Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, in urma unui control fiscal ANAF, nu este recunoscut TVA-ul dedus la modernizarea sediului cu activitate de birouri argumentand ca potrivit Codului civil la contractele de comodat nu se fac modernizari, ci doar reparatii. Se mentioneaza ca ar fi putut fi modernizat sediul daca ar fi existat un contract de inchiriere. Vom vedea ce tratament fiscal se aplica.
Iata raspunsul oferit de specialist:
Abordarea este gresita intrucat nu exista niciun articolul din Titlul VI din vechiul Cod fiscal care sa conditioneze in vreun fel deductibilitatea TVA de modalitatea in care bunul este la dispozitia persoanei impozabile. Singura conditie este ca bunul sa fi utilizat in folosul operatiunilor taxabile ale persoanei impozabile respective, iar achizitiile sa fie reale si sa justificate cu documente conform art. 145 alin. 2 lit. a si art. 146 alin. 1 lit. a din Codul fiscal in vigoare pana la 31 decembrie 2015.
De altfel, acest lucru rezulta chiar din prevederile art. 149 alin. 1 lit. a din Codul fiscal care defineste bunurile de capital ca incluzand si operatiunile de constructie, transformare sau modernizare a bunurilor imobile, exclusiv reparatiile ori lucrarile de intretinere a acestor active, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau al oricarui alt contract prin care activele fixe corporale se pun la dispozitia unei alte persoane.
Cu alte cuvinte, textul de lege prevede expres ca modernizarile sunt bunuri de capital (bineinteles, daca se respecta si celelalte conditii) si daca ele sunt efectuate de beneficiarul unui contract de inchiriere sau al oricarui alt tip de contract prin care un bun imobil este pus la dispozitia acestuia, cum poate fi, spre exemplu, si contractul de comodat, prin care bunul imobil este pus la dispozitia beneficiarului pentru a se folosi de el fara plata (spre deosebire de inchiriere, in care folosinta bunului este data in schimbul unui pret - chiria).
In acelasi sens pledeaza chiar si prevederile pct. 135^1 din Normele metodologice date in aplicarea art. 61 din vechiul Cod fiscal conform carora in valoarea bruta a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor este inclusa si valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosintei bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
In fond, argumentatia care face trimitere la Codul civil scapa din vedere faptul ca nici in cazul contractelor de inchiriere nu exista vreo prevedere legala care sa oblige in vreun fel chiriasul sa efectueze modernizari ori investitii la bunul inchiriat, ci dimpotriva, este chiar obligatia proprietarului sa asigure repararea si mentinerea in stare de siguranta in exploatare si de functionare a cladirii inchiriate.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Faptul ca partile convin prin contract (fie el de inchiriere, fie de comodat) ca beneficiarul (chirias, comodatar) sa efectueze el insusi eventuale lucrari de amenajare, modernizare ori transformare a bunului tine doar de negocierea partilor si nicidecum de indeplinirea ori neindeplinirea vreunei obligatii prevazute de Codul civil.
In concluzie, diferenta de tratament nu se justifica, in conditiile in care chiar textul de lege face trimiteri la modernizari asupra bunului ce face obiectul oricarui tip de contract prin care activele fixe corporale se pun la dispozitia unei alte persoane, iar comodatul este un astfel de contract.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.07 din 5 din 7 voturi
Articole similare
CONTRACT DE COMODAT. Prorata TVACheltuieli deductibile PFA. Ce cheltuieli pot deduce persoanele fizice autorizate in anul 2022?Autoturism cu durata de amortizare 6 ani. Cum facem ajustarea dreptului de deducere a TVA?Codul Fiscal 2010 TITLUL VII - Capitolul I^1*) - Regimul accizelor armonizateStudiu de caz: Regimul TVA in cazul amenajarii unui sediu in proprietatea administratoruluiUltimele articole
Ce este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteDecontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportDecontarea transportului la si de la locul de munca. 5 intrebari si raspunsuri utilePFA: Pentru a fi considerate deductibile, cheltuielile trebuie sa fie efectuate in cadrul activitatilor independenteImpunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorArticole similare
Regularizare TVA si discount acordat. Ce cota de TVA se alege?Completare situatii financiare anuale. Date informativeConditii anulare dobanzi, penalitati si alte accesorii. Studiu de cazAplicarea sistemului TVA la incasare intre persoane afiliate. Ce ne sfatuieste specialistulCorectarea declaratiilor 394. Ce procedura aplicam si ce amenzi riscam?Ultimele articole
Asociat in doua microintreprinderi. Pot ramane ambele firme la plata impozitului micro?PFA, activitati independente. Obligatii fiscale an 2024PFA si salariat in 2024. Cum va plati CASS-ul?Ajustari de TVA. Cand se vor declara in D300Calendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Articole similare
Vanzare imobile vechi si modernizare. Ce tratament TVA se aplica?Modernizare sediu social si tratament TVA. Ce cheltuieli sunt deductibile?Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul V - Locul operatiunilor cuprinse in sfera de aplicare a taxeiANOFM: In ultima luna din an vor fi organizate 141 de programe de formare profesionalaGhidul aferent actiunii de sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice, publicat de Ministerul Fondurilor EuropeneANAF modifica Formularul 101 si Formularul 120Contract de prestari servicii cu PFAUltimele articole
Pana pe 20 martie 2024 trebuie depuse declaratiile pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareExamenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenCalendar ANAF: Pana cand se depun declaratiile pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareAjustari de TVA. Cand se vor declara in D300Calendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"