Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Declasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?

de Redactia Infotva.ro la 08 Feb. 2016 Exclusiv
Tags: inventariere, provizioane, inregistrari contabile, ajustari, deseuri, stocuri, declasare

In randurile de mai jos, discutam despre situatia in care, cu ocazia inventarierii, s-a constatat ca exista in stoc un numar de dispozitive publicitare care nu mai corespund scopului. La inceputul anului au fost dezmembrate si materialul a fost valorificat. Materialul feros s-a vandut ca deseu, iar materialul plastic sau electric a fost predat la firme specializate cu colectarea acestor materiale pe baza de proces-verbal de predare-primire.

Vom stabili daca la inregistrarea cheltuielilor din luna decembrie 2015 prin constituirea de provizioane nedeductibile de depreciere, acestea vor fi reluate ca venituri neimpozabile in luna ianuarie 2016 si se va face trecerea pe cheltuieli deductibile a materialelor in luna ianuarie 2016, alaturi de constituirea de venituri impozabile din valorificarea materialului feros sau daca vor fi inregistrate cheltuielile doar la momentul dezmembrarii (luna ianuarie 2016).

Exista proces-verbal de constatare intocmite de catre comisia de inventariere si propunerea acesteia. Vom vedea astfel si care este monografia contabila.

La punctul 42 din Normele din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prim OMFP 2861/2009, sunt memntionate elementele ce trebuie inscrise in Procesul Verbal priviond rezultatele inventarierii, de catre comisia de inventariere, cum ar fi:

- data intocmirii
- numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere
- numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere
- gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate
- data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii

Promotii si politici de discount. Tratament fiscal-contabil
Promotii si politici de discount. Tratament fiscal-contabil

Vezi detalii


- rezultatele inventarierii
- concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea,


- volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic
- propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale
- propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri
- constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune
- precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
 
La punctul 38 din norme, se prevede faptul ca, pentru elementele de natura activelor la care s-au constatat deprecieri, pe baza listelor de inventariere intocmite, comisia de inventariere face propuneri de ajustari pentru depreciere sau ajustari pentru pierdere de valoare.
 
Asadar, la data de 31 decembrie 2015, comisia de inventariere constata elementele de activ depreciate, degradate, propune efectuarea de ajustari de valoare, precum si modalitatea de scoatere din evidenta a acestora, fie prin vanzare directa, fie prin dezmembrare si vanzarea componentelor, fie prin predare directa catre firme specializate in colectare, ca deseuri sau ca atare.

In aceste conditii, este evident faptul ca scoaterea efectiva din gestiune si din evidenta a activelor degradate si depreciate nu se poate face data de 31 decembrie 2015, ci ulterior acestei date, insa, dupa cum specifica si norma, la data de 31 decembrie trebuie evidentiate ajustarile de valoare pentru activele respective.
 
La data de 31 decembrie, se constituie ajustarile de valoare, in proportie de 100% din valoarea bunurilor respective:
6814 = 39x
Cheltuiala cu ajustarea este nedeductibila fiscal, deoarece acest tip de ajustare nu se regseste intre cele deductibile prevazute la art. 22 din codul fiscal
valabil pana la 31 decembrie 2015.
 
In perioada urmatoare (ianuarie 2016), pentru scoaterea din evidenta a bunurilor (declasarea lor), dezmembarea si obtinerea unor componente, se intocmeste Procesul verbal de Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (cod 14-2-3/aA), prevazut in OMFP 2634/2015.
 
In luna ianuarie 2016:
- scoaterea din evidenta a bunurilor ce vor fi dezmembrate:
6xx = 311

- dezmembrarea lor si obtinea unor deseruri, dupa natura, la o valoare justa (in practica, valoarea justa a unor astfel de bunuri este egala cu valoarea lor de vanzare):
346 = 711

- vanzarea deseului feros - cu intocmirea facturii in regim de taxare inversa:
4111 = 703

- concomitent cu descarcarea gestiunii:
711 = 346

Suma inregistrata in debitul contului 711 reprezinta cheltuiala deductibila, deoarece este aferenta venitului impozabil din contul 703.
- predarea celuilat tip de deseu pe baza de PV de predare-primire si aviz de insotire intocmit de dvs:
711 = 346

Incepand cu luna ianuarie 2016 (odata cu intrarea in vigoare a noului cod fiscal), conform art. 25 alin. (4) lit. c) din codul fiscal, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta sunt deductibile, daca se face dovada distrugerii.

Punctul 17 alin. (3) din normele de aplicare prevad faptul ca, in sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.

Asadar, daca bunurile respective sunt predate la firme specializate pe baza de PV, dupa cum mentionati ca ati procedat, atunci cheltuiala din debitul contului 711 este deductibila fiscal.
- reluarea la venituri neimpozabile a ajustarii contsituite in decembrie 2015:
39x = 7814.
 



Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si consultant fiscal


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Declasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 2 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Totul despre Split TVA - Modificarile legii explicate detaliat"
Atentie contabili!
A aparut SPLIT TVA! Vezi ce este OBLIGATORIU si ce NU

Vezi explicatiile specialistilor + Studii de caz detaliate

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton