajul este revandut de A(Romania) catre C (Ungaria). Marfa fizic pleaca de la B(Romania) catre C (Ungaria). Costul transportului este suportat de C( Ungaria).




Pentru firma A din Romania, acesta operatiune reprezinta o livrare intracomunitara de bunuri pentru care va avea urmatoarele obligatii privind raportarea livrarii intracomunitare:

- inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari potrivit art. 158^2  alin. (2) din Codul fiscal, inainte de efectuarea livrarii intracomunitare;

-intocmirea facturii fara TVA (scutita cu drept de deducere)  pentru partenerul intracomunitar (firma C din Ungaria) care va comunica un cod valid de TVA;

- raportarea la rd.3 si 3.1 prin decontul de TVA (300);
Top 50 de situatii in care inspectorii fiscali comit abuzuri
Top 50 de situatii in care inspectorii fiscali comit abuzuri

Vezi detalii

Declaratia 101. Ghid de completare si depunere 2018
Declaratia 101. Ghid de completare si depunere 2018

Vezi detalii

Cheltuieli deductibile si nedeductibile. Ghid practic 2018
Cheltuieli deductibile si nedeductibile. Ghid practic 2018

Vezi detalii


- raportarea cu cod L  in declaratia recapitulativa (390);
 
Procedura de inregistrare in Registrul Operatorilor Intracomunitari este prevazuta in OANAF 2101/2010. Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari se face in baza formularului denumit "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari", cod 095 insotita de cazierul judiciar administratorului societatii.



In lipsa inregistrarii in ROI, se considera ca societatea nu are un cod valabil de TVA in legatura cu aceasta livrare intracomunitara, conform art. 158 alin. (14) din Codul fiscal.
 
Asadar,  factura trebuie intocmita fara TVA, in regim de scutire cu drept de deducere,
utilizand  valutar valabil la data facturii potrivit art. 139^1 din Codul fiscal.

Potrivit prevederilor art. 10 din OMFP 2222/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a), se justifica pe baza urmatoarelor documente:

a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;

b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

De retinut este faptul ca pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.

In concluzie, pentru justificare scutirii de TVA (cu drept de deducere), consideram ca este foarte important ca factura sa fie emisa catre un partener din alt stat membru care sa detina  un cod valid (VIES) de TVA, precum si se faca dovada transportului, ca bunurile au parasit teritoriul Romaniei si au fost transportate in alt stat membru. In cazul dvs, documentul emis de catre societatea de transport (CMR),reprezinta dovada ca marfa respectiva a parasit teritoriul Romaniei.
Inregistrari contabile:

Achzitia macaralei de la firma B din Romania:
 
% 401 "Furnizori"
4426 " Tva deductibila"
371 " Marfuri"

 
Vanzarea macaralei catre firma C din Ungaria:
4111 " Clienti" = 707" Venituri din vanzari de marfuri"
 
Descarcarea de gestiune:
 
607 "Cheltuieli privind marfurile" = 371 " Marfuri"


Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Livrare intracomunitara de bunuri. Cum tratam operatiunile aferente?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special Plata defalcată a TVA - forma finală
Club Contabilitate

Atentie contabili!
Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Plata defalcată a TVA - forma finală

Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton