Tags: vanzare online, facturi online, facturi vanzare online
In studiul de caz de astazi vom vorbi despre facturarea produselor comercializate online.
Cum se emit facturile catre
clientii care achizitioneaza produse online, se tiparesc si se trimit in format print sau este suficienta
factura trimisa prin e-mail? De asemenea, specialistul nostru va explica si cum se stocheaza exemplarul ramas la societatea care comercializeaza produsele. Care este baza legala pentru pastrarea facturilor emise catre clientii firmei?
Rapsunsul specialistului
Conform punctului 98 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, acceptarea de client a facturii electronice poate include orice acord scris, formal sau informal, precum si un accept tacit, cum ar fi faptul ca a procedat la procesarea ori plata facturii electronice. Acceptul clientului de a utiliza
factura electronica reprezinta confirmarea acestuia ca detine mijloacele tehnice necesare primirii facturii electronice, precum si ca are capacitatea de a asigura autenticitatea originii, integritatea continutului si lizibilitatea facturii.
Conform punctului 26 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, toate operatiunile privind factura (intocmire, utilizare, arhivare, corectare, reconstituire) se efectueaza conform prevederilor Codului fiscal si ale Normelor metodologice de aplicare a acestuia.
Termenul de arhivare este insa prevazut in Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile.
Potrivit art. 319 alin. (35) din Codul fiscal, facturile pot fi stocate pe suport hartie sau in format electronic, indiferent de forma originala in care au fost trimise ori puse la dispozitie. In cazul stocarii electronice a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.
Deci nu este obligatorie stocarea facturilor in format fizic.
Stocarea prin mijloace electronice a facturilor reprezinta stocarea datelor prin echipamente electronice de procesare, inclusiv compresia digitala, si de stocare si utilizand mijloace prin cablu, unde radio, sisteme optice sau alte mijloace electromagnetice, potrivit art. 319 alin. (30) din Codul fiscal.
Persoana impozabila trebuie sa asigure stocarea copiilor facturilor pe care le-a emis sau care au fost emise de client ori de un tert in numele si in contul sau, precum si a tuturor facturilor primite, potrivit art. 319 alin. (31) din Codul fiscal.
Persoana impozabila poate decide locul de stocare a facturilor, cu conditia ca acestea sau informatiile stocate conform alin. (31) sa fie puse la dispozitia autoritatilor competente fara nicio intarziere ori de cate ori se solicita acest lucru. Cu toate acestea, locul de stocare a facturilor ales de persoana impozabila nu poate fi situat pe teritoriul unei tari cu care nu exista niciun instrument juridic referitor la asistenta reciproca avand o sfera de aplicare similara celei prevazute de Directiva 2010/24/UE si de Regulamentul (UE) nr. 904/2010 sau la dreptul mentionat la alin. (37) de a accesa prin mijloace electronice, de a descarca si de a utiliza facturile respective, potrivit art. 319 alin. (32) din Codul fiscal.
Potrivit art. 319 alin. (33) din Codul fiscal, prin exceptie de la prevederile alin. (32), persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania are obligatia de a stoca pe teritoriul Romaniei facturile emise si primite, precum si facturile emise de client sau de un tert in numele si in contul sau, altele decat cele electronice pentru care persoana impozabila garanteaza accesul on-line organelor fiscale competente si pentru care persoana impozabila poate aplica prevederile alin. (32). Aceeasi obligatie ii revine si persoanei impozabile stabilite in Romania printr-un sediu fix cel putin pe perioada existentei pe teritoriul Romaniei a sediului fix.
Potrivit art. 319 alin. (34) din Codul fiscal, in situatia in care locul de stocare prevazut la alin. (32) nu se afla pe teritoriul Romaniei persoanele impozabile stabilite in Romania in sensul art. 266 alin. (2) trebuie sa comunice organelor fiscale competente locul de stocare a facturilor sau a informatiilor stocate conform alin. (31).
Potrivit art. 319 alin. (36) din Codul fiscal, in scopuri de control, organele fiscale competente pot solicita traducerea in limba romana, in anumite situatii sau pentru anumite persoane impozabile, a facturilor emise pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 275 si 278, precum si a facturilor primite de persoane impozabile stabilite in Romania in sensul art. 266 alin. (2).
Potrivit art. 319 alin. (37) din Codul fiscal, in scopuri de control, in cazul stocarii prin mijloace electronice a facturilor emise sau primite in alt stat, garantand accesul on-line la date, persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 266 alin. (2) are obligatia de a permite organelor fiscale competente din Romania accesarea, descarcarea si utilizarea respectivelor facturi. De asemenea, persoana impozabila nestabilita in Romania care stocheaza prin mijloace electronice facturi emise sau primite pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii impozabile in Romania are obligatia de a permite organelor fiscale din Romania accesarea, descarcarea si utilizarea respectivelor facturi, indiferent de statul in care se afla locul de stocare pentru care a optat.
Conform punctului 38 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia celor prevazute la pct. 39 si 40.
Conform punctului 39 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, documentele prevazute in anexa nr. 4 la ordin se pastreaza pe o perioada de 5 ani in conditiile in care necesitatile proprii ale entitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.
Facturile nu sunt in anexa nr. 4 la ordin, deci se pastreaza 10 ani.
Conform punctului 43 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, eliminarea din arhiva entitatii a documentelor financiarcontabile, al caror termen de pastrare prevazut in prezentele norme a expirat, se face de catre o comisie constituita potrivit procedurilor proprii ale entitatii. In aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei.
In concluzie, puteti transmite facturile pe cale electronica si puteti arhiva facturile emise in format electronic, cu respectarea coditiilor prevazute de Codul fiscal, iar termenul de arhivare este cel prevazut in Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 2634/2015, respectiv 10 ani.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: La 31.12.2023 s-a facut de catre un evaluator ANEVAR, Raport de evaluare cladiri pentru impozitare, care a fost depus la DITL in vederea deciziei de impunere pentru taxe si impozite pe anul 2024. Din cate stiu in contabilitate nu se inregistreaza acest raport, va rog sa imi confirmati sau nu? Va rog o monografie contabila cu inregistrare impozite pe cladiri si terenuri, cu bonificatie (in practica se folosesc atat 446 cat si 471).
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea A (absorbanta) fuzioneaza prin absortie cu societatea B (absorbita) la data de 30.04.2024 (data efectiva a fuziunii si a protocolului de predare primire trecuta in Proiectul de fuziune). Conform Proiectului de fuziune societatea B" va intra incepand cu aceasta data in procedura de dizolvare fara lichidare. 1. Poate societatea B sa nu mai depuna bilantul de lichidare si sa depuna direct D700 de radiere dupa ce depune bilantul de fuziune? 2. in urma fuziunii capitalul social al...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Asociat unic la doua societati comerciale depaseste la sfarsitul anului 2023 cifra de afaceri de 500.000 euro la una din ele, astfel ca in anul 2024 trece cu ambele la impozit pe profit. Daca in cursul anului 2024 asociatul isi mai infiinteaza o societate comerciala, intra automat la impozit pe profit aceasta noua societate sau poate opta sa fie platitoare de impozit pe venit, ea neexistand la 31.12.2023? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea deconteaza angajatilor abonamente la sala de sport in suma de 400 euro/ an, suportand taxele suplimentare rezultate din modificarea sumei deductibile fiscal de la 400 euro/an la 100 euro/an. Avem urmatoarele situatii: 1. Angajatul aduce factura emisa pe societate (cu TVA) pe: a) abonament lunar in valoare de 200 lei/luna b) abonament anual in valoare de 2000 lei/an 2. Angajatul aduce factura fiscala emisa pe numele lui, cu aceleasi valori. Va rugam sa ne precizati monografia...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra vinde produse finite la poarta fabricii - FCA, clientul este cel care se ocupa de transportul marfurilor de la poarta fabricii in afara Romaniei. Va rog sa imi spuneti daca suntem obligati sa utilizam sistemul Ro e-Transport in aceasta situatie. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate din Romania are ca si obiect de activitate "intermedieri in comertul cu textile, confectii din blana, incaltaminte si articole din piele", cod CAEN 4616. Perioada fiscala a TVA-ului este trimestriala. In luna aprilie 2024 firma din Romania emite o factura de intermedieri vanzari unei societati din Italia, cu care are incheiat contract de intermedieri vanzari pentru produse din piele. Firma din Italia pentru care societatea a emis factura de intermedieri vanzari are...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<