Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Nerezidenti. CASS pentru venituri din chirii si investitii. Ce implicatii fiscale exista?

de InfoTva.ro la 19 Dec. 2013 Exclusiv
Tags: taxe si impozite, nerezidenti, cass, venituri inchirieri, legea 95/2006, oug 88/2013

Analizam cazul a doua persoane fizice nerezidente (un rezident olandez, respectiv un rezident spaniol) care realizeaza din Romania venituri din cedarea folosintei unor bunuri imobile si venituri din dividende de la o societate din Romania.


In prezent platesc impozit pe venitul din cedarea folosintei bunurilor imobile de 12% (dupa deducerea cotei forfetare de cheltuieli de 25%), respectiv societatea platitoare de dividende retine si vireaza impozitul pe dividende de 15% (conform conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate cu statele respective, nerezidentii prezentand certificatele de rezidenta fiscala).

Vom stabili astfel daca exista implicatii asupra contributiilor sociale obligatorii asupra celor doua tipuri de venituri si daca OUG 88/2013 care aduce modificari incepand cu 01.01.2014 va avea implicatii asupra contributiilor sociale.

De asemenea, in cazul in care in 2014 vor opta pentru determinarea venitului net din chirii in sistem real si se vor inregistra si in scop de TVA in Romania, vom stabili care ar fi implicatiile fiscale asupra contributiilor sociale.

Conform art. 211 alin. (1) din Legea 95/2006 privind sistemul de asigurari sociale de sanatate, sunt asigurati, potrivit prezentei legi, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, precum si pensionarii din sistemul public de pensii care nu mai au domiciliul in Romania si care isi stabilesc resedinta pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat apartinand Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, respectiv domiciliul pe teritoriul unui stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile prezentei legi. In aceasta calitate, persoana in cauza incheie un contract de asigurare cu casele de asigurari de sanatate, direct sau prin angajator, al carui model se stabileste prin ordin al presedintelui CNAS cu avizul consiliului de administratie.

Astfel, pentru a datora contributie la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, o persoana trebuie:
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii


- Sa aiba domiciliul in Romania sau,
- Sa fi obtinut dreptul de sedere in Romania.

Daca nu se afla intr-una dintre aceste situatii, apreciem ca cele doua persoane nu sunt asigurate in Romania si implicit nu datoreaza contributie la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Daca se afla intr-una dintre cele doua situatii, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza pentru veniturile din dividende numai daca asociatii nu realizeaza intr-un an fiscal :

- venituri din salarii;
- venituri asimilate salariilor;
- venituri din indemnizatii de somaj;
- venituri din pensii;
- venituri in calitate de intreprinzator titular al unei intreprinderi individuale;
- venituri in calitate de  membru al unei  intreprinderi familiale;
- venituri in calitate de persoana cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
- venituri din profesii libere;
- venituri din activitati agricole.
- venituri din asocieri fara personalitate juridica;
- venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;
- venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;

In baza art. 296 indice 23 alin. (3) din Codul fiscal astfel cum va fi modificat prin OUG 88/2013, incepand cu 1 ianuarie 2014, daca o persoana se afla intr-una dintre cele doua situatii, pentru veniturile din chirii, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza indiferent daca persoana mai realizeaza sau nu alte venituri.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Nerezidenti. CASS pentru venituri din chirii si investitii. Ce implicatii fiscale exista?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi




Comentarii 12 comentarii

Vincent Ilutiu 2014-12-10 23:25:50

Traiesc in Franta de 30 de ani si platesc taxele cerute de asigurarea de boala. Am in Romania venituri provenind din chirii pentru care platesc iarasi CASS de care nu am nevoie. Ce prevede legea in acest caz?

ana ene 2014-06-16 23:57:26

Din pacate a aparut comentariul meu de mai multe ori si in mod gresit literele ciudate.Insa il puteti gasi usor in original prin google si cred ca poate fi o baza solida de aparare in instanta.

