Tags: cont de plati, anpc, comisioane, schimbarea conturilor
Guvernul a adoptat un proiect de act normativ care va duce la cresterea nivelului de informare si protectie a consumatorilor la alegerea unui cont de plata, la schimbarea acestuia, precum si la deschiderea unui cont de plata cu servicii de baza.
Este vorba despre un proiect de lege privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza.
Actul normativ transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2014/92/UE, continand aspecte referitoare la transparenta si compatibilitatea comisioanelor percepute consumatorilor pentru conturile de plati detinute de acestia, la schimbarea conturilor de plati, la facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi de plati, precum si la deschiderea si utilizarea conturilor de plati cu servicii de baza.
Proiectul de lege se va aplica acelor conturi de plati prin care consumatorii pot cel putin sa depuna fonduri intr-un cont de plati, sa retraga numerar dintr-un cont de plati si sa execute, respectiv sa primeasca operatiuni de plata, inclusiv transferuri de credit catre si de la terti.
Actul normativ stipuleaza obligativitatea stabilirii unei liste a celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plati. Lista va cuprinde termenii si definitiile pentru fiecare dintre serviciile identificate, utilizandu-se un singur termen pentru fiecare serviciu pentru a se asigura utilizarea unei terminologii standardizate de catre prestatorii de servicii de plata, astfel incat consumatorii sa inteleaga si sa compare comisioanele percepute.
Lista va cuprinde cel putin 10 si cel mult 20 dintre cele mai reprezentative servicii care fac obiectul unui comision, servicii oferite cel putin de un prestator de servicii de plata la nivel national, va integra terminologia standardizata la nivelul Uniunii Europene si va fi adoptata prin hotarare a Guvernului.
Alte prevederi ale ordonantei se refera la:
Un document de informare cu privire la comisioane si glosar - pentru a ajuta consumatorii sa compare cu usurinta comisioanele aferente conturilor de plati din piata interna in ansamblu, prestatorii de servicii de plata vor pune la dispozitia consumatorilor un document de informare cu privire la comisioane care sa prezinte comisioanele aferente tuturor serviciilor cuprinse in lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plati la nivel national.
Situatia comisioanelor suportate – prestatorii de servicii de plata vor informa consumatorii gratuit si cel putin o data pe an cu privire la toate comisioanele percepute pentru contul lor de plati, inclusiv, daca este cazul, rata dobanzii pentru descoperitul de cont si rata dobanzii creditoare.
O pagina web de comparare a comisioanelor – pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a obtine informatii impartiale cu privire la comisioanele percepute si ratele dobanzii aplicate in legatura cu conturile de plati, este necesara asigurarea existentei cel putin a unui site internet de comparare independent din punct de vedere operational de prestatorii de servicii de plata. Site-urile internet de comparare pot fi administrate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau de asociatii de consumatori luate in evidenta de ANPC care desfasoara activitati in domeniul protectiei consumatorilor.
Schimbarea conturilor – se prevede o procedura clara, rapida si sigura prin care prestatorii de servicii de plata vor schimba conturile de plati, inclusiv conturile de plati cu servicii de baza.
Accesul la conturile de plati cu servicii de baza – atunci cand solicita sau acceseaza un cont de plati, consumatorii rezidenti in mod legal in Uniune nu fac obiectul discriminarii de catre institutiile de credit din motive de nationalitate sau loc de resedinta sau din alte motive, dupa cum se prevede la articolul 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Conditiile aplicabile detinerii unui cont de plati cu servicii de baza nu trebuie sa fie discriminatorii.
Potrivit actului normativ, ANPC este autoritate nationala competenta abilitata sa asigure aplicarea si respectarea actului normativ. ANPC coopereaza cu Banca Nationala a Romaniei ori de cate ori este necesar pentru a se respecta prevederile legii, inclusiv in vederea cooperarii cu Autoritatea Bancara Europeana.
De asemenea, proiectul de lege cuprinde dispozitii referitoare la contraventii si sanctiuni, stabilind ca reprezentantii imputerniciti ai ANPC sunt cei care constata contraventiile si aplica sanctiunile, la sesizarea consumatorilor, a asociatiilor de consumatori ori din oficiu, in cazul in care, prin incalcarea prevederilor legale, sunt sau pot fi afectate interesele consumatorilor.
Aspectele referitoare la comparabilitatea comisoanelor aferente unui cont de plati si la schimbarea conturilor se aplica prestatorilor de servicii de plata, iar aspectele referitoare la asigurarea accesului la conturile de plati se aplica institutiilor de credit.
Sursa: Guvernul Romaniei
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Lichidare si dizolvare voluntara, bilant de lichidare. Societate cu raspundere limitata din Romania, asociat unic o societate din Cipru. Societatea din Romania nu desfasoara activitate, nu se vor mai rambursa imprumuturile acordate si nici nu se vor mai incasa cele acordate. La acest moment conturile din balanta sunt: ct.121 SC = 102.400,00 ct.106 SC = 26.360,00 rezerva legala alte rezerve ct.117 SC = 364.861,00 profit nerepartizat ct.267 SD = 3.098.144,00 imprumut acordat catre o societate si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca livram marfa pe teritoriul RO, dar factura de vanzare o facem pe o firma din Germania, aceasta avand locatie RO, este necesar emiterea codului UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Broker de asigurare din Italia presteaza servicii de asigurare pentru bunurile noastre din Romania, aceste servicii sunt scutite de taxa? Contravaloarea se inregistreaza in decont TVA la randul 30.1 (Servicii intracomunitare scutite) si nu se declara in D390? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: 1. Societatea platitoare de impozit pe profit inregistreaza in anul 2023 pierdere fiscala 25.000 lei. In trimestrul 1 din 2024 inregistreaza profit fiscal 5000 lei. Conform art. 31 Codul fiscal, este corect la trim. 1 2024 sa se acopere pierderea din 2023 in proportie de 70%, adica 3500 lei si 1500 se impoziteaza? Deci impozit de plata la trim 1 2024, 240 lei? 2. In urma inventarului a reiesit marfa depreciata, achizitionata de foarte mult timp. Am constituit ajustare pentru depreciere -...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avand in vedere alinierea la politica contabila de gup, societatea decide in baza deciziei conducerii, modificarea politicii contabile de evaluare a grupei Terenuri si a grupei Cladiri, respectiv se decide: Trecerea de la evaluarea la valoarea justa la evaluarea pe baza de cost. Se doreste ca aceasta schimbare de politica sa se faca in luna decembrie 2023, deci la sfarsitul anului. Pe parcursul duratei de viata a imobilizarilor, societatea a procedat cu regularitate la reevaluarea Terenurilor si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Achizitie autoturism second hand de la o persoana fizica din Germania de catre o societate platitoate de tva in Romania - care este tratamentul fiscal din punct de vedere tva?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<