Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!

Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017.

Contabilitatea stocurilor si comert cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?

de InfoTva.ro la 02 Sep. 2015 Exclusiv
Tags: omfp 1802/2014, contabilitatea stocurilor, inregistrari contabile, stocuri, pret de vanzare, gestiune

O societate doreste sa deschida un magazin pentru comert cu amanuntul. Din depozit firma va face transfer cu bon de transfer. Evidenta gestiunii se va tine cantitativ-valoric.


Stabilim daca este obligatoriu ca pe NIR sa fie pretul de vanzare si in contabilitate firma sa aiba contul 348 daca gestiunea se tine cantitativ-valoric.

Orice control doreste sa vada pe NIR pretul de vanzare. Vom vedea cum intocmim monografia contabila pentru magazin comert cu amanuntul si evidenta gestiunii cantitativ-valoric.


Nu este obligatoriu ca pe NRCD sa apara pretul de vanzare – conform instructiunilor de completare a acestui formular (14-3-1) din OMFP 3512/2008:


"5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:
- denumirea unitatii;
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii

Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice

Vezi detalii


- denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- numarul facturii/avizului de insotire al marfii etc., dupa caz;
- numarul curent; denumirea bunurilor receptionate; U/M; cantitatea conform documentelor insotitoare; cantitatea receptionata, pretul unitar de achizitie si valoarea, dupa caz;
- numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie, in conditiile in care se face receptia marfii primite direct de la furnizor sau data primirii in gestiune si semnatura gestionarului in situatia in care apar diferente;


- pretul de vanzare si valoarea la pret de vanzare, dupa caz, pentru unitatile cu amanuntul.

In conditiile in care nu se inscriu datele valorice in Nota de receptie si constatare de diferente, este obligatoriu ca aceste date sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor."

Deci trebuie sa puteti prezenta o lista de preturi – pe care oricum o aveti pentru ca produsele sunt introduse in casa de marcat sau in programul informatic daca utilizati o casa de marcat care functioneaza ca o imprimanta fiscala cu pretul lor de vanzare.

Conform OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile:

"30. Contabilitatea analitica a bunurilor se poate tine pe baza uneia dintre urmatoarele metode: operativ-contabila, cantitativ-valorica, global-valorica.
(…)
Metoda cantitativ-valorica se poate folosi pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor, animalelor si ambalajelor."

33. Metoda cantitativ-valorica pentru materii prime, materiale consumabile, materiale de natura obiectelor de inventar in depozit, semifabricate, produse finite, produse reziduale, marfuri, animale si ambalaje consta in tinerea evidentei cantitative pe feluri de stocuri in cadrul fiecarei gestiuni, iar in contabilitate a celei cantitativ-valorice. Conturile sintetice care reflecta stocurile de valori materiale se desfasoara in analitic pe gestiuni. Verificarea exactitatii inregistrarilor din evidenta de la locurile de depozitare si din contabilitate se efectueaza prin punctajul periodic dintre cantitatile operate in fisele de magazie si cele din fisele de cont analitic din contabilitate.

In metoda cantitativ-valorica se pot folosi urmatoarele formulare:
-Fisa de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a, dupa caz);
-Fisa de cont pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22 si 14-6-22/a);
-Balanta analitica a stocurilor (cod 14-6-30/c).

Evidenta cantitativa a materialelor se tine la gestiune cu ajutorul fiselor de magazie, care se tin in ordinea fiselor de cont analitic din contabilitate. In fisele de magazie, inregistrarile se fac zilnic, de catre gestionar sau de catre persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare si de iesire a materialelor. Dupa inregistrare, documentele respective se predau la contabilitate pe baza de borderou. In contabilitate, documentele se inregistreaza in fisele de cont analitic pentru valori materiale si se stabilesc stocurile si soldurile, dupa ce in prealabil s-a verificat modul de emitere si completare a documentelor privind miscarea materialelor. De asemenea, pe baza acelorasi
documente, se intocmesc situatiile centralizatoare privind intrarile si iesirile de materiale, pentru inregistrare in contabilitatea sintetica.

Controlul inregistrarilor din conturile sintetice si cele analitice ale stocurilor se asigura cu ajutorul balantei de verificare analitice, intocmita separat pentru fiecare cont de stoc.

