Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Noul Cod de procedura fiscala ce va intra in vigoare la 01 ianuarie 2016 defineste activitatea de inregistrare fiscala ca fiind activitatea de atribuire a codului de identificare fiscala, de organizare a registrului contribuabililor/platitorilor si de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala.
Data inregistrarii fiscale potrivit noului Cod este:
a) data depunerii declaratiei fiscale, in cazul persoanele fizice care detin cod numeric personal si sunt supuse impozitului pe venit se inregistreaza fiscal la data depunerii primei declaratii fiscale;
b) data atribuirii codului de identificare fiscala, in celelalte cazuri.
Prin noul Cod de procedura fiscala se elimina obligatia contribuabililor care realizeaza venituri din activitatea de comert, de a afisa certificatul de inregistrare fiscala in locurile unde se desfasoara activitatea, intrucat s-a considerat ca obligatia respectiva nu prezinta relevanta fiscala, organele fiscale avand dreptul sa solicite oricand cu ocazia controalelor efectuate certificatul de inregistrare fiscala ca dovada a obligatiei de inregistrare fiscala.
Regula este ca inregistrarea fiscala se efectueaza in baza declaratiei fiscale. Prin exceptie, inregistrarea fiscale se efectueaza pe baza de cerere.
Astfel, pentru persoanele juridice nerezidente, care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal, la solicitarea platitorului de venit.
De asemenea, in scopul administrarii creantelor fiscale, organul fiscal central poate sa inregistreze, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, un subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii. Procedura de inregistrare din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
O alta exceptie de la regula potrivit careia inregistrarea fiscala are loc in baza declaratiei o reprezinta inregistrarea reprezentantilor legali nerezidenti ai unei societati prin intermediul Oficiului National al Registrului.
Astfel, odata cu solicitarea inregistrarii unei societati la registrul comertului, potrivit legii, sau, dupa caz, la cesiunea partilor sociale ori a actiunilor, respectiv la numirea de noi reprezentanti legali sau la cooptarea de noi asociati ori actionari, cu prilejul efectuarii majorarii de capital social, oficiile registrului comertului de pe langa tribunale transmit direct sau prin intermediul Oficiului National al Registrului Comertului, pe cale electronica, Ministerului Finantelor Publice, solicitarea de atribuire a numarului de identificare fiscala pentru persoanele fizice nerezidente care, potrivit actului constitutiv, au calitatea de fondator, asociat, actionar ori administrator in cadrul societatii respective. Pe baza datelor transmise, Ministerul Finantelor Publice atribuie numarul de identificare fiscala, inregistreaza fiscal persoanele fizice nerezidente si emite certificatul de inregistrare fiscala, cu exceptia cazului in care aceste persoane sunt inregistrate fiscal. Certificatul de inregistrare fiscala se emite si se transmite catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunal in aceeasi zi sau cel mai tarziu a doua zi.
La incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, persoanele sau entitatile inregistrate fiscal prin declaratie de inregistrare fiscala trebuie sa solicite radierea inregistrarii fiscale, prin depunerea unei declaratii de radiere. Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal si trebuie insotita de certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia. Radierea inregistrarii fiscale se poate efectua si din oficiu, de catre organul fiscal, ori de cate ori acesta constata indeplinirea conditiilor de radiere a inregistrarii si nu s-a depus declaratie de radiere.
Radierea inregistrarii fiscale se efectueaza din oficiu, de catre organul fiscal central, in cazul decesului persoanei fizice sau, dupa caz, incetarii existentei persoanei juridice potrivit legii.
Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Comunicat ANAF: Se modifica inregistrarea la cerere in scopuri de TVADocumentar fiscal: Intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transferContractul de leasing. O analiza privind aspectul executoriuSimplifica-ti viata: Lucrari esentiale de fiscalitate - contabilitate!Analiza zilei: Radierea inregistrarii fiscale in NOUL COD DE PROCEDURA fiscalaUltimele articole
Controlul antifrauda si consecintele acestuiaANAF colecteaza creantele prin 9 tipuri de formulare. Cum le puteti contesta!NOUL COD DE PROCEDURA Fiscala - o lucrare indispensabila specialistilorNoul proiect de Ordin pentru abrogarea unor ordine referitoare la procedura de administrare si formularistica in domeniul fiscalModificari in Codul de Procedura Fiscala - recomandarile expertilorArticole similare
Dividende: D207 se completeaza pentru impozitul retinut la sursa, dar si pentru veniturile scutite de impozitPersoanele impozabile nestabilite care presteaza servicii electronice persoanelor neimpozabile. Regim specialOrganizatie fara scop patrimonial. Ce implicatii fiscale apar la infiintarea unei filiale?Modificari privind impozitul pe profit si impozitul pe venit , aplicabile de la 1 ianuarie 2011Noi documente vor putea fi comunicate prin intermediul SPVUltimele articole
Microintreprindere in 2024. Optiune privind plata impozitului pe profit in cursul anuluiCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024Miercuri, 10 aprilie 2024, termenul pentru depunerea formularelor de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVACum a fost modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024. Tabel comparativFime care platesc impozit pe venit. Daca raman la acelasi impozit, mai trebuie depusa D700 in 2024?Articole similare
Declaratia privind sumele rezultate din ajustarea TVA, cod 307Compensari in anul 2023 - Utilizarea ordinelor de compensareProcedura de eliberare a certificatului de atestare fiscala. Noul proiect MFPCum se emit facturile pentru produsele incasate prin bon fiscalProiect MFP. Partea 1. Formularul 010Ultimele articole
Cum este acordata asistenta fiscala contribuabililor de catre ANAFTVA zahar 2024. Studii de caz practiceProiect MFP: Procedura de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofitControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVAInregistrare fiscala a contribuabilor nerezidenti care NU au sediu permanent in RomaniaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"