Tags: certificatul de rezidenta fiscala, stabilirea rezidentei fiscale, chestionar rezidenta fiscala
Regasiti mai jos prevederile utile incluse in Ordinul MFP nr. 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta fiscala in Romania a persoanelor fizice:
• Ordinul aproba formularistica pentru aplicarea prevederilor art. 7, 59 si 230 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la persoanele fizice care sosesc sau pleaca din Romania si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri;
• Au obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" persoanele fizice care sosesc in Romania si au o sedere in statul roman o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
Nota: * Persoanele fizice nerezidente sosite in tara noastra inainte de 01.01.2014 si care solicita eliberarea "Certificatului de rezidenta fiscala privind aplicarea Conventiei/Acordului de evitare a dublei impuneri dintre Romania si ..................., pentru persoane fizice rezidente in Romania" au obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania", si totodata sa faca dovada platii impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pentru categoriile de venituri supuse impozitului in Romania.
• Au obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" persoanele fizice rezidente in Romania, precum ÅŸi persoanele fizice nerezidente, care au avut obligatia completarii formularului prevazut la punctul precedent, care pleaca din tara pentru o perioada sau mai multe perioade de ÅŸedere in strainatate care depaÅŸesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.
• aceste formulare se difuzeaza gratuit sau se pot descarca de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.mfinante.ro
• originalul insotit de anexele prevazute in ordin, se pot depune, in format hartie:
o la registratura organului fiscal competent, personal sau prin imputernicit sau o la oficiul poÅŸtal, prin scrisoare recomandata, cu confirmare de primire;
Organul fiscal competent la care se depun ÅŸi inregistreaza aceste declaratii este organul fiscal teritorial in a caror raza persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum ÅŸi persoanele juridice straine care desfaÅŸoara in activitate in Romania printr-un sediu permanent/sediu permanent desemnat, iÅŸi au domiciliul fiscal, conform legii.
Sursa: Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Cluj Napoca
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Am facut o achizitie de consumabile din Cehia de la o firma neplatitoare de tva. Factura este in limba romana, cu tva inclus, se specifica pe factura ca se respecta prevederile art. 64 din Legea 235/2004 Coll., privind tva. Dupa ce am facut plata facturii, suma aferenta tva ne-a fost returnata. Va rog sa ma ajutati cu o monografie in aceasta speta, mentionez ca folosesc Saga C. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In situatia in care o societate medicala, ce este scutita de TVA pentru serviciile prestate, vinde un imobil, achizitionat cu TVA si pentru care si-a exercitat dreptul de deducere la vremea respectiva, vanzarea actuala se va face cu sau fara TVA? Este necesara ajustarea TVA dedus - achizitia a avut loc in urma cu 10 ani? Societatea prestand actualmente exclusiv servicii medicale scutite de TVA, vanzarea imobilului ce va avea o valoare de vanzare de peste 300.000 lei (plafon scutire TVA) va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O microintreprindere (magazin de Optica), care isi desfasoara activitatea intr-un spatiu inchiriat de la o persoana fizica, spatiu utilizat 100% pentru activitatea economica, urmeaza sa efectueze cheltuieli de amenajare si recompartimentare a spatiului, astfel incat sa respecte prevederile ORDONANTA DE URGENTA nr. 83 din 19 iunie 2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical. Conform anexei 1 din ORDINUL nr. 1.992 din 14...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate comerciala a trecut incepand cu anul 2023 la impozit pe profit, iar la finalul anului 2023 inregistreaza pierdere. In anii anteriori cand a fost platitoare de impozit pe venit a avut profit are inregistrat profit nerepartizat. Intrebarea este daca poate sa repartizeze dividende aferente profitului din anii anteriori cand era platitoare de impozit pe venit sau trebuie sa recupereze inainte pierderea aferenta anului 2023 cand a devenit platitoare de impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am inchiriat un sediu nou, contractul este semnat in decembrie, in posesia spatiului am intrat cu 14.04 pentru a putea face modificari, de mutat ce putem muta cu 15.05, pana atunci nu platim chirie. La vechiul sediu eliberam cu 07.06. 1) Cand trebuie declarat la Registrul Comertului? (nota: biroul are un nr cadastral si o adresa, iar depozitul difera la numar, ce se trece? e nr 133 birou si 137 depozit) 2) Cand trebuie modificate datele pe facturi si informati clientii? (nota: biroul are un nr...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<