Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Intreprindere individuala. Subventie din fonduri nerambursabile. Regim TVA

de InfoTva.ro la 23 Nov. 2011 Exclusiv
Tags: intreprindere individuala, fonduri nerambursabile, tva

Intrebare: O intreprindere individuala obtine o subventie din fonduri nerambursabile. Intreprinderea este neplatitoare de TVA. In aceasta privinta, va fi oferit raspuns la intrebarile de mai jos. 1. Incasarile fondurilor europene intra la plafonul de 35000 euro cand societatea trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA? 2.La calculul plafonului de 35.000 euro se tine cont de venituri ct 70. si de eventualele avansuri incasate? 3.Daca intreprinderea opteaza sa fie platitoare de TVA, atunci TVA aferenta investitiilor din fondurile nerambursabile este deductibila? De asemenea, se poate cere rambursare TVA de la Finante?


Raspuns:

1.Potrivit prevederilor art 137 alin (1) lit a din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:

"Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din:
a) pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, altele decat cele prevazute la lit. b) si c), din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor ori prestator din partea cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni".

Normele metodologice de aplicare a art 137 reglementate de HG 44/2004 prevad la pct 18 urmatoarele:

"18. (1) Potrivit art. 137 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal , subventiile primite de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul comunitar sau de la bugetul asigurarilor sociale de stat, legate direct de pretul bunurilor livrate si/sau al serviciilor prestate, se includ in baza de impozitare. Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru aceste subventii intervine la data incasarii lor de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul comunitar sau de la bugetul asigurarilor sociale de stat. Se considera ca subventia este legata direct de pret daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii



a) subventia este concret determinabila in pretul bunurilor si/sau al serviciilor, respectiv este stabilita pe unitatea de masura a bunurilor livrate si/sau a serviciilor prestate, in sume absolute sau procentual;
b) cumparatorii trebuie sa beneficieze de subventia acordata furnizorului/prestatorului, in sensul ca pretul bunurilor/serviciilor achizitionate de acestia trebuie sa fie mai mic decat pretul la care aceleasi produse/servicii s-ar vinde/presta in absenta subventiei.

(2) Nu se cuprind in baza de impozitare a taxei subventiile sau alocatiile primite de la bugetul de stat, de la bugetele locale, de la bugetul comunitar sau de la bugetul asigurarilor sociale de stat, care nu indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1), respectiv subventiile care sunt acordate pentru atingerea unor parametri de calitate, subventiile acordate pentru acoperirea unor cheltuieli sau alte situatii similare".

Concluzie:
In plafonul de 35.000 euro se includ doar subventiile legate direct de pretul bunurilor sau de tariful prestarilor de servicii asa cum este reglementata baza de impozitare a TVA la articolul precedent. Subventia este legata direct de pret daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute mai sus, adica daca prin acordarea acesteia se diminueaza pretul de vanzare catre consumator (aduce un avantaj consumatorului), aspect confirmat prin jurisprudenta Curtii Europene de Justitie (cazurile C-184/00 si C-381/01).

2. Potrivit prevederilor art. 152 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal :
"(1) Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 125^1  alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 35.000 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, poate aplica scutirea de taxa, numita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 126 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b).

(2) Cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea alin. (1) este constituita din valoarea totala, exclusiv taxa in situatia prevazuta la alin. (7) si (7^1), a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, taxabile sau dupa caz, care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 145 alin. (2) lit. b), a operatiunilor scutite cu drept de deducere si a celor scutite fara drept de deducere, prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a), b), e) si f), daca acestea nu sunt accesorii activitatii principale, cu exceptia urmatoarelor:

a) livrarile de active fixe corporale sau necorporale, astfel cum sunt definite la art. 125^1 alin. (1) pct. 3, efectuate de persoana impozabila;

b) livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b)"

Normele metodologice de aplicare a art. 152 prevad la pct. 61 alin. (2) urmatoarele:
"La determinarea cifrei de afaceri prevazute la art. 152 alin. (1) din Codul fiscal se cuprind inclusiv facturile emise pentru avansuri incasate sau neincasate si alte facturi emise inainte de data livrarii/prestarii pentru operatiunile prevazute la art. 152 alin. (2) din Codul fiscal "

Concluzie: La determinarea cifrei de afaceri se iau in calcul veniturile mentionate mai sus, precum si sumele din facturile emise pentru avansuri indiferent daca sunt sau nu incasate.

3. Conform prevederilor art. 145 din Codul fiscal :
"(1) Dreptul de deducere ia nastere la momentul exigibilitatii taxei.
(2) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, art. 144  si art. 144^1;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1 - 5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Comunitatii sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Comunitatii, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
e) operatiunile prevazute la art. 128 alin. (7) si la art. 129  alin. (7), daca taxa s-ar fi aplicat transferului respectiv".

Concluzie: Dreptul de deducere se acorda numai daca achizitia bunurilor si serviciilor respective este destinata realizarii de operatiuni taxabile, de operatiuni scutite cu drept de deducere si de operatiuni neimpozabile in Romania (prestari de servicii pentru parteneri stabiliti in strainatate) daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul " Intreprindere individuala. Subventie din fonduri nerambursabile. Regim TVA":
Rating:

Nota: 4.6 din 5 din 5 voturi




Comentarii 1 comentarii

Alexandru 2013-02-02 14:25:30

Se pot accesa fonduri eu.neramb.pe I Individuala ,cum si ce suma?Multumesc!!!

Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special Plata defalcată a TVA - forma finală
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Plata defalcată a TVA - forma finală

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016