Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Transport intracomunitar persoane. Care este tratamentul TVA?

de InfoTva.ro la 11 Mai. 2018
Tags: cod fiscal, transport intracomunitar, tva, tratament tva

In analiza de mai jos, o firma care efectueaza transport de persoane in spatiul intracomunitar, a depasit plafonul de 220.000 lei in luna decembrie.

Teoretic, societatea ar fi trebuit sa se inregistreze ca platitoare de TVA cu 1 februarie 2018. Practic, inregistrarea s-a facut cu data de 1 mai 2018.

Vom vedea, in aceste conditii, daca societatea trebuie sa colecteze TVA la veniturile incasate in perioada 01.02.2018-31.04.2018, avand in vedere ca transportul de persoane intr-o tara membra UE este scutit de TVA si, totodata, vom stabili in ce conditii beneficiaza de masuri tranzitorii avand in vedere ca acum plafonul TVA este de 300.000 lei.

Iata raspunsul specialistului!

Transportul international de persoane este definit prin normele de aplicare ale art.  278 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal  la pct. 17, alin. (3)  prin care se reglementeaza ca  locul prestarii pentru serviciile ce constau in transportul de calatori este locul in care se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse. Astfel, "Transporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii. Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national. 

"In cazul transportului international de calatori, este scutit cu drept de deducere conform prevederilor art. 294 alin. (1) lit. g) doar transportul efectuat pe teritoriul national, transportul efectuat in afara teritoriului Romaniei fiind neimpozabil in Romania. Acest aspect este reglementat, in mod expres, prin alin.  (5) de la pct. 17 din norme “Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international de calatori se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international. Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 294 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa."
 
Detaliile referitoare la conditiile in care transportul international de persoane poate fi incadrat la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA asa cum prevede Codul fiscal la art. 294, alin. (1), lit. g), se regasesc  in O.M.F.P. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, la art. 7, alin. (2). Astfel, scutirea pentru transportul international de persoane cu mijloace auto se justifica cu urmatoarele documente:

a)  licenta de transport, dupa caz;
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii



b)  caietul de sarcini al licentei de traseu, dupa caz;

c)  foaia de parcurs sau alte documente din care sa rezulte data de iesire/intrare din/in tara, vizate, dupa caz, de organul vamal. In lipsa vizei organului vamal, pentru transporturile internationale din teritorii necomunitare spre Romania si din Romania spre teritorii necomunitare, se va accepta o declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al transportatorului sau a casei de expeditie;

d)  diagrama biletelor de calatorie sau, dupa caz, facturile, in cazul curselor ocazionale;

e)  factura pentru contravaloarea biletelor vandute, in situatia in care vanzarea biletelor se face prin intermediari.

Asa cum se poate constata, aceste documente sunt necesare, indiferent de capacitatea de mijlocului de transport: autocar, microbuz.

Prin  articolul 7, la alin. (1) din O.M.F.P. nr. 103/2016 se reglementeaza in mod expres faptul ca  partea din transportul international de persoane pentru care se aplica scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal este transportul pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania, conform art. 278 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal.

In concluzie, pentru serviciile de transport efectuate in intervalul februarie - aprilie 2018 nu trebuie sa colectati TVA, daca s-au efectuat, exclusiv, operatiuni neimpozabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere constand in transport persoane pe ruta Romania - stat membru sau retur stat membru - Romania.

Daca transportul de persoane se efectueaza doar  pe teritoriul national al unui stat membru, numai pentru calatori din acel stat membru, pe rute interne din acel stat membru,  transportatorul trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din acel stat membru deoarece efectueaza un transport local pentru care este aplicabila legislatia fiscala din acel stat. In acest caz, serviciile respective sunt neimpozabile in Romania si nu intra in cifra de afaceri de 220.000 lei/300.000 lei, valoarea acestora fiind raportata doar la autoritatea fiscala din statul membru de inregistrare in scopuri de TVA deoarece realizeaza operatiuni taxabile doar pe teritoriul acelui stat membru.

Referitor la masurile tranzitorii reglementate prin Legea nr. 72/2018, societatea respectiva nu poate beneficia de posibilitatea formularii optiunii de retragere din evidenta platitorilor de TVA in anul 2018 deoarece a depasit cifra de afaceri in anul 2017, tratat drept an precedent.  
 
Din detaliile prezentate rezulta ca societatea respectiva a depasit plafonul de scutire  de 220.000 lei la 31.12. 2017, dobandind calitatea de platitoare de TVA incepand cu data de 1.02.2018. Astfel, in situatia prezentata, nu sunt aplicabile prevederile art. II alin. (1) lit. f) din Legea nr. 72/2012  prin care, incepand cu data de 1 aprilie 2018,  plafonul de scutire a fost majorat de la 220.000 lei  la 300.000 lei/an calendaristic "(1) In anul 2018 sunt aplicabile urmatoarele reguli referitoare la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 310 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare:….. f) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA anterior anului 2018 pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa data de 1 a lunii urmatoare celei in care intra in vigoare prezenta lege, inclusiv, daca nu au depasit plafonul de scutire de 220.000 lei din anul precedent, respectiv anul 2017, si daca pana la data solicitarii scoaterii din evidenta nu au depasit plafonul de 300.000 lei."

Sintetic, conform acestei reguli, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA anterior anului 2018 sau pana la 1 aprilie 2018 poate solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVA dupa data de 1 aprilie 2018, daca indeplineste, cumulativ, urmatoarele doua conditii:

-  nu a depasit plafonul de scutire de 220.000 lei din anul precedent, respectiv din anul 2017;

-  pana la data solicitarii  in anul 2018 nu a depasit plafonul de 300.000 lei.

In situatia prezentata, societatea respectiva nu poate solicita retragerea din evidenta platitorilor de TVA incepand, de exemplu, cu data de 1 iunie 2018 deoarece a depasit plafonul de scutire de 220.000 lei in  anul 2017, dovada fiind faptul ca a fost obligata sa depuna formalitatile de inregistrare in scopuri de TVA pana pe data de 10 ianuarie 2018, conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Practic, regula de la art. II lit. f) din Legea nr. 72/2018 este aplicabila persoanei impozabile care indeplineste urmatoarele conditii:

-  este inregistrata TVA anterior anului 2018, dar nu in anul 2017, ci in anul 2016 sau  2015 sau 2014…….;

-  nu a depasit in anul 2017 plafonul de scutire de 220.000 lei;

-  incepand cu data de 1.01.2018, nu a depasit plafonul de 300.000 lei, pana la data depunerii  cererii de retragere in anul 2018, de exemplu, la 31.05.2018.

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal si expert contabil.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Transport intracomunitar persoane. Care este tratamentul TVA?":
Rating:

Nota: 3.33 din 5 din 3 voturi





Atentie contabili!
Totul despre SPLIT TVA: obligatii si sanctiuni in 2018

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special Plata defalcată a TVA - forma finală
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Plata defalcată a TVA - forma finală

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016