Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Alina Georgiana Costache
la 08 Aug. 2019
Camera Consultantilor Fiscali (CCF) solicita ministrului Finantelor Publice modificarea OMFP 103/2016 (justificarea scutirilor de TVA prevazute de art. 294 si 296 din Codul fiscal), astfel incat sa se alinieze legislatiei nationale la cauza CJUE C- 288/16 "LC".
“Stimate domnule ministru, in calitatea noastra de specialisti in domeniul fiscalitatii, dar si de membri ai mediului de afaceri, suntem direct interesati ca prevederile legislative in materie de fiscalitate sa fie clare si certe, in vederea asigurarii unui tratament fiscal previzibil”, transmite CCF Ministerului Finantelor.
Asadar, Consultantii Fiscali propun modificarea OMFP 103/2016, astfel incat sa se alinieze legislatiei nationale la cauza CJUE C- 288/16 "LC";
• adaptarea prevederilor privind dovada transportului intracomunitar la prevederile Regulamentului UE 2018/1912;
• adaptarea prevederilor privind scutirea de TVA pentru livrarea de platforme marine de foraj, ca rezultat a deciziei CJUE in cauza C- 291/18 GSP;
• exporturi realizate de persoane nestabilite in UE.
Daca MFP va admite solicitari CCF, OMFP 103/2016 ar urma sa se modifice astfel:
1) Modificarea art. 4 si 5 care se refera la scutirea aplicabila pentru servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, care sunt direct legate de exportul de bunuri, respectiv de importul de bunuri, ca urmare a hotararii CJUE in cauza C-288/16 "LC". Desi in cauza mentionata CJUE s-a pronuntat in privinta serviciilor de transport, articolul din Directiva 2006/112 invocat se refera la orice alte servicii efectuate in legatura direct cu exportul si importul de bunuri.
Iata care sunt consideratiile CJUE in acest sens: "Rezulta din modul de redactare si din oblectivul art. 146 alin. (1) lit. (e) din Directiva 2006/112 ca aceasta dispozitie trebuie interpretata sensul ca existenta unei legaturi directe implica nu numai ca, prin obiectul lor, prestarea de servicii vizata contribuie la realizarea efectiva a unei operatiuni de export sau de import, ci si ca aceste servicii sunt furnizate direct, dupa caz, exportatorului, importatorului sau destinatarului bunurilor vizate prin dispozitia mentionata."
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
In prezent, OMFP 103/2016 enumera printre documentele de justificare a scutirii de TVA in cazul acestor servicii contractul incheiat cu beneficiarul. intrucat numai dupa ce CJUE s-a pronuntat in cauza C-288/16 s-ar "intelege ca in fapt beneficiarul trebuie sa fie ori importatorul ori exportatorul, datorita nemodificarii OMFP 103/16 s-au semnalat nemultumiri din partea operatorilor economici care presteaza astfel de servicii, unii aplicand in continuare scutirea indiferent daca beneficiarul este importatorul sau exportatorul, altii aplicand deja scutire numai la facturarea catre exportator/importator.
Totusi, din cauza cadrului legal incert se ajunge la aplicarea neunitara a acestor scutiri cu efect direct asupra celor care nu aplica scutirea, clientii preferand operatorii economici care aplica scutirea.
2) Adaptarea prevederilor OMFP 103/2016, privind dovada transportului intracomunitar, la prevederile Regulamentului UE 2018/1912.
De la 1 ianuarie 2020 vor intra in vigoare prevederile Regulamentului UE 2018/1912, care vor fi de directa aplicabilitate.
Totusi, regulamentul prevede ca documentele necesare pentru justificarea scutirii livrarii intracomunitare de bunuri, trebuie emise de doua parti independente una de cealalta, de vanzator sau de comparator. In documentul de lucru al Comitetului TVA nr. 968 din 15 mai 2019, s-a analizat problema referitoare la modul in care trebuie interpretata aceasta "independenta" a partilor, nefiind clarificata de regulament si s-a ajuns la concluzia ca notiunea trebuie interpretata avand in vedere prevederile art. 11 din Directiva 2006/112 cu privire la grupurile independente de persoane. intrucat in Romania art. 11 din Directiva 2006/112 este doar partial transpus, este necesar ca in OMFP 103/2016 sa se clarifice criteriiie pentru a considera ca partile care emit documentele mentionate sunt independente.
De asemenea, este necesar sa se prevada ce se intampla in cazul in care declaratia prevazuta la art. 45, a(1), (b)(i) nu este transmisa pana in cea de a zecea zi a lunii urmatoare livrarii de bunuri. Termenul acesta fiind in unele situatii (transporturi combinate de exemplu sau pe distante foarte mari) aproape imposibil de respectat.
De asemenea, se propune ca scutirea sa fie acordata si daca ulterior termenului de ( care este a zecea zi a lunii urmatoare livrarii de bunuri) furnizorul intra in posesia declaratiei din partea cumparatorului (care transporta bunurile).
3) Pentru a respecta hotararea CJUE in cauza C- 275/18 Milan Vins, se propune modificarea art. 2 si 3 din OMFP 103/2016, cu privire la documentele de justificare a exportului, in sensul mentionarii ca in situatia in care bunurile nu sunt plasate in regim vamal de export, persoana impozabila va justifica scutirea pentru exportul de bunuri cu documente din care sa rezulte ca acestea au parasit fizic teritoriul UE.
4) Adaptarea prevederilor privind scutirea de TVA prevazuta la art. 8 din OMFP 103/2016 la hotararea CJUE in cauza C- 291/18 GSP, care a stabilit ca nu se aplica scutirea de TVA pentru Iivrarea de platforme marine de foraj. Aceasta decizie a CJUE afecteaza pe orizontala o serie de operatori economici care presteaza servicii sau livreaza anumite bunuri catre aceste platforme de foraj, fiind necesar ca instructiunile din OMFP 103/2016 sa le indice ca nu pot fi aplicate scutiri de TVA, arata CCF.
5) Consultantii Fiscali reitereaza necesitatea reglementarii situatiei in care persoane nestabilite pe teritoriul UE vor avea operatiuni de export, ca urmare a modificarii legislatiei vamale care nu permite ca aceste persoane sa apara ca declarant in vama a exportului din UE.
Totodata, sursa citata solicita si abrogarea OG 23/2017 privind aplicarea mecanismului platii defalcate a TVA (split), avand in vedere ca nu a produs efectele scontate si in plus contravine principIilor statuate de Directiva TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Votati articolul "Modificarea OMFP 103/2016 - justificarea scutirilor de TVA (propunere CCF)":
Rating:
Nota: 4.67 din 5 din 3 voturi
Rating:
Nota: 4.67 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Articole similare
Livrare intracomunitara de bunuri: Procedura pentru comercializare in UE, fara TVARegimul TVA pentru livrare marfa catre un client intracomunitarRefuz inregistrare in ROI. Cum facem monografia contabila si ce declaratii fiscale se depun?Regim TVA pentru exportul de bunuri si prestari servicii intr-un stat non-UEZoom fiscal: Instructiuni de aplicare a scutirilor de taxa pe valoare adaugataUltimele articole
Lucrari efectuate asupra bunurilor mobile corporale (lohn). Justificare scutire de TVAScutirea de TVA in cazul livrarilor intracomunitare - Documente justificative necesare incepand din 2020Diferente intre vanzarea de autoturisme noi/second hand catre persoane fizice din UE. Regim TVABunuri livrate in Lituania: Scutire de TVA si lipsa codului TVA al cumparatoruluiJustificarea scutirii de TVA in cazul livrarilor intracomunitare. Cum procedam?
Mai multe articole despre OMFP 103/2016
Articole similare
Comert cu autoturisme second-hand. Cum procedam in ce priveste scutirea de TVA?Factura de comision emisa catre un client din alt stat membru UE. Cum deducem si cum facturam?Achizitie intracomunitara produse energetice. Ce tratament fiscal se aplica?Servicii prestate in 2015 si facturate in 2016. Cu ce cota de TVA vom factura?Plafon scutire TVA 2012Ultimele articole
Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVAAplicarea scutirii de TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii destinate unitatilor spitalicesti si altor categorii de beneficiariAplicarea scutirii de TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii destinate unitatilor spitalicesti si altor categorii de beneficiariScutirea de taxa pe valoarea adaugata. Cand se aplica si reguli generale de aplicareDocumentele necesare pentru justificarea scutirii de TVA la exporturi
Mai multe articole despre scutire de tva
Articole similare
Examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, 7 noiembrie 2015Nou! Hotararea CCF 7/2015. Examen atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent. Sesiunea noiembrie 2015Cotizatiile fixe si variabile 2012 datorate de consultantii fiscaliNoutati legislatie Fiscala 16-20 februarie 2009 - Monitorul OficialANEXA Nr. 2 la norme Modelul notei de certificareUltimele articole
Oficial AFP: Sume platite de beneficiari pentru rezilierea anticipata a contractelor de tip abonament. Tratament TVAEfectuarea de expertize fiscale judiciare in 2020: Conditii pentru inscrierea consultantilor fiscali (informare CCF)Examenul pentru dobandirea calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistentConsultantii fiscali avertizeaza: Mecanismul split TVA nu este optionalExamen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in 5 noiembrie 2016
Mai multe articole despre Camera Consultantilor Fiscali
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"