Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Achizitie spatiu comercial de la o societate in insolventa. Deducere TVA

de InfoTva.ro la 07 Dec. 2017 Exclusiv
Tags: deducere tva, insolventa, factura, spatiu comercial

In analiza urmatoare, stabilim cum se poate proceda in cazul in care se achizitioneaza un spatiu comercial de la o societate in insolventa si faliment, in cazul in care se doreste deducerea TVA de pe factura emisa.

Din cele expuse intelegem ca societatea dvs. doreste sa achizitioneze un imobil (constructie) de la o alta societate care se afla sub incidenta prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
 
In analiza spetei consideram ca este relevant sa tineti cont si de urmatoarele aspecte:
 
1. Daca imobilul pe care il achizitionati este considerat o constructie noua sau o constructie veche , potrivit prevederilor de la art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul Fiscal.  
 
Acest aspect este imporatant deoarece vanzarea constructiilor vechi este , ca regula generala, o operatiune scutita de TVA (fara drept de deducere). Totusi, prin optiune , vanzatorul poate taxa operatiunea, cu conditia ca aceasta optiune sa fie notificata organului fiscal. O copie a notificarii se transmite si beneficiarului (cumparatorului). Cu toate ca notificarea poate fi depusa la organul fiscal  si ulterior efectuarii tranzactiei (intocmirii facturii de vanzare) recomandam ca, in cazul in care va aflati in aceasta situatie, sa solicitati notificarea deoarece clientul este in insolventa si pentru a nu va afla, ulterior in fata riscului ca organul fiscal sa nu considere TVA aferent achizitiei nedeductibil datorita lipsei notificarii si a imposibilitatii de a mai obtine respectiva notificare (de exemplu, daca furnizorul incheie procedura insolventei si se radiaza). 
 
Livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii.
O constructie noua cuprinde si orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, daca costul transformarii, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea constructiei sau a partii din constructie, ulterior transformarii.
Promotii si politici de discount. Tratament fiscal-contabil
Promotii si politici de discount. Tratament fiscal-contabil

Vezi detalii

Protectia datelor cu caracter personal
Protectia datelor cu caracter personal

Vezi detalii

Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii

Vezi detalii

2. Societatea de la care achizitionati constructia are codul de TVA anulat sau nu.
 
Acest aspect este important deoarece daca operatiunea este taxabila prin efectul legii (constructie noua) sau prin optiune (constructie veche,scutita, dar vanzatorul a optat pentru taxarea operatiunii) si este indeplinita si conditia prevazuta la art. 331 alin. (1) din Codul Fiscal, respectiv atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 atunci este obligatoriu a se aplica masurile de simplificare prevazute de acest articol 331 (taxarea inversa). 
Atentie! Taxarea inversa nu se poate aplica daca furnizorul/vanzatorul are codul de TVA anulat. 
Potrivit prevederilor art. 331, in cazul operatiunilor taxabile, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul (vanzatorul factureaza fara TVA, cumparatorul aplica taxarea inversa 4426 = 4427, considerandu-se ca si-a exercitat dreptul de deducere al TVA, colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile fiind asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator). 
De aplicarea prevederilor articolului 331 sunt responsabili atat furnizorii, cat si beneficiarii.
Foarte importanta in speta dvs. este prevederea din Normele Metodologice date in aplicarea art. 331 din Codul Fiscal potrivit careia  in cazul neaplicarii taxarii inverse prevazute de lege, respectiv in situatia in care furnizorul/prestatorul emite o factura cu TVA pentru operatiunile prevazute la art. 331 alin. (2) din Codul fiscal si nu inscrie mentiunea taxare inversa in respectiva factura, iar beneficiarul deduce taxa inscrisa in factura, acesta isi pierde dreptul de deducere pentru achizitia respectiva de bunuri sau servicii deoarece conditiile de fond privind taxarea inversa nu au fost respectate si factura a fost intocmita in mod eronat. Aceste prevederi se aplica si in situatia in care indreptarea respectivei erori nu este posibila din cauza falimentului furnizorului.  
 
Daca societatea de la care achizitionati constructia (spatiul comercial) are codul de TVA anulat atunci societatea vanzatoare este obligata sa colecteze TVA (daca operatiunea este taxabila) si sa o achite catre  bugetul de stat. Recomandam ca pe factura sa fie inscris distinct valoarea TVA si faptul ca societatea furnizor are codul de TVA anulat. 
 
Societatea dvs., in calitate de cumparator, poate deduce acest TVA in baza prevederilor art. 11 alin. (9) din Codul Fiscal potrivit caruia: 
“Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare."

 
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Achizitie spatiu comercial de la o societate in insolventa. Deducere TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Totul despre Split TVA - Modificarile legii explicate detaliat"
Atentie contabili!
A aparut SPLIT TVA! Vezi ce este OBLIGATORIU si ce NU

Vezi explicatiile specialistilor + Studii de caz detaliate

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton