Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Nerezidenti. CASS pentru venituri din chirii si investitii. Ce implicatii fiscale exista?

de InfoTva.ro la 19 Dec. 2013 Exclusiv
Tags: taxe si impozite, nerezidenti, cass, venituri inchirieri, legea 95/2006, oug 88/2013

Analizam cazul a doua persoane fizice nerezidente (un rezident olandez, respectiv un rezident spaniol) care realizeaza din Romania venituri din cedarea folosintei unor bunuri imobile si venituri din dividende de la o societate din Romania.


In prezent platesc impozit pe venitul din cedarea folosintei bunurilor imobile de 12% (dupa deducerea cotei forfetare de cheltuieli de 25%), respectiv societatea platitoare de dividende retine si vireaza impozitul pe dividende de 15% (conform conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate cu statele respective, nerezidentii prezentand certificatele de rezidenta fiscala).

Vom stabili astfel daca exista implicatii asupra contributiilor sociale obligatorii asupra celor doua tipuri de venituri si daca OUG 88/2013 care aduce modificari incepand cu 01.01.2014 va avea implicatii asupra contributiilor sociale.

De asemenea, in cazul in care in 2014 vor opta pentru determinarea venitului net din chirii in sistem real si se vor inregistra si in scop de TVA in Romania, vom stabili care ar fi implicatiile fiscale asupra contributiilor sociale.

Conform art. 211 alin. (1) din Legea 95/2006 privind sistemul de asigurari sociale de sanatate, sunt asigurati, potrivit prezentei legi, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, precum si pensionarii din sistemul public de pensii care nu mai au domiciliul in Romania si care isi stabilesc resedinta pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat apartinand Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, respectiv domiciliul pe teritoriul unui stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile prezentei legi. In aceasta calitate, persoana in cauza incheie un contract de asigurare cu casele de asigurari de sanatate, direct sau prin angajator, al carui model se stabileste prin ordin al presedintelui CNAS cu avizul consiliului de administratie.

Astfel, pentru a datora contributie la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, o persoana trebuie:
 Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili

Vezi detalii

GDPR pentru Responsabilul cu Protectia Datelor
GDPR pentru Responsabilul cu Protectia Datelor

Vezi detalii

Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii


- Sa aiba domiciliul in Romania sau,
- Sa fi obtinut dreptul de sedere in Romania.

Daca nu se afla intr-una dintre aceste situatii, apreciem ca cele doua persoane nu sunt asigurate in Romania si implicit nu datoreaza contributie la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Daca se afla intr-una dintre cele doua situatii, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza pentru veniturile din dividende numai daca asociatii nu realizeaza intr-un an fiscal :

- venituri din salarii;
- venituri asimilate salariilor;
- venituri din indemnizatii de somaj;
- venituri din pensii;
- venituri in calitate de intreprinzator titular al unei intreprinderi individuale;
- venituri in calitate de  membru al unei  intreprinderi familiale;
- venituri in calitate de persoana cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
- venituri din profesii libere;
- venituri din activitati agricole.
- venituri din asocieri fara personalitate juridica;
- venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;
- venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;

In baza art. 296 indice 23 alin. (3) din Codul fiscal astfel cum va fi modificat prin OUG 88/2013, incepand cu 1 ianuarie 2014, daca o persoana se afla intr-una dintre cele doua situatii, pentru veniturile din chirii, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza indiferent daca persoana mai realizeaza sau nu alte venituri.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Nerezidenti. CASS pentru venituri din chirii si investitii. Ce implicatii fiscale exista?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi




Comentarii 12 comentarii

Vincent Ilutiu 2014-12-10 23:25:50

Traiesc in Franta de 30 de ani si platesc taxele cerute de asigurarea de boala. Am in Romania venituri provenind din chirii pentru care platesc iarasi CASS de care nu am nevoie. Ce prevede legea in acest caz?

ana ene 2014-06-16 23:57:26

Din pacate a aparut comentariul meu de mai multe ori si in mod gresit literele ciudate.Insa il puteti gasi usor in original prin google si cred ca poate fi o baza solida de aparare in instanta.

ana ene 2014-06-16 23:46:58

Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
"Pentru a pronunÈa aceasta soluÈie, instanÈa de fond a reÈinut ca la data de 13.12.2010, a fost emisa decizia de impune nr. ACC, de cÄtre CAS M. si prin care se stabileÈte în sarcina reclamantului un debit de 7.698 lei, pe perioada 2005 - 2009, aferente chiriilor încasate în aceasta perioada, din care contribuÈie stabilita suplimentar - 4.159 lei si obligaÈii fiscale accesorii la 10.12.2010 de 3.539 lei.
împotriva acestei decizii reclamantul a formulat contestaÈie, care, prin decizia nr./2011, a fost respinsa, pe de o parte pentru ca este tardiv formulata, deoarece decizia contestata a fost comunicata la 27.12.2010, potrivit borderoului de corespondenta din 27.12.2012, iar pe de alta parte, conform actelor normative în vigoare în perioada 2005 - 2009, O.U.G. nr. 150/2002, Legea nr. 95/2006, Legea nr. 571/2003, Ordinul CNAS nr. 617/2007, contribuÈia la CAS se calculeazÄ pentru veniturile realizate din chirii, precum si pentru venituri supuse impozitului pe venit pe perioada 1.01.2005 - 31.12.2009.
......Astfel impozitul pe veniturile realizate în România este guvernat de normele de drept fiscal si cu aplicarea procedurii fiscale de drept intern, astfel cum s-a reÈinut mai sus .
în ceea ce priveÈte contribuÈia cÄtre FNUASS, Curtea urmeazÄ sa retina ca, potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002 într-o exprimare similara dispoziÈiilor art. 211 din Legea nr. 95/2006 calitatea de persoana asigurata revine cetÄÈenilor români cu domiciliul în tara, precum si strÄinilor sau apatrizilor cu domiciliul sau reÈedinÈa stabilita în România, persoane care fac dovada plaÈii contribuÈiei cÄtre FNUASS .
în aceste condiÈii, deÈi opereazÄ principiul participÄrii obligatorii la plata contribuÈiei de asigurÄri sociale de sÄnÄtate pentru formarea fondului naÈional unic de asigurÄri sociale de sÄnÄtate, Curtea urmeazÄ sa retina ca obligaÈia de a participa la constituirea FNUASS este restrânsa numai la persoanele desemnate de lege în calitatea de persoane asigurate aceasta independent de încheierea sau nu a contractului de asigurare, în condiÈiile în care se reglementeazÄ obligativitatea încheierii acestui contract.
Atât timp cât contribuabilul desemnat în acest fel din perspectiva plÄtitorului impozitului pe venituri din cedarea folosinÈei bunurilor - venituri realizate din închirieri, cumuleazÄ aceasta calitate cu cea de persoana asigurata, veniturile realizate constituie criteriile de stabilire a bazei de impunere pentru ambele categorii de sarcini fiscale, prezentând relevanta certificarea creanÈelor certe, lichide si exigibile, de cÄtre ANAF, în realizarea schimburilor de date, pe baza protocolului încheiat între cele doua instituÈii publice.
în speÈa, nu exista cumulul calitÄÈii de plÄtitor al impozitului pe venituri, cu calitatea de persoana asigurata.
în acest sens, Curtea urmeazÄ sa retina elementele patrimoniale ale FNUASS se constituie, potrivit normelor în vigoare, prin plata contribuÈiei suportate de cÄtre asiguraÈi - persoane fizice sau juridice .
în SecÈiunea I, din cadrul Capitolului II al Titlului VIII al Legii nr. 95/2006, structura a actului normativ ce reglementeazÄ calitatea de persoana asigurata, este reglementata calitatea de asigurat a cetÄÈeanului român, condiÈionata de existenta unui domiciliu în tara.
Potrivit art. 214 din acelaÈi act normativ, persoanele asigurate din statele cu care România a încheiat documente internaÈionale cu prevederi în domeniul sÄnÄtÄÈii beneficiazÄ de servicii medicale si alte prestaÈii acordate pe teritoriul României, în condiÈiile prevÄzute de respectivele documente internaÈionale . Este consacrat din punct de vedere legislativ, caracterul facultativ al asigurÄrii de sÄnÄtate, pentru cetÄÈenii români cu domiciliul în strÄinÄtate, care se afla temporar în tara.
DispoziÈiile art. 257 din Legea nr. 95/2006, analizat atât de cÄtre organul de soluÈionare al contestaÈiei fiscale, cât si de cÄtre instanÈa de fond, reglementeazÄ obligaÈia de plata a contribuÈiei cÄtre FNUASS, pentru veniturile realizate din cedarea folosinÈei bunurilor, prin sintagma âpersoana asigurata are obligaÈia plaÈiiâ .
în aceste condiÈii, pentru a opera obligaÈia de plata a contribuÈiei, împreuna cu obligaÈia de plata a impozitului pe venit, trebuie îndeplinita calitatea de persoana asigurata .
Recurentul este rezident pe teritoriul unui stat membru, devenind astfel aplicabile dispoziÈiile Titlului IV TFUE, în versiunea consolidata 2010 - Libera CirculaÈie a Persoanelor, Serviciilor si Capitalurilor, aceste dispoziÈii ale art. 49 TFUE fost 43 TCE privind libertatea de stabilire prezentând un efect direct de aplicare în sistemul de drept intern Cauza Reyners, C2/74 - ECR 631; sunt deopotrivÄ aplicabile Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 si Regulamentul CEE nr. 1612/68.
Actele comunitare mai sus menÈionate stabilesc, ca si valente ale dreptului de stabilire consacrat în favoarea persoanelor fizice, atât dreptul de a alege reÈedinÈa pe teritoriul unui stat membru, cât si, în cazul rezidentului permanent sau de lunga durata, dreptul de alegere a domiciliului pe teritoriul unui stat membru .
....Examinând aspectele de fond ale cauzei, cu aplicarea dispoziÈiilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003, Curtea constata ca intimata, atât la emiterea deciziei de impunere contestate, cât si la soluÈionarea contestaÈiei administrativ fiscale, a omis sa analizeze lipsa calitÄÈii de persoana asigurata a recurentului, deÈi existau critici în acest sens, iar aceste critici erau relevante asupra modului de soluÈionare a contestaÈiei administrativ fiscale ; în acest sens, Curtea constata ca, în adoptarea mÄsurii administrative de stabilire a contribuÈiei cÄtre fondul FNUASS si în lipsa unor informaÈii relevante asupra existentei dreptului de rezidenta pe teritoriul altui stat, precum si asupra stabilirii domiciliului recurentului pe teritoriul statutului de rezidenta, au fost încÄlcate dispoziÈiile art. 211 alin. 1 din Legea nr. 95/2006 raportate la art. 214 alin. 2 si art. 257 din acelaÈi act normativ, precum si dispoziÈiile art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002, cu privire la analiza îndeplinirii calitÄÈii de âpersoana asigurataâ a recurentului aceasta omisiune conducând la nelegalitatea actului administrativ fiscal.
UrmeazÄ a fi reÈinuta aceeaÈi cauza de nelegalitate a deciziei de soluÈionare a contestaÈiei administrativ fiscale nr. /2011.
în raport de aceste considerente si vÄzând si dispoziÈiile art. 218 alin. 2 raportat la art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003, Curtea a admis recursul declarat, cu consecinÈa modificÄrii în întregime a sentinÈei atacate si admiterii contestaÈiei formulate de cÄtre reclamantul N. M., urmata de anularea actelor administrativ fiscale contestate.
JudecÄtor Lucian Zamfir"

Detalii: http://legeaz.net/spete-contencios/calitatea-de-persoana-asigurata-conditie-7178-19-2012

ana ene 2014-06-16 23:43:49

Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
"Pentru a pronun��ïÿýa aceasta solu��ïÿýie, instan��ïÿýa de fond a re��ïÿýinut ca la data de 13.12.2010, a fost emisa decizia de impune nr. ACC, de c��ïÿýtre CAS M. si prin care se stabile��ïÿýte ���în sarcina reclamantului un debit de 7.698 lei, pe perioada 2005 - 2009, aferente chiriilor ���încasate ���în aceasta perioada, din care contribu��ïÿýie stabilita suplimentar - 4.159 lei si obliga��ïÿýii fiscale accesorii la 10.12.2010 de 3.539 lei.
���împotriva acestei decizii reclamantul a formulat contesta��ïÿýie, care, prin decizia nr./2011, a fost respinsa, pe de o parte pentru ca este tardiv formulata, deoarece decizia contestata a fost comunicata la 27.12.2010, potrivit borderoului de corespondenta din 27.12.2012, iar pe de alta parte, conform actelor normative ���în vigoare ���în perioada 2005 - 2009, O.U.G. nr. 150/2002, Legea nr. 95/2006, Legea nr. 571/2003, Ordinul CNAS nr. 617/2007, contribu��ïÿýia la CAS se calculeaz��ïÿý pentru veniturile realizate din chirii, precum si pentru venituri supuse impozitului pe venit pe perioada 1.01.2005 - 31.12.2009.
......Astfel impozitul pe veniturile realizate ���în Rom���ânia este guvernat de normele de drept fiscal si cu aplicarea procedurii fiscale de drept intern, astfel cum s-a re��ïÿýinut mai sus .
���în ceea ce prive��ïÿýte contribu��ïÿýia c��ïÿýtre FNUASS, Curtea urmeaz��ïÿý sa retina ca, potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002 ���într-o exprimare similara dispozi��ïÿýiilor art. 211 din Legea nr. 95/2006 calitatea de persoana asigurata revine cet��ïÿý��ïÿýenilor rom���âni cu domiciliul ���în tara, precum si str��ïÿýinilor sau apatrizilor cu domiciliul sau re��ïÿýedin��ïÿýa stabilita ���în Rom���ânia, persoane care fac dovada pla��ïÿýii contribu��ïÿýiei c��ïÿýtre FNUASS .
���în aceste condi��ïÿýii, de��ïÿýi opereaz��ïÿý principiul particip��ïÿýrii obligatorii la plata contribu��ïÿýiei de asigur��ïÿýri sociale de s��ïÿýn��ïÿýtate pentru formarea fondului na��ïÿýional unic de asigur��ïÿýri sociale de s��ïÿýn��ïÿýtate, Curtea urmeaz��ïÿý sa retina ca obliga��ïÿýia de a participa la constituirea FNUASS este restr���ânsa numai la persoanele desemnate de lege ���în calitatea de persoane asigurate aceasta independent de ���încheierea sau nu a contractului de asigurare, ���în condi��ïÿýiile ���în care se reglementeaz��ïÿý obligativitatea ���încheierii acestui contract.
At���ât timp c���ât contribuabilul desemnat ���în acest fel din perspectiva pl��ïÿýtitorului impozitului pe venituri din cedarea folosin��ïÿýei bunurilor - venituri realizate din ���închirieri, cumuleaz��ïÿý aceasta calitate cu cea de persoana asigurata, veniturile realizate constituie criteriile de stabilire a bazei de impunere pentru ambele categorii de sarcini fiscale, prezent���ând relevanta certificarea crean��ïÿýelor certe, lichide si exigibile, de c��ïÿýtre ANAF, ���în realizarea schimburilor de date, pe baza protocolului ���încheiat ���între cele doua institu��ïÿýii publice.
���în spe��ïÿýa, nu exista cumulul calit��ïÿý��ïÿýii de pl��ïÿýtitor al impozitului pe venituri, cu calitatea de persoana asigurata.
���în acest sens, Curtea urmeaz��ïÿý sa retina elementele patrimoniale ale FNUASS se constituie, potrivit normelor ���în vigoare, prin plata contribu��ïÿýiei suportate de c��ïÿýtre asigura��ïÿýi - persoane fizice sau juridice .
���în Sec��ïÿýiunea I, din cadrul Capitolului II al Titlului VIII al Legii nr. 95/2006, structura a actului normativ ce reglementeaz��ïÿý calitatea de persoana asigurata, este reglementata calitatea de asigurat a cet��ïÿý��ïÿýeanului rom���ân, condi��ïÿýionata de existenta unui domiciliu ���în tara.
Potrivit art. 214 din acela��ïÿýi act normativ, persoanele asigurate din statele cu care Rom���ânia a ���încheiat documente interna��ïÿýionale cu prevederi ���în domeniul s��ïÿýn��ïÿýt��ïÿý��ïÿýii beneficiaz��ïÿý de servicii medicale si alte presta��ïÿýii acordate pe teritoriul Rom���âniei, ���în condi��ïÿýiile prev��ïÿýzute de respectivele documente interna��ïÿýionale . Este consacrat din punct de vedere legislativ, caracterul facultativ al asigur��ïÿýrii de s��ïÿýn��ïÿýtate, pentru cet��ïÿý��ïÿýenii rom���âni cu domiciliul ���în str��ïÿýin��ïÿýtate, care se afla temporar ���în tara.
Dispozi��ïÿýiile art. 257 din Legea nr. 95/2006, analizat at���ât de c��ïÿýtre organul de solu��ïÿýionare al contesta��ïÿýiei fiscale, c���ât si de c��ïÿýtre instan��ïÿýa de fond, reglementeaz��ïÿý obliga��ïÿýia de plata a contribu��ïÿýiei c��ïÿýtre FNUASS, pentru veniturile realizate din cedarea folosin��ïÿýei bunurilor, prin sintagma �âïÿýïÿýpersoana asigurata are obliga��ïÿýia pla��ïÿýii�âïÿýïÿý .
���în aceste condi��ïÿýii, pentru a opera obliga��ïÿýia de plata a contribu��ïÿýiei, ���împreuna cu obliga��ïÿýia de plata a impozitului pe venit, trebuie ���îndeplinita calitatea de persoana asigurata .
Recurentul este rezident pe teritoriul unui stat membru, devenind astfel aplicabile dispozi��ïÿýiile Titlului IV TFUE, ���în versiunea consolidata 2010 - Libera Circula��ïÿýie a Persoanelor, Serviciilor si Capitalurilor, aceste dispozi��ïÿýii ale art. 49 TFUE fost 43 TCE privind libertatea de stabilire prezent���ând un efect direct de aplicare ���în sistemul de drept intern Cauza Reyners, C2/74 - ECR 631; sunt deopotriv��ïÿý aplicabile Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 si Regulamentul CEE nr. 1612/68.
Actele comunitare mai sus men��ïÿýionate stabilesc, ca si valente ale dreptului de stabilire consacrat ���în favoarea persoanelor fizice, at���ât dreptul de a alege re��ïÿýedin��ïÿýa pe teritoriul unui stat membru, c���ât si, ���în cazul rezidentului permanent sau de lunga durata, dreptul de alegere a domiciliului pe teritoriul unui stat membru .
....Examin���ând aspectele de fond ale cauzei, cu aplicarea dispozi��ïÿýiilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003, Curtea constata ca intimata, at���ât la emiterea deciziei de impunere contestate, c���ât si la solu��ïÿýionarea contesta��ïÿýiei administrativ fiscale, a omis sa analizeze lipsa calit��ïÿý��ïÿýii de persoana asigurata a recurentului, de��ïÿýi existau critici ���în acest sens, iar aceste critici erau relevante asupra modului de solu��ïÿýionare a contesta��ïÿýiei administrativ fiscale ; ���în acest sens, Curtea constata ca, ���în adoptarea m��ïÿýsurii administrative de stabilire a contribu��ïÿýiei c��ïÿýtre fondul FNUASS si ���în lipsa unor informa��ïÿýii relevante asupra existentei dreptului de rezidenta pe teritoriul altui stat, precum si asupra stabilirii domiciliului recurentului pe teritoriul statutului de rezidenta, au fost ���înc��ïÿýlcate dispozi��ïÿýiile art. 211 alin. 1 din Legea nr. 95/2006 raportate la art. 214 alin. 2 si art. 257 din acela��ïÿýi act normativ, precum si dispozi��ïÿýiile art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002, cu privire la analiza ���îndeplinirii calit��ïÿý��ïÿýii de �âïÿýïÿýpersoana asigurata�âïÿýïÿý a recurentului aceasta omisiune conduc���ând la nelegalitatea actului administrativ fiscal.
Urmeaz��ïÿý a fi re��ïÿýinuta aceea��ïÿýi cauza de nelegalitate a deciziei de solu��ïÿýionare a contesta��ïÿýiei administrativ fiscale nr. /2011.
���în raport de aceste considerente si v��ïÿýz���ând si dispozi��ïÿýiile art. 218 alin. 2 raportat la art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003, Curtea a admis recursul declarat, cu consecin��ïÿýa modific��ïÿýrii ���în ���întregime a sentin��ïÿýei atacate si admiterii contesta��ïÿýiei formulate de c��ïÿýtre reclamantul N. M., urmata de anularea actelor administrativ fiscale contestate.
Judec��ïÿýtor Lucian Zamfir"

