Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Prestare servicii conexe transporturilor

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 03 Oct. 2011 Exclusiv
Tags: prestare servicii conexe, tva servicii conexe

Problema: O persona juridica cu sediul social in Germania, inregistrata in scopuri de TVA in Germania, presteaza servicii conexe transporturilor pe teritoriul german, pentru un SRL din Romania.

Furnizorul german factureaza catre SRL-ul din Romania cu TVA? sau este considerat serviciu intracomunitar si trebuie sa factureze fara TVA (facem taxare inversa)? 
Care este articolul din lege care reglementeaza acest aspect?

Solutie:

Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect,  trebuie sa analizati  daca:
-    serviciile respective sunt  utilizate de catre firma din Romania pe teritoriul Germaniei pentru operatiunile economice realizate pe teritoriul Germaniei;
-    serviciile respective sunt  utilizate de catre firma din Romania pe teritoriul Romaniei pentru operatiunile economice care au locul pe teritoriul Romaniei;

Daca serviciul prestat pe teritoriul Germaniei este utilizat pe teritoriul Romaniei de catre sediul activitatii economice din Romania, serviciile respective nu sunt impozabile in Germania, fiind impozabile in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa materializat prin formula contabila 4426 = 4427.


De exemplu, in situatia in care firma din Romania efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri care au locul in Romania, dar in baza conditiei de livrare negociate cu furnizorul din Germania responsabilitatea efectuarii transportului cade in sarcina sa (ex works), inseamna ca serviciile de manipulare, paletizare, incarcare, etc. sunt utilizate de catre firma din Romania pe teritoriul Romaniei.


In acest exemplu, prestatorul din Germania trebuie sa emita factura fara TVA, deoarece obligata la plata taxei este firma din Romania care consuma serviciul in Romania. Prestatorul din Germania aplica regula de taxare, similara regulei reglementate  prin articolul 133 alin. 2 din Codul fiscal armonizata cu prevederile art. 44 din Directiva CEE  112/2006 modificata prin Directiva CEE  8/2008.

In baza  prevederilor cuprinse in Directiva 8 a CEE din  12 februarie 2008, regula generala de taxare stabileste ca  locul de taxare trebuie sa fie  “locul in care are loc consumul”,. Faptul ca serviciile sunt prestate efectiv in Germania nu are nicio relevanta asupra stabilirii locului prestarii serviciului.


Deci, pentru aceste servicii se aplica regula de taxare B2B “business to business” prin care se recunoaste faptul ca ambele parti participante la tranzactie, respectiv  prestatorul  si  beneficiarul au calitatea de  persoane impozabile iar obligat la plata taxei este consumatorul serviciului. Daca serviciul la care faceti referire este consumat in Romania, operatiunea reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de servicii a carei valoare se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul S.

Un exemplu contrar poate fi acela in care firma din Romania desfasoara operatiuni economice pe teritoriul Germaniei, de exemplu,  livrari periodice de bunuri dintr-un depozit situat pe teritoriul Germaniei. prin aplicarea metodei “stoc la dispozitia clientului” catre cumparatori persoane impozabile din Germania.


In acest caz, inseamna ca firma din Romania  are un sediu fix pe teritoriul Germaniei, motiv pentru care este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA pe teritoriul Germaniei in baza legislatiei fiscale aplicabile in  Germania, in mod similar prevederilor art. 153 din Codul fiscal aplicabil in Romania, respectiv:

•    alin. (2) litera c) prin care se reglementeaza faptul ca persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix in baza prevederilor  art. 125^1 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, inainte de realizarea urmatoarelor  activitati economice de la respectivul sediu fix

-    livrari de bunuri taxabile si scutite cu drept de deducere, inclusiv livrari intracomunitare scutite de TVA; 
-    prestari de servicii taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere, altele decat cele prevazute la lit. a) si b);
 sau

•    alin. (4) prin care se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2), dar  nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 trebuie sa  solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni. Persoana respectiva nu trebuie sa se inregistreze in situatia in care  persoana obligata la plata taxei este beneficiarul acestor operatiuni. 

In acest caz, deoarece serviciile sunt consumate pe teritoriul Germaniei de catre sediul fix al firmei din Romania pe teritoriul Germaniei, prestatorul din Germania trebuie sa emita factura prin colectarea TVA de 19% deoarece se considera ca realizeaza un serviciu pe teritoriul national al Germaniei.


Deoarece  serviciul  este consumat in Germania, operatiunea reprezinta pentru firma din Romania o achizitie  de servicii pe teritoriul national al Germaniei, fara a mai fi considerat o achizitie intracomunitara de servicii. 

In concluzie, deoarece prestatorul este persoana impozabila din Germania, la emiterea facturii trebuie sa aiba in vedere prevederile legislatiei fiscale aplicabile in Germania armonizate cu prevederile Directivei 112/2008, fara a lua in considerare prevederile cuprinse in Codul fiscal din Romania care sunt obligatorii doar pentru persoanele impozabile din Romania.

Aplicarea unui tratament fiscal corect de catre prestatorul din Germania este conditionata de analiza detaliilor care rezulta din clauzele contractului incheiat cu firma din Romania in calitate de beneficiar. In Romania, acest aspect fiscal este reglementat in mod expres prin  normele  metodologice de aplicare ale art. 133 alin. (2) din Codul fiscal la punctul 13 alin. (4) “In situatia in care un prestator stabilit in Romania furnizeaza servicii care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre:

a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania prin sediu/sedii fix/fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in alt stat, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii au fost prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, si nu catre sediul/sediile fix/fixe din Romania;


Dovezile pe care beneficiarul poate sa le prezinte pentru a demonstra ca serviciile sunt in fapt prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix pot consta in: contractul si/sau formularul de comanda care identifica sediul care primeste serviciile, faptul ca sediul respectiv este entitatea care plateste pentru serviciile respective sau costul serviciilor este in fapt suportat de respectiva entitate, natura serviciilor permite identificarea, in mod particular, a sediului/sediilor catre care serviciul este prestat, orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.”


In mod sigur, astfel de prevederi se regasesc si in legislatia fiscala aplicabila in Germania.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Prestare servicii conexe transporturilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016