Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In ce priveste procedura de inventariere si aspectele fiscale de care trebuie sa tinem cont, facem astazi referire la o societate comerciala platitoare de TVA si de impozit pe profit al carei obiect de activitate este vanzarea de bunuri online, prin intermediul caselor de comenzi si internet.
Societatea a ales tinerea evidentei stocurilor de marfuri prin intermediul inventarului intermitent. Vom vedea daca in aceste conditii mai e e necesara intocmirea NIR-ului la receptia marfurilor, avand in vedere ca inregistrarile sunt 607=401 si 4428A = 401.
de asemenea, stabilim daca este eronata aceasta evidenta deoarece lipsurile, daca exista, sunt incluse in descarcarea de gestiune din luna.
Inregistrarile folosite de catre firma in luna sunt:
607=371 1000 ron, considerand 1000 ron soldul contului 371 de la sfarsitul lunii anterioare
ulerior intrarile de marfa se inregistreaza:
607=401 si 4428A=401
iar la sfarsit de luna pe baza inventarului faptic se inregistreaza (se repune) stocul:
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
371=607 2000 ron, presupunand ca acesta este stocul real de la sfarsitul lunii.
Lipsurile, in cazul in care exista, sunt incluse in descarcarea de gestiune si deci ar fi deductibile la calculul impozitului pe profit, firma fiind platitoare de impozit pe profit. Vom vedea daca pot aparea astfel probleme legate de aceasta evidenta inclusa in OMFP 2009. Se mentioneaza ca inventarul de la sfarsitul lunii este facut intr un tabel in Excel.
Vom vedea ce alte documente sunt necesare la inventarierea de la sfarsitul fiecarei luni.
Potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009 contabilitatea stocurilor (inclusiv a marfurilor) se tine cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent.
Explicatii mai detaliate privind metoda inventarului permanent se regasesc la pct. D.40 din din Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabil.
Astfel, entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent efectueaza inventarierea faptica a stocurilor in cursul perioadei, anual, trimestrial sau lunar, dupa caz, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care are de determinat obligatii fiscale.
Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, respectiv conturile din clasa 3, ci prin conturile de cheltuieli, respectiv conturile din clasa 6.
Stabilirea iesirilor de stocuri in cursul perioadei are la baza inventarierea faptica a stocurilor la sfarsitul perioadei.
Iesirile de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului, respectandu-se relatia:
E = Si + I - Sf,
unde: E - iesiri;I - intrari; Si - stoc initial; Sf - stoc final.
La inceputul exercitiului, respectiv al perioadei, dupa caz, se anuleaza stocul existent ca o iesire de stoc prin inregistrarea acestuia in clase de cheltuieli privind materiile prime, materialele etc.
articol contabil: 6xx = 3xx.
La sfarsitul perioadei stocurile determinate in baza inventarierii efectuate, respectiv cele care nu au fost consumate in procesul de productie sau vandute, dupa caz, se inregistreaza ca o intrare de stoc
articol contabil : 3xx = 6xx.
In consecinta, inregistrarile contabile precizate sunt corecte; ramane sa verificati daca ati folosit si metoda de calcul corecta, conform formulei de mai sus, la stabilirea valorii .
Un aspect important precizat de Ordinul nr. 3512/2008 se refera la faptul ca, la locul de depozitare a stocurilor se tine o evidenta tehnica operativa a stocurilor pe baza de fisa de magazie sau alte documente stabilite de unitate, in conformitate cu procedurile proprii elaborate de conducerea acesteia.
Iesirile de stocuri aferente unei perioade, inregistrate in contabilitatea financiara, vor fi corelate cu evidentele din contabilitatea de gestiune, pe comenzi, produse etc., dupa caz.
Punctele 30-38 din Normele metodologice de utilizare a documentelor financiar - contabile precizeaza si detaliaza metodele de conducere a contabilitatii analitice a stocurilor, respectiv metoda
operativ-contabila, metoda cantitativ-valorica si metoda global-valorica.
Inventarul intermitent nu se utilizeaza in comertul cu amanuntul in situatia in care se aplica metoda global-valorica.
Consideram ca activitatea dvs. este o activitate in sfera comertului cu amanuntul, caz in care nu puteti utiliza metoda global - valorica de evidenta analitica a stocurilor in cazul folosirii metodei inventarului intermitent.
In consecinta, ar trebui sa utilizati metoda operativ - contabila. Astfel, metoda operativ-contabila consta in tinerea, in cadrul fiecarei gestiuni, a evidentei cantitative a bunurilor, pe feluri, cu ajutorul fiselor de magazie.
Controlul exactitatii inregistrarilor din evidenta gestiunilor si din contabilitate se asigura prin evaluarea stocurilor cantitative, transcrise din fisele de magazie in Registrul stocurilor.
In fisele de magazie cantitatile se inregistreaza zilnic de gestionar sau persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare (factura, aviz de insotire a marfii, nota de receptie si constatare de diferente etc.) si a documentelor de iesire (bon de consum, fisa limita de consum, aviz de insotire a marfii, factura, bon de transfer etc.), pozitie cu pozitie. In contabilitatea sintetica si analitica intrarile sau iesirile de bunuri de natura stocurilor se inregistreaza fie direct pe baza acestor documente, fie cu ajutorul unor situatii intocmite la diverse intervale de timp prin centralizarea datelor din documentele privind miscarea stocurilor.
Nota de receptie si constatare de diferente , conform anexei 2 din Nomele Metodologice date in aplicarea O. 3512/2008:
a) Serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
b) Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
c) In alte cazuri decat cele mentionate la lit. b), receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
Recomandarea noastra este sa intocmiti nota de receptie si sa organizati si evidenta operativ - contabila a gestiunii.
In ceea ce priveste inventarierea stocurilor de marfuri, aceasta se face potivit Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009 , cu respectarea etapelor specifice unui proces de inventariere, incepand cu Decizia scrisa a administratorului privind numirea comisiei de inventariere si pana la aprobarea procesului-verbal de inventariere de catre administrator, inclusiv declaratia gestionarului . De mentionat ca in decizia scrisa de numire se mentioneaza in mod obligatoriu, pe langa componenta nominala a comisiei si a gestiunii supusa inventarierii, si modul de efectuare a inventarierii si metodele utilizate (constatare faptica prin numarare, de exemplu, etc.).
In conditiile in care comisiile de inventariere nu constata existenta de stocuri faptice, vor mentiona acest fapt in procesul-verbal al comisiei de inventariere.
In cazul in care nu respectati reglementarile legale precizate mai sus puteti avea probleme in cazul unui control.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 3 voturi
Articole similare
Cum facem ajustarea sumei TVA deduse la retragerea optionala?Ajustare TVA de dedus ca urmare a inregistrarii in scop de TVA. Cum procedam?Retragerea optionala din evidenta platitorilor de TVA. Ajustare negativa TVA pentru obiecte de inventar in folosintaManualul Contabilului Incepator: exemple de situatii practice cu care se confrunta un contabil in orice firmaMonografie contabila productie/prestari serviciiUltimele articole
Angajamentul de plata. Model, cine il intocmeste si spete utileManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziInregistrarea firmelor ca platitoare de TVA in cazul in care importa marfuriInregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileProiect: Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2023 se va aplica persoanelor care au o cifra de afaceri neta mai mare de 1.000.000 euroArticole similare
Inspectia Muncii: Proiectului tehnic aferent REGES-ONLINE a fost pus in consultare publicaVanzare ocazionala. Casa de marcatCheltuieli delegatie. Cum inregistram cand se depaseste diurna?Despre reprezentantul fiscalGrupurile de intreprinderi multinationale ar putea avea noi obligatii declarative. Analiza zileiUltimele articole
Controale ITM la inceput de aprilie 2024. Incalcarile grave ale legii, sanctionate cu amenzi de pana la 50.000 de leiPana la finalul lui 2024 vor fi efectuate controale in activitatea de manipulare a coletelor si corespondenteiIntregul sistem de asistenta sociala va fi reformat. 7 schimbari importanteFirme care primesc autofacturi de la clienti. Cine si cum face declararea in E-factura?Controale Inspectia Muncii: 418 cazuri de munca nedeclarata si amenzi de 10.000.000 de lei aplicate de inspectoriArticole similare
Avizul de insotire a marfii: 10 situatii obligatorii pentru intocmirea avizului de expeditieContabilitatea stocurilor si comert cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?Modificari in Declaratia 394 de la 1 octombrie. Cum vom proceda?Care e evidenta contabila la o intreprindere individuala cu activitate de comertAvem gestiunea in Cloud: cat de repede si usor facem retururile si stornarea?Ultimele articole
Situatiile in care este obligatorie intocmirea NIR-uluiAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAMasa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?Documente justificative in cazul achizitiilor online facute de firmeFactura de achizitie care acopera 100% contravaloarea bunurilor. Cum se inregistreaza in contabilitateArticole similare
Numarul de evidenta a platii. Noul sistem aplicabil din noiembrie 2012Adeverinta de venit, cazierul fiscal si certificatul de atestare fiscala pot fi obtinute fara deplasare la ANAFRambursari de TVA obtinute prin inselaciuneCum facem specificarea diferentele in cazul transportului de marfa catre clienti?Erori, erori, erori …TVA, taxe, impozite, contributii…buget de statUltimele articole
TVA Intracomunitar: ghidul completCodul Fiscal, modificat prin OUG 30/2024. Ce schimbari au fost aduse accizelor si altor taxe specialeTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleTransmiterea facturilor in relatia B2C, dupa 1 iulie 2024Cum sa gestionezi profitul obtinut prin PFA, pentru un viitor financiar mai sigurArticole similare
Definitii legale pentru tehnicile comerciale de vânzare –utile pentru aplicarea legislatiei fiscale privind casele de marcat - publicat in noiembrie 2007Firme care activeaza online. Cum se face incasarea valorii marfurilor vandute pe internet?Diferente intre comertul cu ridicata si comertul en-gros. Ce obligatii are societatea in cazul defasurarii ambelor activitati?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"