Detalii: http://legeaz.net/spete-contencios/calitatea-de-persoana-asigurata-conditie-7178-19-2012

ana ene 2014-06-16 23:43:48

Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
"Pentru a pronun��ïÿýa aceasta solu��ïÿýie, instan��ïÿýa de fond a re��ïÿýinut ca la data de 13.12.2010, a fost emisa decizia de impune nr. ACC, de c��ïÿýtre CAS M. si prin care se stabile��ïÿýte ���în sarcina reclamantului un debit de 7.698 lei, pe perioada 2005 - 2009, aferente chiriilor ���încasate ���în aceasta perioada, din care contribu��ïÿýie stabilita suplimentar - 4.159 lei si obliga��ïÿýii fiscale accesorii la 10.12.2010 de 3.539 lei.
���împotriva acestei decizii reclamantul a formulat contesta��ïÿýie, care, prin decizia nr./2011, a fost respinsa, pe de o parte pentru ca este tardiv formulata, deoarece decizia contestata a fost comunicata la 27.12.2010, potrivit borderoului de corespondenta din 27.12.2012, iar pe de alta parte, conform actelor normative ���în vigoare ���în perioada 2005 - 2009, O.U.G. nr. 150/2002, Legea nr. 95/2006, Legea nr. 571/2003, Ordinul CNAS nr. 617/2007, contribu��ïÿýia la CAS se calculeaz��ïÿý pentru veniturile realizate din chirii, precum si pentru venituri supuse impozitului pe venit pe perioada 1.01.2005 - 31.12.2009.
......Astfel impozitul pe veniturile realizate ���în Rom���ânia este guvernat de normele de drept fiscal si cu aplicarea procedurii fiscale de drept intern, astfel cum s-a re��ïÿýinut mai sus .
���în ceea ce prive��ïÿýte contribu��ïÿýia c��ïÿýtre FNUASS, Curtea urmeaz��ïÿý sa retina ca, potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002 ���într-o exprimare similara dispozi��ïÿýiilor art. 211 din Legea nr. 95/2006 calitatea de persoana asigurata revine cet��ïÿý��ïÿýenilor rom���âni cu domiciliul ���în tara, precum si str��ïÿýinilor sau apatrizilor cu domiciliul sau re��ïÿýedin��ïÿýa stabilita ���în Rom���ânia, persoane care fac dovada pla��ïÿýii contribu��ïÿýiei c��ïÿýtre FNUASS .
���în aceste condi��ïÿýii, de��ïÿýi opereaz��ïÿý principiul particip��ïÿýrii obligatorii la plata contribu��ïÿýiei de asigur��ïÿýri sociale de s��ïÿýn��ïÿýtate pentru formarea fondului na��ïÿýional unic de asigur��ïÿýri sociale de s��ïÿýn��ïÿýtate, Curtea urmeaz��ïÿý sa retina ca obliga��ïÿýia de a participa la constituirea FNUASS este restr���ânsa numai la persoanele desemnate de lege ���în calitatea de persoane asigurate aceasta independent de ���încheierea sau nu a contractului de asigurare, ���în condi��ïÿýiile ���în care se reglementeaz��ïÿý obligativitatea ���încheierii acestui contract.
At���ât timp c���ât contribuabilul desemnat ���în acest fel din perspectiva pl��ïÿýtitorului impozitului pe venituri din cedarea folosin��ïÿýei bunurilor - venituri realizate din ���închirieri, cumuleaz��ïÿý aceasta calitate cu cea de persoana asigurata, veniturile realizate constituie criteriile de stabilire a bazei de impunere pentru ambele categorii de sarcini fiscale, prezent���ând relevanta certificarea crean��ïÿýelor certe, lichide si exigibile, de c��ïÿýtre ANAF, ���în realizarea schimburilor de date, pe baza protocolului ���încheiat ���între cele doua institu��ïÿýii publice.
���în spe��ïÿýa, nu exista cumulul calit��ïÿý��ïÿýii de pl��ïÿýtitor al impozitului pe venituri, cu calitatea de persoana asigurata.
���în acest sens, Curtea urmeaz��ïÿý sa retina elementele patrimoniale ale FNUASS se constituie, potrivit normelor ���în vigoare, prin plata contribu��ïÿýiei suportate de c��ïÿýtre asigura��ïÿýi - persoane fizice sau juridice .
���în Sec��ïÿýiunea I, din cadrul Capitolului II al Titlului VIII al Legii nr. 95/2006, structura a actului normativ ce reglementeaz��ïÿý calitatea de persoana asigurata, este reglementata calitatea de asigurat a cet��ïÿý��ïÿýeanului rom���ân, condi��ïÿýionata de existenta unui domiciliu ���în tara.
Potrivit art. 214 din acela��ïÿýi act normativ, persoanele asigurate din statele cu care Rom���ânia a ���încheiat documente interna��ïÿýionale cu prevederi ���în domeniul s��ïÿýn��ïÿýt��ïÿý��ïÿýii beneficiaz��ïÿý de servicii medicale si alte presta��ïÿýii acordate pe teritoriul Rom���âniei, ���în condi��ïÿýiile prev��ïÿýzute de respectivele documente interna��ïÿýionale . Este consacrat din punct de vedere legislativ, caracterul facultativ al asigur��ïÿýrii de s��ïÿýn��ïÿýtate, pentru cet��ïÿý��ïÿýenii rom���âni cu domiciliul ���în str��ïÿýin��ïÿýtate, care se afla temporar ���în tara.
Dispozi��ïÿýiile art. 257 din Legea nr. 95/2006, analizat at���ât de c��ïÿýtre organul de solu��ïÿýionare al contesta��ïÿýiei fiscale, c���ât si de c��ïÿýtre instan��ïÿýa de fond, reglementeaz��ïÿý obliga��ïÿýia de plata a contribu��ïÿýiei c��ïÿýtre FNUASS, pentru veniturile realizate din cedarea folosin��ïÿýei bunurilor, prin sintagma �âïÿýïÿýpersoana asigurata are obliga��ïÿýia pla��ïÿýii�âïÿýïÿý .
���în aceste condi��ïÿýii, pentru a opera obliga��ïÿýia de plata a contribu��ïÿýiei, ���împreuna cu obliga��ïÿýia de plata a impozitului pe venit, trebuie ���îndeplinita calitatea de persoana asigurata .
Recurentul este rezident pe teritoriul unui stat membru, devenind astfel aplicabile dispozi��ïÿýiile Titlului IV TFUE, ���în versiunea consolidata 2010 - Libera Circula��ïÿýie a Persoanelor, Serviciilor si Capitalurilor, aceste dispozi��ïÿýii ale art. 49 TFUE fost 43 TCE privind libertatea de stabilire prezent���ând un efect direct de aplicare ���în sistemul de drept intern Cauza Reyners, C2/74 - ECR 631; sunt deopotriv��ïÿý aplicabile Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 si Regulamentul CEE nr. 1612/68.
Actele comunitare mai sus men��ïÿýionate stabilesc, ca si valente ale dreptului de stabilire consacrat ���în favoarea persoanelor fizice, at���ât dreptul de a alege re��ïÿýedin��ïÿýa pe teritoriul unui stat membru, c���ât si, ���în cazul rezidentului permanent sau de lunga durata, dreptul de alegere a domiciliului pe teritoriul unui stat membru .
....Examin���ând aspectele de fond ale cauzei, cu aplicarea dispozi��ïÿýiilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003, Curtea constata ca intimata, at���ât la emiterea deciziei de impunere contestate, c���ât si la solu��ïÿýionarea contesta��ïÿýiei administrativ fiscale, a omis sa analizeze lipsa calit��ïÿý��ïÿýii de persoana asigurata a recurentului, de��ïÿýi existau critici ���în acest sens, iar aceste critici erau relevante asupra modului de solu��ïÿýionare a contesta��ïÿýiei administrativ fiscale ; ���în acest sens, Curtea constata ca, ���în adoptarea m��ïÿýsurii administrative de stabilire a contribu��ïÿýiei c��ïÿýtre fondul FNUASS si ���în lipsa unor informa��ïÿýii relevante asupra existentei dreptului de rezidenta pe teritoriul altui stat, precum si asupra stabilirii domiciliului recurentului pe teritoriul statutului de rezidenta, au fost ���înc��ïÿýlcate dispozi��ïÿýiile art. 211 alin. 1 din Legea nr. 95/2006 raportate la art. 214 alin. 2 si art. 257 din acela��ïÿýi act normativ, precum si dispozi��ïÿýiile art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002, cu privire la analiza ���îndeplinirii calit��ïÿý��ïÿýii de �âïÿýïÿýpersoana asigurata�âïÿýïÿý a recurentului aceasta omisiune conduc���ând la nelegalitatea actului administrativ fiscal.
Urmeaz��ïÿý a fi re��ïÿýinuta aceea��ïÿýi cauza de nelegalitate a deciziei de solu��ïÿýionare a contesta��ïÿýiei administrativ fiscale nr. /2011.
���în raport de aceste considerente si v��ïÿýz���ând si dispozi��ïÿýiile art. 218 alin. 2 raportat la art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003, Curtea a admis recursul declarat, cu consecin��ïÿýa modific��ïÿýrii ���în ���întregime a sentin��ïÿýei atacate si admiterii contesta��ïÿýiei formulate de c��ïÿýtre reclamantul N. M., urmata de anularea actelor administrativ fiscale contestate.
Judec��ïÿýtor Lucian Zamfir"

Detalii: http://legeaz.net/spete-contencios/calitatea-de-persoana-asigurata-conditie-7178-19-2012

ana ene 2014-06-16 23:43:46

Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
"Pentru a pronun��ïÿýa aceasta solu��ïÿýie, instan��ïÿýa de fond a re��ïÿýinut ca la data de 13.12.2010, a fost emisa decizia de impune nr. ACC, de c��ïÿýtre CAS M. si prin care se stabile��ïÿýte ���în sarcina reclamantului un debit de 7.698 lei, pe perioada 2005 - 2009, aferente chiriilor ���încasate ���în aceasta perioada, din care contribu��ïÿýie stabilita suplimentar - 4.159 lei si obliga��ïÿýii fiscale accesorii la 10.12.2010 de 3.539 lei.
���împotriva acestei decizii reclamantul a formulat contesta��ïÿýie, care, prin decizia nr./2011, a fost respinsa, pe de o parte pentru ca este tardiv formulata, deoarece decizia contestata a fost comunicata la 27.12.2010, potrivit borderoului de corespondenta din 27.12.2012, iar pe de alta parte, conform actelor normative ���în vigoare ���în perioada 2005 - 2009, O.U.G. nr. 150/2002, Legea nr. 95/2006, Legea nr. 571/2003, Ordinul CNAS nr. 617/2007, contribu��ïÿýia la CAS se calculeaz��ïÿý pentru veniturile realizate din chirii, precum si pentru venituri supuse impozitului pe venit pe perioada 1.01.2005 - 31.12.2009.
......Astfel impozitul pe veniturile realizate ���în Rom���ânia este guvernat de normele de drept fiscal si cu aplicarea procedurii fiscale de drept intern, astfel cum s-a re��ïÿýinut mai sus .
���în ceea ce prive��ïÿýte contribu��ïÿýia c��ïÿýtre FNUASS, Curtea urmeaz��ïÿý sa retina ca, potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002 ���într-o exprimare similara dispozi��ïÿýiilor art. 211 din Legea nr. 95/2006 calitatea de persoana asigurata revine cet��ïÿý��ïÿýenilor rom���âni cu domiciliul ���în tara, precum si str��ïÿýinilor sau apatrizilor cu domiciliul sau re��ïÿýedin��ïÿýa stabilita ���în Rom���ânia, persoane care fac dovada pla��ïÿýii contribu��ïÿýiei c��ïÿýtre FNUASS .
���în aceste condi��ïÿýii, de��ïÿýi opereaz��ïÿý principiul particip��ïÿýrii obligatorii la plata contribu��ïÿýiei de asigur��ïÿýri sociale de s��ïÿýn��ïÿýtate pentru formarea fondului na��ïÿýional unic de asigur��ïÿýri sociale de s��ïÿýn��ïÿýtate, Curtea urmeaz��ïÿý sa retina ca obliga��ïÿýia de a participa la constituirea FNUASS este restr���ânsa numai la persoanele desemnate de lege ���în calitatea de persoane asigurate aceasta independent de ���încheierea sau nu a contractului de asigurare, ���în condi��ïÿýiile ���în care se reglementeaz��ïÿý obligativitatea ���încheierii acestui contract.
At���ât timp c���ât contribuabilul desemnat ���în acest fel din perspectiva pl��ïÿýtitorului impozitului pe venituri din cedarea folosin��ïÿýei bunurilor - venituri realizate din ���închirieri, cumuleaz��ïÿý aceasta calitate cu cea de persoana asigurata, veniturile realizate constituie criteriile de stabilire a bazei de impunere pentru ambele categorii de sarcini fiscale, prezent���ând relevanta certificarea crean��ïÿýelor certe, lichide si exigibile, de c��ïÿýtre ANAF, ���în realizarea schimburilor de date, pe baza protocolului ���încheiat ���între cele doua institu��ïÿýii publice.
���în spe��ïÿýa, nu exista cumulul calit��ïÿý��ïÿýii de pl��ïÿýtitor al impozitului pe venituri, cu calitatea de persoana asigurata.
���în acest sens, Curtea urmeaz��ïÿý sa retina elementele patrimoniale ale FNUASS se constituie, potrivit normelor ���în vigoare, prin plata contribu��ïÿýiei suportate de c��ïÿýtre asigura��ïÿýi - persoane fizice sau juridice .
���în Sec��ïÿýiunea I, din cadrul Capitolului II al Titlului VIII al Legii nr. 95/2006, structura a actului normativ ce reglementeaz��ïÿý calitatea de persoana asigurata, este reglementata calitatea de asigurat a cet��ïÿý��ïÿýeanului rom���ân, condi��ïÿýionata de existenta unui domiciliu ���în tara.
Potrivit art. 214 din acela��ïÿýi act normativ, persoanele asigurate din statele cu care Rom���ânia a ���încheiat documente interna��ïÿýionale cu prevederi ���în domeniul s��ïÿýn��ïÿýt��ïÿý��ïÿýii beneficiaz��ïÿý de servicii medicale si alte presta��ïÿýii acordate pe teritoriul Rom���âniei, ���în condi��ïÿýiile prev��ïÿýzute de respectivele documente interna��ïÿýionale . Este consacrat din punct de vedere legislativ, caracterul facultativ al asigur��ïÿýrii de s��ïÿýn��ïÿýtate, pentru cet��ïÿý��ïÿýenii rom���âni cu domiciliul ���în str��ïÿýin��ïÿýtate, care se afla temporar ���în tara.
Dispozi��ïÿýiile art. 257 din Legea nr. 95/2006, analizat at���ât de c��ïÿýtre organul de solu��ïÿýionare al contesta��ïÿýiei fiscale, c���ât si de c��ïÿýtre instan��ïÿýa de fond, reglementeaz��ïÿý obliga��ïÿýia de plata a contribu��ïÿýiei c��ïÿýtre FNUASS, pentru veniturile realizate din cedarea folosin��ïÿýei bunurilor, prin sintagma �âïÿýïÿýpersoana asigurata are obliga��ïÿýia pla��ïÿýii�âïÿýïÿý .
���în aceste condi��ïÿýii, pentru a opera obliga��ïÿýia de plata a contribu��ïÿýiei, ���împreuna cu obliga��ïÿýia de plata a impozitului pe venit, trebuie ���îndeplinita calitatea de persoana asigurata .
Recurentul este rezident pe teritoriul unui stat membru, devenind astfel aplicabile dispozi��ïÿýiile Titlului IV TFUE, ���în versiunea consolidata 2010 - Libera Circula��ïÿýie a Persoanelor, Serviciilor si Capitalurilor, aceste dispozi��ïÿýii ale art. 49 TFUE fost 43 TCE privind libertatea de stabilire prezent���ând un efect direct de aplicare ���în sistemul de drept intern Cauza Reyners, C2/74 - ECR 631; sunt deopotriv��ïÿý aplicabile Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 si Regulamentul CEE nr. 1612/68.
Actele comunitare mai sus men��ïÿýionate stabilesc, ca si valente ale dreptului de stabilire consacrat ���în favoarea persoanelor fizice, at���ât dreptul de a alege re��ïÿýedin��ïÿýa pe teritoriul unui stat membru, c���ât si, ���în cazul rezidentului permanent sau de lunga durata, dreptul de alegere a domiciliului pe teritoriul unui stat membru .
....Examin���ând aspectele de fond ale cauzei, cu aplicarea dispozi��ïÿýiilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003, Curtea constata ca intimata, at���ât la emiterea deciziei de impunere contestate, c���ât si la solu��ïÿýionarea contesta��ïÿýiei administrativ fiscale, a omis sa analizeze lipsa calit��ïÿý��ïÿýii de persoana asigurata a recurentului, de��ïÿýi existau critici ���în acest sens, iar aceste critici erau relevante asupra modului de solu��ïÿýionare a contesta��ïÿýiei administrativ fiscale ; ���în acest sens, Curtea constata ca, ���în adoptarea m��ïÿýsurii administrative de stabilire a contribu��ïÿýiei c��ïÿýtre fondul FNUASS si ���în lipsa unor informa��ïÿýii relevante asupra existentei dreptului de rezidenta pe teritoriul altui stat, precum si asupra stabilirii domiciliului recurentului pe teritoriul statutului de rezidenta, au fost ���înc��ïÿýlcate dispozi��ïÿýiile art. 211 alin. 1 din Legea nr. 95/2006 raportate la art. 214 alin. 2 si art. 257 din acela��ïÿýi act normativ, precum si dispozi��ïÿýiile art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002, cu privire la analiza ���îndeplinirii calit��ïÿý��ïÿýii de �âïÿýïÿýpersoana asigurata�âïÿýïÿý a recurentului aceasta omisiune conduc���ând la nelegalitatea actului administrativ fiscal.
Urmeaz��ïÿý a fi re��ïÿýinuta aceea��ïÿýi cauza de nelegalitate a deciziei de solu��ïÿýionare a contesta��ïÿýiei administrativ fiscale nr. /2011.
���în raport de aceste considerente si v��ïÿýz���ând si dispozi��ïÿýiile art. 218 alin. 2 raportat la art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003, Curtea a admis recursul declarat, cu consecin��ïÿýa modific��ïÿýrii ���în ���întregime a sentin��ïÿýei atacate si admiterii contesta��ïÿýiei formulate de c��ïÿýtre reclamantul N. M., urmata de anularea actelor administrativ fiscale contestate.
Judec��ïÿýtor Lucian Zamfir"