ana ene 2014-06-16 23:46:58

Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
"Pentru a pronunța aceasta soluție, instanța de fond a reținut ca la data de 13.12.2010, a fost emisa decizia de impune nr. ACC, de către CAS M. si prin care se stabilește în sarcina reclamantului un debit de 7.698 lei, pe perioada 2005 - 2009, aferente chiriilor încasate în aceasta perioada, din care contribuție stabilita suplimentar - 4.159 lei si obligații fiscale accesorii la 10.12.2010 de 3.539 lei.
împotriva acestei decizii reclamantul a formulat contestație, care, prin decizia nr./2011, a fost respinsa, pe de o parte pentru ca este tardiv formulata, deoarece decizia contestata a fost comunicata la 27.12.2010, potrivit borderoului de corespondenta din 27.12.2012, iar pe de alta parte, conform actelor normative în vigoare în perioada 2005 - 2009, O.U.G. nr. 150/2002, Legea nr. 95/2006, Legea nr. 571/2003, Ordinul CNAS nr. 617/2007, contribuția la CAS se calculează pentru veniturile realizate din chirii, precum si pentru venituri supuse impozitului pe venit pe perioada 1.01.2005 - 31.12.2009.
......Astfel impozitul pe veniturile realizate în România este guvernat de normele de drept fiscal si cu aplicarea procedurii fiscale de drept intern, astfel cum s-a reținut mai sus .
în ceea ce privește contribuția către FNUASS, Curtea urmează sa retina ca, potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002 într-o exprimare similara dispozițiilor art. 211 din Legea nr. 95/2006 calitatea de persoana asigurata revine cetățenilor români cu domiciliul în tara, precum si străinilor sau apatrizilor cu domiciliul sau reședința stabilita în România, persoane care fac dovada plații contribuției către FNUASS .
în aceste condiții, deși operează principiul participării obligatorii la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru formarea fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, Curtea urmează sa retina ca obligația de a participa la constituirea FNUASS este restrânsa numai la persoanele desemnate de lege în calitatea de persoane asigurate aceasta independent de încheierea sau nu a contractului de asigurare, în condițiile în care se reglementează obligativitatea încheierii acestui contract.
Atât timp cât contribuabilul desemnat în acest fel din perspectiva plătitorului impozitului pe venituri din cedarea folosinței bunurilor - venituri realizate din închirieri, cumulează aceasta calitate cu cea de persoana asigurata, veniturile realizate constituie criteriile de stabilire a bazei de impunere pentru ambele categorii de sarcini fiscale, prezentând relevanta certificarea creanțelor certe, lichide si exigibile, de către ANAF, în realizarea schimburilor de date, pe baza protocolului încheiat între cele doua instituții publice.
în speța, nu exista cumulul calității de plătitor al impozitului pe venituri, cu calitatea de persoana asigurata.
în acest sens, Curtea urmează sa retina elementele patrimoniale ale FNUASS se constituie, potrivit normelor în vigoare, prin plata contribuției suportate de către asigurați - persoane fizice sau juridice .
în Secțiunea I, din cadrul Capitolului II al Titlului VIII al Legii nr. 95/2006, structura a actului normativ ce reglementează calitatea de persoana asigurata, este reglementata calitatea de asigurat a cetățeanului român, condiționata de existenta unui domiciliu în tara.
Potrivit art. 214 din același act normativ, persoanele asigurate din statele cu care România a încheiat documente internaționale cu prevederi în domeniul sănătății beneficiază de servicii medicale si alte prestații acordate pe teritoriul României, în condițiile prevăzute de respectivele documente internaționale . Este consacrat din punct de vedere legislativ, caracterul facultativ al asigurării de sănătate, pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate, care se afla temporar în tara.
Dispozițiile art. 257 din Legea nr. 95/2006, analizat atât de către organul de soluționare al contestației fiscale, cât si de către instanța de fond, reglementează obligația de plata a contribuției către FNUASS, pentru veniturile realizate din cedarea folosinței bunurilor, prin sintagma “persoana asigurata are obligația plații” .
în aceste condiții, pentru a opera obligația de plata a contribuției, împreuna cu obligația de plata a impozitului pe venit, trebuie îndeplinita calitatea de persoana asigurata .
Recurentul este rezident pe teritoriul unui stat membru, devenind astfel aplicabile dispozițiile Titlului IV TFUE, în versiunea consolidata 2010 - Libera Circulație a Persoanelor, Serviciilor si Capitalurilor, aceste dispoziții ale art. 49 TFUE fost 43 TCE privind libertatea de stabilire prezentând un efect direct de aplicare în sistemul de drept intern Cauza Reyners, C2/74 - ECR 631; sunt deopotrivă aplicabile Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 si Regulamentul CEE nr. 1612/68.
Actele comunitare mai sus menționate stabilesc, ca si valente ale dreptului de stabilire consacrat în favoarea persoanelor fizice, atât dreptul de a alege reședința pe teritoriul unui stat membru, cât si, în cazul rezidentului permanent sau de lunga durata, dreptul de alegere a domiciliului pe teritoriul unui stat membru .
....Examinând aspectele de fond ale cauzei, cu aplicarea dispozițiilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003, Curtea constata ca intimata, atât la emiterea deciziei de impunere contestate, cât si la soluționarea contestației administrativ fiscale, a omis sa analizeze lipsa calității de persoana asigurata a recurentului, deși existau critici în acest sens, iar aceste critici erau relevante asupra modului de soluționare a contestației administrativ fiscale ; în acest sens, Curtea constata ca, în adoptarea măsurii administrative de stabilire a contribuției către fondul FNUASS si în lipsa unor informații relevante asupra existentei dreptului de rezidenta pe teritoriul altui stat, precum si asupra stabilirii domiciliului recurentului pe teritoriul statutului de rezidenta, au fost încălcate dispozițiile art. 211 alin. 1 din Legea nr. 95/2006 raportate la art. 214 alin. 2 si art. 257 din același act normativ, precum si dispozițiile art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002, cu privire la analiza îndeplinirii calității de „persoana asigurata” a recurentului aceasta omisiune conducând la nelegalitatea actului administrativ fiscal.
Urmează a fi reținuta aceeași cauza de nelegalitate a deciziei de soluționare a contestației administrativ fiscale nr. /2011.
în raport de aceste considerente si văzând si dispozițiile art. 218 alin. 2 raportat la art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003, Curtea a admis recursul declarat, cu consecința modificării în întregime a sentinței atacate si admiterii contestației formulate de către reclamantul N. M., urmata de anularea actelor administrativ fiscale contestate.
Judecător Lucian Zamfir"