In vederea intocmirii balantei de verificare este necesar sa se efectueze controlul asupra concordantei stocurilor scriptice din fisele de magazie cu cele din fisele de cont analitic pentru valori materiale.

In cazul institutiilor publice cu mai multe gestiuni distincte, precum si in cazul institutiilor care au subunitati cu una sau mai multe gestiuni, dar care nu au compartimente proprii de contabilitate, contabilitatea analitica a stocurilor se poate asigura, in cadrul compartimentului
financiar-contabil al institutiei al carei conducator are calitatea de ordonator de credite, cu ajutorul Fisei de evidenta a materialelor si a materialelor de natura obiectelor de inventar pe locuri de folosinta (cod 14-3-9)."

Nu exista niciun fel de restrictie referitor la metoda de contabilitate aleasa.

Conform OMFP 1802/2014 :

"60. ‐ (1) Politicile contabile reprezinta principiile, bazele, conventiile, regulile si practicile specifice aplicate de o entitate la intocmirea si prezentarea situatiilor financiare anuale.
(2) Exemple de politici contabile sunt urmatoarele: (…) alegerea metodei de evaluare a
stocurilor; contabilitatea stocurilor prin inventarul permanent sau intermitent etc."

"270. ‐ (1) Activele circulante trebuie evaluate la costul de achizitie sau costul de productie, dupa caz, cu respectarea prevederilor alin. (2)."
"286. - (8) In comertul cu amanuntul poate fi utilizata metoda pretului cu amanuntul, pentru a
determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se foloseasca alta metoda.
In aceasta situatie, costul bunurilor vandute se calculeaza prin deducerea valorii marjei brute din pretul de vanzare al stocurilor. Orice modificare a pretului de vanzare presupune recalcularea marjei brute."
"289. ‐ Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea
inventarului permanent sau a inventarului intermitent."
Deci decizia de a tine contabilitatea socurilor la cost istoric (de achizitie) si nu la pret de vanzare cu amanuntul tine de politicile contabile pe care doriti sa le aplicati si nimeni nu va poate obliga sa alegeti o anumita politica.
Folosirea pretului de vanzare cu amanuntul pentru evidenta stocului de marfa este doar convenabila atunci cand este vorba de sortimente multe si este greu sa se tina evidenta iesirii lor bucata cu bucata. Aceasta metoda nu este in niciun caz obligatorie.

Schematic, monografia contabila a vanzarii bunurilor a caror gestiune se tine la cost de achizitie este urmatoarea :
Se achizitioneaza marfa de la furnizor pe baza de factura. Se receptioneaza in unitate intocmindu-se NRCD si Fisa de magazie pentru fiecare sortiment in forma in care vor fi vandute (Fisele de cont pot fi intocmite in sistem informatic si listate la cererea organelor de control)
    %    =     401                                                      305 lei
371.zahar                50 kg x 2 lei/kg = 100 lei
371.orez                 30 pachete a 500 de grame x 1,5 lei/pachet = 45 lei
371.branza             20 kg x 8 lei/kg = 160 lei
Receptionati branza la kilogram – modul in care o veti vinde - chiar daca pe factura apar 2 putine de branza x 10 kg/putina.
Se vinde marfa la pret de vanzare :
4111 = 707        3 kg zahar x 4 lei/kg  = 12 lei
4111 = 707       10 pachete de orez x 3 lei/pachet = 30 lei
4111 = 707        5,5 kg branza x 12 lei/kg = 66 lei
Se descarca din gestiune la cost de achizitie:
607 = 371.zahar          3 kg zahar x 2 lei/kg = 6 lei.
607 = 371.orez           10 pachete x 1,5 lei/pachet = 15 lei
607 = 371.branza        5,5 kg x 8 lei/kg = 44 lei
In Fisa contului 371.zahar mai aveti 50 kg – 3 kg = 47 kg x 2 lei/kg = 94 lei
In Fisa contului 371.orez mai aveti 30 de pachete–10 pachete=20 pachete x 1,5 lei/pachet=30 lei
In Fisa contului 371.branza mai aveti 20 kg – 5,5kg = 14,5kg x 8 lei/kg = 116 lei

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov, expert contabil

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Contabilitatea stocurilor si comert cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 3 voturi





Atentie contabili!
Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Club Contabilitate

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
Atentie contabili!
TVA-ul s-a schimbat in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Noul Cod Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton