Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In urma modificarilor legislative aduse codului Fiscal prin OUG 24/2012, sunt nedeductibile fiscal la calculul impozitului pe profit "50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activit ii economice". Vom vedea astfel, in cazul in care persoanele care utilizeaza autoturismele firmei (detinute in leasing operational de catre companie) sunt o parte agenti de vanzari si o parte au alte functii, dar tuturor li se permite sa mearga cu masina de la birou la domiciliu si de la domiciliu la birou, inclusiv peste weekend au masina la dispozitie, acest lucru se poate considera ca masina nu este exclusiv utilizata in scopul activitatii economice si in consecinta 50% din cheltuielile cu autoturismul sunt nedeductibile fiscal.
Raspuns:Dispozitiile art. 21 alin 4 lit. t) pct. 2 din Codul fiscal prevad ca nu se aplica limitarea la 50% a cheltuielilor deductibile legate de autoturismele aflate in proprietatea sau folosinta societatii atunci cand sunt utilizate de agentii de vanzari, in conditiile prevazute la art. 145 indice 1, alin. (3), lit. b).
Aceste dispozitii au fost intarite de prevederile alin. 5 al pct. 45 indice 1 din HG 670/2012 privind normele metodologice de aplicare a art. 145 indice 1 alin. 3 lit. b, care considera ca utilizarea autoturismelor si in scop personal este neglijabila daca nu se poate face dovada "unei practici abuzive."
Se considera ca sunt utilizate in vederea desfasurarii activitatii unei societati, vehiculele puse la dispozitia agentilor de vanzari care se ocupa in principal cu prospectarea pietei, desfasurarea activitatii de merchandising, negocierea conditiilor de vanzare, derularea vanzarii bunurilor/serviciilor, asigurarea de servicii postvanzare si monitorizarea clientilor.
Recunoasterea cheltuielilor legate de utilizarea autovehiculelor de catre agentii de vanzari este limitata la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de vanzari.
Faptul ca autovehiculul respectiv este utilizat pentru activitatile exceptate, prevazute la art. 21, alin. (4), lit. t), din Codul fiscal trebuie sa rezulte din informatiile prezentate in functie de fiecare situatie in parte, legate de obiectul de activitate al persoanei juridice, dovada ca aceasta detine personal angajat cu calificare in domeniile prevazute de exceptii, foile de parcurs care trebuie sa contina date privind categoria masinii utilizate, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum de carburant a masinii etc. sau orice alte dovezi care pot fi utile.
În ceea ce priveste cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente autoturismelor utilizate de personalul cu functii de conducere si de administrare in societate (asa cum sunt acestea definite in Codul muncii) deductibilitatea cheltuielilor este limitata la 50% si la un singur autoturism (art. 21, alin. (3), lit. n) din Codul fiscal ). Limitarea se refera la cheltuielile de reparatii, de intretinere, cheltuielile cu lubrifiantii, cu piesele de schimb, cheltuielile cu combustibilul utilizat pentru functionarea vehiculului etc.).
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Utilizarea unui vehicul in folosul propriu de catre angajatii unei societati ori punerea la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane salariate, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice, este denumita in continuare uz personal.
Cheltuielile legate de utilizarea unui autovehicul cu o masa totala autorizata mai mica de 3.500 kg si cu mai putin de 9 scaune de catre salariati, alte persoane decat cele cu functii de conducere si de administrare si agentii de vanzari sunt considerate deductibile daca sunt folosite in scopul activitatii (in mod exclusiv), respectiv pentru deplasari in tara si strainatate in interesul activitatii, pentru deplasari la clienti si/sau furnizori, pentru deplasari la punctele de lucru, la banca, la vama, la autoritatile fiscale etc. Si pentru recunoasterea acestor cheltuieli este necesar sa se detina documente si sa se completeze foaia de parcurs.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.25 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Organizare contabilitate pentru o intreprindere individuala. Cum procedam si cum putem opta pentru contabilitate in partida dubla?Impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturaleTiltul IVLimitarea dreptului de folosinta pentru persoanele cu functii de conducere a unui singur autoturismMasa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?Ultimele articole
CHELTUIELI DEDUCTIBILE: tot ce trebuie sa stiiTVA deductibil. Avantaje, conditii si exemplePFA si salariat in 2024. Cum va plati CASS-ul?Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Numarul de evidenta a platii. Modificari 2013Anunt ANAF: Deductibilitate amortizare fiscalaAnulare inregistrare in scopuri de TVA. Ce ajustari efectuam?Ordinul 3581/2020. A fost aprobata schema de ajutor de minimis din cadrul Programului -ELECTRIC UP-Microintreprindere. Cum se face decontarea cheltuielilor pentru masina personala?Ultimele articole
Pana la finalul lui 2024 vor fi efectuate controale in activitatea de manipulare a coletelor si corespondenteiTransmiterea facturilor in relatia B2C, dupa 1 iulie 2024Impozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiControale ITM in perioada 11-15 martie 2024. Ce angajatori au fost vizatiE-Factura: Platile se fac inainte sau dupa ce sunt urcate in sistem facturile?Articole similare
Tratamentul fiscal al cheltuielilor efectuate in cazul contractelor de leasingNoutati fiscale: 20 de criterii noi de la ANAF pentru inregistrarea unei firme in scopuri de TVACum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/2023TVA la leasingul de bunuri imobileSeminarul National de Contabilitate, Ziua II - Totul despre Ordinul 3055Ultimele articole
Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliPFA in 2023: Care sunt cheltuielile deductibile pentru PFA-uri si ce conditii trebuie sa indeplineascaMasina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Declaratia Intrastat: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Articole similare
Noile modificari TVA: cum se aplica noul pragDecontare cheltuieli transport, diurna, cazare salariati firmaTabel comparativ TVA. Modificari in Codul fiscal aduse de OUG nr. 24Noi modificari in Codul fiscal: a fost publicata Ordonanta nr. 24Scoaterea din evidenta TVA in 2013Ultimele articole
O.U.G. nr. 24 din 2012. Explicatii legislative privind contractul de leasingCine are obligatia sa se inregistreze ca platitor de TVA in luna iulie 2012Inregistrarea in scopuri de TVA in anul 2012 dupa modificarea plafonuluiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"