Detalii: http://legeaz.net/spete-contencios/calitatea-de-persoana-asigurata-conditie-7178-19-2012

ana ene 2014-06-16 23:43:33

Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
"Pentru a pronun��a aceasta solu��ie, instan��a de fond a re��inut ca la data de 13.12.2010, a fost emisa decizia de impune nr. ACC, de c��tre CAS M. si prin care se stabile��te �în sarcina reclamantului un debit de 7.698 lei, pe perioada 2005 - 2009, aferente chiriilor �încasate �în aceasta perioada, din care contribu��ie stabilita suplimentar - 4.159 lei si obliga��ii fiscale accesorii la 10.12.2010 de 3.539 lei.
�împotriva acestei decizii reclamantul a formulat contesta��ie, care, prin decizia nr./2011, a fost respinsa, pe de o parte pentru ca este tardiv formulata, deoarece decizia contestata a fost comunicata la 27.12.2010, potrivit borderoului de corespondenta din 27.12.2012, iar pe de alta parte, conform actelor normative �în vigoare �în perioada 2005 - 2009, O.U.G. nr. 150/2002, Legea nr. 95/2006, Legea nr. 571/2003, Ordinul CNAS nr. 617/2007, contribu��ia la CAS se calculeaz�� pentru veniturile realizate din chirii, precum si pentru venituri supuse impozitului pe venit pe perioada 1.01.2005 - 31.12.2009.
......Astfel impozitul pe veniturile realizate �în Rom�ânia este guvernat de normele de drept fiscal si cu aplicarea procedurii fiscale de drept intern, astfel cum s-a re��inut mai sus .
�în ceea ce prive��te contribu��ia c��tre FNUASS, Curtea urmeaz�� sa retina ca, potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002 �într-o exprimare similara dispozi��iilor art. 211 din Legea nr. 95/2006 calitatea de persoana asigurata revine cet����enilor rom�âni cu domiciliul �în tara, precum si str��inilor sau apatrizilor cu domiciliul sau re��edin��a stabilita �în Rom�ânia, persoane care fac dovada pla��ii contribu��iei c��tre FNUASS .
�în aceste condi��ii, de��i opereaz�� principiul particip��rii obligatorii la plata contribu��iei de asigur��ri sociale de s��n��tate pentru formarea fondului na��ional unic de asigur��ri sociale de s��n��tate, Curtea urmeaz�� sa retina ca obliga��ia de a participa la constituirea FNUASS este restr�ânsa numai la persoanele desemnate de lege �în calitatea de persoane asigurate aceasta independent de �încheierea sau nu a contractului de asigurare, �în condi��iile �în care se reglementeaz�� obligativitatea �încheierii acestui contract.
At�ât timp c�ât contribuabilul desemnat �în acest fel din perspectiva pl��titorului impozitului pe venituri din cedarea folosin��ei bunurilor - venituri realizate din �închirieri, cumuleaz�� aceasta calitate cu cea de persoana asigurata, veniturile realizate constituie criteriile de stabilire a bazei de impunere pentru ambele categorii de sarcini fiscale, prezent�ând relevanta certificarea crean��elor certe, lichide si exigibile, de c��tre ANAF, �în realizarea schimburilor de date, pe baza protocolului �încheiat �între cele doua institu��ii publice.
�în spe��a, nu exista cumulul calit����ii de pl��titor al impozitului pe venituri, cu calitatea de persoana asigurata.
�în acest sens, Curtea urmeaz�� sa retina elementele patrimoniale ale FNUASS se constituie, potrivit normelor �în vigoare, prin plata contribu��iei suportate de c��tre asigura��i - persoane fizice sau juridice .
�în Sec��iunea I, din cadrul Capitolului II al Titlului VIII al Legii nr. 95/2006, structura a actului normativ ce reglementeaz�� calitatea de persoana asigurata, este reglementata calitatea de asigurat a cet����eanului rom�ân, condi��ionata de existenta unui domiciliu �în tara.
Potrivit art. 214 din acela��i act normativ, persoanele asigurate din statele cu care Rom�ânia a �încheiat documente interna��ionale cu prevederi �în domeniul s��n��t����ii beneficiaz�� de servicii medicale si alte presta��ii acordate pe teritoriul Rom�âniei, �în condi��iile prev��zute de respectivele documente interna��ionale . Este consacrat din punct de vedere legislativ, caracterul facultativ al asigur��rii de s��n��tate, pentru cet����enii rom�âni cu domiciliul �în str��in��tate, care se afla temporar �în tara.
Dispozi��iile art. 257 din Legea nr. 95/2006, analizat at�ât de c��tre organul de solu��ionare al contesta��iei fiscale, c�ât si de c��tre instan��a de fond, reglementeaz�� obliga��ia de plata a contribu��iei c��tre FNUASS, pentru veniturile realizate din cedarea folosin��ei bunurilor, prin sintagma â��persoana asigurata are obliga��ia pla��iiâ�� .
�în aceste condi��ii, pentru a opera obliga��ia de plata a contribu��iei, �împreuna cu obliga��ia de plata a impozitului pe venit, trebuie �îndeplinita calitatea de persoana asigurata .
Recurentul este rezident pe teritoriul unui stat membru, devenind astfel aplicabile dispozi��iile Titlului IV TFUE, �în versiunea consolidata 2010 - Libera Circula��ie a Persoanelor, Serviciilor si Capitalurilor, aceste dispozi��ii ale art. 49 TFUE fost 43 TCE privind libertatea de stabilire prezent�ând un efect direct de aplicare �în sistemul de drept intern Cauza Reyners, C2/74 - ECR 631; sunt deopotriv�� aplicabile Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 si Regulamentul CEE nr. 1612/68.
Actele comunitare mai sus men��ionate stabilesc, ca si valente ale dreptului de stabilire consacrat �în favoarea persoanelor fizice, at�ât dreptul de a alege re��edin��a pe teritoriul unui stat membru, c�ât si, �în cazul rezidentului permanent sau de lunga durata, dreptul de alegere a domiciliului pe teritoriul unui stat membru .
....Examin�ând aspectele de fond ale cauzei, cu aplicarea dispozi��iilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003, Curtea constata ca intimata, at�ât la emiterea deciziei de impunere contestate, c�ât si la solu��ionarea contesta��iei administrativ fiscale, a omis sa analizeze lipsa calit����ii de persoana asigurata a recurentului, de��i existau critici �în acest sens, iar aceste critici erau relevante asupra modului de solu��ionare a contesta��iei administrativ fiscale ; �în acest sens, Curtea constata ca, �în adoptarea m��surii administrative de stabilire a contribu��iei c��tre fondul FNUASS si �în lipsa unor informa��ii relevante asupra existentei dreptului de rezidenta pe teritoriul altui stat, precum si asupra stabilirii domiciliului recurentului pe teritoriul statutului de rezidenta, au fost �înc��lcate dispozi��iile art. 211 alin. 1 din Legea nr. 95/2006 raportate la art. 214 alin. 2 si art. 257 din acela��i act normativ, precum si dispozi��iile art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002, cu privire la analiza �îndeplinirii calit����ii de â��persoana asigurataâ�� a recurentului aceasta omisiune conduc�ând la nelegalitatea actului administrativ fiscal.
Urmeaz�� a fi re��inuta aceea��i cauza de nelegalitate a deciziei de solu��ionare a contesta��iei administrativ fiscale nr. /2011.
�în raport de aceste considerente si v��z�ând si dispozi��iile art. 218 alin. 2 raportat la art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003, Curtea a admis recursul declarat, cu consecin��a modific��rii �în �întregime a sentin��ei atacate si admiterii contesta��iei formulate de c��tre reclamantul N. M., urmata de anularea actelor administrativ fiscale contestate.
Judec��tor Lucian Zamfir"

Detalii: http://legeaz.net/spete-contencios/calitatea-de-persoana-asigurata-conditie-7178-19-2012

ana ene 2014-06-16 23:43:17

Pe net am gasit un caz asemanator in care instanta a declarat clar ca pt a avea obligatia de plata la CASS trebui sa se verifice calitatea de asigurat. Deci daca instanta a hotarat asta clar, trebuiesc toate cazurile rezolvate la fel, daca se pretinde justitie justa si nu dupa ureche. Cazul il puteti gasi pe net in intregime. Mai jos cateva pasaje.
"Pentru a pronun�a aceasta solu�ie, instan�a de fond a re�inut ca la data de 13.12.2010, a fost emisa decizia de impune nr. ACC, de c�tre CAS M. si prin care se stabile�te în sarcina reclamantului un debit de 7.698 lei, pe perioada 2005 - 2009, aferente chiriilor încasate în aceasta perioada, din care contribu�ie stabilita suplimentar - 4.159 lei si obliga�ii fiscale accesorii la 10.12.2010 de 3.539 lei.
împotriva acestei decizii reclamantul a formulat contesta�ie, care, prin decizia nr./2011, a fost respinsa, pe de o parte pentru ca este tardiv formulata, deoarece decizia contestata a fost comunicata la 27.12.2010, potrivit borderoului de corespondenta din 27.12.2012, iar pe de alta parte, conform actelor normative în vigoare în perioada 2005 - 2009, O.U.G. nr. 150/2002, Legea nr. 95/2006, Legea nr. 571/2003, Ordinul CNAS nr. 617/2007, contribu�ia la CAS se calculeaz� pentru veniturile realizate din chirii, precum si pentru venituri supuse impozitului pe venit pe perioada 1.01.2005 - 31.12.2009.
......Astfel impozitul pe veniturile realizate în România este guvernat de normele de drept fiscal si cu aplicarea procedurii fiscale de drept intern, astfel cum s-a re�inut mai sus .
în ceea ce prive�te contribu�ia c�tre FNUASS, Curtea urmeaz� sa retina ca, potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002 într-o exprimare similara dispozi�iilor art. 211 din Legea nr. 95/2006 calitatea de persoana asigurata revine cet��enilor români cu domiciliul în tara, precum si str�inilor sau apatrizilor cu domiciliul sau re�edin�a stabilita în România, persoane care fac dovada pla�ii contribu�iei c�tre FNUASS .
în aceste condi�ii, de�i opereaz� principiul particip�rii obligatorii la plata contribu�iei de asigur�ri sociale de s�n�tate pentru formarea fondului na�ional unic de asigur�ri sociale de s�n�tate, Curtea urmeaz� sa retina ca obliga�ia de a participa la constituirea FNUASS este restrânsa numai la persoanele desemnate de lege în calitatea de persoane asigurate aceasta independent de încheierea sau nu a contractului de asigurare, în condi�iile în care se reglementeaz� obligativitatea încheierii acestui contract.
Atât timp cât contribuabilul desemnat în acest fel din perspectiva pl�titorului impozitului pe venituri din cedarea folosin�ei bunurilor - venituri realizate din închirieri, cumuleaz� aceasta calitate cu cea de persoana asigurata, veniturile realizate constituie criteriile de stabilire a bazei de impunere pentru ambele categorii de sarcini fiscale, prezentând relevanta certificarea crean�elor certe, lichide si exigibile, de c�tre ANAF, în realizarea schimburilor de date, pe baza protocolului încheiat între cele doua institu�ii publice.
în spe�a, nu exista cumulul calit��ii de pl�titor al impozitului pe venituri, cu calitatea de persoana asigurata.
în acest sens, Curtea urmeaz� sa retina elementele patrimoniale ale FNUASS se constituie, potrivit normelor în vigoare, prin plata contribu�iei suportate de c�tre asigura�i - persoane fizice sau juridice .
în Sec�iunea I, din cadrul Capitolului II al Titlului VIII al Legii nr. 95/2006, structura a actului normativ ce reglementeaz� calitatea de persoana asigurata, este reglementata calitatea de asigurat a cet��eanului român, condi�ionata de existenta unui domiciliu în tara.
Potrivit art. 214 din acela�i act normativ, persoanele asigurate din statele cu care România a încheiat documente interna�ionale cu prevederi în domeniul s�n�t��ii beneficiaz� de servicii medicale si alte presta�ii acordate pe teritoriul României, în condi�iile prev�zute de respectivele documente interna�ionale . Este consacrat din punct de vedere legislativ, caracterul facultativ al asigur�rii de s�n�tate, pentru cet��enii români cu domiciliul în str�in�tate, care se afla temporar în tara.
Dispozi�iile art. 257 din Legea nr. 95/2006, analizat atât de c�tre organul de solu�ionare al contesta�iei fiscale, cât si de c�tre instan�a de fond, reglementeaz� obliga�ia de plata a contribu�iei c�tre FNUASS, pentru veniturile realizate din cedarea folosin�ei bunurilor, prin sintagma �persoana asigurata are obliga�ia pla�ii� .
în aceste condi�ii, pentru a opera obliga�ia de plata a contribu�iei, împreuna cu obliga�ia de plata a impozitului pe venit, trebuie îndeplinita calitatea de persoana asigurata .
Recurentul este rezident pe teritoriul unui stat membru, devenind astfel aplicabile dispozi�iile Titlului IV TFUE, în versiunea consolidata 2010 - Libera Circula�ie a Persoanelor, Serviciilor si Capitalurilor, aceste dispozi�ii ale art. 49 TFUE fost 43 TCE privind libertatea de stabilire prezentând un efect direct de aplicare în sistemul de drept intern Cauza Reyners, C2/74 - ECR 631; sunt deopotriv� aplicabile Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 si Regulamentul CEE nr. 1612/68.
Actele comunitare mai sus men�ionate stabilesc, ca si valente ale dreptului de stabilire consacrat în favoarea persoanelor fizice, atât dreptul de a alege re�edin�a pe teritoriul unui stat membru, cât si, în cazul rezidentului permanent sau de lunga durata, dreptul de alegere a domiciliului pe teritoriul unui stat membru .
....Examinând aspectele de fond ale cauzei, cu aplicarea dispozi�iilor art. 219 din O.G. nr. 92/2003, Curtea constata ca intimata, atât la emiterea deciziei de impunere contestate, cât si la solu�ionarea contesta�iei administrativ fiscale, a omis sa analizeze lipsa calit��ii de persoana asigurata a recurentului, de�i existau critici în acest sens, iar aceste critici erau relevante asupra modului de solu�ionare a contesta�iei administrativ fiscale ; în acest sens, Curtea constata ca, în adoptarea m�surii administrative de stabilire a contribu�iei c�tre fondul FNUASS si în lipsa unor informa�ii relevante asupra existentei dreptului de rezidenta pe teritoriul altui stat, precum si asupra stabilirii domiciliului recurentului pe teritoriul statutului de rezidenta, au fost înc�lcate dispozi�iile art. 211 alin. 1 din Legea nr. 95/2006 raportate la art. 214 alin. 2 si art. 257 din acela�i act normativ, precum si dispozi�iile art. 4 din O.U.G. nr. 150/2002, cu privire la analiza îndeplinirii calit��ii de �persoana asigurata� a recurentului aceasta omisiune conducând la nelegalitatea actului administrativ fiscal.
Urmeaz� a fi re�inuta aceea�i cauza de nelegalitate a deciziei de solu�ionare a contesta�iei administrativ fiscale nr. /2011.
în raport de aceste considerente si v�zând si dispozi�iile art. 218 alin. 2 raportat la art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003, Curtea a admis recursul declarat, cu consecin�a modific�rii în întregime a sentin�ei atacate si admiterii contesta�iei formulate de c�tre reclamantul N. M., urmata de anularea actelor administrativ fiscale contestate.
Judec�tor Lucian Zamfir"

Detalii: http://legeaz.net/spete-contencios/calitatea-de-persoana-asigurata-conditie-7178-19-2012

Raluca 2014-06-16 16:46:44

aceeasi speta. Rezident SUA de 8 ani, chirie in Romania, mi se cere plata din 2010+penalitati

Ana Ene 2014-06-15 17:06:01

Buna ziua domnul Mondescu,

din pacate cei raspunzatori de la Anaf si alte institutii nu dau doar raspunsuri ambigue ci sunt de-a dreptul fara respect. Eu si sotul suntem in aceeasi situatie, avem resedinta in Germania unde suntem asigurati medical. Din anul 2014 am primit de la anaf decizia cu cotributia la cass pt venituri din chirii. La telefon mi-a spus inspectoarea ca imi recalculeaza daca prezint un formular A1 in care tara de resedinta documenteaza asigurarea noastra medicala. Cand am ajuns in tara si le-am prezentat formularul si-au schimbat parerea si raspunsurile lor au fost de la fu---i mama lor de investitori, la de ce nu renuntati la cetatenia romana sau aici nu e Germania eins, zwei aici trebui avut arabdare....
Si eu incerc sa ma documentez in internet, insa dupa parerea mea situatia e clara: daca nu ai dreptul la asigurare medicala art 211 din 95/2006, modificata in 2014, este complet inechitabil sau anticonstitutional sa te oblige sa platesti cass. Si eu as vrea sa iau legatura cu mai multe persoane aflate in situatia asta si eventual cu un expert care sa ne reprezinte sau sa ne consilieze.

Radu Mondescu 2014-06-07 09:02:59

Buna ziua:
Sunt in aceeasi situatie, in prezent am domiciliul in SUA si am impreuna cu sotia un apt in Bucuresti pe care l-am inchiriat si evident ne-am inregistrat legal platind taxe pe venit , acum ni se impune contributia CAAS pe care trebuie sa o platim fiecare ! desi exista un singur venit din chirie ... absurd si nu avem nici dreptul la asigurare medicala in Romania am primit si un raspuns ambiguu de la ANAF il pot transmite celor interesati!

Stie cineva de un grup/asociatie care incearca contestarea juridica/schimbarea legii da pare o propunere hilara dar exista o limita totusi ... , sau oricare alte informatii despre modalitatati de a reclama/ataca aceasta hotarare?

Va multumesc,

Ciobanu Elena 2014-01-16 14:36:17

Da asa credeam si eu,dar din pacate nu ai cu cine sa vb. De 3 luni merg pt.o prietena din America care are chirii aici si tocmai i-a venit o somatie de plata pt.contributii de sanatate pe ultimm 5 ani,o suma mare fireste.De atunci fac ture intre ANAF si CNAS si toti sustin ca trebuie sa plateasca,desi ea e rezident in SUA de 25 de ani.
Daca stie cineva un articol de lege care sa reglementeze asiog.de sanatate pt.nerezidenti as fi recunoscatoare

Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special Plata defalcată a TVA - forma finală
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Plata defalcată a TVA - forma finală

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016