Detalii: http://legeaz.net/spete-contencios/calitatea-de-persoana-asigurata-conditie-7178-19-2012

ana ene 2014-06-16 23:43:49

Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
"Pentru a pronun���a aceasta solu���ie, instan���a de fond a re���inut ca la data de 13.12.2010, a fost emisa decizia de impune nr. ACC, de c���tre CAS M. si prin care se stabile���te ���®n sarcina reclamantului un debit de 7.698 lei, pe perioada 2005 - 2009, aferente chiriilor ���®ncasate ���®n aceasta perioada, din care contribu���ie stabilita suplimentar - 4.159 lei si obliga���ii fiscale accesorii la 10.12.2010 de 3.539 lei.
���®mpotriva acestei decizii reclamantul a formulat contesta���ie, care, prin decizia nr./2011, a fost respinsa, pe de o parte pentru ca este tardiv formulata, deoarece decizia contestata a fost comunicata la 27.12.2010, potrivit borderoului de corespondenta din 27.12.2012, iar pe de alta parte, conform actelor normative ���®n vigoare ���®n perioada 2005 - 2009, O.U.G. nr. 150/2002, Legea nr. 95/2006, Legea nr. 571/2003, Ordinul CNAS nr. 617/2007, contribu���ia la CAS se calculeaz��� pentru veniturile realizate din chirii, precum si pentru venituri supuse impozitului pe venit pe perioada 1.01.2005 - 31.12.2009.
......Astfel impozitul pe veniturile realizate ���®n Rom���¢nia este guvernat de normele de drept fiscal si cu aplicarea procedurii fiscale de drept intern, astfel cum s-a re���inut mai sus .
���®n ceea ce prive���te contribu���ia c���tre FNUASS, Curtea urmeaz��� sa retina ca, potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002 ���®ntr-o exprimare similara dispozi���iilor art. 211 din Legea nr. 95/2006 calitatea de persoana asigurata revine cet������enilor rom���¢ni cu domiciliul ���®n tara, precum si str���inilor sau apatrizilor cu domiciliul sau re���edin���a stabilita ���®n Rom���¢nia, persoane care fac dovada pla���ii contribu���iei c���tre FNUASS .
���®n aceste condi���ii, de���i opereaz��� principiul particip���rii obligatorii la plata contribu���iei de asigur���ri sociale de s���n���tate pentru formarea fondului na���ional unic de asigur���ri sociale de s���n���tate, Curtea urmeaz��� sa retina ca obliga���ia de a participa la constituirea FNUASS este restr���¢nsa numai la persoanele desemnate de lege ���®n calitatea de persoane asigurate aceasta independent de ���®ncheierea sau nu a contractului de asigurare, ���®n condi���iile ���®n care se reglementeaz��� obligativitatea ���®ncheierii acestui contract.
At���¢t timp c���¢t contribuabilul desemnat ���®n acest fel din perspectiva pl���titorului impozitului pe venituri din cedarea folosin���ei bunurilor - venituri realizate din ���®nchirieri, cumuleaz��� aceasta calitate cu cea de persoana asigurata, veniturile realizate constituie criteriile de stabilire a bazei de impunere pentru ambele categorii de sarcini fiscale, prezent���¢nd relevanta certificarea crean���elor certe, lichide si exigibile, de c���tre ANAF, ���®n realizarea schimburilor de date, pe baza protocolului ���®ncheiat ���®ntre cele doua institu���ii publice.
���®n spe���a, nu exista cumulul calit������ii de pl���titor al impozitului pe venituri, cu calitatea de persoana asigurata.
���®n acest sens, Curtea urmeaz��� sa retina elementele patrimoniale ale FNUASS se constituie, potrivit normelor ���®n vigoare, prin plata contribu���iei suportate de c���tre asigura���i - persoane fizice sau juridice .
���®n Sec���iunea I, din cadrul Capitolului II al Titlului VIII al Legii nr. 95/2006, structura a actului normativ ce reglementeaz��� calitatea de persoana asigurata, este reglementata calitatea de asigurat a cet������eanului rom���¢n, condi���ionata de existenta unui domiciliu ���®n tara.
Potrivit art. 214 din acela���i act normativ, persoanele asigurate din statele cu care Rom���¢nia a ���®ncheiat documente interna���ionale cu prevederi ���®n domeniul s���n���t������ii beneficiaz��� de servicii medicale si alte presta���ii acordate pe teritoriul Rom���¢niei, ���®n condi���iile prev���zute de respectivele documente interna���ionale . Este consacrat din punct de vedere legislativ, caracterul facultativ al asigur���rii de s���n���tate, pentru cet������enii rom���¢ni cu domiciliul ���®n str���in���tate, care se afla temporar ���®n tara.
Dispozi���iile art. 257 din Legea nr. 95/2006, analizat at���¢t de c���tre organul de solu���ionare al contesta���iei fiscale, c���¢t si de c���tre instan���a de fond, reglementeaz��� obliga���ia de plata a contribu���iei c���tre FNUASS, pentru veniturile realizate din cedarea folosin���ei bunurilor, prin sintagma �¢ï¿½ï¿½persoana asigurata are obliga���ia pla���ii�¢ï¿½ï¿½ .
���®n aceste condi���ii, pentru a opera obliga���ia de plata a contribu���iei, ���®mpreuna cu obliga���ia de plata a impozitului pe venit, trebuie ���®ndeplinita calitatea de persoana asigurata .
Recurentul este rezident pe teritoriul unui stat membru, devenind astfel aplicabile dispozi���iile Titlului IV TFUE, ���®n versiunea consolidata 2010 - Libera Circula���ie a Persoanelor, Serviciilor si Capitalurilor, aceste dispozi���ii ale art. 49 TFUE fost 43 TCE privind libertatea de stabilire prezent���¢nd un efect direct de aplicare ���®n sistemul de drept intern Cauza Reyners, C2/74 - ECR 631; sunt deopotriv��� aplicabile Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 si Regulamentul CEE nr. 1612/68.
Actele comunitare mai sus men���ionate stabilesc, ca si valente ale dreptului de stabilire consacrat ���®n favoarea persoanelor fizice, at���¢t dreptul de a alege re���edin���a pe teritoriul unui stat membru, c���¢t si, ���®n cazul rezidentului permanent sau de lunga durata, dreptul de alegere a domiciliului pe teritoriul unui stat membru .
....Examin���¢nd aspectele de fond ale cauzei, cu aplicarea dispozi���iilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003, Curtea constata ca intimata, at���¢t la emiterea deciziei de impunere contestate, c���¢t si la solu���ionarea contesta���iei administrativ fiscale, a omis sa analizeze lipsa calit������ii de persoana asigurata a recurentului, de���i existau critici ���®n acest sens, iar aceste critici erau relevante asupra modului de solu���ionare a contesta���iei administrativ fiscale ; ���®n acest sens, Curtea constata ca, ���®n adoptarea m���surii administrative de stabilire a contribu���iei c���tre fondul FNUASS si ���®n lipsa unor informa���ii relevante asupra existentei dreptului de rezidenta pe teritoriul altui stat, precum si asupra stabilirii domiciliului recurentului pe teritoriul statutului de rezidenta, au fost ���®nc���lcate dispozi���iile art. 211 alin. 1 din Legea nr. 95/2006 raportate la art. 214 alin. 2 si art. 257 din acela���i act normativ, precum si dispozi���iile art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002, cu privire la analiza ���®ndeplinirii calit������ii de �¢ï¿½ï¿½persoana asigurata�¢ï¿½ï¿½ a recurentului aceasta omisiune conduc���¢nd la nelegalitatea actului administrativ fiscal.
Urmeaz��� a fi re���inuta aceea���i cauza de nelegalitate a deciziei de solu���ionare a contesta���iei administrativ fiscale nr. /2011.
���®n raport de aceste considerente si v���z���¢nd si dispozi���iile art. 218 alin. 2 raportat la art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003, Curtea a admis recursul declarat, cu consecin���a modific���rii ���®n ���®ntregime a sentin���ei atacate si admiterii contesta���iei formulate de c���tre reclamantul N. M., urmata de anularea actelor administrativ fiscale contestate.
Judec���tor Lucian Zamfir"

