Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Partener in faliment. Cum procedam in ce priveste creantele?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 20 Aug. 2013 Exclusiv
Tags: taxe si impozite, faliment, omfp 2861/2009, legea 85/2006, monografie contabila, creante

O societate se confrunta cu situatia in care unul dintre parteneri a intrat in faliment. Vom stabili cum se pot scoate din evidenta creantele de la aceasta societate, precum si in ce masura cheltuiala va fi deductibila daca nu au fost constituite provizioane pe suma respectiva. In acelasi timp, vom vedea cum stabilim si pentru un partener cu status "Compania este sub incidenta Legii 85/2006".


Solutia consultantului:

Pentru scoaterea din evidenta a partenerilor, chiar daca nu au termenele scadente prescrise, trebuie respectate prevederile punctului 187 din Reglemenatrile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:
"187.

La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sint prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
 
Din punctul de vedere al deductibilitatii cheltuielii cu scaderea din evidenta a clientilor neincasati, trebuie avute in vedere urmatoarele temeiuri legale:

1) punctul 53 alineatul ultim din normele date in aplicarea art. 22 alin. (1) litera c) din codul fiscal:

"Cheltuielile reprezentind pierderile din creantele incerte sau in litigiu neincasate, inregistrate cu ocazia scoaterii din evidenta a acestora, sint deductibile pentru partea acoperita de provizionul constituit potrivit art. 22 din Codul fiscal."

2) art. 21 alin. (2) litera n) din codul fiscal, unde se prevad cazurile pentru deductibilitatea   cheltuielii in cazul pierderilor inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate:

"n) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul".
3) art. 21 alin. (4) litera o) din codul fiscal stabileste conditii de nedeductibilitate:

"o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decit cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n). In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sint obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz;"
 
Asadar, cheltuiala cu scoaterea din evidenta este deductibila daca:

- debitorul (clientul) s-a radiat prin inchiderea procedurii falimentului, dovedita cu hotarire judecatoreasca (faptul ca are status "faliment" nu inseamna ca s-a inchis procedura; dupa inchiderea procedurii, la status va aparea "radiat" si veti obtine de la ONRC copie de pe hotarirea judecatoreasca de inchidere a procedurii falimentului);
- debitorului care este scos din evidenta inainte sau la expirarea termenului de prescriere i s-a creat, in prealabil, provizion deductibil fiscal, in conditiile art. 22 alin. (1) litera c) sau j);
- debitorul se afla intr-una din celelalte conditii mentionate la art. 21 alin. (2) litera n) punctele 2.-4.
In alte situatii decit cele prezentate, cheltuiala cu scoaterea din evidenta este nedeductibila.

De asemenea, daca la status apare "Compania este sub incidenta legii 85/2006" nu are nici o relevanta, deoarece societatea respectiva se poate afla in insolventa, care este o etapa reversibila, in sensul ca entitatea isi poate remedia activitatea.

Asadar, acesta nu este un motiv pentru scaderea din evidenta a creantei, iar daca o veti face, cheltuiala va fi nedeductibila.
 
Daca termenul scadent nu este prescris, dar totusi se doreste scoaterea din evidenta a creantelor, atunci se va intocmi o decizie a administratorului societatii, prin care se stabileste inchiderea debitorilor respectivi (cu mentionarea denumirii acestora, a facturilor, datei si sumei).

Monografia contabila este urmatoarea:

6588 = 4111  - suma inchisa, inclusiv TVA.

- cheltuiala va fi nedeductibila, deoarece: nu s-au creat anterioar provizioane, clientul nu s-a radiat ca urmare a falimentului - dovedit prin hotarire judecatoreasca -, nu este dizolvat sau lichidat fara succesori, nu inregistreaza dificultati majore (definite la punctul 32^1 din normele date in aplicarea art. 21 alin. (2) litera n) din codul fiscal), deci - se aplica art. 21 alin. (4) litera o) din codul fiscal
.
Atentie, trebuie respectate prevederile art. 21 alin. (4) litera o) de a comunica beneficiarului faptul ca dvs ati scos din evidenta creanta respectiva.
 
In ceea ce priveste stornarea TVA colectat initial, la emiterea facturii, sint aplicabile prevederile art. 138 litera d), conform caruia:

"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:

d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepind cu data pronuntarii hotaririi judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarire ramasa definitiva si irevocabila;"

Deci, daca nu exista hotarire judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila pentru radierea beneficiarului, in baza Legii 85/2006, atunci TVA colectata la emiterea facturii nu se va se storna.
 
Insa, inainte de a proceda la inchiderea debitorilor, trebuie sa inventariati sumele respective, prin trimiterea catre beneficiari a extraselor de cont, in vederea confirmarii soldurilor si de catre acestia.
 
Baza legala:


- functiunea conturilor 411, 461 si 658 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009;

- punctele 2 alin. (1) si 28 din Normele din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Partener in faliment. Cum procedam in ce priveste creantele?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016