Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, o societate comerciala din Romania cu cod de TVA valid livreaza in mai 2015 electrocasnice in Bulgaria la o societate care comunica cod de TVA valid. La livrare a aplicat taxarea inversa. In septembrie 2016 societatea din Bulgaria trimite doua bucati din produsele livrate in garantie in service-ul societatii din Romania.
Aceste produse beneficiaza de garantia standard de 2 ani acordata de societatea din Romania. Societatea din Romania constata ca produsele nu mai pot fi reparate si deci decide stornarea produselor livrate. Societatea din Bulgaria in luna septembrie 2016 nu mai are cod valid de TVA.
Vom vedea cum se vor storna produsele trimise de societatea din Bulgaria in service-ul din Romania avand in vedere ca societatea din Bulgaria azi nu mai are cod de TVA valid.
Chiar daca societatea din Bulgaria nu mai are un cod valid de TVA in luna septembrie 2016, la stornarea partiala a facturii emise initial, se aplica acelasi regim de scutire aplicat la emiterea facturii initiale de livrare a bunurilor.
In acest sens, pe factura de stornare se inscrie o mentiune de genul "refuz acceptare marfa – reclamatie calitativa" sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca marfa este refuzata de catre cumparator. Reclamatia poate fi formulata si pe e-mail care poate fi listat si atasat facturii de stornare ca document justificativ. Operatiunea de stornare se incadreaza in prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) conform caruia baza de impozitare se reduce "in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate ……".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (1) din Codul fiscal prin care se reglementeaza ca, in situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal , furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii daca evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop, daca baza de impozitare se reduce furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, aceste prevederi fiind aplicabile si livrarilor intracomunitare de bunuri.
Valoarea facturii astfel emise, se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 2 "Regularizari livrari intracomunitare scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul L, utilizand codul de TVA al cumparatorului inscris in factura emisa initial. Prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" se prevede ca ajustarile se declara pentru luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv in luna calendaristica in care regularizarea a fost comunicata clientului.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Prin art. 282 alin. (9) din Codul fiscal se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine evenimentul respectiv, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi
Articole similare
Stornare facturi emise si perioada de prescriere. Cum procedam?STORNARE FACTURA reparatii. DeductibilitateAjustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaStudiu de caz: Stornarea facturilor si anularea dreptului de deducere TVAReturnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?Ultimele articole
Regularizare TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansSTORNARE FACTURA externa. Cum corectam eroarea contabila?STORNARE FACTURA. Cum procedam cu factura de inchiriere si cu garantia?Articole similare
LIVRARE INTRACOMUNITARA de bunuri. Documente justificative pentru scutirea de TVACe particularitati prezinta inregistrarea TVA la o achizitie si la o LIVRARE INTRACOMUNITARA?Cum declaram o achizitie de la furnizor care nu comunica un cod valid de TVA?Operatiuni din sfera de aplicare a TVA. Care va fi tratamentul fiscal al garantiei?Este obligata o persoana impozabila dintr-un alt stat membru sa se inregistreze in scopuri de TVA?Ultimele articole
E-Sigiliu. Procedura a fost aprobata prin Ordinul 5/2024Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileCum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVAAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVALIVRARE INTRACOMUNITARA de bunuri in alt stat membru decat statul care a emis codul de TVAArticole similare
Furnizor strain inregistrat in scop de TVA in Romania. Cum deducem?Examen de admitere CECCAR 2015. Spete, intrebari, raspunsuri si comentariiExport de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireInregistrare TVA respinsa la rambursare. VIDEOAchizitie intracomunitara. Exigibilitate TVAUltimele articole
Noutati E-Factura 2024: Sanctiunile pentru neutilizarea sistemului se aplica de la 31 maiImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiReminder ANAF! Duminica, 31 martie 2024, termen limita pentru depunerea Declaratiei Speciale de TVAModificari in privinta TVA aduse prin Legea 33/2024E-Factura. Care este termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemArticole similare
Inregistrarea TVA a unei facturi din UEOperatiuni cu fier vechi, achizitii intracomunitare si exporturi. Cum gestionam TVA-ul?Autofactura pentru operatiuni intracomunitare cu bunuriMonografie contabila achizitie marfaAchizitie intracomunitara de bunuri. Furnizor stabilit pe teritoriul unui stat tert. Ce conditii se impun la vama?Ultimele articole
Calendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 26 februarie 2024Joi, 25 ianuarie 2024, termenul de depunere a unor declaratii fiscale importanteLuni, 27 noiembrie 2023, termenul de depunere a declaratiilor fiscale pentru perioada de raportare incheiataLivrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"