Detalii: http://legeaz.net/spete-contencios/calitatea-de-persoana-asigurata-conditie-7178-19-2012

ana ene 2014-06-16 23:43:48

Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
"Pentru a pronun���a aceasta solu���ie, instan���a de fond a re���inut ca la data de 13.12.2010, a fost emisa decizia de impune nr. ACC, de c���tre CAS M. si prin care se stabile���te ���®n sarcina reclamantului un debit de 7.698 lei, pe perioada 2005 - 2009, aferente chiriilor ���®ncasate ���®n aceasta perioada, din care contribu���ie stabilita suplimentar - 4.159 lei si obliga���ii fiscale accesorii la 10.12.2010 de 3.539 lei.
���®mpotriva acestei decizii reclamantul a formulat contesta���ie, care, prin decizia nr./2011, a fost respinsa, pe de o parte pentru ca este tardiv formulata, deoarece decizia contestata a fost comunicata la 27.12.2010, potrivit borderoului de corespondenta din 27.12.2012, iar pe de alta parte, conform actelor normative ���®n vigoare ���®n perioada 2005 - 2009, O.U.G. nr. 150/2002, Legea nr. 95/2006, Legea nr. 571/2003, Ordinul CNAS nr. 617/2007, contribu���ia la CAS se calculeaz��� pentru veniturile realizate din chirii, precum si pentru venituri supuse impozitului pe venit pe perioada 1.01.2005 - 31.12.2009.
......Astfel impozitul pe veniturile realizate ���®n Rom���¢nia este guvernat de normele de drept fiscal si cu aplicarea procedurii fiscale de drept intern, astfel cum s-a re���inut mai sus .
���®n ceea ce prive���te contribu���ia c���tre FNUASS, Curtea urmeaz��� sa retina ca, potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002 ���®ntr-o exprimare similara dispozi���iilor art. 211 din Legea nr. 95/2006 calitatea de persoana asigurata revine cet������enilor rom���¢ni cu domiciliul ���®n tara, precum si str���inilor sau apatrizilor cu domiciliul sau re���edin���a stabilita ���®n Rom���¢nia, persoane care fac dovada pla���ii contribu���iei c���tre FNUASS .
���®n aceste condi���ii, de���i opereaz��� principiul particip���rii obligatorii la plata contribu���iei de asigur���ri sociale de s���n���tate pentru formarea fondului na���ional unic de asigur���ri sociale de s���n���tate, Curtea urmeaz��� sa retina ca obliga���ia de a participa la constituirea FNUASS este restr���¢nsa numai la persoanele desemnate de lege ���®n calitatea de persoane asigurate aceasta independent de ���®ncheierea sau nu a contractului de asigurare, ���®n condi���iile ���®n care se reglementeaz��� obligativitatea ���®ncheierii acestui contract.
At���¢t timp c���¢t contribuabilul desemnat ���®n acest fel din perspectiva pl���titorului impozitului pe venituri din cedarea folosin���ei bunurilor - venituri realizate din ���®nchirieri, cumuleaz��� aceasta calitate cu cea de persoana asigurata, veniturile realizate constituie criteriile de stabilire a bazei de impunere pentru ambele categorii de sarcini fiscale, prezent���¢nd relevanta certificarea crean���elor certe, lichide si exigibile, de c���tre ANAF, ���®n realizarea schimburilor de date, pe baza protocolului ���®ncheiat ���®ntre cele doua institu���ii publice.
���®n spe���a, nu exista cumulul calit������ii de pl���titor al impozitului pe venituri, cu calitatea de persoana asigurata.
���®n acest sens, Curtea urmeaz��� sa retina elementele patrimoniale ale FNUASS se constituie, potrivit normelor ���®n vigoare, prin plata contribu���iei suportate de c���tre asigura���i - persoane fizice sau juridice .
���®n Sec���iunea I, din cadrul Capitolului II al Titlului VIII al Legii nr. 95/2006, structura a actului normativ ce reglementeaz��� calitatea de persoana asigurata, este reglementata calitatea de asigurat a cet������eanului rom���¢n, condi���ionata de existenta unui domiciliu ���®n tara.
