Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, conform Legii nr. 393/2004 privind statutul alesilor locali si Legii nr. 153/2017 privind personalul platit din fonduri publice, consilierii locali primesc o indemnizatie pentru sedinta de consiliu.
Iata raspunsul specialistului!
Din punct de vedere al impozitului pe venit, art. 76 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal incadreaza in venituri asimilate salariilor sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, dupa caz, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea.
Intrucat Codul fiscal nu reglementeaza, in ceea ce priveste impozitul pe venit, aceasta categorie de contribuabili (consilieri locali) apreciem ca aceste indemnizatii se incadreaza la art. 76 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal.
Potrivit art. 220 indice 2 din Codul fiscal, contributia asiguratorie pentru munca se datoreaza pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, definite la art. 76 alin. (1)-(3), dupa caz, acordate de catre contribuabilii prevazuti la art. 220 indice 1 lit. a), respectiv realizate de catre persoanele fizice prevazute la art. 220 indice 1 lit. b).
Art. 220 indice 4 din Codul fiscal stabileste ca, ”baza lunara de calcul al contributiei asiguratorii pentru munca o reprezinta suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Manual de politici contabile - Stick USB
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege. In situatia personalului roman trimis in misiune permanenta in strainatate, veniturile din salarii cuprind salariile de baza sau, dupa caz, soldele de functie/salariile de functie corespunzatoare functiilor in care persoanele respective sunt incadrate in tara, la care se adauga, dupa caz, sporurile si adaosurile care se acorda potrivit legii;
b) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;
c) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial;
d) remuneratia administratorilor societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii;
e) remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege;
f) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;
g) sume reprezentand salarii, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii;
h) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
i) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariatii care au stabilite raporturi de munca cu angajatori din strainatate, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in Romania, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a angajatorului, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
j) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii, astfel cum este prevazut in raportul juridic, de catre administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de catre directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, de catre membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si de catre manageri, in baza contractului de management prevazut de lege, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
k) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii in Romania, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati din strainatate, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a entitatii, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva.
(2) Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiei asiguratorie pentru munca sumele prevazute la art. 142.”
Sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea nu se regasesc printre aceste venituri mentionate ca fiind incluse in baza de calcul a contributiei asiguratorie de munca. Insa, in proiectul de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" - publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in data de 26.01.2018, se mentioneaza ca pentru consilierii locali, consilierii judeteni si ai municipului Bucuresti se datoreaza atat CAS si CASS cat si contributia asiguratorie pentru munca.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Irina Dumitrescu, consultant fiscal si expert contabil.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4 din 5 din 12 voturi
Articole similare
Editorialul zilei: Pianul de la parterCe reguli trebuie sa indeplinim pentru depunerea Declaratiei 200Microintreprinderi neplatitoare de TVA. Cand se considera depasit plafonului de 300.000 lei?Plafonare operatiuni prin CASerie. Cum procedam tinand cont de Legea 70/2015?Taxarea vehiculelor achizitionate din importUltimele articole
Ghid ANAF privind tratamentul fiscal pentru veniturile obtinute din prestarea activitatilor de infrumusetareCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024Ministrul Muncii a anuntat MAJORAREA salariului minim de la 1 iulie 2024!Regimul de facturare al penalitatilor de intarziereInformare ITM. Regimul strainilor in Romania a fost modificat prin Legea 28/2024 si OUG 25/2024Articole similare
Modificare D212 in 2024. Ce trebuie sa stie contribuabilii care obtin venituri din chiriiCe modificari a adus OG 16/2022 pentru plata CAS si CASS in cazul CIM-urilor part-time sau cu norma intreagaDeclaratia Unica 2019: Cand se depune pentru veniturile din dividende?Cum se completeaza in Declaratia Unica indemnizatiile primite de catre profesionisti conform OUG 30/2020Vladescu vede in cresterea TVA un avant economic incetinitUltimele articole
PFA, norma ajustata de venit. Cum se calculeaza impozitul pe venit, CAS si CASSCalculul impozitului pe dividende: ghid completConcedii medicale 2024. Ce cont se utilizeaza pentru plata impozitului de 10%Declaratia Unica in 2024. In anumite conditii persoanele fizice NU mai trebuie sa depuna declaratiaDeclaratia Unica estimativa anului 2024. Cum se va calcula impozitul pe venit si CASS-ul?Articole similare
Protocol cu tigari si bauturi alcoolice?Noul COD FISCAL si Normele de Aplicare 2016: Format tiparit, actualizat la ziVenituri din cedarea folosintei bunurilor. Care sunt obligatiile declarative si de plata?Compensarea TVA-ului de plata cu cel de rambursatStudii de caz: TVA aferent servicii de exploatare forestieraUltimele articole
Informare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVACodul Fiscal, modificat prin OUG 30/2024. Ce schimbari au fost aduse accizelor si altor taxe specialeTransmiterea facturilor in relatia B2C, dupa 1 iulie 2024Calculul impozitului pe dividende: ghid completPFA, activitati independente. Obligatii fiscale an 2024Articole similare
Proiect ANAF in vederea aplicarii unitare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.32/2016Prestari lucrari agricole. Care sunt implicatiile fiscale legate de impozitul pe venit si TVA in cazul subventiilor APIA?PFA cu activitate de transport in regim de taxiIntre 2021 si 2025 se aplica reduceri ale impozitului pe profit, impozitului pe veniturile micro si impozitului specific, conform OUG 153/2020Obligatii privind veniturile din drepturi de proprietate intelectuala in anul 2017. Ce trebuie sa cunoastem?Ultimele articole
Microintreprindere in 2024. Optiune privind plata impozitului pe profit in cursul anuluiRectificarea impozitului pe veniturile microintreprinderilorCriterii intreprinderi legate si limita echivalentului in lei a sumei de 500.000 euro pentru persoane afiliateFirmele incadrate la plata impozitului micro in 2024 pot depune D177 pentru a face sponsorizari?PFA, norma ajustata de venit. Cum se calculeaza impozitul pe venit, CAS si CASSAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"