Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Studiu de caz: Anulare din oficiu a codului de platitor TVA pentru o societate fara activitate economica. Ajustare TVA si declaratii

de Redactia Infotva.ro la 26 Ian. 2016 Exclusiv
Tags: anulare din oficiu, ajustare stocuri, radiere, codul fiscald, declaratia 311, tva

In analiza de mai jos, avem ca subiect o societate platitoare de TVA, cu TVA trimestrial, care nu a desfasurat activitate timp de un semestru. Vom vedea daca fi radiata din oficiu d.p.d.v. al TVA-ului si daca se fac ajustari aferente stocurilor de marfa si materiale existente. Totodata, vom stabili ce declaratii se depun si in ce termen, precum si in ce fel se va proceda daca intre timp societatea isi reincepe activitatea.


In cazul prezentat o societate, platitorare de TVA la trimestru, nu a desfasurat activitate timp de un semestru. Intelegem din enuntul formulat ca societatea  nu are achizitii si livrari efectuate si implicit, declarate prin deconturile de TVA aferente a doua trimestre consective, respectiv un semestru calendaristic.

Astfel, societatea in cauza a depus declaratiile fiscale, inclusiv deconturile de TVA aferente celor doua trimestre ce formeaza semestrul la care face referire, dar valorile aferente livrarilor si achizitiilor sunt zero lei.

Din punct de vedere al TVA, organul fiscal competent va anula din oficiu inregistrarea de platitor TVA a societatii, conform art.153 alin.(9) lit.e) Cod fiscal valabil pana la data de 31.12.2015, avand in vedere ca societatea in cauza nu a evidentiat in decontrile depuse pentru doua perioade fiscale consecutive, achizitii de bunuri/ servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servici, realizate in cursul acestor perioade de raportare. Anularea va fi efectuata incepand cu prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic.

Spre exemplu, daca societatea depune decont TVA la trim.3 si la trim.4.2015 fara a evidentia achizitii si nici livrari, incepand cu 01.02.2016 organul fiscal competent anuleaza din oficiu optiunea de platitor TVA pentru societatea in cauza.

Conform pct.53.(8) din normele de aplicare ale art.148 Cod fiscal, societatea are obligatia ajustarii TVA , conform art.128 alin.(4), art.148, 149 sau 161, in ultimul decont depus inainte de a i se anula optiunea (decontul trim.4.2015 in exemplul nostru).
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori

Vezi detalii

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii


Daca societatea nu a procedat la ajustareaTVA prin ultimul decont depus, la trim.4.2015, atunci ea va opera ajustarea de TVA ulterior anularii optiunii de platitor, prin Declaratia 307, termenul de depunere a formularului fiin data de 25 inclusiv a lunii urmatoare in care a intervenit obligatia de declarare a sumelor rezultate din ajustare.
 
Pe perioada in care societatea are anulata optiunea de platitor TVA, aceasta va emite facturi cu TVA colectata, taxa fiind declarata prin Declaratia 311. Termenul de depunere a Declaratiei 311 si plata TVA colectata din facturile emise dupa anularea codului de TVA este data de 25 inclusiv din luna urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei. Declaratia 311 nu se depune daca societatea nu inregistreaza livrari pentru care emite facturi.

Pe toata perioada in care societatea are anulata optiunea de platitor de TVA, aceasta nu are dreptul de deducere a taxei din facturile de achizitii pe care le efectueaza, conform art.11 alin.(1^3).
Beneficiarii care efectueaza achizitii de la societatea in cauza nu au dreptul de deducere a taxei inscrisa in factura, atat timp cat aceasta are codul de inregistrare de platior TVA anulat, conform art.11 alin.(1^4) Cod fiscal.

Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin.(9) lit.d), organul fiscal competent poate inregistra societatea ca si persoana impozabila in scopuri de TVA , conform prevederi art.153 alin.(9^1) lit.d) Cod fiscal, la solicitarea contribuabilului, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice. Data reinregistrarii in scopuri de TVA a societatii este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.

Dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, societatea are dreptul sa ajusteze TVA-ul, in favoarea sa, pentru achizitiile de bunuri si/sau de servicii efectuate in perioada societatea nu a avut cod valabil TVA, destinate operatiunilor care urmeaza a fi efectuate dupa daca reinregistrarii TVA care dau dreptul de deducere potrivit titlului VI, conform art.11 alin.(1^3) Cod fiscal.

Ajustareain favoarea persoanei impzabile se va face prin inscrierea in primul decont de taxa, depus de societate dupa reinregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior,  taxa aferenta :
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;

b) activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii. In cazul activelor corporale fixe, altele decat bunurile de capital, se ajusteaza taxa aferenta valorii ramase neamortizate la momentul inregistrarii. In cazul bunurilor de capital se aplica prevederile art. 149;

c) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 134^2 alin. (2) lit. a) si b) inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu - Economist si expert contabil


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Studiu de caz: Anulare din oficiu a codului de platitor TVA pentru o societate fara activitate economica. Ajustare TVA si declaratii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Totul despre Split TVA - Modificarile legii explicate detaliat"
Atentie contabili!
A aparut SPLIT TVA! Vezi ce este OBLIGATORIU si ce NU

Vezi explicatiile specialistilor + Studii de caz detaliate

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton