Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Romania mai are 11 zile pentru a transpune o noua directiva UE privind tranzactiile comerciale

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 06 Mar. 2013 Exclusiv
Tags: directiva 2011/7/ue, intarziere plati, tranzactii financiare, facturi restante, achizitie publica

Pana la 16 martie 2013, Romania este obligata sa implementeze Directiva 2011/7/UE privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale.



Directiva 2011/7/UE privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale a fost adoptata la data de 16 februarie 2011 si cuprinde urmatoarele prevederi:


    Se aplica tuturor platilor efectuate ca remuneratii pentru tranzactii comerciale, stabilind termene specifice pentru plata facturilor si dreptul la despagubire in cazul intarzierii efectuarii platilor in toate tranzactiile comerciale, indiferent daca sunt realizate intre intreprinderi sau intre autoritati publice si intreprinderi.

    Statele membre garanteaza ca in tranzactiile comerciale in care debitorul este o autoritate publica termenul de plata de regula nu depaseste 30 de zile calendaristice de la data primirii de catre debitor a facturii sau a unei cereri echivalente de plata.

    Statele membre se asigura ca, in tranzactiile comerciale in care debitorul este o autoritate publica, creditorul este indreptatit, la expirarea termenului de 30 de zile sa perceapa dobanda legala pentru efectuarea cu intarziere a platilor, fara a fi necesara o notificare;

    Ca o regula generala, in cazul intreprinderilor, termenul de plata stabilit in contract nu ar trebui sa depaseasca 60 de zile calendaristice, in afara cazului in care contractul prevede in mod expres dispozitii contrare si cu conditia ca acest lucru sa nu fie vadit inechitabil pentru creditor;

    In cazul in care scadenta sau termenul de plata nu sunt stabilite in contract, creditorul este indreptatit sa perceapa dobanda pentru platile intarziate dupa 30 de zile calendaristice de la data primirii de catre debitor a facturii sau a unei cereri echivalente de plata;

    In cazul in care si-a indeplinit obligatiile contractuale si nu a primit suma datorata la scadenta, creditorul este indreptatit sa perceapa dobanda pentru efectuarea cu intarziere a platilor, fara a fi necesara o notificare;

    Se prevad compensatii pentru costurile de recuperare, reprezentate de o suma fixa de 40 de euro, pe care creditorul are dreptul sa o obtina de la debitor ca despagubire minima, fara a fi necesara o notificare;

    Creditorul este indreptatit sa solicite o despagubire rezonabila de la debitor pentru orice cheltuieli de recuperare care depasesc suma fixa respectiva, precum cheltuielile suportate pentru angajarea unui avocat sau a unei firme de colectare a creantelor;

    Clauzele contractuale sau practicile care exclud achitarea unor dobanzi sau compensarea cheltuielilor de recuperare pentru efectuarea cu intarziere a platilor sunt considerate ca fiind vadit inechitabile;

    Directiva prevede ca se poate obtine un titlu executoriu inclusiv printr-o procedura de urgenta si indiferent de suma datorata, in mod normal in termen de 90 de zile calendaristice de la inaintarea actiunii creditorilor sau de la solicitarea adresata instantei sau altei autoritati competente, cu conditia ca suma datorata sau aspecte ale procedurii sa nu fie contestate.

    Organizatiile recunoscute oficial ca reprezentante ale intreprinderilor sau ca organizatii avand interese legitime in reprezentarea acestora pot sa se adreseze, in conformitate cu legislatia nationala aplicabila, instantelor de judecata sau organelor administrative competente, in cazul in care clauzele contractuale sau practicile sunt vadit inechitabile si, in consecinta, pot aplica mijloacele potrivite si eficiente pentru a impiedica aplicarea acestora.

    Transpunerea Directivei trebuie asigurata pana cel tarziu la data de 16 martie 2013.


II. Proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2011/7/UE

La Senat a fost inregistrat in data de 3.01.2013 "Proiectul de lege privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati publice".

CNIPMMR a formulat amendamente de imbunatatire si clarificare a solutiilor legislative cuprinse in Proiectului de lege inregistrat la Senat cu nr. L 11/2013, care au vizat:


-    evidentierea explicita si fara interpretari a termenelor legale de plata/receptie (inclusiv a exceptiilor) si a necesitatii respectarii lor, atat in contractele de achizitie publica cat si in tranzactiile comerciale dintre comercianti, astfel incat sa fie asigurata transpunerea pe deplin si aplicarea efectiva a prevederilor Directivei 2011/7/UE;

-    imbunatatirea prevederilor din Proiectului de lege inregistrat la Senat cu nr. L 11/2013 privind reglementarea clauzelor abuzive si vadit inechitabile;

    coroborarea prevederilor proiectului cu dispozitiile Legii nr. 62/2011 a dialogului social, care recunoaste rolul organizatiilor patronale de reprezentante ale intreprinderilor;

-    reglementarea necesitatii colaborarii autoritatilor publice cu organizatiile patronale reprezentative pentru promovarea drepturilor conferite de lege, pentru monitorizarea aplicarii Directivei 2011/7/UE.


In data de 25 februarie 2013, membrii Comisiei Economice, Industrii si Servicii din cadrul Senatului Romaniei au avizat favorabil Proiectul de lege respectiv cu amendamente, valorificand majoritatea propunerilor formulate de CNIPMMR.

In data de 26 februarie 2013, Senatul Romaniei a adoptat "Proiectul de lege privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati publice", cu amendamentele admise de membrii Comisiei Economice, Industrii si Servicii.

Proiectul a fost transmis pentru dezbatere la Camera deputatilor.

CNIPMMR isi exprima multumirile sale pentru disponibilitatea de colaborare si pentru sustinerea amendamentelor sale de catre Ministerul Justitiei, membrii Comisiei Economice, Industrii si Servicii din cadrul Senatului Romaniei si cei 97 de senatori care au votat Proiectului de lege inregistrat la Senat cu nr. L 11/2013.

CNIPMMR isi exprima convingerea ca in cadrul lucrarilor din Camera Deputatilor va fi adoptat in regim de urgenta Proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2011/7/UE, cu amendamentele aprobate de Senat.

III. Propunerile CNIPMMR de masuri pentru asigurarea implementarii in Romania a Directivei 2011/7/UE

Pentru asigurarea aplicarii efective a prevederilor Directivei 2011/7/UE, CNIPMMR considera necesare urmatoarele masuri:

1. Masuri bugetare:


    Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare pentru implementarea prevederilor care vor transpune Directiva 2011/7/UE (pentru asigurarea platii facturilor din contractele de achizitie publica in termen de 30 de zile);

    Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare rezolvarii problemei arieratelor inregistrate pana in prezent (pentru asigurarea platii facturilor restante din contractele de achizitie publica);

    Crearea unui "credit-pod" special, la nivel national, pentru a finanta temporar, cheltuielile din contractele publice ale autoritatilor si institutiilor publice, inclusiv a autoritatilor locale, in cazul problemelor de cash flow, cu incadrarea in bugetul aprobat.


2. Alte masuri care sa asigure transpunerea Directivei 2011/7/UE:


-    organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor pentru stabilirea masurilor necesare implementarii Directivei;

-    colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor respective.

Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Romania mai are 11 zile pentru a transpune o noua directiva UE privind tranzactiile comerciale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016