Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Anularea creantei neincasate de la partener extern. Ce ne sfatuieste specialistul?

de InfoTva.ro la 04 Ian. 2017 Exclusiv
Tags: anulare creante, servicii intracomunitare, anulare creanta, facturare, codul fiscal

In analiza propusa azi, avem o societate care a facturat servicii intracomunitare de transport catre o societate dintr-un alt stat UE. Suma este de 15.000 euro, iar facturile sunt emise in data de mai si iunie 2016. Creanta nu a fost incasata pana la 31 decembrie 2016. Suma de 15.000 euro a fost operata pe venit impozabil si s-a platit impozit pe profit 16%. Urmeaza sa stabilim care este procedura de ajustare a creantei externe neincasate si in baza caror conditii se poate trece pe cheltuieli deductibile fiscal. De asemenea, constatam daca apar implicatii TVA, cu mentiunea ca s-a facturat fara TVA.


Iata raspunsul speciailstului:


Neincasarea creantei pana la data de 31.12.2016 nu este un motiv de anulare a acesteia deoarece se afla in cadrul termenului de prescriere de 3 ani de la data emiterii facturii.

Termenul de prescriere de 3 ani este reglementat prin legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicata privind Codul civil, capitolul II  "Termenul prescriptiei extinctive" art. 2517 "Termenul general de 3 ani" "Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.". In cazul in care beneficiarul a confirmat soldul furnizorului pe baza "extrasului de cont" , la inventariere, termenul de 3 ani decurge incepand cu aceasta noua data, conform prevederilor art. 2541  "Efectele intreruperii prescriptiei" alin.  (3) "Daca intreruperea prescriptiei a avut loc prin recunoasterea dreptului de catre cel in folosul caruia curgea, va incepe sa curga o noua prescriptie de acelasi fel.".
 
Anularea unei creante se efectueaza in cadrul termenului de prescriere de 3 ani, numai daca se face dovada ca au fost intreprinse toate masurile necesare pentru incasarea acesteia, de exemplu, transmiterea de notificari, note periodice de confirmare a creantei, actionarea in instanta, etc.  De asemenea, din contractul de prestari servicii incheiat trebuie sa rezulte, atat  modalitatea si termenul de incasare al facturilor emise, cat si modalitatea de solutionare a litigiilor, fie pe cale amiabila, fie  in instanta. Deci, inainte de anularea creantei in termen de 6 – 7 luni de la data emiterii facturii, trebuie sa existe dovada ca prestatorul a intocmit toate formalitatile necesare solutionarii litigiului cu privire la incasarea creantei.    
          
In situatia prezentata, anularea creantei reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal "(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: ….  h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele: ….". Pentru anularea creantei si tratarea cheltuielii drept nedeductibila, nu este relevant faptul ca rezultatul fiscal aferent activitatii de transport desfasurate (venituri de exploatare minus  cheltuieli de exploatare) a fost supus impozitului pe profit.
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control

Vezi detalii

Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017

Vezi detalii

Promotii si politici de discount. Tratament fiscal-contabil
Promotii si politici de discount. Tratament fiscal-contabil

Vezi detalii



In opinia mea, cheltuiala ar fi deductibila numai in situatiile enumerate la pct. 3 si 6 de la  art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal
 
"1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare; ".
 
Anularea creantei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii anuale. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct.  328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora. "  Aceste prevederi sunt aplicabile atat creantelor/datoriilor interne, cat si externe.
 
In alta ordine de idei, avand in vedere faptul ca serviciul nu este impozabil in Romania din punctul de vedere al TVA, la anularea creantei nu exista implicatii din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata. Practic, in situatia prezentata, anularea creantei se efectueaza doar d.p.d.v. contabil prin formula 6588 = 4111, fara a fi permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA prin stornarea celor doua facturi emise. In acest caz, nu sunt aplicabile prevederile art.  287 din Codul fiscal.

Ajustarea bazei de impozitare a TVA conform prevederilor art. 287 alin. (1) lit. b) ar fi  posibila numai daca ar exista un refuz de plata din partea beneficiarului pentru  serviciile facturate de  prestator  sau daca ar exista dovada anularii contractului de prestari servicii, conform unui acord scris intre parti   "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ...... b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj."

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal


, servicii intracomunitare, anulare creanta, facturare, codul fiscal
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Anularea creantei neincasate de la partener extern. Ce ne sfatuieste specialistul?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Articole similare

Noua anulare de creante fiscale din partea ANAF
Mai multe articole despre anulare creante

Articole similare

Ce implicatii fiscale apar la anularea unei creante?
Mai multe articole despre anulare creanta
Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Totul despre Split TVA - Modificarile legii explicate detaliat"
Club Contabilitate

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
Atentie contabili!
A aparut SPLIT TVA! Vezi ce este OBLIGATORIU si ce NU

Vezi explicatiile specialistilor + Studii de caz detaliate

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton