Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Studiu de caz: Procedura de recuperare TVA in cazul unui PFA

de Mihaela Pascu la 31 Aug. 2011 Exclusiv
Tags: pfa, tva, recuperare tva

Valabil la 1.09.2011 O societate a avut un contract de prestari servicii cu un PFA in urma cu un an si a achitat o anumita suma de bani, in urma facturilor emise. Dupa efectuarea unui control fiscal la PFA, s-a constatat ca a fost depasit plafonul de scutire la TVA. Poate PFA-ul sa emita factura catre societatea in cauza pentru recuperarea TVA constata in timpul inspectiei fiscale? In plus, cum se va declara in decontul de TVA de catre PFA, dat fiind faptul ca se emite factura dupa controlul fiscal?

Trebuie precizat ca, intr-un astfel de caz, persoana fizica nu poate emite o factura cu TVA colectata dupa efectuarea inspectiei fiscale astfel incat sa recupereze suma TVA colectata stabilita de catre organul de inspectie fiscala sub forma diferentelor suplimentare de plata inscrise in decizia de impunere.

Dupa inspectia fiscala se poate efectua doar corectarea unei facturi deja emise, dar completata eronata d.p.d.v. al TVA, aspect care rezulta din constatarile echipei de inspectie fiscala consemnate in Raportul de inspectie fiscala. De exemplu, organul de inspectie fiscala constatata faptul ca persoana impozabila supusa verificarii, inregistrata in scopuri de TVA a colectat eronat TVA prin aplicarea cotei de 19% in loc de 24%, motiv pentru care stabileste diferente suplimentare de plata pentru diferenta de 5% TVA necolectata. In acest caz, persoana impozabila poate emite o noua factura pentru recuperarea diferentei de la clientul caruia i-a emis factura initiala. Practic, in situatia prezentata prin intrebarea formulata nu poate fi vorba despre o corectie deoarece persoana fizica nici nu a colectat TVA fiindca in acea perioada nu era inregistrata in scopuri de TVA.
 
Dupa efectuarea unei inspectii fiscale privind TVA este permisa doar emiterea facturilor de corectie in baza prevederilor art. 159 alin. (3) din Codul fiscal din care rezulta caracterul optional al corectiei " Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate si stabilite erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie conform alin. (1) lit. b) catre beneficiari. Pe facturile emise se va face mentiunea ca sunt emise dupa control si vor fi inscrise intr-o rubrica separata in decontul de taxa.".
 
Asa cum se poate constata din textul de lege, factura de corectie se emite numai in situatia in care taxa colectata nu a fost corect stabilita. Persoana fizica nu era inregistrata in scopuri de TVA la data prestarii serviciului ca fapt generator al TVA. in urma inspectiei fiscale, persoana fizica este inregistrata in scopuri de TVA incepand cu data de 1 iulie 2011 (ipotetic), iar data faptului generator este luna noiembrie 2010 (ipotetic), motiv pentru care nu poate fi emisa o factura cu TVA colectata pentru o perioada in care prestatorul nu era inregistrat in evidenta platitorilor de TVA.
 
In concluzie, suma reprezentand diferente suplimentare de plata TVA urmeaza a se suporta integral de catre persoana fizica fara a exista posibilitatea emiterii unei facturi astfel incat valoarea TVA sa fie suportata de catre firma dvs. prin plata sumei TVA colectate.
 
Pentru a reduce povara fiscala a platii TVA pentru perioada urmatoare, in situatia in care de la momentul infiintarii si pana la data inregistrarii din oficiu ca platitor de TVA persoana fizica a efectuat achizitii de bunuri si servicii necesare desfasurarii de operatiuni economice, prin primul decont de TVA are posibilitate sa beneficieze de exercitarea dreptului de deducere a TVA inscrisa in facturile de achizitii efectuate in perioada septembrie 2010 – iunie 2011 (sau orice alta data stabilita pentru inregistrarea din oficiu).
Legea prevenirii: 105 secrete legale care te scapa de control
Legea prevenirii: 105 secrete legale care te scapa de control

Vezi detalii

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017

Vezi detalii


 
Sunt oferite drept argument urmatoarele prevederi legale:
- art. 147^1 "Dreptul de deducere exercitat prin decontul de taxa" alin. (2) din care rezulta ca dreptul de deducere poate fi exercitat la momentul in care sunt indeplinite conditiile de exercitare a dreptului de deducere TVA in cadrul unei perioade de 5 ani " in situatia in care nu sunt indeplinite conditiile si formalitatile de exercitare a dreptului de deducere in perioada fiscala de declarare sau in cazul in care nu s-au primit documentele de justificare a taxei prevazute la art. 146, persoana impozabila isi poate exercita dreptul de deducere prin decontul perioadei fiscale in care sunt indeplinite aceste conditii si formalitati sau printr-un decont ulterior, dar nu pentru mai mult de 5 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.
- punctul 48 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 147^1 alin. (2) si (3) din Codul fiscal din care rezulta ca dreptul de deducere se exercita chiar si dupa un control fiscal daca taxa inscrisa in facturile pentru achizitii era exigibila in perioada supusa inspectiei fiscale;
- art. 147^1 "Dreptul de deducere exercitat prin decontul de taxa" alin. (3) prin care se precizeaza faptul ca pentru exercitarea acestui drept dupa mai mult de 3 ani consecutivi dupa anul in care acest drept ia nastere, trebuie respectate prevederile din normele de aplicare;
- punctul 48 alin. (2) din normele de aplicare ale art. 147^1 alin. (3) care prevede ca exercitarea acestui drept trebuie notificata organului fiscal competent printr-o scrisoare recomandata, insotita de copii de pe facturi sau alte documente justificative ale dreptului de deducere.

Aceasta procedura trebuie urmata doarece dreptul de deducere se exercita dupa mai mult de 3 ani consecutivi dupa anul in care acest drept a luat nastere.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Studiu de caz: Procedura de recuperare TVA in cazul unui PFA":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Totul despre Split TVA - Modificarile legii explicate detaliat"
Club Contabilitate

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
Atentie contabili!
A aparut SPLIT TVA! Vezi ce este OBLIGATORIU si ce NU

Vezi explicatiile specialistilor + Studii de caz detaliate

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton