Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O societate achita in luna decembrie 2011 un avans pentru o achizitie intracomunitara de bunuri in valoare de 7.000 euro. Furnizorul extern trimite doar factura proforma pentru intreaga valoare a contractului. Societatea in cauza emite autofactura pentru suma de 7.000 euro cu data de 15.01.2012. Cand se va declara aceasta achizitie in declaratiile 300 si 390? Societatea a depus pana acum decont de TVA trimestrial. Cand trebuie modificata perioada de raportare pentru TVA?
Raspuns:
Intr-adevar, daca o firma realizeaza intr-un an calendaristic o achizitie intracomunitara de bunuri, este obligata sa schimbe perioada fiscala din trimestru calendaristic in luna calendaristica, indiferent de cifra de afaceri realizata.
Schimbarea perioadei fiscale este conditionata de data exigibilitatii taxei.
Exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri este reglementata prin articolul 135 alineatul 2 si 3 din Codul fiscal. Prin alineatul 2 se face precizarea ca exigibilitatea taxei intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator. Faptul generator reprezinta data livrarii bunurilor de catre furnizorul intracomunitar. Prin alineatul 3 se precizeaza faptul ca exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii de catre furnizor.
Astfel, trebuie sa depuneti la organul fiscal de care apartineti, declaratia cod 092 denumita "Declaratie de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania (092)", cod MFP: 14.13.01.11/a.i..
Modul de completare si depunere a declaratiei cod 092 este reglementat prin OMFP 1165/2009 privind aprobarea Procedurii de actualizare a vectorului fiscal pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania.
Declaratia de mentiuni cod 092 se depune la organul fiscal competent in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la sfarsitul lunii in care intervine exigibilitatea achizitiei intracomunitare care genereaza aceasta obligatie. Din declaratia depusa trebuie sa rezulte data exigibilitatii TVA a achizitiei intracomunitare efectuate.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Din circulara M.F.P. nr. 341061 din 15 mai 2009 rezulta faptulexigibilitatea
TVA pentru achizitiile intracomunitare de bunuri se stabileste in functie de prevederile
art. 135 alin. (2) si (3) din Codul fiscal , intr-unul din urmatoarele momente:
- la data emiterii facturii de catre furnizor;
- in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator daca furnizorul nu a emis factura pentru livrarea efectuata;
Prin circulara respectiva, se face precizarea ca in situatia in care persoana impozabila nu dispune de informatiile relevante necesare stabilirii corecte a exigibilitatii TVA pana la data la care ar fi intervenit obligativitatea depunerii declaratiei de mentiuni, obligatia depunerii acestei declaratii de mentiuni cod 092 intervine incepand cu luna in care se constata ca a intervenit exigibilitatea achizitiei intracomunitare.
Declaratia se depune fie la registratura organului fiscal, fie la posta, prin scrisoare recomandata.
In baza datei exigibilitatii TVA declarate prin formularul 092, organul fiscal competent schimba vectorul fiscal din trimestru calendaristic in luna calendaristica incepand cu unul din urmatoarele termene:
- cu data de 1 a primei luni din trimestru, daca exigibilitatea taxei intervine in aceasta prima luna a trimestrului respectiv, situatie aplicabila firmei dvs. daca ati primit factura furnizorului in luna ianuarie 2012;
- cu data de 1 a celei de a treia luni din trimestru, daca exigibilitatea taxei intervine in a doua luna a respectivului trimestru, situatie aplicabila firmei dvs. daca nu a primit factura furnizorului in luna ianuarie 2012, dar a emis autofactura pana la data de 15 februarie 2012;
In concluzie, daca achizitia intracomunitara s-a efectuat in luna ianuarie 2012, societatea incepe sa depuna decont lunar incepand cu luna ianuarie 2012.
Operatiunea de achizitie intracomunitara de bunuri ar fi trebuit raportata si prin declaratia recapitulativa aferenta lunii ianuarie 2012 cu termen de depunere data de 25 februarie 2012.
In concluzie, indiferent de faptul ca realizeaza o cifra de afaceri mai mica de 100.000 euro, o persoana impozabila este obligata sa schimbe perioada fiscala din trimestru calendaristic in luna calendaristica numai daca realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri. Aceasta obligatie nu intervine in situatia in care firma pe care o reprezentati realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii.
