Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Politica noastra de Cookies.

InfoTva.ro » Studii de caz » Organizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVA

Organizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVA

de InfoTva.ro la 09 Oct. 2012 Exclusiv

Tags: codul fiscal, tva, evidenta contabila, omfp 76/2010, formularul 390

Vom vedea, prin cele ce urmeaza, cum organizam evidenta contabila pentru o intreprindere individuala platitoare de TVA care a inceput constructia unei pensiuni pentru care are finantare nerambursabila aprobata, urmand sa solicite rambursare de TVA la luna septembrie 2012.



Raspuns:

Normele metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal au fost aprobate prin OMFP 1040/2004.

Art. 48 alin. (8) din Codul fiscal reglemeteaza obligatia de a organiza si conduce contabilitatea in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie.

Contabilitatea in partida simpla este o contabilitate bazata pe evidentierea incasarilor si platilor, venitul net anual din activitati independente determinandu-se ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitate.

Orice suma platita, respectiv incasata, in numerar sau prin banca se va inregistra in mod obligatoriu, cronologic, in Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b). In conformitate cu prevederile de la cap. IV alin. (1) din OMFP 1040/2004, Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b), serveste ca: document de inregistrare a incasarilor si platilor; document de stabilire a situatiei financiare a contribuabilului care conduce evidenta contabila in partida simpla; proba in litigii. Se intocmeste intr-un singur exemplar de catre contribuabili, facandu-se inregistrarea operatiunilor efectuate pe baza documentelor justificative, distinct, pe fiecare operatiune, fara a se lasa randuri libere, dupa ce a fost numerotat, snuruit, parafat si inregistrat la organul fiscal teritorial. Operatiunile inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza anual.
Contribuabilii platitori de taxa pe valoarea adaugata vor inregistra sumele incasate sau platite, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.

Nu constituie venit brut si nu se inregistreaza in Registrul-jurnal de incasari si plati sumele incasate, cum sunt: aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati ori in cursul desfasurarii acesteia; sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice ori persoane juridice; sumele primite ca despagubiri; sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii. Pentru aceste categorii de operatiuni fie se deschid fise pentru operatiuni diverse distincte, fie se intocmesc situatii cu ajutorul documentelor cumulative care sa reflecte situatia acestor sume. Se admit la deducere numai cheltuielile care sunt aferente realizarii veniturilor si care sunt platite in cursul unui an fiscal.
Particularitati contabile: venituri vs. cheltuieli, documente
justificative, inregistrarea venituriloe proprii


CONTABILITATEA FONDURILOR EUROPENE
PENTRU SOCIETATI COMERCIALE SI PFA

Erorile atrag consecinte pentru proiectele cu fonduri europeme

>> Click AICI pentru detalii <<


Inregistrarea in evidenta contabila in partida simpla a bunurilor mobile si imobile se face la valoarea de achizitie, de productie sau la pretul pietei, dupa caz. Creantele, respectiv facturile emise si neincasate, precum si obligatiile stabilite conform legii si neonorate se inregistreaza la valoarea lor nominala in fise pentru operatiuni diverse. Aceste fise se deschid distinct pentru creante si datorii.
Cheltuielile cu amortizarea pentru bunuri se admit la deducere, in conformitate cu reglementarile din titlul II din Codul fiscal. Sunt amortizabile, in conformitate cu prevederile legale, numai bunurile inregistrare in Registrul-inventar.

Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico- financiare se efectueaza, de regula, lunar. Cheltuielile deductibile plafonate se stabilesc astfel incat la sfarsitul anului fiscal sa se incadreze in prevederile legale.

Veniturile si cheltuielile se inscriu in Registrul Jurnal de Incasari si Plati, conform documentele justificative in baza carora au fost efectuate. La finalul perioadei, se calculeaza rezultatul, conform legislatiei aplicabile, si se aplica impozitul pe venit.

Modul de organizare a evidentei TVA este reglementat prin OMFP 1040/2004 la sectiunea H "Calculul taxei pe valoarea adaugata" de la punctul 53 la punctul 55 din care rezulta urmatoarele: taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se stabileste in conformitate cu reglementarile fiscale specifice acesteia; Evidenta TVA  colectate se tine cu ajutorul Jurnalului pentru vanzari , in care  se inregistreaza pe baza de documente (facturi, etc) atat valoarea bunurilor livrate si/sau a serviciilor prestate cat si  taxa pe valoarea adaugata aferenta; Evidenta TVA deductibila se organizeaza cu ajutorul Jurnalului pentru cumparari in care se inregistreaza atat valoarea cumpararilor de bunuri si a servicii cat si suma TVA aferenta, pe baza de documente (facturi, etc.).

Jurnalul pentru vanzari serveste ca: jurnal auxiliar pentru inregistrarea vanzarilor de valori materiale sau a prestarilor de servicii; document  de stabilire lunara sau trimestiala a taxei pe valoarea adaugata colectata; Se intocmeste intr-un singur exemplar, avand paginile numerotate, in care se inregistreaza zilnic, lunar sau trimestrial, dupa caz, fara stersaturi si spatii libere, elementele necesare pentru determinarea corecta a T.V.A. colectata datorata. Acest jurnal se completeaza pe baza documentelor tipizate comune si specifice (facturi sau documente inlocuitoare) privind vanzarile de valori  materiale sau prestari de servicii.

Jurnalul pentru cumparari serveste ca: jurnal auxiliar pentru inregistrarea cumpararilor de valori materiale sau a prestarilor de servicii; document de stabilire lunara sau trimestriala a taxei pe valoarea adaugata deductibila; Se intocmeste intr-un singur exemplar, avand paginile numerotate, in care se inregistreaza zilnic, lunar sau trimestrial fara stersaturi si spatii libere, elementele necesare pentru determinarea corecta a taxei pe valoarea adaugata deductibila.  Se intocmeste un jurnal separat pentru cumparari de bunuri si servicii pentru nevoile firmei si, separat, pentru cumparari de bunuri (marfuri) care se vand ca atare. Acest jurnal se completeaza pe baza documentelor tipizate privind cumpararile de valori materiale sau de prestari de servicii.  

Taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se stabileste lunar sau trimestrial, pe baza de decont, ca diferenta intre valoarea taxei exigibile aferenta bunurilor livrate si/sau serviciilor prestate (pentru taxa pe valoarea adaugata colectata) si a taxei deductibile pentru cumpararile de bunuri si/sau servicii (pentru taxa pe valoarea adaugata deductibila).

Odata inregistrata in scopuri de TVA, o Intreprindere individuala,  trebuie sa indeplineasca obligatiile fiscale ale oricarui platitor de TVA: sa emita facturi in baza prevederilor art. 155 din Codul Fiscal; sa intocmeasca jurnalele de TVA conform modelelor orientative reglementate prin OMFP 1372 /2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal;  sa completeze si sa depuna decontul de TVA cod 300 reglementat prin OMEF  1746/2008 modificat prin OMFP 1166 /2009; sa completeze si sa depuna formularul cod 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA" reglementat prin OMEF 3596/2011; daca este cazul, sa completeze si sa depuna formularul 390 "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri" reglementat prin OMFP 76/2010.
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!
Comentarii
0 comentarii




Articole conexe:


Ultima ora:




Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton

Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Atentie contabili!

Respectati noile prevederi pentru aplicarea TVA-ului
O.U.G nr. 8 aduce modificari in ceea ce priveste aplicarea taxei pe valoare adaugata in 2014.

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro
si descarcati GRATUIT Raportul Special

"Modificari TVA in 2014: incasare, rambursare, scutire la plata"!

Club Contabilitate


detalii aici


Cauti un loc de munca?


Calculeaza salarizare
Salariul Dvs.
Persoane in intretinere
Pentru calculul detaliat apasati aici

NU RATATI

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!
Noul Cod Fiscal a intrat deja in vigoare!
Cititi si respectati cele mai importante modificari pentru 2014
Descarcati GRATUIT Raportul Special
"Modificari TVA in 2014: incasare, rambursare, scutire la plata"

Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton