Tags: tva, codul fiscal, omer183/2011
Un SRL infiintat in 2010 a fost declarat neplatitor la infiintare in luna ianuarie. Ulterior, in luna septembrie 2010, a solicitat trecerea in categoria platitorilor de TVA prin optiune (nu a depasit plafonul de 35.000 euro). Intrucat pe parcursul anului 2011 nu a depasit plafonul de 119.000 lei, mai poate sa ceara anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA pentru anul 2012?
Solutie propusa de specialistii portalcontabilitate.ro
Persoana inregistrata in scopuri de TVA poate redobandi calitatea de persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA in baza prevederilor art. 152 alin. (7) din Codul fiscal.
Retragerea optionala se poate efectua in anul urmator celui in care platitorul de TVA nu depaseste plafonul de scutire de 35.000 euro (119.000 lei) in cursul unui an calendaristic.
Asadar, daca la data de 31.12. 2011 societatea realizeaza o
cifra de afaceri sub 119.000 lei se poate retrage din evidenta platitorilor de TVA in luna ianuarie 2012, prin depunerea formularului cod 096 reglementat prin OMFP 13/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (096) "Declaratie de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal , care in cursul unui an calendaristic nu depasesc plafonul de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal".
Concomitent, se depune si formularul cod 010 (vector fiscal) denumit "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010)" cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1 pentru anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Totusi, trebuie sa aveti in vedere dezavantajul acestei retrageri optionale in situatia in care s-au efectuat achizitii unor bunuri de capital si a unor servicii pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA (de exemplu chiria achitata in avans pentru anul 2012).
Prin retragerea din evidentele platitorilor de TVA se pierde dreptul de deducere a TVA aferenta bunurilor existente in patrimoniu la data depunerii cererii de anulare si a serviciilor achitate in avans.
Astfel, in ultimul decont care se depune la organul fiscal competent, respectiv decontul de TVA intocmit pentru luna ianuarie 2012 trebuie raportata valoarea ajustarilor de TVA efectuate in luna ianuarie 2012 pentru toate activele imobilizate pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA. Ajustarea este obligatorie, nu are un caracter optional. In functie de natura bunurilor si serviciilor pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA, ajustarea sumei TVA deduse trebuie efectuata cu respectarea urmatoarelor prevederi din Codul fiscal :
a) pentru serviciile neconsumate: art. 148 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" lit. c) "persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate la momentul pierderii dreptului de deducere." si punctul 53 din normele de aplicare.
- pentru bunuri de capital si investitii in curs de executie: art. 149 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si punctul 54 din normele de aplicare. Pentru cladirile vechi, in vederea efectuarii ajustarii trebuie analizat modul de incadrare a bunurilor imobile in prevederile art. 161 asa cum se detaliaza de la alin. 1 la 14.
Pentru bunurile de capital, ajustarea se efectueaza pentru perioada de ajustare ramasa la momentul solicitarii scoaterii din evidenta platitorilor de TVA de 5 ani sau 20 ani.
Ajustarea se efectueaza la nivelul
cotei de TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, de 19% sau 24%.
D.p.d.v. fiscal, ajustarea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se preia in mod corespunzator cu semnul minus in decontul de TVA aferenta lunii ianuarie 2012, la urmatoarele randuri din formularul cod 300, reglementat prin OMEF183/2011 :
- pentru stocuri: la randul 28 denumit "Regularizari taxa dedusa"
- pentru bunuri de capital: la randul 29 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital".
Raportarea ajustarilor prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii ianuarie 2012 va conduce, implicit, fie la diminuarea sumei TVA de rambursat inregistrata in perioada fiscala anterioara de raportare, fie la o suma TVA de plata.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societatea noastra, platitoare de TVA si impozit pe profit, are in portofoliu un client, care anul trecut a intrat in procedura de insolventa, in luna mai 2023. La sfarsit de an, am constituit provizion pentru ajustarea creantei, cu limita de 50% ded din valoarea totala. Creantele sunt din perioada 2013-2020, iar la intrarea societatii in procedura de insolventa ne-am inscris la masa credala. Conform hotararii admin, ni s-a propus un plan cu recuperarea a 25% din valoarea toatala a creantei, in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca o societate de pe teritoriul Romaniei, autorizata ca tratator/valorificator/reciclator, face un import de deseuri nepericuloase (de exemplu: placi circuite imprimate de la aparatura electronica) din Anglia, ce taxe/costuri/tva/alte declaratii trebuie sa faca din punct de vedere fiscal la vama cand ajunge transportul?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: SRL din Romania neinregistrat in scop de tva, achizitioneaza prin EMAG un laptop in valoare de 1.700 lei, furnizorul fiind o societate din Franta inregistrata in VIES. Care sunt obligatiile SRL-ului din punct de vedere al TVA? Trebuie sa declare in D301 si sa plateasca tva? Daca da, la ce sectiune ar trebui cuprinsa achizitia - sectiunea 1 sau 4)?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Vindem catre clientul nostru produse finite avand conditia de plata: in termen de 14 zile cu 2 % discount sau 30 de zile, toata valoarea. Noi declaram tot TVA-ul, fara sa ajustam baza, iar clientul nostru, plateste cu 2% discount si ajusteaza si baza, declarand conform. Astfel, sunt diferente pe D394. Care este procedura corecta? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un SRL cu 2 asociati 50% fiecare, platitoare impozit pe profit au in constructie 2 case, nu sunt finalizate. Au creditat firma ambii cu aprox 500.000 lei. Firma are pierdere, TVA de recuperat. Fiecare asociat are si cate o firma platitoare pe impozit pe venit, unde fiecare sunt asociati unici. Vor sa dizolve/lichideze societatea platitoare de impozit pe profit, fiecare preluand pe firma platitoare de impozit pe venit. Care ar fi modalitatea? Influenteaza preturile de transfer? Ce influente...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate cu domeniul de activitate comecializare autoturisme sh, platitoare de TVA, cu sediul in Romania, achizitioneaza autoturisme din Italia si le revinde tot in Italia. Marfa - autoturismele sh nu ajung in Romania, nu exista dovada intrarii si iesirii din tara, conditie pentru aplicarea taxarii inverse. Furnizorul din Italia factureaza fara TVA avand cod de TVA comunicat de clientul din Romania. Care este regimul de TVA pe care trebuie sa il aplice societatea din Romania la astfel de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<