In acest sens aduc drept argument prevederile articolului 156^1 din Codul fiscal denumit "Perioada fiscala" asa cum a fost modificat prin legea nr.76 din 6 mai 2010 privind aprobarea OUG 109/2009 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal , publicata in M.Of. nr. 307 din 11 mai 2010. Prin alineatul (6^1) si alineatul (6^2) din cadrul articolului 156^1 se face reglementeaza in mod expres perioada fiscala pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri, fapt care rezulta din textul de lege mentionat:
- alineatul (6^1): "Prin exceptie de la prevederile alin. (2) - (6), pentru persoana impozabila care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri taxabila in Romania, perioada fiscala devine luna calendaristica incepand cu …..:";
alineatul (6^2): "Persoana impozabila care potrivit alin. (6^1) este obligata sa isi schimbe perioada fiscala trebuie sa depuna o declaratie de mentiuni la organul fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finele lunii in care intervine exigibilitatea achizitiei …. Daca in cursul anului urmator nu efectueaza nicio achizitie intracomunitara de bunuri, persoana respectiva va reveni conform alin. (1) la trimestrul calendaristic.
De asemena inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare aveti obligatia de va inregistra in Registrul operatorilor intracomunitari (ROI), potrivit art. 158^2 din Codul fiscal.
" ART. 158^2
Registrul operatorilor intracomunitari
(1) incepand cu data de 1 august 2010, se infiinteaza si se organizeaza in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala Registrul operatorilor intracomunitari care cuprinde toate persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare, respectiv:
e) achizitii intracomunitare de servicii, respectiv cele pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2), efectuate in beneficiul unor persoane impozabile stabilite in Romania, inclusiv persoane juridice neimpozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 153^1, de catre persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, si pentru care beneficiarul are obligatia platii taxei potrivit art. 150 alin. (2).”
In vederea inregistrarii in Registrul Operatorilor Intracomunitaritrebuie sa depuneti Cererea formular 095.
Daca factura nu este primita pentru plata avansului ,de la furnizorul intracomunitar pana pe data de 15 a lunii urmatoare, respectiv pana pe data de 15.01.2012 persoana impozabila din Romania are obligatia sa emita o autofactura pentru avansul platit sisa declare operatiunea la rd.5,5.1 respectiv 17, 17.1. in decontul de TVAsi in Declaratia recapitulative (390) cu cod A in luna ianuarie 2012.
Din punctul de vedere al exprimarii TVA, aceasta se face in lei utilizand cursul de schimb valabil la data emiterii autofacturii, precizand la pozitia de TVA valoarea in lei a sumei, si nu taxare inversa, potrivit art. 139^1 din Codul fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
MFP: Discutii despre implicarea bancii in privatizarea companiilorTrecerea la sistemul real este OBLIGATORIE pentru PFA in anumite conditii. Analiza zilei cu Irina DumitrescuPlasare forta de munca, refacturari cheltuieli. Regim TVAInregistrarea in scopuri de TVA se modifica. Vezi noile prevederi!Formularul 120 se modifica. Noile instructiuni de completare pentru Decontul privind accizeleUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereInformare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVAArticole similare
Inregistrari contabile din punct de vedere fiscal in cazul reducerilor comerciale. Studiu de cazMinisterul Finantelor anunta ca Programul TEZAUR continua si in luna septembrie. Care este rata dobanziiNoile Scheme de Ajutor de stat in 2013Controlul fiscal respinge cererea de rambursare TVA. Cum procedam?Cheltuielile sociale. Ce sunt, limita lor de deductibilitate si exemplu practicUltimele articole
Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiA cincea editie din 2024 de titluri de stat TEZAUR are dobanzi neimpozabile de pana la 6,85% pe an Regimul de facturare al penalitatilor de intarziereCalculul impozitului pe dividende: ghid completE-Factura. Care este termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemArticole similare
Studiu de caz: Procedura de inregistrare in ROI a unui rezident UESistemul de management al CNIPMMR a fost certificat potrivit ISO 9001:2008Motor de crestere economica. Ce crede premierul despre agricultura Romaniei?Banca Mondiala a aprobat un nou parteneriat de tara cu RomaniaCNIPMMR solicita modificarea Codului fiscalUltimele articole
Masuri ITM pentru reducerea accidentelor de munca din constructii, in contextul venirii calduriiCum se infiinteaza micROIntreprinderile in cursului anuluiUltimul pas pentru operationalizarea IMM Plus, indeplinit. Cum se acorda sprijinul pentru firmeMicROIntreprindere in 2024. Optiune privind plata impozitului pe profit in cursul anuluiRectificarea impozitului pe veniturile micROIntreprinderilorArticole similare
Taxare inversa livrare societate in falimentStudiu de caz: Poate fi faxul considerat o modalitate electronica de transmitere a facturilor?Impozitul pe profitStudiu de caz: Sa identificam corect o livrare intracomunitara de bunuriA fost facuta corect achizitia de la o societate in faliment?Ultimele articole
Facturare intreprindere individualaImpozitul pe veniturile nerezidentilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"