Potrivit art. 214 din acela���i act normativ, persoanele asigurate din statele cu care Rom���¢nia a ���®ncheiat documente interna���ionale cu prevederi ���®n domeniul s���n���t������ii beneficiaz��� de servicii medicale si alte presta���ii acordate pe teritoriul Rom���¢niei, ���®n condi���iile prev���zute de respectivele documente interna���ionale . Este consacrat din punct de vedere legislativ, caracterul facultativ al asigur���rii de s���n���tate, pentru cet������enii rom���¢ni cu domiciliul ���®n str���in���tate, care se afla temporar ���®n tara.
Dispozi���iile art. 257 din Legea nr. 95/2006, analizat at���¢t de c���tre organul de solu���ionare al contesta���iei fiscale, c���¢t si de c���tre instan���a de fond, reglementeaz��� obliga���ia de plata a contribu���iei c���tre FNUASS, pentru veniturile realizate din cedarea folosin���ei bunurilor, prin sintagma �¢ï¿½ï¿½persoana asigurata are obliga���ia pla���ii�¢ï¿½ï¿½ .
���®n aceste condi���ii, pentru a opera obliga���ia de plata a contribu���iei, ���®mpreuna cu obliga���ia de plata a impozitului pe venit, trebuie ���®ndeplinita calitatea de persoana asigurata .
Recurentul este rezident pe teritoriul unui stat membru, devenind astfel aplicabile dispozi���iile Titlului IV TFUE, ���®n versiunea consolidata 2010 - Libera Circula���ie a Persoanelor, Serviciilor si Capitalurilor, aceste dispozi���ii ale art. 49 TFUE fost 43 TCE privind libertatea de stabilire prezent���¢nd un efect direct de aplicare ���®n sistemul de drept intern Cauza Reyners, C2/74 - ECR 631; sunt deopotriv��� aplicabile Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 si Regulamentul CEE nr. 1612/68.
Actele comunitare mai sus men���ionate stabilesc, ca si valente ale dreptului de stabilire consacrat ���®n favoarea persoanelor fizice, at���¢t dreptul de a alege re���edin���a pe teritoriul unui stat membru, c���¢t si, ���®n cazul rezidentului permanent sau de lunga durata, dreptul de alegere a domiciliului pe teritoriul unui stat membru .
....Examin���¢nd aspectele de fond ale cauzei, cu aplicarea dispozi���iilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003, Curtea constata ca intimata, at���¢t la emiterea deciziei de impunere contestate, c���¢t si la solu���ionarea contesta���iei administrativ fiscale, a omis sa analizeze lipsa calit������ii de persoana asigurata a recurentului, de���i existau critici ���®n acest sens, iar aceste critici erau relevante asupra modului de solu���ionare a contesta���iei administrativ fiscale ; ���®n acest sens, Curtea constata ca, ���®n adoptarea m���surii administrative de stabilire a contribu���iei c���tre fondul FNUASS si ���®n lipsa unor informa���ii relevante asupra existentei dreptului de rezidenta pe teritoriul altui stat, precum si asupra stabilirii domiciliului recurentului pe teritoriul statutului de rezidenta, au fost ���®nc���lcate dispozi���iile art. 211 alin. 1 din Legea nr. 95/2006 raportate la art. 214 alin. 2 si art. 257 din acela���i act normativ, precum si dispozi���iile art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002, cu privire la analiza ���®ndeplinirii calit������ii de �¢ï¿½ï¿½persoana asigurata�¢ï¿½ï¿½ a recurentului aceasta omisiune conduc���¢nd la nelegalitatea actului administrativ fiscal.
Urmeaz��� a fi re���inuta aceea���i cauza de nelegalitate a deciziei de solu���ionare a contesta���iei administrativ fiscale nr. /2011.
���®n raport de aceste considerente si v���z���¢nd si dispozi���iile art. 218 alin. 2 raportat la art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003, Curtea a admis recursul declarat, cu consecin���a modific���rii ���®n ���®ntregime a sentin���ei atacate si admiterii contesta���iei formulate de c���tre reclamantul N. M., urmata de anularea actelor administrativ fiscale contestate.
Judec���tor Lucian Zamfir"

Detalii: http://legeaz.net/spete-contencios/calitatea-de-persoana-asigurata-conditie-7178-19-